کد خبر: 681023
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
هنرمندان برای مقابله با بحران آب وارد میدان شدند

«گزارش یک نگرانی» عنوان جشنواره فیلم‌های موبایلی است که با توجه به وضعیت بحرانی آب شهر تهران با همکاری فرهنگسرای رسانه و شرکت آبفای استان تهران برگزار می‌شود. این جشنواره قصد دارد با فراهم آوردن زمینه حضور اقشار مختلف مردم، فیلمسازان و هنرمندان در این حرکت فرهنگی هنری نگاه مردم تهران به مسأله کمبود آب را در قالب فیلم‌های موبایلی به نمایش بگذارد.

حامد رهنما دبیر این جشنواره با اشاره به هدف از برپایی گزارش یک نگرانی گفت: ایده این جشنواره از نشست مدیران فرهنگسرای رسانه با سازمان آبفا شکل گرفت.

وی توضیح داد: محور این نشست موضوع دیگری بود اما در میان صحبت ها بحث بحران آب مطرح شد و استفاده از ظرفیت هنر و هنرمندان برای ورود به این حوزه و فرهنگسازی به منظور اصلاح الگوی مصرف.

رهنما اضافه کرد: ابتدا قرار بود گزارش یک نگرانی جشنواره فیلم کوتاه باشد، اما بعد از رایزنی ها و هم فکری ها به این نتیجه رسیدیم که مشارکت همه مردم در این جشنواره می تواند ما را به هدفمان نزدیک تر سازد، به همین دلیل این جشنواره تبدیل شد به جشنواره فیلم های موبایلی.

وی با اشاره به حضور پررنگ هنرمندان در گزارش یک نگرانی اضافه کرد: هنرمندان بسیاری از این ایده استقبال کردند و ما نیز فیلمی از این استقبال، همراهی و پیام های پیشکسوتان هنر در زمینه های مختلف تهیه کردیم که در روز اختتامیه به نمایش در خواهد آمد.

رهنما در پایان گفت: اگرچه اختتامیه این جشنواره 2 آبان ماه است، اما بحران آب موضوعی نیست که بتوان برای آن اختتامیه مشخص کرد. به همین دلیل بلافاصله پس از اختتامیه دبیرخانه جشنواره دایر خواهد بود و هنرمندان می توانند باز هم فیلم های خود را با این محور ارسال کنند.

· احمد نجفی: باید به نگاهمان یک تغییر اصولی بدهیم

احمد نجفی در خصوص بحران آب به روابط عمومی جشنواره گفت: باید به نگاهمان یک تغییر اصولی بدهیم

احمد نجفی، بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد جدی از مصرف زدگی ایرانی ها بویژه در حوزه انرژی گفت: باید به نگاهمان یک تغییر اصولی بدهیم و این تغییر با فرهنگسازی طولانی مدت ایجاد می شود.

بازیگر فیلم سگ کشی با بیان این مطلب که با دو شیوه می توان با روند فعلی برخورد کرد، گفت: یک برخورد، مقابله با اسراف از طریق قانون و فشارهای قانونی است و نگاه دیگر، فرهنگسازی.

وی اضافه کرد: در مورد اول، قطعا ما جواب می گیریم، اما این جواب دائمی نیست و با کاهش فشار و رفع موارد بحران، بار دیگر میزان و شیوه مصرف به حالت قبل باز می گردد، اما در نوع دوم شاهد یک تحول خواهیم بود، ولی نکته اینجاست که برای رسیدن به این تحول باید زمان و هزینه صرف کرد و نمی توان انتظار داشت مردم یک شبه فرهنگ اصلاح الگوی مصرف را بپذیرند و آن را اجرا کنند.

این عضو شورای عالی سینما ادامه داد: یک نکته دیگری که متاسفانه باید به آن اشاره کنم این است که وقتی مردم در پیرامون خود صحنه هایی را می بینند که نام آن دقیقا اسراف است، انگیزه خود را برای کاهش مصرف یا صرفه جویی از دست می دهند و آن ها هم به سمت مصرف بالا هدایت می شوند، پس ضروری است که فضای کلی جامعه به سمت اصلاح برود و قطعا ابزارهای هنری می توانند در این زمینه راهگشا باشند.

نجفی با اشاره به جشنواره گزارش یک نگرانی گفت: برگزاری جشنواره و تولید فیلم خیلی مثبت است، اما باید چند نکته را در آن لحاظ کنیم؛ اول اینکه با ساخت یک فیلم و دو فیلم نمی توان انتظار فرهنگسازی داشت، ما باید حداقل صدها فیلم در این حوزه بسازیم. نکته دیگر این است که ساخت صدها فیلم، نیاز به حمایت مالی مسئولان دارد. مسئولان و متولیان فرهنگی نمی توانند به صرف برگزاری یک جشنواره فکر کنند مسئولیت شان را انجام داده اند و دیگر توقعی از آن ها نمی رود.

بازیگر فیلم تلویزیونی کارآگاه علوی اضافه کرد: ساخت فیلم و بهره گیری از هنر برای فرهنگسازی پروسه ای زمان بر است و نیاز به حداقل ده سال فرهنگسازی دارد، این را بیان کردم تا مدیران فرهنگی بدانند که چه مسئولیت خطیری بر عهده دارند. در حال حاضر به دلیل انجام نشدن این گونه برنامه ها، ده ها سال عقب هستیم، اما به هر حال باید از جایی شروع کرد، ولی به خودمان بگوییم که این گام، قدم اول برای راهی ده ساله است. ما نیاز به برنامه ریزی داریم و این برنامه ریزی باید دقیق، منسجم و هدفمند باشد.

احمد نجفی در خاتمه گفت: متاسفانه ما بزرگترین کشور مصرف گرا در جهان هستیم، علی رغم این همه توصیه در فرهنگ ایرانی- اسلامی، این میزان اسراف یک حالت پارادوکس گونه ایجاد کرده است. این میزان مصرف و مصرف گرایی به مملکت ما آسیب می زند. مصرف ما در همه حوزه ها بسیار بالاست و برای برون رفت از این شیوه یا نیاز به قانون سفت و سخت و اجرای محکم داریم یا فرهنگسازی دقیق، منسجم و با برنامه ریزی طولانی.

· ستاره اسکندری: باید برای مردم الگوسازی کرد

ستاره اسکندری در خصوص بحران آب به روابط عمومی جشنواره گفت: باید برای مردم الگوسازی کرد.

ستاره اسکندری، با اشاره به جشنواره فیلم‌های موبایلی «گزارش یک نگرانی» گفت: هنر می تواند با الگوسازی برای مخاطبان خود، گامی محکم در زمینه فرهنگسازی بردارد.

این بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره و با اشاره به بحران آب در کشور گفت: بحران آب در کشور و کلان شهر تهران مسئله تازه ای نیست، اما اینکه برای خروج از آن یا اصلاح الگوی مصرف در این زمینه کار خاصی صورت نمی گیرد، باعث شگفتی است.
وی با بیان اینکه هنر می تواند با الگو سازی، اصلاح الگوی مصرف را در میان مردم نهادینه کند، گفت: کشور ما جزو نخستین کشورها به لحاظ میزان بالای مصرف است. مسئولان باید به این نقطه برسند که باید اصلاح الگوی مصرف در میان مردم نهادینه شود، اما این مسئله بدون توجه به دو نکته مهم، عملیاتی نمی شود؛ اول زمان و دوم هزینه.
بازیگر فیلم سینمایی مسافر ری با اشاره به برگزاری جشنواره هایی نظیر گزارش یک بحران برای فرهنگسازی در اصلاح مصرف گفت: باید تاکید کنم که با ساخت یک فیلم، یک سریال یا یک جشنواره نمی توان انتظار داشت که مردم نگاهشان تغییر کند. همان طور که اشاره کردم، این موضوع نیاز به زمان و هزینه دارد. اگر جشنواره ایجاد می شود، نباید نگاه ما فقط به برگزاری آن باشد، بلکه توقع این است که از سازندگان آثار برتر بعد از جشنواره نیز حمایت شود و این روند تداوم داشته باشد، والا تاثیر این گونه جشنواره ها بسیار زودگذر و سطحی خواهد بود.
وی در ادامه به آسیب شناسی بیشتر جشنواره ها پرداخت و گفت: متاسفانه شاهدیم که بیشتر جشنواره های ما به نگاهی صرفا آماری دارند و بدون تعریف و سیاست گذاری خاصی ایجاد می شوند. ما جشنواره های بسیاری را می شناسیم که تنها در سطح حرکت می کنند و به لحاظ کیفی نمره قبولی نمی گیرند.
ستاره اسکندری در پاسخ به این سوال که به عقیده شما به عنوان یک هنرمند، بهترین شیوه برای فرهنگسازی و اصلاح نگاه مردم چیست، گفت: به عقیده من الگوسازی برای مردم بهترین اتفاق است، بسیاری از ما هنوز شخصیت های زمان بچگی مان مانند آقای برقی و آقای گاز را به خوبی به یاد داریم. خلق این شخصیت ها بسیار تاثیرگذار بود و من یادم است که همین شخصیت ها باعث شده بودند خودم در بسیاری از موارد مراقب میزان مصرف انرژی باشم.
بازیگر سریال نرگس ادامه داد: متاسفانه حتی اسراف را در فیلم هایمان هم می بینیم، یعنی جایی که قرار است برای مخاطبان خود الگوسازی کنیم، این اتفاق ناخوشایندی است که نیاز به اصلاح دارد.
اسکندری در پایان گفت: اگر این جشنواره بتواند تاثیری در مخاطبان خود داشته باشد که هر کدام فقط و فقط یک مقدار صرفه جوتر شوند، این میزان در مقیاس جمعیت میلیونی ما تبدیل به عدد بزرگی می شود و همین به معنای موفقیت است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار