کد خبر: 688551
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۸
سيطره ماكاروني و رب گوجه فرنگي از شبكه‌هاي جام‌جم برچيده مي‌شود
از صدا و سيما خبرهايي مبني بر وقوع يك خـانه‌تكـاني فني مي‌رسد. مديران جديد اين سازمان آستين‌شان را بالا زده‌اند تا كاستي‌هايي را كه مردم هم نظر مساعدي درباره آن ندارند از جام جم بيرون بريزند.
الناز خمامي‌زاده
از صدا و سيما خبرهايي مبني بر وقوع يك خـانه‌تكـاني فني مي‌رسد. مديران جديد اين سازمان آستين‌شان را بالا زده‌اند تا كاستي‌هايي را كه مردم هم نظر مساعدي درباره آن ندارند از جام جم بيرون بريزند. توقف ساخت سريال‌ها و تله‌فيلم‌ها و برنامه‌هاي كم‌محتوا و كم‌مخاطب و از همه مهم‌تر پايان دادن به سونامي تبليغات بازرگاني در تلويزيون آن چيزي است كه از دهان مهمانان جديد ساختمان رياست جام جم شنيده مي‌شود و براي مشاهده اين تغييرات، نگاه‌هـا را به تلـويـزيون مي‌دوزد.

در روزهايي كه كالاهاي تجاري از در و ديوار برنامه‌هاي تلويزيوني شبكه‌هاي مختلف سيما بالا مي‌روند مردم هنوز حصار امني در تلويزيون دارند تا به واسطه آن لحظات و دقايقي از حمله نمادهاي مصرف‌گرايي در امان باشند، شبكه HD در اين روزها هم فيلم و مستند نشان مي‌دهد و هم سريال پخش مي‌كند؛ سريال جديد «‌پرده‌نشين»‌ براي اولين بار در تاريخ صدا و سيما همزمان با شبكه اول سيما در شبكه HD نيز پخش مي‌شود اما همه اينها به كنار بينندگان مخاطب اين شبكه تلويزيوني Full HD مجبور نيستند كه وسط پخش برنامه‌هاي اين شبكه، تبليغات بازرگاني همچون آگهي « پشمك‌حاج عبدالله»‌ را تماشا كنند. با اين حال، اين شبكه به تنهايي نمي‌تواند انتقاد و نارضايتي مردم نسبت به حجم بالاي تبليغات بازرگاني و برنامه‌هاي مشاركتي در صدا و سيما را خنثي كند.

براي جامعه‌اي كه اركان آن وجوه مختلف مصرف‌گرايي را مورد نكوهش قرار مي‌دهند، حجم بالاي تبليغات تلويزيوني سال‌ها به شكل معضل خودنمايي كرده است؛ آگهي‌‌هايي كه از همان اول پايشان نه به نيت سودجويي بلكه به نيت گره‌گشايي از نيازهاي مالي اين سازمان بزرگ به جام جم باز شد، هر چند پخش تبليغات ميان برنامه‌اي بازرگاني در اكثر شبكه‌هاي تلويزيوني دنيا متعارف است اما معمولاً حد و مرز آمدن تبليغات به داخل برنامه‌ها و مدت زمان پخش آنها تابع ضوابط و نظم خاصي است؛ تبليغ كالاهاي تجاري اما مدت‌ها است كه از در و ديوار برنامه‌هاي تلويزيوني ايران بالا مي‌روند؛ قبل از برنامه، به صورت ميان برنامه و بعد از برنامه و گاهي حتي به شكل پفك و روغن سرخ كردني و رب گوجه فرنگي راهشان به وسط برنامه هم مي‌افتد.
حالا محمد سرافراز، رئيس جديد سازمان صدا و سيما به همراه علي اصغر پورمحمدي، معاون جديدش كه در سال‌هاي دوري از تلويزيون همچون يك مخاطب عام ضعف‌ها و كاستي‌ها را از نماي دور ديده كمر به اصلاح اين نقاط ضعف بسته‌اند. شايد متعادل كردن تبليغات بازرگاني تلويزيون يا ميزان برنامه‌هاي مشاركتي سيما يكي از مهم‌ترين اقدامات اصلاحي اين دو در بدنه مديريت اقتصادي و فرهنگي جام جم باشد.

حذف ماكاروني و رب گوجه فرنگي از استوديوها؟!

پورمحمدي روز گذشته در نشستي كه با مهدي فرجي مدير شبكه يك و مديران گروه‌هاي اين شبكه برگزار شد از زحمات مدير شبكه يك و مديران برنامه ساز براي توليد برنامه‌هاي پرمحتوا قدرداني و بر تداوم توليد برنامه‌هاي جذاب و مورد نياز مخاطبان تأكيد كرده است. نكته مهمي كه او در ادامه به آن اشاره كرده، سياست رئيس سازمان مبني بر كاهش پخش برنامه‌هاي مشاركتي و آگهي‌هاي بازرگاني بوده است. سرافراز در درجه اول سر و سامان دادن به وضعيت از هم گسيخته آگهي‌هاي بازرگاني و البته پخش برنامه‌هاي مشاركتي را در دستور كار قرار داده و با اين تصميم بيننده‌ها مي‌توانند اميدوار باشند كه از اين پس كمتر رژه ماكاروني، رب گوجه فرنگي يا ساير كالاهاي تجاري را به صورت ميان برنامه يا در قبل و بعد از برنامه مورد علاقه شان خواهند ديد؛ شماري از كالاهايي هم كه به دليل حمايت و مشاركت مالي صاحب امتياز آنها در توليد يك برنامه به داخل استوديوي پخش آن برنامه مي‌آمدند از اين پس كمتر راهشان به جام جم مي‌افتد چراكه بنابر سياست‌هاي جديد مسئولان صدا و سيما پخش برنامه‌هاي مشاركتي هم كاهش مي‌يابد. ظاهراً اجراي اين سياست به شبكه‌هاي مختلف سيما ابلاغ شده است.

پورمحمدي: برنامه‌هاي تكراري بهتر از برنامه بي‌مخاطب است

سياست ديگر مديران جديد صدا و سيما در قبال برنامه‌هاي تلويزيون، همچنين توقف ساخت سريال، تله فيلم و برنامه‌هاي كم محتوا و كم مخاطب و نيز تكرار برنامه‌هاي جذاب است. به همين خاطر پيش بيني مي‌شود كه بينندگان تلويزيون از اين پس بيشتر با سريال‌ها و تله‌فيلم‌هاي تكراري در تلويزيون رو به رو شوند. پورمحمدي پخش برنامه‌هاي تكراري اما جذاب را مهم‌تر از ساخت برنامه‌هاي خنثي دانسته و گفته است كه تلويزيون حتي در صورت نياز تكرار پخش برنامه‌هاي پرمخاطب و جذاب را در دستور كار قرار مي‌دهد.

مديران جديد صدا و سيما اعتقاد دارند كه تحول و پويايي لازمه اصلي شبكه‌هاي سيما است؛ عزت‌الله ضرغامي در دوران رياستش بر اين سازمان كارنامه و آمار قابل قبولي از خود بر جاي گذاشته و حالا سرافراز، رئيس سابق شبكه پرس تي‌وي كه عضو خانه و خانواده صدا و سيما بوده كار را از جايي شروع كرده كه طي دوران رياست ضرغامي بيشترين انتقادها نسبت به آن رايج بوده است؛ آمدن پورمحمدي، مدير سابق شبكه سوم سيما به معاونت سيما نيز به مثابه بازگشت يك ريش سفيد به خانه است. حالا مهمترين سؤال اين است كه مدير موفقي چون سرافراز و معاون كاركشته و با‌تجربه‌اي چون پورمحمدي مي‌توانند صدا و سيما را كه از نظر مالي همچون كشتي شكسته‌اي است تعمير كنند آن هم با قطع اميد از توليد برنامه‌هاي مشاركتي و كاهش آگهي‌هاي بازرگاني كه در چند سال گذشته زير توفان انتقاد رسانه‌هاي مكتوب و و غير‌مكتوب رفته اما هيچگاه سايه‌اش را از سر تلويزيون كم نكرده است؟!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
0
تبلیغ اجناس در تلویزیون در اواییل انقلاب یک کار نا شایست و حتی در ردیف تقریبا حرام محسوب میشد ولی فکر می کنم در زمان ریاست اقای هاشمی دیدند این کار در امد خوبی دارد و بتدریج افزایش هم پیدا کرد ومتناقض با نظرات وزارت بهداشت هم شد که مثلا پفک نمکی برای همه مضر است ولی تبلیغ تلویزیون فوایید ان را بیانمکرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار