کد خبر: 686252
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۹
آسيب‌پذير شدن موصل و تكريت پس از آزادسازي بيجي
ارتش عراق به همراه نيروهاي مردمي به صورت كامل شهر بيجي را از وجود شبه‌نظاميان پاكسازي كردند و كنترل اين شهر را به دست گرفتند.
محمد بابايي‌نساز
ارتش عراق به همراه نيروهاي مردمي به صورت كامل شهر بيجي را از وجود شبه‌نظاميان پاكسازي كردند و كنترل اين شهر را به دست گرفتند. تسلط نيروهاي دولتي بر اين شهر بيش از پيش روند شكست‌هاي داعش را تسريع خواهد كرد و مهر تأييدي است بر اينكه زوال داعش شروع شده، چراكه از يك طرف آزادسازي شهر مهم تكريت را تسريع  و از طرف ديگر ارتباط اين گروه تروريستي با شهر موصل را قطع مي‌كند كه پايتخت خود خوانده خلافت اسلامي داعش محسوب مي‌شود.
وزارت دفاع عراق روز جمعه به صورت رسمي اعلام كرد‌ كه شهر شمالي بيجي به طور كامل آزاد و از وجود تروريست‌ها پاكسازي شده است.

تلويزيون رسمي عراق نيز به نقل از فرمانده ارتش در استان صلاح الدين اعلام كرد كه شهرستان بيجي آزاد شده و امنيت كامل به آن بازگشته است. اواسط هفته گذشته نيروهاي دولتي موفق شده‌بودند مراكز اصلي شهر را به كنترل خود در آورند و عملاً گروه تروريستي داعش از آن خارج شده بود اما به دليل بمب‌هاي كار گذاشته شده در نواحي مختلف شهر و نيز مقاومت تك‌تيراندازهاي داعش در اين شهر، آزاد‌سازي آن به شكل رسمي اعلام نشده بود.  اين شهر به دليل نزديكي به پالايشگاه نفت بيجي كه بزرگ‌ترين پالايشگاه نفت عراق است، اهميت راهبردي دارد. شبه‌نظاميان داعش پالايشگاه نفت بيجي را از ماه ژوئن به محاصره خود در آورده بودند. در طول اين چند ماه داعش بارها سعي كرده بود پالايشگاه بيجي را به كنترل خود در آورد اما نيروهاي امنيتي كه در داخل اين پالايشگاه قرار دارند با مقاومت سرسختانه، حملات داعش را ناكام گذاشتند. بنابر اعلام وزارت دفاع، گام بعدي پاكسازي پالايشگاه بيجي است.  

بيجي پايگاهي براي آزادسازي تكريت

شهر بيجي با داشتن حدود 70 هزار جمعيت بزرگ‌ترين شهري است كه تاكنون از دست داعش خارج شده و آزادسازي آن از اهميت زيادي برخوردار است، چراكه اين شهر را به پايگاه مهمي براي آزادسازي شهر تكريت كه در 40 كيلومتري شمال آن قرار دارد تبديل مي‌كند. سي‌ان‌ان در گزارشي نوشت: «بازپس‌گيري بيجي همچنين منجر به تقويت روحيه دولت خواهد شد و زمينه‌اي براي حمله به شبه‌نظاميان داعش جهت بيرون راندن آنان از شهر تكريت، محل تولد صدام حسين و مركز استان صلاح‌الدين خواهد بود.»

اولين شليك به موصل

اما به نظر مي‌رسد مهم‌ترين پيامد آزادسازي شهر بيجي، متزلزل شدن پايگاه داعش در موصل است؛ جايي كه تابستان شبه‌نظاميان اين گروه تروريستي بر آن مسلط شدند و آن را پايتخت خلافت خود اعلام كردند، چراكه آزادسازي بيجي توسط ارتش عراق خطوط كمك‌رساني به شهر موصل را قطع خواهد كرد.  سي‌ان‌ان‌گزارش داد: «بازپس‌گيري بيجي منجر به آسيب‌پذيري موصل مي‌شود كه مهم‌ترين پيروزي داعش است. هر چند تسلط فيزيكي داعش بر دومين شهر بزرگ داعش هنوز به چالش كشيده نشده است، اما به نظر مي‌رسد با مشكلاتي جدي در حكومت‌داري مواجه شده است. بنابر گفته شاهدان محلي، خدمات آب و برق در وضعيت مناسبي قرار ندارد. بر اساس اين گزارش داعش هر كسي را كه مي‌تواند احتمالاً به منبع نارضايتي تبديل شود منهدم مي‌كند. يك خبرنگار عراقي به سي‌ان‌ان گفته است كه تاكنون شش نفر از همكارانش از ماه اكتبر ربوده شد‌ه‌اند. . . بر اساس گفته منابع محلي ساكنين موصل اعتماد خود را به داعش از دست داده‌اند.» بر اساس اين گزارش، «نشانه‌ها از تحت فشار قرار گرفتن داعش در عراق مشاهده مي‌شود. خطوط ارتباطي و كمك‌رساني در بعضي مناطق قطع شده‌اند، شخصيت‌هاي مهم آن هدف حمله هوايي قرار گرفته‌اند و منابع درآمدي آن نيز دچار مشكل شده‌اند. » تحليلگر موسسه مطالعه جنگ نيز معتقد است براي اينكه بگويم داعش در آستانه از دست دادن موصل قرار گرفته است، كافي نيست اما شكست در بيجي يك مسير مركزي به خلافت داعش را تهديد مي‌كند.  داعش در حالي در موصل با اين مشكلات مواجه مي‌شود كه تحليلگران معتقدند زوال اين گروه تروريستي مدتي است كه شروع شده است. چراكه در طول هفته‌هاي گذشته نه تنها هيچ خبري از موفقيت اين گروه منتشر نشده است بلكه شكست‌هاي بزرگي را متحمل شده است كه مهم‌ترين آن آزادسازي منطقه جرف السخر واقع در جنوب بود.

خيز بزرگ ارتش براي آزادسازي الانبار

علاوه بر بيجي نيروهاي دولتي و مردمي عراق توانستند ضربات سختي بر داعش در ساير مناطق اين كشور وارد كنند. عدي الخدران، فرماندار شهرستان الخاديه در استان ديالي اعلام كرد كه ارتش و نيروهاي مردمي عراق عمليات گسترده‌اي را در سد العظيم و روستاهاي اطراف آن آغاز كردند چراكه اين مناطق از ديگر مقرهاي داعش به شمار مي‌رفت.  در همين حال منابع امنيتي از آماده شدن ارتش عراق براي آزادسازي استان الانبار خبر دادند. به گزارش تسنيم، يك منبع امنيتي در الانبار در غرب عراق اعلام كرد:همه اقدامات مقدماتي براي شروع عمليات انجام شده است و فقط مراحل آموزش 3 هزار نيروي عشايري در پايگاه نظامي باقيمانده است تا ساعت صفر شروع شود. منبع امنيتي تأكيد كرد: عمليات نظامي احتمالي بسيار فراگير خواهد بود و همه مناطق محل حضور داعش در شرق و غرب الرمادي تا مرزهاي اداري استان صلاح‌الدين را شامل مي‌شود. به گفته اين منبع امنيتي همه تجهيزات نظامي به ويژه سلاح و مهمات به واحدهاي نظامي رسيده است و بالگردها و جنگنده‌هاي عراقي در اين عمليات مشاركت خواهند داشت.
از سوي ديگر، پايگاه خبري شبكه العالم نيز گزارش داد، سرلشكر «‌كاظم محمد الفهداوي‌» گفت: بامداد روز جمعه نيروهاي ارتش عراق با كمك عشاير حمله عناصر داعش از دو محور به شهر رمادي را درهم شكستند. از سوي ديگر، ارتش عراق با كمك مردم و پشتيباني نيروي هوايي در آخرين ساعات روز پنج‌شنبه دو منطقه «‌الرزازه‌» و «‌الابار‌» را از عوامل گروه تروريستي و تكفيري داعش پاكسازي كردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار