کد خبر: 687745
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
سهيلا علوي‌زاده، فيلمنامه‌نويس و برنده جايزه پروين اعتصامي:
در چند سال اخير توليد انيميشن‌هاي ايراني سير صعودي را پيش گرفته است. با رشد توليد آثار پويانمايي ايراني، زمينه براي نقد و بررسي آثار توليد داخل بيشتر فراهم شده است.
محمدصادق عابديني
در چند سال اخير توليد انيميشن‌هاي ايراني سير صعودي را پيش گرفته است. با رشد توليد آثار پويانمايي ايراني، زمينه براي نقد و بررسي آثار توليد داخل بيشتر فراهم شده است. يكي از ضعف‌هايي كه در اكثر آثار پويانمايي ايراني به چشم مي‌خورد ضعف در تكنيك‌هاي فيلم‌سازي و پايين بودن كيفيت فيلمنامه‌هاست. سهيلا علوي‌زاده، نويسنده كودك و نوجوان موفق شده است در هشتمين جشنواره پروين اعتصامي جايزه بهترين فيلمنامه را براي نگارش فيلمنامه پويانمايي «پيرهن صورتي» به خود اختصاص دهد. وي كه كار نويسندگي براي كودكان را از اواخر دهه 60 و مجله كيهان بچه‌ها آغاز كرده است، پيش از نگارش اين فيلمنامه آثاري چون «سيب ترش»، «داستان‌هاي ستاره» و رمان «خانم كوچيك» (برنده جايزه شهيد غني‌پور) را در حوزه ادبيات كودك تأليف كرده است. علوي‌زاده در گفت‌و‌گو با «جوان» به نقش ادبيات در توليد فيلمنامه پويانمايي پرداخته است.

تا چه حد به داشتن نويسندگان تخصصي ادبيات كودك اعتقاد داريد؟
همان‌طور كه وقتي كسي مي‌خواهد داستاني درباره موضوعي بنويسد بايد هم شناخت كافي درباره آن داشته باشد و هم كاملاً فضا را احساس كند، در مورد كودكان نيز بايد نويسندگاني وارد اين حيطه ‌شوند كه هم كودك درون خود را زنده نگه داشته‌اند و هم به فضاي زندگي كودك امروز تسلط كافي دارند و اين جز نويسنده متخصص كودك چه كسي مي‌تواند باشد.

جادوي تصاوير فيلم‌ها و انيميشن‌ها باعث لطمه خوردن به ميزان مطالعه در ميان كودكان شده است، براي بازگرداندن جذابيت به فضاي ادبيات كودك چه بايد كرد؟
اگر كتاب در سبد خانواده وارد شود كودك نيز به خواندن آن رغبت نشان خواهد داد. آمارها حاكي از آن است كه مطالعه كتاب غيردرسي در ميان ايرانيان بسيار پايين است. به نظرم خانواده در اين ميان نقش پررنگي دارد. بعد از آن رسانه‌هاي تصويري. به جاي آنكه هميشه مادر خانواده را در حال آشپزي و پدر را در حال خواندن روزنامه يا نگاه كردن به تلويزيون نشان دهند، خوب است گاهي هم آنها را در حال مطالعه كتاب نشان دهند تا خواندن كتاب به صورت امري عادي در خانواده‌ها تلقي شود.

 به عنوان نويسنده كودك تا چه حد سينماي كودك را دنبال مي‌كنيد؟
علاقه اصلي من سينماست. در كشور ما كه متأسفانه فرهنگ كتابخواني رواج لازم ميان كودكان و نوجوانان را ندارد براي ارتباط با آنها فيلم ابزار مؤثرتري است. بنابراين سينماي كودك را به صورت جدي‌تري دنبال مي‌كنم. با ديدن فيلم‌ها در اين زمينه و نوشتن فيلمنامه خود را آماده مي‌كنم تا به جرگه سازندگان سينماي كودك و نوجوان بپيوندم.

 سينماي كودك در كشورمان از نبود فيلم‌هاي خوب رنج مي‌برد، نداشتن فيلمنامه‌هاي مناسب سينماي كودك چقدر در اين كمبود فيلم مؤثر است؟
فيلمنامه خشت اول ساخت يك فيلم است كه اگر كج رود دچار نداشتن فيلم خوب نه فقط در سينماي كودك كه اصولاً در سينما خواهيم بود. براي رفع اين بلا بايد فيلمنامه‌ قدر و منزلت خود را مخصوصاً به لحاظ مادي پيدا كند. نوشتن يك فيلمنامه خوب در هر زمينه‌اي مستلزم گذاشتن وقت و نيروي كافي است و اين وقتي ميسر مي‌شود كه فيلمنامه‌نويس تأمين باشد، به طوري كه مجبور نباشد فيلمنامه‌اي را كه بايد دست‌كم يك سال وقت صرفش كند در سه ماه بنويسد.
 
نگارش فيلمنامه براي سينماي كودك و نوجوان نيازمند داشتن چه پيش زمينه‌هايي است؟
به نظرم مبحث مشكلي است. كودك و نوجوان در هر مرحله از رشد سني ويژگي‌هاي خود را دارند. شناخت نسبت به اين ويژگي‌هاست كه پيش زمينه‌هاي لازم براي نگارش در اين محدوده را ممكن مي‌سازد.

تا چه ميزان بحث سينماي تربيتي را در نگارش داستان و فيلمنامه كودك و نوجوان رعايت مي‌كنيد؟
تا جايي كه به وجه سرگرمي كار لطمه نزند. بحث تربيتي بايد در لايه زيرين داستان و فيلمنامه شكل بگيرد.

 از نظر تربيتي و آموزشي پرداختن به مفاخر ملي در قالب داستان و فيلم چه تأثيري بر كودكان خواهد داشت؟
كودك و نوجوان به دنبال الگوهاي رفتاري هستند. از اين منظر پرداختن به مفاخر ملي مي‌تواند تأثير بسزايي در هدايت آنان به سمت رفتار درست داشته باشد. به خصوص باور اين مسئله كه تلاش، عنصر مهم در شكل‌گيري و هدايت انسان به سمت خواسته‌هايش است. متأسفانه دنياي مجازي مخصوصاً بازي‌هاي كامپيوتري، كودكان و نوجوانان را از اين فضا دور كرده است. همه آنان به نوعي در پي ابزار راحت‌الحلقومي هستند كه شب بخوابند و صبح كه بيدار مي‌شوند، آرزوي خود را برآورده شده ببينند.

 نگارش فيلمنامه براي پويانمايي با نگارش فيلمنامه براي فيلم رئال چه تفاوتي دارد؟
در پويانمايي عنصر خيال است كه بال و پر مي‌گيرد. در فيلم رئال اما بايد در زمينه‌هايي كه واقعيت آن را محدود مي‌كند، حركت كرد.

پيش از نگارش فيلمنامه «پيرهن صورتي» فيلمنامه‌هاي پويانمايي ديگري نيز نگاشته‌ايد؟
اين فيلمنامه اولين كار من در زمينه پويانمايي است. اما به خاطر آن كه براي كودكان مي‌نوشته‌ام با فضاي فانتزي آشنايي داشتم.

چرا در نگارش اين فيلمنامه به سراغ زندگي پروين اعتصامي رفتيد؟
 ارادت خاصي كه نسبت به اين بانوي فهيم و انسان دوست دارم، انگيزه كار روي زندگي ايشان شد. زمان بچگي توي خانه ما علاوه بر ديوان حافظ كه در خانه همه ايرانيان پيدا مي‌شود كتاب شعر پروين اعتصامي نيز بود. پدربزرگم از علاقه‌مندان ايشان بود و به مناسبت‌هاي مختلف از اشعار پروين برايمان مي‌خواند.

 در آينده نيز باز به سراغ مفاخر ملي خواهيد رفت؟
بسيار مايلم اين كار را بكنم. اگر زمينه‌اش مساعد شود.

آثار پويانمايي ايراني را دنبال مي‌كنيد؟
آنهايي را كه از تلويزيون پخش مي‌شود، مي‌بينم.

 به عنوان كسي كه كارش مرتبط كودكان و ادبيات كودك است به نظرتان براي جذاب‌تر شدن آثار پويانمايي ايراني بايد چه كار كرد؟
 به نظرم بايد فضاها و مسائلي كه در پويانمايي مطرح مي‌شود براي بچه امروز ملموس و قابل درك باشد. بيشتر كارهايي كه ساخته مي‌شود مربوط به دوران قديم است. اگر چه نكات پندآموز در آنها وجود دارد اما به دليل فضاي كهنگي و دور از زمانه چندان براي كودكان جذابيت ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار