کد خبر: 683355
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳
گفتگوی اختصاصی جوان با حجت السلام والمسلمین جعفري دبیر نهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان
نهمین دوره از جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی به کار خودپایان داد تا آغازی برای دهمین دوره از این رخداد فرهنگی باشد.
سپیده آماده

نهمین دوره از جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی به کار خودپایان داد تا آغازی برای دهمین دوره از این رخداد فرهنگی باشد. به همین بهانه گفتگویی با حجت السلام والمسلمین رحیم جعفری دبیر نهمین جشنوراه تئاتر خیابانی مریوان انجام داده ایم تا از این دروه از جشنواره و چشم اندازه دوره دهم بپرسیم.

آقای جعفری به نظر شما نهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی چقدر در ارتقای سطح این جشنواره موثر است؟

من بسیاری از آثار این دروه از جشنوراه تئاتر خیابانی را دیدیم و به نظرم دو عنصر مهم در این جشنواره باعث شد که جشنواره تئاتر خیابان به قله های ترقی اش نزدیک شود. یکی مردم مریوان و شور و استقبالشان، اینکه به رغم کاهش دمای هوا، مردم با تمام شور و هیجان تا دیر وقتدر هوای سرد به تماشای نمایش ها می نشستند. عامل دیگر آثار شرکت کندگان این دوره بود، کیفیت اثار و ارتباطی که اثار با مردم برقرار می کردند از مهم ترین مولفه های آثاراین دوره از جشنواره بوده است. ، تعامل مستقیم و متقابل با مخاطب یکی دیگر ازخصوصیات نمایش های این دوره بود و این نشان می دهد که نمایش های نهمین دوره جشنواره مریوان هم توانستند خود را با فضای فرهنگی و روحی مردم این منطقه منطبق کنند. عامل دیگر هم به باور من حمایت مسئولان سایسی و فرهنگی استان و شهرتان است، حضور استاندار کردستان در زمان اجرای نمایش ها و حضور شهردار و فرماندار در میان تماشاگران نمایش ها از اتفاق مهم این دوره بوه است که نشان از احاد و صمیمیت سه ضلع مسئولین سیاسی و فرهنگی و مردم وهنرمندان و مردم ایجاد شده است. این عاملی است که ارمان مورد نظر ما در جشنواره تئاتر خیایابی را محقق می کند. یقینا ما به این سطح قانع نیستیم و به دنبال تعالی می گردیم.به عنوان مثال یکی از بخش هایی که به این دوره از جشنواره اضافه شد، بخش پژوهش بود و ما در این بخش به دنبالاین هستیم که اثار خیابانی مبنای علمی و پژوهشی پیدا کنند و اثار تئاتر خیابانی مورد اسیب شناسی قرار بگیرند و نواقص از میان برود و تا سال ایده بخش پژوهش بهتر مدیریت شود و آثار دوره های بعدی با ارتقای کیفی شمگیری روبرو گردد.

آقای جعفری، در خصوص مسائل مالی جشنواره، آیا مشکلی در زمینه مالی ایجاد نشده است؟

راستش ما کمی در زمینه نقدینگی مشکل داشتیم و به دلیل اینکه فصل تعهد نامه های اعتبارات استانی بود و تخصیص اعتبارات ما با تخیر انجام شد و در واقع ما در زمینه نقدینگی مشکل داریم و گرنه مشکل پولی وجود ندارد و الان خداروشکر مشکلات برطرف شد این اتفاق یکی از تحولات امسال جشواره این بود که جشنواره بیشتر به سمت مردمی شدن پیش برود به این معنا که به دنبال اتکای مالی جشنواره به مردم برویم و در شورای سیاست گذاری استانی هم به تصویب رسیده است تا هیئت امنایی تشکیل شود و افراد متول و خیر علاقمند به نمایش به عنوان اسپانسر مالی عضو این هیئت باشندو با تشکیل این هیئت امنا جشنواره تبدیل به یک بنیاد غیردولتی شود و منابع مالی شان را هم خودش تامین کند و دولت و وزارت ارشاد بیشتر نقش حمایتی و هدایتی داشته باشند و قطعا سال آینده هیچ مشکلی هم نه به لحاظ مالی و اجرایی و حمایتی نخوایم داشت.

مسئله ای که هنرمندان خارجی هم در طول جشنواره بارها به آن اشاره می کردد، توجه و علاقه خاص مردم مریوان به تئاتر و استقبال از اجراهای جشنواره است. شما به عنوان مدیر اداره ارشاد کردستان چه برنامه ای برای ارتقای امکانات تئاتری در مریوان دارید؟

اصلا کل استان کردستان، همانطورکه مقام معظم رهبری فرموده اند، استان هنری و فرهنگی است و احاد مردم کردستان اهل هنر هستند و حتی اهالی روستاها اطلاعات کامل نسبت به هنر و آیین های بومی دارند. اهالی مریوان هم از جمله همین کردهای هنر دوست هستند اما متاسفانه امکانات متناسب با این فهم و درک و علاقمندی به صورت سخت افزار به وجود نیامده است، خوشبختانه مریوان و جشنواره تئاتر خیابانی نیاز زیادی به امکانات سخت افزاری ندارد اما با این حال در الویت های ما تامین امکانات فرهنگی استان است. امیدواریم مسئولان سیاسی و شورای شهر در مسیر ساخت مراکز هنری و تئاتر وارد شوند و دولت هم اعتبارتش را تامین کند.

آینده جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را چطور می بینید؟

ما مدتی پیش جشنواره تئاتر کردی را در سقز برگزار کردیم و شهردار و رئیس شورای شهر مسئولیت تامین هزینه های سال آنیده جشنوره تئاتر سقز را برعهده گرفته اند، چندی پیش هم جشنواره آواها و نغمه های کردی داشتیم، و در آن هم شهرداری و شورای شهر و مردم جشنواره را برگزار کردندو قرار شد سال آینده همه هزینه های جشنوراه را تقبل کنند. در این جا همین اتفاق در حال رخداد است و بنابراین آینده جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم با ورود بخش خصوصی بسیار روشن است. احساس من این است که مردم مریوان نسبت به جشنوراه تئاتر خیابانی احساس مالکیت دارند و این اتفاق به باور ما اتفاق خجسته ای است و هنرمدان و مردم مریوان همه مشتاق جشنواره هستند، جشنواره ای که تاثیرات امنیت و اخلاقی و گردشگری بسیار هم برای کشور دارد

با توجه به پایان نهمین دوره از جشنواره برنامه شما برای برگزاری دهمین دوره جشنواره چیست؟

انشاله با تشکیل هیئت امنا، برنامهریزی لازم را برای برگزاری دوره دهم انجام خواهیم داشت و با شور و اشتیاق بیشتر جشنورار دهم را برزگار خواهیم کرد و سعی ما در این است که بخشهای پژوهشی و تحیقیاتی را در دروه دوم ارتقا بدهیم و قرار است تیم را در زمینه آسیب شناسی تئاتر خیابانی تشکیل بدهیم و انشالله دوره دم با رفع نواقص، تقویت محاسن برگزار شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار