کد خبر: 683048
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
گفت‌وگوي خبر نگار اعزامي «جوان» با محمد ناجي محمد نماينده پارلمان‌ عراق و فرمانده تيپ موسي‌كاظم سپاه بدر
پويان شريعت
انقلاب اسلامي ايران بيشترين حجم صدور شاخص‌هاي خود را در دوران دفاع مقدس به ثبت رساند و همان‌طور كه از سراسر دنيا و شيعيان و مسلمانان و آزادگان را جذب كرد، به همان ميزان دشمن هم پيدا كرد.دشمنان آن بيش از آنكه بخواهند درگير شكستن انقلاب شوند، درگير جلوگيري از صدور آن در ساير كشورها و در ميان ساير ملت‌ها شدند. براي اين موضوع از جنگ تحميلي تا لشكركشي‌هاي چند ميليوني و حتي ايجاد سازمان و گروهك‌هاي تروريستي دريغ نكردند. اما فراتر از همه اين دشمني‌ها، مهم‌ترين مسئله صدور فرهنگ مقاومت از ايران اسلامي و تثبيت شدن اين فرهنگ به عنوان الگوي كامل در ميان ملت‌هاي جهان است. امروزه با وجود مشكلات و مسائلي كه منطقه خاورميانه را دچار بحراني جديد و جدي به نام تروريست‌هاي داعشي كرده است مشاهده مي‌شود ملتي كه فرهنگ مقاومت ما را به عنوان الگو انتخاب كرده است جلوي اين تروريست زاييده آل سعود، اسرائيل و امريكا و همپيمانانش مي‌ايستد. در سفري كه به كشور عراق داشتيم، بعد از بازديد از مناطق آلوده و درگير، با يكي از نمايندگان پارلمان عراق به نام محمد ناجي محمد ملاقات داشتيم كه علاوه بر اين سمت، فرماندهي تيپ موسي كاظم سپاه بدر را نيز عهده‌دار است لذا فرصت را غنيمت شمرديم و براي شناخت هرچه بيشتر ماهيت مقاومت مردم عراق و بررسي وضعيت كنوني اين كشور گفت‌وگويي را با وي ترتيب داديم.
 
 
براي شروع توضيحي در خصوص منطقه‌اي كه در آن هستيم بدهيد و با توجه به اينكه شما نماينده پارلمان عراق و عضو فراكسيون بدر در پارلمان عراق مي‌باشيد علت حضورتان در خط درگيري منطقه ابراهيم بن‌علي را بفرماييد؟

منطقه‌اي كه در حال حاضر در آن مستقر هستيم منطقه ابراهيم بن‌علي در شمال غرب بغداد است. بعد از ورود نيروهاي گروه تروريستي داعش به عراق و سقوط شهرهاي شمالي براي جلوگيري از دسترسي داعش به پايتخت عراق يك كمربند امنيتي براي بغداد در نظر گرفته شد. در اين جا كمربند امنيتي را هضام مي‌ناميم و مي‌گوييم بن‌علي در هضام بغداد قرار دارد. در واقع اين منطقه در ميان استان الانبار و بغداد در شمال غرب بغداد واقع است. حدود 10 روز پيش نيروهاي تروريستي داعش از اين منطقه به سمت كاظمين حركت كرده و در كاظمين خمپاره‌اندازي كردند و در كنار آن بمب‌گذاري كاظمين حاصل همين نفوذ بود. از طرفي اين منطقه، منطقه‌اي استراتژيك محسوب مي‌شود و علتش را مي‌توان وجود آن در كمربندي بغداد ذكر كرد و از ديگر دلايل آن وجود مناطق ابوغريب، زراعه دجله، شيخ عامر و در نهايت ضابطيه در همسايگي منطقه بن‌علي است. در نتيجه با توجه به اينكه فتوايي مبني بر جهاد صادر شد و در كنار آن ولي فقيه دستور مقاومت و مقابله با تروريست‌هاي داعش را صادر كردند حقير تيپ موسي‌كاظم كه متشكل از نيروهاي هجدالشعبي‌ كه مانند بسيجيان شما مي‌باشند را تأسيس كرده و براي حفاظت و مقاومت وارد اين منطقه كرده‌ام. به خاطر وجود اين تيپ كه مسئوليت آن به عهده من است بايد در مناطق حضور يابم و سركشي و تماس داشته باشم.

به عنوان مسئول و فرمانده تيپ موسي كاظم سپاه بدر و يك رزمنده بدري قديمي ابتدا توضيحي در خصوص چگونگي سازماندهي اين نيروها و پس از آن مقايسه‌اي و توضيحي از بروز فرهنگ مقاومت انقلاب اسلامي ايران و دفاع مقدس ايران در ساز و كار رزمندگان بدر در شرايط كنوني عراق و منطقه برايمان بفرماييد؟

بدر نيرويي است كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني و مواجهه استكبار جهاني به نمايندگي صدام و از طرفي تبعيت رهبر شيعيان و مجاهدان عراقي يعني شهيد صدر از امام، با هجرت مجاهدان عراقي به ايران تشكيل شد و در راستاي اهداف انقلاب اسلامي و منويات ولي فقيه در حال مجاهدت مي‌باشد.

در طول 30 سال گذشته حتي با توجه به قطعنامه 598 بدر دست از مجاهدت‌هاي خود برنداشت و همواره در راه ولايت و ائمه و اسلام و خدا حركت كرده است.

شهيدان بدر اثبات اين ادعا مي‌باشند. اما اگر بخواهيم از ساز و كار نيروهاي مقاومت و بروز فرهنگ مقاومت رزمندگان ايران كه در دفاع مقدس شكل گرفته و صادر شده است، سخن بگوييم بايد زمان زيادي را صرف كنيم تا مورد به مورد به آن بپردازيم.

ولي در حالت كلي بدر سازماني نظامي نيست؛ بدر يك تفكر است كه مجاهد تربيت مي‌كند و قبل از اينكه نيرو در معركه نظامي امتحان پس دهد، بايد در‌ محضر خدا آماده شود. تيپ‌هاي بدر بعد از فتوا و حضور نيروهاي مردمي تعدادشان بيشتر شد و بعد از اينكه وضعيت عراق وخيم شد تصميم گرفتم تيپ موسي كاظم را راه‌اندازي كنم.

تيپ موسي كاظم كه بعد از فتوا تشكيل شد، قسمتي از آن به منطقه شيخ عامر يا ضابطيه منتقل شده و تقريباً از روز استقرار تاكنون هر روز درگيري دارند. بهترين شكل سازماندهي را رزمندگان و فرماندهان ايران در دوران دفاع مقدس داشته‌اند. شكلي كه با توجه به زمان و فرصت پيش‌رو مي‌تواند بهترين بازدهي را بگيرد. همين الگو را كه بحث به كارگيري بسيجيان و سازماندهي و آموزش و اعزام مي‌باشد در اين جا نيروهاي قديمي بدر كه با رزمندگان ايراني كار كردند رعايت كرده و به منصه‌ ظهور رساندند. اما با توجه به اينكه نيروها بسيجي هستند، يعني قوات هجدالشعبي مي‌باشند و فرصت آموزش بسيار كم بوده است احتياج به آموزش بيشتري دارند. در كنار تيپ موسي كاظم يك تيپ كه تمام نيروهاي آن را بسيجيان عراقي تشكيل مي‌‌دهد، وجود دارد. نام آن تيپ كرار است كه فرمانده آن هم از بدري‌هاي قديمي مي‌باشد. هجدالشعبي مثل بسيج ايران است و ما از همان مدل الگو گرفتيم. با فرق اينكه بين ارتش و سپاه بدر تقسيم گشته و ابلاغ و دستور خود را از نخست‌وزير عراق مي‌گيرند. در واقع اگر بخواهيم به درست‌ترين شكل بگوييم پشتيباني را ارتش، سازماندهي را بدر و فرماندهي را دولت عراق براي اين نيروها مي‌كند.

با توجه به اينكه مثلاً تيپ كرار متعلق به بدر است به ارتش سپرده مي‌شود و فرمانده آن را يكي از بچه‌هاي بدر كه از فرماندهان ارتش شده است به عهده مي‌گيرد.

به غير از سازماندهي و هدايت چه الگويي را از دفاع مقدس ايران گرفته‌ايد؟

يكي از مسائلي كه در دوران دفاع مقدس از نيروهاي ايراني صادر شد و به عنوان الگو استفاده مي‌شود، تشكيل تيپ‌هاي رزمي در مناطق بحران با نيروهاي بومي بود. اين ويژگي را در اين جا در تيپ كرار رعايت و از نيروهاي بومي استفاده كرده‌ايم. بيشتر نيروها بومي و تعدادي متعلق به العماره هستند.

شما از فرهنگ مقاومت در صحبت‌ها بسيار ياد كرديد و نام برديد و منشأ آن را ايران مي‌دانيد. مثالي براي بروز و ايجاد اين فرهنگ و گرفتن نتيجه يا پيروزي از آن داريد؟

هنگامي كه تروريست‌هاي داعش به اين منطقه ورود پيدا كردند، يك وضع و هرج و مرج بدي در منطقه به وجود آمد. اين منطقه هم ساكنان اهل تسنن دارد و هم شيعه يعني يك دهكده شيعه دارد و يك دهكده سني. منطقه‌اي كه اهل تسنن در آن هستند بني‌‌زيد نام دارد. هنگامي كه داعش به آنجا رسيد، فرهنگ مقاومت بود كه شيعيان را به اين منطقه روانه كرد و باعث شد شيعيان با كمترين امكانات عمليات كنند و نگذارند منطقه سقوط كند. حال اين فرهنگ ريشه در عاشورا دارد، اما امام خميني، انقلاب اسلامي و دفاع مقدس بود كه اين فرهنگ را به اين شكل زنده و احيا كرد و در اختيار شيعيان قرار داد. مناطقي كه تا چند روز گذشته بين عراق و تروريست‌ها دست به دست مي‌شد، به بركت فرهنگ مقاومت امروز پاك شده است و مناطق آلوده هم تحت عمليات رزمندگان مقاومت هستند.

ولايت فقيه در ميان مجاهدان بدر از چه جايگاهي برخوردار است؟

امروز نيروهاي بدر را مي‌توان به دو نسل تقسيم كرد؛ نسل اول قديمي‌ها و نسل جديد نيروهاي جوان و تازه. نيروهاي قديمي به مراتب شناختشان از ولايت فقيه بسيار بيشتر از جوان‌ها است. بدر به اين مسئله معتقد است ولايت فقيه ادامه ولايت رسول‌الله مي‌باشد و در اين راه همه چيز خود را فدا كرده است. اما نيروهاي جوان از آن شناخت ريشه‌اي كه قديمي‌ها برخوردارند، برخوردار نيستند. براي اين مسئله بايد كار شود.

همان طور كه در زمان دفاع مقدس در گردان‌ها، تيپ‌ها و لشكرها روحاني‌ها و طلبه‌ها حضور پيدا مي‌كردند و اين طور مسائل را براي رزمندگان باز و آنها را توجيه مي‌كردند تا از يك شناخت عميق برخوردار شوند، امروز همين مسئله در بدر نياز است و طلبه‌ها بايد همان كار را انجام دهند. اما در كل اين ولايت فقيه است كه منشأ حركت بدر است و اعتقاد بدر از رزمندگان قديم و جديد، به ولايت فقيه است. ان‌شاءالله كه بتوانيم در اين راه قدم برداريم و دستورات ايشان را اطاعت كنيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار