کد خبر: 678972
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
ميثم اكبرزاده، سردبير نشريات بسيج دانش‌آموزي در گفت‌وگو با «جوان»:
بعد از اتمام دوران دفاع مقدس شكل جنگ ميان مستكبران و انقلاب اسلامي از حالت سخت به نرم تبديل گشت و به تناسب همين تغيير شكل جنگ ابزار‌ها نيز عوض شدند.
پويان شريعت

رسانه به عنوان مهم‌ترين ابزار در اين نوع جنگ نقش تعيين‌كننده‌اي را در اين تقابل ايفا مي‌كند. از طرفي بسيج به عنوان خط‌شكن و پيشاني اين درگيري چه در حالت سخت و چه حالت نرم نقش بزرگي را ايفا مي‌كند. به همين منظور بر آن شديم گفت و شنودي را با سردبير نشريات بسيج دانش‌آموزي به عنوان مهم‌ترين ابزار بسيج در تربيت نسل آينده انقلاب ترتيب دهيم و به بررسي وضعيت اين نشريات بپردازيم. متن زير حاصل گفت‌وشنود «جوان» با ميثم‌اكبرزاده سردبير نشريات بسيج دانش‌آموزي است كه از نظرتان مي‌گذرد.

براي شروع يك توضيح اجمالي از وضعيت نشريات بسيج دانش‌آموزي برايمان بفرماييد؟

بسيج دانش‌آموزي سه نشريه اميدان، پويندگان و پيشگامان را تهيه و در سطح كشور به دانش آموزان ارائه مي‌كند. مجله اميدان براي مقطع دبستان و پويندگان براي مقطع راهنمايي سابق كه اكنون اول و دوم و سوم متوسطه مي‌شود و نشريه پيشگامان براي كلاس چهارم، پنجم و ششم متوسطه ارائه مي‌شود. پيشگامان 11 سال سابقه كار دارد. پويندگان در سال پنجم خود است و اميدان سال چهارم انتشار خود را مي‌گذراند. اين نشريات در تيراژ كشوري در كل كشور توزيع مي‌شود. قبلاً به صورت فصلنامه به چاپ مي‌رسيدند كه از سه سال گذشته به شكل ماهنامه توليد و توزيع مي‌شود. هدفي كه ما در توزيع به دنبال آن هستيم، رسيدن اين نشريات به دست خود دانش‌آموز است، دوره جديدي را در اين راستا از مهرماه 92 شروع كرديم و در آن به كل سبك و سياق جملات را عوض كرديم.

براي اين كار نشريات را كاملاً تخصصي كرديم. يعني اينكه هر نشريه متناسب با سن و سال تحصيلي توليد شده و براي توليد كارشناسان آن مقطع در آن فعاليت مي‌كنند و براي مثال كارشناسان اميدان در مقطع پويندگان فعاليت نمي‌كنند. چون كارشناسان ما كه براي نشريات كار مي‌كنند به صورت تخصصي فعالند. حتي لوگوي نشريات كه در كار حرفه‌اي قابل تغيير نيست، ما آن را تغيير داديم و با چندين طراح كه در حوزه كودك و نوجوان كار مي‌كنند جلسات متعدد گذاشتيم و اين لوگو كه مورد رضايت و مقبول و مخصوص كودكان است را طراحي كرديم. براي هر نشريه پنج لوگو زديم اين پنج لوگو را در 10 مدرسه تهران برديم و در معرض ديد دانش آموزان قرار داديم. هدف ما از اين كار انتخاب و نظرسنجي لوگو به وسيله دانش‌آموزان بود. يعني ما كار را كاملاً براي دانش‌آموز مي‌دانيم و با اين كار دانش‌آموز مي‌فهمد كه خودش در اين كار دست دارد، به همين جهت بيشتر به دنبال تهيه و خواندن آن است. نشريات امروز بسيج دانش‌آموزي، اميدان، پويندگان و پيشگامان به‌كل دانش‌آموز محور است.

با انتشار اين نشريات به دنبال چه اهدافي هستيد و چگونه با دانش‌آموزان بسيجي ارتباط مي‌گيريد؟

ما در نشريات طوري برنامه‌ريزي كرديم كه اگر حتي غيربسيجي‌ها هم به آن دسترسي داشتند، آن را مطالعه كنند. اين نشريات و در كل بسيج دانش‌آموزي به دنبال تربيت نسل انقلابي است. اين نسل در آينده، اين انقلاب و آينده اين انقلاب را در دست مي‌گيرد. از طرفي بسيج دانش‌آموزي زيربناي بسيج مستضعفان است و بسيجيان آينده را اين مجموعه تربيت مي‌كند. مسئله اول در نشريات جذب مخاطب است. بعد از جذب بايد خوراك درست به كودك و نوجوان و جوانان دانش‌آموز داده شود. لازمه اين خوراك صحيح كار كارشناسي شده درست است. در كارشناسي رسيديم به اين كه دانش‌آموزان و بسيجيان دانش‌آموز را در برابر آفت‌هاي فرهنگي واكسينه كنيم، تا آنها دچار مشكل نشوند و بعد بخواهيم براي كساني كه در دام اين آفت‌ها گرفتار شده‌اند فكر و چاره كنيم. براي اين كار به ابزار مورد نياز يعني زمينه ارتباط‌گيري صحيح كه مي‌‌تواند عكس، قصه و طراحي درست باشد احتياج داشتيم كه تيم‌هاي تخصصي كودك و نوجوان را پاي كار آورديم. مسئله بعد كساني هستند كه در معرض اين آفت‌ها قرار دارند. براي آنها هم برنامه‌ داريم و هجمه‌هاي فرهنگي را در قالب داستان، عبرت و ... ارائه مي‌دهيم طوري كه كودك و نوجوان بسيجي يا غير بسيجي خود را در آن موضوع ببيند و احساس كند. به همين خاطر شكل و رويه كار به كل عوض شد و شد اين محصولي كه امروز مي‌بينيد. ما توقع داريم يك عدد از نشريات حداقل به فرمانده هر واحد در كشور و در مدارس برسد.

نكته بعدي راه‌اندازي سامانه پيامكي در بالاي صفحات پويندگان و پيشگامان است كه دانش‌آموز از طريق آن و كد مطالب مي‌تواند احساس رضايت و دوست داشتن خود نسبت به مطالب را ارائه كند و با ما ارتباط بگيرد.

از طرفي مي‌تواند پيشنهاد بدهد و اين يعني دخيل كردن دانش‌آموزان در محصول ارائه شده به آنان. براي اميدان چون احساس مي‌كنيم كه كودك دبستاني نبايد به موبايل دسترسي داشته باشد، شماره‌اي را تعبيه كرديم كه دبستاني‌ها با مراجعه به والدين بتوانند با ما ارتباط بگيرند.

دفاع مقدس چقدر در محصولات و واكسينه كردن كودكان و نوجوانان براي شما نقش دارد؟

دفاع مقدس گنجينه‌اي تمام نشدني است كه در آن همه نوع آموزه وجود دارد. با توجه به اينكه جمعيت بالايي از رزمندگان و بسيجيان را در طول دفاع مقدس دانش‌آموزان بسيجي تشكيل دادند، اين مي‌تواند در مطالب نقش بزرگي را ايفا كند. ما در تهيه مطالب به دفاع مقدس و دانش آموزان در جنگ مراجعه مي‌كنيم. از شهداي دانش‌آموز استفاده عظيمي مي‌كنيم، اما با روش‌هاي خاص. مطلب را به صورت خام يا حتي به صورتي كه در دسترس بزرگسالان قرار مي‌گيرد، به خورد دانش‌آموز نمي‌دهيم. داستان‌هاي جنگ را در قالب اينفوگرافي، عكس، قصه و ... تهيه و در كل دانش‌آموزان و دفاع مقدس را به شكل‌هايي كه گفتم به نسل امروز ارائه مي‌كنيم. اگر از سال‌هاي گذشته يك همت عالي در اين زمينه وجود داشت و مسئولان امر زودتر به اين نتيجه مي‌رسيدند كه نسل كودك و نوجوان همچون بزرگسالان خوراك فرهنگي لازم دارد، شايد امروز حتي با داشتن ذخيره عظيمي چون دفاع مقدس كار ما به اين سختي نمي‌شد. از دفاع مقدس، يك فيلم كودك و نوجوان، فيلم، قصه، عكس، ‌انيميشن و ... مي‌توان تهيه كرد و به اين نسل كه آينده انقلاب در دست آنان است ارائه داد. در دوران دفاع مقدس دانش‌آموزان نشان دادند كه چه نقش تعيين‌كننده‌اي داشتند. اين نقش امروزه كه بحراني به نام جنگ نداريم بسيار پررنگ است و بايد براي آنان حتي بيشتر از زمان دفاع مقدس كار و توجه بكنيم‌‌. كودك و نوجوان امروز هم دايره معلوماتش بيشتر از آن نسل است و هم بيشتر در معرض خطر مي‌باشد و هم نقش‌آفرين است. به هر حال ما اين جا هم خواستاريم كه مسئولان امر با داشتن گنجينه‌اي چون دفاع مقدس و بسيج پاي كار آيند و بيشتر از اينها به اين نسل و دانش‌آموزان توجه كنند. بسيج ظرفيت بالايي براي اين كار دارد. اما فقط بسيج در اين كشور مسئول است. آيا دولت، سازمان‌ها و نهادها نبايد براي مقابله با تهديدات فرهنگي و تربيت اين نسل پاي كار بيايند و از ظرفيت‌هايشان استفاده كنند. بسيج به عنوان پيشاني اين كار، آن هم به خاطر ذات و وظيفه ذاتي‌اش خط‌شكني مي‌كند، آن هم نه با تمام امكانات، اما بهتر است همه دست به دست هم بدهند و به بسيج دانش‌آموزي كمك كنند و ظرفيت‌هايشان را پاي كار بياورند تا نتيجه بهتر و نسل آينده انقلابي خوبي دستگيرمان شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
محمد رضا فیضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
0
0
به نظر من در حق بسیج دانش آموزی خیلی ظلم شده است.
محمد رضا فیضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
0
0
به نظر من در حق بسیج دانش آموزی خیلی ظلم شده است.
سارا نادری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
0
0
راست میگه دارن نشریات رو تعطیل میکنن. خدا وکیلی به فکر ما بچه ها هم باشید بد نیست.
نیما شجاعی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
0
0
نشریات را چطوری بخریم؟
مصطفی ملا آقایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
0
0
تشکر از زحماتتون
چطوری می شود بخریم؟
فاطمه منفرد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
0
0
سلام
نشریه امیدان را خیلی خیلی دوست دارم
ساتینا تهرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
0
0
نشریه پویندگان را از کجا بخریم؟
مدیر پایگاه براي خريد به لينك زير مراجعه فرماييد

http://javanonline.ir/fa/news/677395
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار