کد خبر: 687312
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵
بررسي رفتارهاي متناقض رئيس دولت اصلاحات در 5 سال اخير
محمد خاتمي رئيس‌جمهور هشت ساله اصلاحات طي 10 روز اخير دو موضع‌گيري قابل تأمل داشته كه روزنامه‌هاي زنجيره‌اي آن را به طور گسترده و با برجستگي خاص پوشش دادند.
سعيد همتي
محمد خاتمي رئيس‌جمهور هشت ساله اصلاحات طي 10 روز اخير دو موضع‌گيري قابل تأمل داشته كه روزنامه‌هاي زنجيره‌اي آن را به طور گسترده و با برجستگي خاص پوشش دادند. هفته قبل خاتمي در جمعي از جوانان حزب اعتماد ملي ديدار و اعلام مي‌كند: «اصلاح‌طلبان نبايد در گذشته بمانند، چراكه ماندن در گذشته خسارت‌هاي بسيار فراواني دارد.» وي در اين ديدار درباره اشتباهات اصلاح‌طلبان، نقد درون‌گفتماني اصلاحات و نقد عملكرد حاكميت، جريان خودسرها، نسبت ميان اصلاح‌طلبي و اعتدال، حزب اعتماد ملي، تفاهم با حاكميت، مرزبندي با جريان‌هاي برانداز و ديگر موضوعات سخن مي‌گويد.
به گزارش جوان، قابل‌توجه‌ترين بخش از سخنان خاتمي اينجاست كه خاتمي به تبع ماه‌هاي گذشته بدون اشاره به خسارت‌هاي وارد شده توسط جريان دوم‌خردادي‌ها تلاش مي‌كند آنها را درون نظام بگنجاند: «ما درون اين نظام هستيم، ما اهل تعامل هستيم اما تعامل با حفظ هويت. اگر كسي از شما بخواهد كه برخلاف اعتقادات و رويكرد‌ها چيزهايي بگوييد هويت خود را از دست داده‌ايد. اين تعامل نمي‌شود و هيچ انسان منصف باشخصيتي اين كار را نخواهد كرد.»
هفته اخير هم محمد خاتمي در ديدار با اعضاي شوراي مركزي فرهنگيان موضوع مهم را برگزاري يك انتخابات سالم، خوب و پررونق مي‌داند و مي‌گويد: «سختگيري‌ها در مورد صلاحيت‌ها كاهش يابد و زمينه حضور پرشور ملت فراهم شود.... مگر جريان اصلاح‌طلبي يك جريان سياسي وابسته به چند شخصيت حقيقي يا حقوقي است كه در جامعه اگر حذف يا امتياز آن را لغو كنند، از بين برود... جريان اصلاح‌طلبي در متن جامعه ما جريان دارد. اصلاح‌طلبي به دين پايبندي دارد اما قرائتي از دين كه متناسب با روزگار ماست، ديني كه حق انسان را به رسميت مي‌شناسد، ديني كه براي زن و مرد و براي انسان، حق و حرمت قائل است و ديني كه مي‌گويد رأي مردم معتبر است و بايد مبناي عمل قرار گيرد، ما از اين دين با همه وجود دفاع مي‌كنيم.»
 اما نكته مهم در اين ميان آن است كه خاتمي ماه‌هاست در كنار ساير رهبران جريان تجديدنظرطلب، خود را درون حاكميت معرفي مي‌كند و بر اساس آن تلاش مي‌كند مواضع نرم و همسو با انقلاب و مردم بگيرد.

  5 سال تلاش خاتمي براي خود تطهيري!
بعد از آنكه تئوري «براندازي نظام» در سال88 نتيجه‌بخش نبود، نخستين راهكار پدرخوانده‌هاي اصلاحات براي احياي جريان خود «اتخاذ مواضع نرم و معتدل، در جهت آرمان‌هاي انقلاب و نظام» بود تا بلكه ضمن بازيابي مشروعيت سياسي گذشته، بدنه اجتماعي خود را هم از سرخوردگي و بلاتكليفي نجات دهند.  شروع پياده‌سازي اين نظريه را مجمع روحانيون مبارز در تيرماه سال89 با انتشار
بيانيه‌اي ـ كه ادبياتي متفاوت از بيانيه‌هايي داشت كه در فتنه 88 براي اردوكشي خياباني صادر مي‌كرد ـ كليد زد كه در آن بيانيه به اقدام كشورهاي غربي در خارج كردن نام منافقين از ليست تروريست‌ها اعتراض مي‌كند و خود را طرفدار نظام و امام و مردم مي‌داند. اين تاكتيك از همان زمان شكل عملياتي به خود مي‌گيرد و در موقعيت‌هاي مختلف با شگردهاي خاص دنبال مي‌شود تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري يازدهم و پيروزي دكتر حسن روحاني به شكل گسترده و هوشمندانه از سوي رهبران اين گروه ادامه پيدا مي‌كند.

  شركت خاتمي در انتخابات مجلس نهم با هدفي خاص
در انتخابات مجلس نهم محمد خاتمي با شركت در يكي از شعب دور‌افتاده شهر دماوند ژست همسويي با انقلاب و نظام را وارد مرحله تازه‌اي مي‌كند و در ادامه شش ماه مانده به انتخابات يازدهم رياست جمهوري با رسانه‌اي شدن بحث نامزدي خاتمي در انتخابات شكل معقول‌تري به خود مي‌گيرد آن هم با تاكتيك «آمدن يا نيامدن محمدخاتمي» در انتخابات. مجمع تحت مديريت خاتمي در پيروي از استراتژي ياد شده يك ماه قبل از انتخابات 92 بار ديگر با انتشار بيانيه‌اي كه در تضاد كامل با عملكرد آنها در سال 88 بود از برادركشي در جهان اسلام و به ويژه مصر اظهار نگراني و ناراحتي كرده و بيان مي‌كند:«در پشت اين جنايات و برادر‌كشي دست‌هاي پليد دشمنان اسلام و مسلمانان و عزت كشورهاي اسلامي وجود دارد. افراط‌گري و تعصبات جاهلانه به نقطه‌اي رسيده است... آنان درصددند تا با اينگونه اقدامات نادرست احساسات ميليون‌ها مسلمان را برانگيخته و آتش كينه‌‌توزي و برادركشي را شعله‌ورتر سازند.»

   خاتمي: تقلبي در كار نبود
رئيس دولت اصلاحات در حالي هيچ‌گاه از ملت براي تصميم و اجرايي كردن «راهبرد براندازي نظام» عذرخواهي نكرده كه به صراحت در نشستي با برخي از جوانان اصلاح‌طلب در سال 91 اعلام مي‌كند:«در انتخابات سال 88 تقلبي صورت نگرفته است.» وي كه با روي كار آمدن دولت يازدهم فعاليت‌هاي سياسي - رسانه‌اي خود را گسترده نموده، با سخنراني‌هاي پرتعداد و حجيم درصدد «تطهير و ترميم چهره اصلاحات» و به تبع آن «زمينه‌سازي براي بازگشت رسمي اين طيف به حاكميت» است.

   از نظام و انقلاب دفاع مي‌كنيم!
خاتمي اواخر فروردين امسال در هفتاد‌وپنجمين نشست ماهانه بنياد باران هم اظهارات جالب و قابل‌توجهي را بيان مي‌كند كه نشان‌دهنده حركت گام‌به‌گام تجديدنظرطلبان براي بازگشت بدون هزينه به قدرت است. وي در سخنراني خود با اشاره به ديدگاه حضرت امام درباره جمهوريت بيان مي‌كند: «جمهوريت يك اصل بود و بنده عرض مي‌كنم ما به‌عنوان كساني كه دلبسته به اين انقلاب و اسلام هستيم با همه وجود از جمهوريت نظام دفاع مي‌كنيم...» رئيس بنياد باران در بخش ديگري از سخنان خود بدون اشاره به اقدامات براندازانه جريان دوم خرداد در سال 78 و 88 اظهار مي‌كند:«اگر خداي‌نكرده جمهوري اسلامي را از دست دهيم، وضعيت خيلي سياهي خواهيم داشت و بايد بدانيم كه ما نمي‌توانيم اين انقلاب با آن عظمتش را فراموش كنيم، زيرا مبدأ هويت تاريخي ماست.»

  خاتمي: انقلابي‌ام!
 در ادامه خاتمي پا را فراتر از تطهير خود و جريان دوم‌خرداد گذاشته و با جمله عجيب عنوان مي‌كند:«ما انقلابي هستيم، مهم نيست ديگران ما را چه مي‌نامند. انقلابي كه ما مي‌گوييم و مي‌فهميم منجر به نظام جمهوري اسلامي شد و امروز هم بايد از آن دفاع كنيم.»

    خاتمي مدافع رهبري !
رئيس دولت اصلاحات در ادامه تحركات پرحجم خود در اواخر خرداد امسال در جمع خانواده شهداي شهر اردكان يزد با ادبيات تعجب‌برانگيز كه 180 درجه مخالف عملكرد وي در غائله سال 88 است، بيان مي‌كند:«اين رهبري برخاسته از جان ملت است، رهبري قراردادي نيست كه تصميم بگيريم فلاني رئيس‌جمهور باشد يا مثلاً مسئول باشد. در آن زمان كه پذيرش رهبري امام هزينه‌هاي سنگيني داشت و بسياري از شخصيت‌هاي ما در تبعيد و زندان بودند و هر كس كه از انقلاب و امام دفاع مي‌كرد هزينه سنگيني مي‌پرداخت، مردم ما رهبري امام را پذيرفتند.»

   خاتمي انقلابي‌تر خواهد شد
همانطور كه اشاره شد بررسي رفتار خاتمي طي سال 88 تا 93 تغيير محسوس ادبيات براندازنه به سمت ادبيات انقلابي و همسو با نظام را نشان مي‌دهد و انتظار مي‌رود «اتخاذ ادبيات همسو با گفتمان انقلاب اسلامي و هم‌جهت با مباني اعتقادي و انقلاب جامعه» از سوي مرد بحران ساز نظام، در طول ماه‌هاي آينده با آب و تاب بيشتري رسانه‌‌ا‌ي شود چراكه در ريل‌گذاري رهبران تئوريك اين جريان براي بازگشت به قدرت انتخابات، اين رويه مي‌تواند بسيار تأثير‌گذار باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
4
4
اوباید اول مجازات شود واز خجالت کاری که کرده در انظار آفتابی نشود چه برسد به اینکه بخواهد عرض اندامی کند.
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
4
1
...آب درهاونگ کوبیده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
1
2
حالا هر چی خیلی دیگه جناحی تیتر میزنید ............ باید خندید............
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
3
1
همه ی فتنه ها زیر سر این اقا هست ادم به این ...نوبره
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
1
0
از اول هم متاسفانه لجباز بود ..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
0
1
بسوزانین ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار