کد خبر: 680295
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸
راه‌اندازي آموزشگاه‌هاي رانندگي براي موتورسيكلت‌سواران
در حالي رئيس پليس راهنمايي و رانندگي پايتخت از راه‌اندازي آموزشگاه موتورسيكلت‌سواران خبر مي‌دهد كه روز به روز بر تعداد موتورسيكلت‌هاي پايتخت افزوده مي‌شود تا معابر شهري در تسخير انبوه موتور‌سواراني قرار گيرد كه به راحتي قوانين را دور زده و به هركجا سر مي‌زنند.
بيژن يانچشمه
 در حالي رئيس پليس راهنمايي و رانندگي پايتخت از راه‌اندازي آموزشگاه موتورسيكلت‌سواران خبر مي‌دهد كه روز به روز بر تعداد موتورسيكلت‌هاي پايتخت افزوده مي‌شود تا معابر شهري در تسخير انبوه موتور‌سواراني قرار گيرد كه به راحتي قوانين را دور زده و به هركجا سر مي‌زنند.
آمار تعداد موتورسيكلت‌هاي كشور به دليل اجرايي نشدن طرح‌هاي ساماندهي، آمار رسمي و قابل اتكايي نمي‌باشد ولي آمارهاي غير رسمي حاكي از تردد حدود 5/2ميليون از اين وسايل نقليه در پايتخت حكايت دارد و در مجموع حدود 5/7 ميليون موتورسيكلت در كشور وجود دارد، آمار قابل توجهي كه بيشترين تعداد جرائم و تخلفات حوزه راهنمايي و رانندگي را به خود اختصاص داده است. اين آمار‌ها از آن جهت قابل تأمل است كه با توجه به تعداد موتورسيكلت‌هاي موجود بيشترين آمار جرح و فوت نيز به نام موتور‌سواران ثبت و ضبط شده است .
واقعيت اين است كه بسياري از موتورسواران فارغ از قوانين و مقررات و محدوديت‌هاي قانوني به هر معبري كه اراده كنند، وارد مي‌شوند، از هر چراغ قرمزي كه بخواهند عبور مي‌كنند و تابلوهايي همچون ورود ممنوع، دور زدن ممنوع و توقف ممنوع براي راكبان اين وسايل نقليه معنا و مفهوم چنداني ندارد. رعايت نكردن حق تقدم و تغيير مسير ناگهاني، حمل بار و سرنشين اضافه و تبديل موتورسيكلت به وسيله‌اي براي مسافربري، بخشي ديگر از واقعيت تخلفات موتور‌سواران است كه روزانه در گوشه و كنار شهر همچنان تكرار مي‌شود. گويا در برخي موارد برخي از مأموران هم از برخورد با اين موتورسواران خسته شده و تخلفات آنان را ناديده مي‌گيرند، روندي كه اگر براي آن اقدام اساسي صورت نگيرد، تبديل به فاجعه خواهد شد.  به منظور ساماندهي و قانونمند كردن موتورسواران، يادگيري فرهنگ ترافيك و نظم دادن به وضعيت عبور و مرور اين وسايل نقليه راه‌اندازي مراكز آموزش رانندگي به عنوان راهكار از سوي پليس به مرحله اجرا در آمده و در حال تكميل شدن است.
در اين زمينه چندي پيش رئيس اتحاديه آموزشگاه‌هاي رانندگي كل كشور هم از تأسيس آموزشگاه‌هاي موتور‌سواري در سراسر كشور خبر داد و اعلام كرد كه بر اساس تصميمات پليس راهور ناجا موتور‌سيكلت‌سواران از اين پس بايد قبل از اخذ گواهينامه، آموزش‌هاي لازم را فرابگيرند. جايگاه‌هاي آموزش موتور‌سواري زير نظر پليس راهور به صورت خصوصي اداره مي‌شوند و فقط پليس راهور افسراني را براي انجام آزمون‌هاي اخذ گواهينامه به محل اعزام مي‌كند.
همچنين سرهنگ حسيني، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي پايتخت در منطقه 18 شهرداري تهران از راه‌اندازي آموزشگاه موتورسيكلت‌سواران در اين منطقه خبر داد و گفت: اين آموزشگاه براي آموزش موتورسيكلت‌سواران در 2 هزار متر تعبيه شده است.
هرچند در فرهنگ عامه به گفته برخي به دليل ساده گرفتن آزمون‌هاي رانندگي، گرفتن گواهينامه موتورسيكلت همانند آب خوردن است با اين حال با راه‌اندازي اينگونه مراكز از يك‌سو و نظارت بر شيوه آموزش و تعليم موتورسواران و آموزش موتور‌سواران متخلف از سوي ديگر مي‌توان اميدوار بود تا از ميزان تخلفات و دور زدن قانون توسط موتور‌سواران كاسته شود و اين گروه نابسامان حمل ونقل در مسير رعايت قوانين در معابر برانند. در اين بخش نقش و شيوه نظارت پليس نيز مي‌تواند بسيار كار‌ساز باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار