کد خبر: 679346
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴
توقف توليد مهم‌ترين سريال تلويزيون
عدم پرداخت حقوق عوامل سريال«معماي شاه» باعث شد تا مهم‌ترين سريال در دست توليد تلويزيون بار ديگر با توقف ناخواسته ديگري روبه‌رو شود.
محمدصادق عابديني
عدم پرداخت حقوق عوامل سريال«معماي شاه» باعث شد تا مهم‌ترين سريال در دست توليد تلويزيون بار ديگر با توقف ناخواسته ديگري روبه‌رو شود.
به گزارش«جوان» سريال‌هاي الف ويژه كه «فاخر» نيز ناميده مي‌شوند، اولين قربانيان اتفاقي هستند كه از آن به عنوان بي‌پولي صدا و سيما نام برده مي‌شود. چند سالي است مسئله بودجه سازمان صدا و سيما به معضلي لاينحل تبديل شده است. از نيمه دوم عمر دولت دهم بود كه مديران ارشد صدا و سيما اعلام كردند دولت سهم خود را از بودجه سازمان پرداخت نكرده و آنها نيز قادر نيستند بدون كمك گرفتن از درآمد آگهي‌ها و برنامه‌هاي مشاركتي به اداره سازمان بپردازند. اين بي‌پولي به سرعت تبعات خود را نشان داد و در اولين گام همه سريال‌هاي فاخر تلويزيون كه در مراحل مختلف توليد بودند، متوقف شدند؛ «معماي شاه» نيز يكي از اين پروژه‌ها بود. نويسندگي و كارگرداني معماي شاه كه به زندگي محمدرضا پهلوي مي‌پردازد بر عهده محمدرضا ورزي است كه علاقه خاصي به توليد سريال‌هاي تاريخي دارد. با پشتوانه ساخت سريال هايي مانند« تبريز در مه» و «سال‌هاي مشروطه» اين احتمال وجود داشت حداقل ورزي بتواند در شرايط بي‌پولي صدا و سيما كار خود را پيش ببرد، مخصوصاً اينكه علاقه صدا و سيما به به توليد فيلم و سريال پيرامون تاريخ معاصر غير قابل انكار است. كار فيلمبرداري معماي شاه به عنوان تنها پروژه‌اي كه در زمان بي‌پولي كليد خورد تا چند روز پيش در حال انجام بود. گفته مي‌شود 60 درصد از فيلمبرداري اين سريال انجام شده است. اين سريال آنقدر براي صدا و سيما داراي اهميت است كه تا به حال چند بار زمان‌هايي را براي آغاز پخش آن اعلام كرده‌اند كه آخرين آنها تابستان گذشته و 28 مرداد بود. اما باز به دليل كند بودن روند توليد سريال هيچ كدام از وعده‌هاي پخش «معماي شاه» محقق نشده است.
جالب اينجا است كه افزايش بي‌رويه حجم آگهي‌ها و توليد برنامه‌هاي مشاركتي در تلويزيون نيز نتوانسته معماي بي‌پولي اين سازمان را حل كند. حتي حربه جذب اسپانسر براي مجموعه‌هاي تلويزيوني هم تا به حال نتوانسته در مورد سريال‌هاي الف ويژه مؤثر باشد. اين در حالي است كه تلويزيون با توجه به استانداردهايي كه براي خود تعريف كرده، توليد و پخش حداقل يك سريال فاخر را براي هر سال مد نظر قرار داده است. رحمان سيفي‌آزاد مدير فيلم و سريال شبكه اول سيما اعلام كرده است كه با پرداخت اقساط عوامل سريال، توليد «معماي شاه» طي چند روز آينده از سر گرفته خواهد شد، ولي همين توقف‌هاي چند روزه مي‌تواند در مجموع زمان تحويل سريال به شبكه را به تعويق بيندازد و باز هم مخاطبان تلويزيون از ديدن سريال‌هاي درجه يك محروم مي‌مانند.
سيفي آزاد از «معماي شاه» به عنوان سريالي استراتژيك ياد كرده است. معماي شاه مي‌خواهد بازتابي از زندگي محمدرضا پهلوي و سرانجام نظام شاهنشاهي در ايران باشد. با توجه به فعاليت‌هاي گسترده شبكه‌هاي ماهواره‌اي در توليد مستند و برنامه‌هاي گفت و گو محور به منظور تطهير خاندان پهلوي، توليد «معماي شاه» مي‌تواند تا حد زيادي اين گونه اقدامات را خنثي كند. هم اكنون در سينما بودجه خاصي براي توليد فيلم‌هاي فاخر در نظر گرفته شده است كه با بودجه عمومي سينماي ايران متفاوت است، اين الگو مي‌تواند در صدا و سيما نيز مورد استفاده قرار گيرد. جداكردن بودجه توليد سريال‌هاي الف ويژه از بودجه سازمان صدا و سيما و ارائه مستقيم اين بودجه براي تولد سريال مي‌تواند تضميني براي ساخت و نمايش منظم سريال‌هاي فاخر باشد. از طرف ديگر مي‌توان با بودجه مستقل كيفيت آثار تلويزيوني را بالابرد و ديگر كمتر نگران ريزش مخاطبان تلويزيون بود. هم اكنون سريال‌هاي ديگري مانند «موسي(ع)» و «سلمان فارسي» نيز براي كليد خوردن منتظر پول هستند. حل شدن مشكل «معماي شاه» و پايان فيلمبرداري آن مي‌تواند فرصتي به اين پروژه‌هاي تلويزيوني بدهد تا بعد از سال‌ها آنها هم در مسير توليد قرار بگيرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار