کد خبر: 683340
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
مردم ما رضايت چنداني از كيفيت مرغ‌هاي كنوني ندارند من هم به عنوان بخشي از صنف مرغداران كشور از كيفيت مرغ‌هاي كنوني اصلا رضايت ندارم.
بهناز قاسمي
مردم به جاي پروتئين، چربي مي‌خرنددبير انجمن جوجه يك‌روزه با اعلام اينكه صنعت مرغ در آستانه ورشكستگي است، گفت: مردم ما رضايت چنداني از كيفيت مرغ‌هاي كنوني ندارند من هم به عنوان بخشي از صنف مرغداران كشور از كيفيت مرغ‌هاي كنوني اصلا رضايت ندارم.
سال‌هاست كه صنعت مرغ ايران توسط دو وزارتخانه صنعت و كشاورزي اداره مي‌شود، يكي مجوز راه‌اندازي مرغداري را صادر و ديگري كه مدعي حمايت از اين صنعت بود‌، با نرخ گذاري، بازار را تنظيم مي‌كرد. البته در يك سال اخير اين صنعت به وزارت جهاد كشاورزي واگذار شده، اما متأسفانه اين وزارتخانه نيز به بهانه حمايت از مصرف‌كننده و جلوگيري از افزايش قيمت‌ها ، سعي مي‌كند از طريق واردات و افزايش عرضه در بازار، قيمت را پايين نگه دارد.
اما در تمام اين سال‌ها مرغداران همواره از وضعيت موجودشان گله كردند و از ورشكستگي توليد‌كنندگان سخن گفتند و با وجود اين نارضايتي‌ها، بازهم اين صنعت همچنان براي سرمايه‌گذاران جذابيت داشته و در سال‌هاي اخير تعداد مرغداران و ميزان توليد افزايش يافته است. اينكه دليل رشد توليد به رغم ورشكستگي فعالان اين صنعت، چه بوده سؤالي است كه هيچ كدام از تشكل‌هاي توليد مرغ در كشور پاسخ درستي به آن ندادند. به اعتقاد كارشناسان، صنعت مرغداري تنها صنعتي است كه سرمايه‌گذار در مدت حداكثر 45 روز به سود و اصل سرمايه خود دست مي‌يابد و براي جوجه‌ريزي دوره بعد برنامه‌ريزي مي‌كند، اما فعالان اين صنعت بيش از ديگر صنايع، توقع حمايت از دولت را دارند و مدام از بالا بودن قيمت نهاده‌ها سخن مي‌گويند. يك‌شنبه شب حسن مهرباني دبير انجمن جوجه يك‌روزه در برنامه پايش شبكه اول سيما به بررسي وضعيت صنعت مرغ كشور پرداخت و با اذعان به اينكه مرغداران نيز از طعم مرغ رضايت ندارند، از نبود شركت‌هاي بزرگ توليد مرغ و تعدد مرغداري‌ها انتقاد كرد. وي افزود: راجع به كيفيت هم موافق اين موضوع هستم كه مرغ ايران يك مرغ سنگيني است و مردم بايد توجه داشته باشند وقتي براي خريد مرغ پولي پرداخت مي‌كنند بايد پول خود را بابت خريد پروتئين پرداخت كنند، نه چربي و انرژي؛ وقتي مرغ سنگين و 3 كيلوگرمي را به كشتارگاه مي‌فرستيم مرغي كه بيرون مي‌آيد استاندارد جهاني نيست و اين دليلش تقاضاي خود مردم براي مرغ سنگين است.
مهرباني در پاسخ به اين سؤال كه چرا مرغداران اعلام كرده‌اند با اين قيمت برايمان صرف ندارد كه مرغ توليد كنيم، گفت: توليد مرغ از نهاده‌هايي كه وارد اين صنعت مي‌شود، تشكيل شده است. ذرت و سويا كه وارد كشور مي‌شود، تأثير‌گذار است.
مهرباني گفت: در حال حاضر قيمت ذرت در بازار جهاني 160 دلار است و مرغدار ايراني آن را بالاي 950 تومان مي‌خرد، در حقيقت در هر تن ذرت 315 دلار پرداخت مي‌شود. بنابراين مرغداري كه در برزيل است با 170 دلار در حال توليد است، مرغدار ايراني با 310 دلار توليد مي‌كند. همچنين قيمت جهاني سويا 380 دلار است ولي ما در هر تن سويا 600 دلار پرداخت مي‌كنيم.
اين استاد دانشگاه افزود: ما در حال حاضر در سال حدود 250 هزار تن سويا توليد مي‌كنيم كه عددي نيست و بيش از 10 برابر اين را بايد وارد كنيم و چيزي حدود يك ميليون و 300 هزار تن ذرت توليد مي‌كنيم كه بايد 5/4 ميليون تن آن را وارد كنيم كه 65 تا 70 درصد قيمت تمام شده مرغ خوراك است. هم اكنون قيمت صادرات مرغ در ساير كشورها با وجود مشوق‌هاي صادراتي 2/2 دهم دلار است ولي قيمت مرغ ما 7/1 دهم دلار است كه اين باعث شده در شش ماهه اول امسال حداقل مرغدار گوشتي ما كيلويي 400 تومان ضرر كند.
دبير انجمن مرغ يك روزه گفت: اگر يك ميليون تن مرغ توليد كرده باشيم، فقط صنعت مرغ گوشتي 400 ميليارد تومان ضرر كرده است. ادامه اين اتفاق مي‌تواند به ورشكست شدن كامل مرغداري‌ها بينجامد. ما با توليد و عرضه بيش از حد مواجه هستيم، با يك انباشت از مرغ در سردخانه‌هاي دولتي مواجه هستيم و دولت نتوانسته صادرات را حمايت كند و بخشي از اين مرغ را به بيرون كشور صادر كند.  وي ادامه داد: جوجه، تخم مرغ و مرغ گوشتي هر سه اكنون زيان ده هستند. اين فعال صنعت مرغ تصريح كرد: امروز توليد‌كننده ما به شدت در حال زيان است اگر دولت مشوق صادراتي را پرداخت كند كه بارها هم در دولت‌هاي قبلي صحبت آن شده وضعيت اينگونه نمي‌شد. امروز حتي دولت زيان‌هايي را در حال متقبل شدن است كه ما حاضريم با يك سوم آن زيان، مرغ را از كشور خارج كنيم.

  با 20 هزار توليد‌كننده 2 ميليون تن توليد مي‌كنيم
وي افزود: ساختار توليد ما كاملاً خرده مالكي است. وقتي 20 هزار نفر توليد و عرضه مي‌كنند و با هم در رقابت بسيار شديد هستند، براي صنعت گرفتاري ايجاد مي‌شود. يك شركت فرانسوي به تنهايي 800 هزار تن مرغ توليد مي‌كند و ما با 20 هزار توليد‌كننده 2 ميليون تن توليد مي‌كنيم. بارها اعلام كرديم كه ساختار اين صنعت بايد تغيير پيدا كند و به 20 شركت بزرگ در اين صنعت نياز داريم تا هر شركت به ظرفيت امروز حدود 100 هزار تن مرغ توليد كند. امروز شركت‌هايي داريم كه حدود 20 هزار تن مرغ را به بازار عرضه مي‌كنند كه اينها بايد تقويت شده و 50 شركت شكل گرفته فعلي را بايد به 20 شركت تقليل داده و آنها را تقويت كنيم تا هركدام سالي 100 هزار تن مرغ عرضه كنند.
در خرداد ماه سال آينده با حدود 180 هزار تن توليد روبه‌رو هستيم و اگر دولت از الان فكري براي خروج اين مرغ از كشور نكند، قطعاً مرغداران در زيان خواهند بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار