کد خبر: 692912
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
دور جديد مذاكرات ايران و كشورهاي غربي كه از روز دوشنبه با مذاكرات دو جانبه هيئت نمايندگي تهران و واشنگتن آغاز شده بود با مذاكرات نمايندگان ايران با تمامي هيئت‌هاي 5+1 ادامه يافت.
دور جديد مذاكرات ايران و كشورهاي غربي كه از روز دوشنبه با مذاكرات دو جانبه هيئت نمايندگي تهران و واشنگتن آغاز شده بود با مذاكرات نمايندگان ايران با تمامي هيئت‌هاي 5+1 ادامه يافت.
بعدر از آنكه هيئت‌هاي مذاكره كننده ايران و امريكا طي روزهاي دوشنبه و سه شنبه سه دور و در مجموع به مدت ۱۲ ساعت در سطح معاونان و كارشناسان به گفت‌وگو درباره همه موضوعات مرتبط با راه‌حل جامع هسته‌اي پرداختند و عراقچي در پايان اين سه دور عنوان كرد كه گفت‌وگوهاي مفصلي با هيئت امريكايي انجام شده است، عصر چهار شنبه مذاكرات با ديدار ايران و همه طرف‌هاي كشورهاي 5+1 ادامه يافت.
سيد عباس عراقچي پس از دور اول گفت‌وگوهاي دوجانبه با طرف امريكايي با بيان اينكه در موقعيتي نيستيم كه مذاكرات را قضاوت كنيم، گفت: فضاي جلسات بسيار خوب است، اما در اينكه به راه‌حل برسيم هنوز فاصله وجود دارد. تقريباً درباره همه مسائلي كه مطرح است به خصوص بحث تحريم‌ها بحث‌هاي مفصلي هم در سطح معاونان و هم در سطح كارشناسي صورت گرفت.  عراقچي عنوان كرد: به دليل آنكه بحث‌ها خيلي جزئي و خيلي ريز شده است در برخي از موارد راه‌حل‌هايي وجود دارد و در بعضي از مراحل هنوز بايد بيشتر تلاش و بحث شود.
ظاهراً تيم مذاكره كننده كشورمان شب سه شنبه نيز دو ساعت با هيئت فرانسوي به رياست نيكلاي دوريوير نماينده اين كشور در گروه 5+1 به گفت‌وگو پرداخت.
در دور پيشين مذاكرات در وين پايتخت اتريش با تداوم سرسختي كشورهاي غربي مذاكرات به نتيجه نرسيد و طرف‌ها به تمديد هفت ماه و هفت روزه توافقنامه ژنو راضي شدند.  نماينده روسيه پيش از آغاز مذاكرات اين دور در مذاكرات هسته‌اي با ايران روز سه‌شنبه گفت مسئله رآكتور آب سنگين اراك و همچنين نحوه لغو تحريم‌هاي ايران، همچنان جزو مسائل حل‌نشده در مذاكرات هسته‌اي هستند.
«سرگئي ريابكوف» افزود: «نمي‌خواهم يك مورد را در مقابل ديگر موارد برجسته كنم، نه به اين جهت كه تعيين اينكه كدام مسئله در مركز مباحث قرار دارد براي ما دشوار است، بلكه به اين خاطر كه ما مدت زيادي است كه روي موضوعات در قالب يك بسته كار مي‌كنيم و ايجاد موازنه ميان ابعاد مختلف توافق، از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است.

  كمالوندي: از حق غني‌سازي صرف‌نظر نمي‌كنيم

سخنگوي سازمان انرژي اتمي درباره روند مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 گفت: امروز نسبت به يك سال پيش خيلي جلو آمده‌ايم ولي مسائلي هست كه بايد صحبت شود. مسائل حقوقي، فني و سياسي بايد بحث شود و ديدگاه‌ها خيلي به هم نزديك شده است.
به گزارش فارس، بهروز كمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي سه شنبه در برنامه متن حاشيه شبكه سوم درباره روند مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 گفت: امروز نسبت به يك سال پيش خيلي جلو آمده‌ايم، ولي مسائلي هست كه بايد صحبت شود. مسائل حقوقي، فني و سياسي بايد بحث شود و ديدگاه‌ها خيلي به هم نزديك شده است.

وي درباره غني‌سازي با تأكيد بر اينكه از حق غني‌سازي صرف‌نظر نمي‌كنيم، عنوان كرد: الان روي ميزان غني‌سازي در حال صحبت هستيم. داوطلبانه پذيرفتيم غني‌سازي 20 درصد را موقتاً و داوطلبانه انجام ندهيم.  كمالوندي با اشاره به پايبندي ايران به توافقنامه ژنو خاطرنشان كرد: طرف مقابل تا امروز آنچه را تعهد كرده بوده، انجام داده است.

 وي افزود: طرف مقابل خواستار تعطيلي رآكتور تحقيقاتي اراك و فردو شده است، ولي هم‌اكنون ديگر بحث تعطيلي اين مركز از سوي آنها مطرح نمي‌شود، همچنين ميزان غني‌سازي هم اختلافات بعدي بين دوطرف است.
كمالوندي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران به صورت موقت و داوطلبانه غني‌سازي 20 درصدي را متوقف كرده است، گفت: گزارش‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به خوبي نشان داده كه ايران به تعهدات خود پايبند بوده و منصفانه اين است كه بگوييم طرف مقابل هم تا امروز تعهدات خود را انجام داده است.  وي با تأكيد بر اينكه اقدامات ايران داوطلبانه بوده است، افزود: اين امر به هيچ وجه به معناي چشم‌پوشي از حقوق ايران نيست. 

كمالوندي در پايان خاطرنشان كرد: فرض بدبينانه عدم توافق هسته‌اي را سازمان انرژي اتمي در نظر گرفته است و به همين دليل ‏توسعه تكنولوژي برنامه‌هاي هسته‌اي خود را همچنان ادامه داده‌ايم و همين امروز هم مي‌توانيم غني‌سازي 20 درصدي را مجدداً ‏آغاز كنيم. ‏ وي با اشاره به نيازهاي آينده ايران در مورد غني‌سازي گفت: اگر بتوانيم در آينده نيازهاي غني‌سازي خود را با قيمتي ارزان‌تر از توليد سوخت در داخل خريداري كنيم حتماً اين كار را انجام خواهيم داد.  سخنگوي سازمان انرژي اتمي با تأكيد بر اينكه در توافقنامه به صراحت در خصوص عدم نصب اجزا در رآكتور اراك اشاره و هيچ صراحتي نسبت به خريداري اجزا نشده است، گفت: جمهوري اسلامي ايران قبول كرده كه در دوره هفت ماهه شرايط توافق قبلي را ادامه دهد و تأخيري در راه‌اندازي دستگاه‌هاي سانتريفيوژ جديد داشته باشد ضمن اينكه بازرسي‌هاي بيشتر را پذيرفته و عدم توليد اورانيوم 20 درصد غني شده را نيز قبول كرده است، هرچند هم‌اكنون به آن نيازي نداريم.

 وي با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران پذيرفته كه مجتمع سوخت رآكتور اراك نصب نشود، گفت: اجزاي كوچك‌تر رآكتور اراك در حال ساخت است و اين امر همچنان ادامه دارد.  وي اظهار داشت: سازمان انرژي اتمي در حال انجام تست 1000 عددي سانتريفيوژهاي نسل 2 است و تنها كاري كه سازمان ‏براساس تعهداتش انجام نمي‌دهد تزريق گاز به دستگاه‌هاي سانتريفيوژ جديد است و اين اقدامي ناشي از حسن نيت و موقتي است. ‏
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار