کد خبر: 683826
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹
رهنمود هفت گانه رهبرمعظم انقلاب در دستور كار شورايعالي انقلاب فرهنگي قرار گرفت
10 روز پس از طرح اولويت‌هاي هفتگانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي از سوي رهبر انقلاب، نخستين جلسه دوره جديد شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي به رياست دكتر حسن روحاني با موضوع بحث و تبادل نظر درباره محورهاي حكم مقام معظم رهبري براي دوره جديد فعاليت شورا و راهكارهاي عملياتي نمودن اين رهنمودها و مطالبات برگزار شد و رئيس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي از اعتماد رهبر انقلاب در تأييد اعضاي اين شورا براي دوره جديد سپاسگزاري كردند.
زهرا چيذري
10 روز پس از طرح اولويت‌هاي هفتگانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي از سوي رهبر انقلاب، نخستين جلسه دوره جديد شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي به رياست دكتر حسن روحاني با موضوع بحث و تبادل نظر درباره محورهاي حكم مقام معظم رهبري براي دوره جديد فعاليت شورا و راهكارهاي عملياتي نمودن اين رهنمودها و مطالبات برگزار شد و رئيس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي از اعتماد رهبر انقلاب در تأييد اعضاي اين شورا براي دوره جديد سپاسگزاري كردند.
شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرارگاه فرهنگي حكومت اسلامي است و وظيفه ورود و به هر حوزه‌اي كه با فرهنگ و انديشه‌هاي جامعه مرتبط است بر عهده دارد. با وجود اين اما بسياري از مصوبات فرهنگي اين شورا از كاغذ پا فراتر نگذاشته و به همين دليل مهم‌ترين حوزه‌هاي فرهنگي مورد تأكيد رهبر انقلاب همچون سبك زندگي، مهندسي فرهنگي جامعه و فرهنگ عمومي مغفول مانده است. شايد به همين خاطر است كه رهبر فرزانه انقلاب در حكم آغاز دوره جديد شوراي عالي انقلاب فرهنگي و در تعيين اولويت‌هاي كاري اين شورا، در نخستين بند اولويت اصلي شورا را تحقق و اجراي سريع و كامل تصميمات و مصوبات و پيگيري آنها تا حصول نتيجه كامل عنوان فرمودند. تأكيد بر تشكيل منظم و به موقع جلسات شوراي عالي و حضور فعال و با مطالعه و سازنده اعضا به ويژه رؤساي محترم قوا در جلسات و مباحث شورا و صرف وقت و همت كافي توسط همه اعضا به ويژه اعضاي حقيقي هم از ديگر مطالبات حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در خصوص اولويت‌هاي كاري شوراي عالي انقلاب فرهنگي است؛‌جلساتي كه نخستين مورد آن با هدف بررسي و ارائه راهكار براي عملي كردن مطالبات رهبر انقلاب نخستين موردش در دولت جديد برگزار شد.
  مطالباتي از جنس پايش و اصلاح فرهنگ
بر اساس فرمايشات رهبر انقلاب، فلسفه‌ وجودي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، فهم و تبيين و تثبيت و انفاذ ماهيت فرهنگي انقلاب اسلامي و بازآرايي مداوم جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي و پايش پيشرفت‌هاي فرهنگي كشور متناسب با ظرفيت‌ها و شايستگي‌هاي عظيم ايران اسلامي و انقلابي است.  مديريت راهبردي چالش‌هاي اين حوزه با «استفاده كامل و كارآمد و هم‌افزا از همه فرصت‌ها و ظرفيت‌ها» و نيز «مهار تهديدها و آسيب‌ها با نگاه حكيمانه و معقول» و «مواجهه هوشمندانه با معارضات مهاجمان و ستيزه‌گران» از جمله تكاليف اصلي اين شورا است. عرصه‌هاي كليدي و اساسي همچون توليد علم، سبك زندگي، آموزش و پژوهش، فرهنگ عمومي و مهندسي فرهنگي حوزه‌هاي مهمي هستند كه ساماندهي آن در جمهوري اسلامي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي سپرده شده است.  با وجود اين به رغم آنكه در حوزه پيشرفت و شتاب حركت علمي و فناوري كشور و با تصويب و ابلاغ نقشه جامعه علمي كشور به دستاوردهاي خوبي رسيده‌ايم كه نبايد متوقف يا از شتابش كاسته شود اما مهندسي فرهنگي و موضوع تحول و نوسازي در نظام آموزشي و علمي كشور اعم از آموزش عالي و آموزش و پرورش و نيز تحول در علوم انساني هنوز به سرانجام مطلوب نرسيده است در حالي كه شوراي عالي بايد بتواند همه ظرفيت‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري و منابع انساني حوزه فرهنگ را متناسب با شرايط، بازآرايي و هم‌افزا كند و نقش تسهيلگر و الهام‌بخش را در فعاليت‌هاي خودجوش و فراگير مردمي عرصه فرهنگ براي خود قائل باشند و موانع را از سر راه آنها كنار بزنند. همچنين شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد با برخورد فعال و مبتكرانه دلبستگان فرهنگ ديني و انقلابي را در داخل و خارج كشور دلگرم و اميدوار و مطمئن و معارضان را نگران و نااميد كند.
  تشكيل كارگروه و زمان‌بندي براي پيگيري وظايف
براي تحقق اين مطالبات حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در نخستين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در دولت يازدهم مقرر شد در جلسه بعدي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي راهكارهاي اجراي كامل دقيق‌تر مصوبات قبلي شورا در عرصه‌هاي تحول در نظام آموزش و پرورش، نظام آموزش عالي، تحول در علوم انساني و راهكارهاي چگونگي حمايت از جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي و جوشش‌هاي اين عرصه مورد بررسي قرار گرفته و كار‌گروهي نيز براي اين منظور ايجاد شود.
در اين نشست مقرر شد طرح، بررسي، تصويب و اجراي مسائل مطرح در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در قالب دوره‌هاي زماني قابل قبول پيگيري شود.
رئيس‌جمهوري با تأكيد بر اينكه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي نقش اصلي و اولي را در تعيين چارچوب‌ها و روش‌ها براي نفوذ دادن فرهنگ انقلاب اسلامي در لايه‌هاي مختلف جامعه دارد، بر آسيب‌شناسي كم و كيف اجراي چند مورد از سياستگذاري‌هاي فرهنگي شورا براي مشخص شدن نقص كار در ميزان اثرگذاري برخي از اين مصوبات تأكيد كرد.
  حضور 3 عضو جديد به منظور ايجاد دغدغه و تعهد
اضافه شدن معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور و معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده و رئيس دفتر تبليغات اسلامي به اعضاي حقوقي براي يك دوره سه ساله، ‌حكايت از تدبير رهبر فرزانه انقلاب براي همدلي بيشتر و هم‌افزايي به منظور برداشت موانع احتمالي در اصلاح سبك زندگي، مهندسي فرهنگي جامعه و همچنين اصلاح فرهنگ عمومي به عنوان بخش‌هاي مغفول مانده وظايف اين شورا حكايت دارد. محمدرضا مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز حضور معاون امور زنان و خانواده رئيس‌جمهور در شوراي عالي انقلاب فرهنگي را موجب همدلي و هماهنگي بيش از پيش بين عرصه سياستگذاري در شورا و عرصه اجرا در دولت دانست. به باور وي، تبلور بخش عمده مصوبات شورا در برنامه‌هاي سالانه به ويژه بودجه سنواتي و برنامه‌هاي پنج ساله كه دولت به مجلس عرضه مي‌كند موجب مي‌شود تا با حضور معاون نظارت راهبردي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي شاهد آن باشيم كه جهت‌گيري‌هاي عمده كه شورا براي آن تصميم‌گيري و تصميم‌سازي مي‌كند نظير فرهنگ، علم، فناوري، آموزش و پرورش در برنامه‌هاي كشور داراي ضمانت اجرايي بيشتري شود. مخبر دزفولي همچنين حضور رئيس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه را موجب بهره‌گيري بيش از پيش شورا از پژوهش‌هاي اين بخش دانست. حالا بايد ديد شوراي عالي انقلاب فرهنگي در دوره جديد و با عنايت به ساختار تازه‌ترش در راستاي اصلاح ساختارهاي فرهنگي جامعه و تحقق مطالبات مقام معظم رهبري چقدر پيش مي‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار