کد خبر: 678026
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۴
تحريم‌ها نتوانستند فضاي ما را به زمين بچسبانند
قائم مقام سازمان فضايي ايران از اعزام انسان به فضا تا چهار سال آينده و آغاز مطالعه براي ساخت تلسكوپ فضايي شبيه تلسكوپ هابل خبر داد.
نفيسه ابراهيم زاده انتظام
قائم مقام سازمان فضايي ايران از اعزام انسان به فضا تا چهار سال آينده و آغاز مطالعه براي ساخت تلسكوپ فضايي شبيه تلسكوپ هابل خبر داد.
فناوري‌هاي هوافضا، هسته‌اي، فناوري‌هاي زيستي و نانو، دانش پزشكي پيشرفته، توليد دارو و فناوري‌هاي مخابراتي از جمله فناوري‌هاي غير قابل معامله كشورها است كه دستيابي به آنها نه يك انتخاب بلكه يك ضرورت است. يعني امروز دانش فني در فناوري‌هاي سطح بالا به عنوان امتيازي است كه كشورها را وارد مناسبات و معادلات بين‌المللي مي‌كند. آن هم در شرايطي كه در سال‌هاي نه چندان دور منابع طبيعي ارزش اقتصادي خود را از دست مي‌دهند و در مقابل دانش فني و تجارت آن ارزشمند مي‌شود. پرتاب ماهواره اميد در سال 87 باعث شد نام كشورمان در ميان كشورهاي داراي فناوري ماهواره‌اي در جهان ثبت شود. كشورهاي داراي ماهواره مستقل روي مدار زمين به ترتيب زماني عبارتند از: شوروي (۱۹۵۷)، ايالات متحده امريكا (۱۹۵۸)، فرانسه (۱۹۶۵)، ژاپن (۱۹۷۰)، چين (۱۹۷۰)، انگليس (۱۹۷۱)، هند (۱۹۸۰)، اسرائيل (۱۹۸۸) و ايران (۲۰۰۵).
حميد فاضلي، قائم مقام سازمان فضايي كشورمان روز گذشته و در آستانه هفته جهاني فضا (12 تا 18 مهر ماه) در نشست خبري به بحث كاربردهاي فضا در زندگي مردم اشاره كرد و با بيان اينكه اين هفته فرصتي براي دولت‌ها است كه فعاليت‌هاي خود را به عرضه بگذارند، اظهار داشت: سازمان ملل متحد در انتخاب اين هفته آموزش فوايد حاصل از بهره‌برداري از فضا، استفاده از فضا در توسعه اقتصاد، توجه به آينده با علوم فضايي و راه‌اندازي آموزش‌هاي اين بخش را از جمله اهداف خود در نظر داشته است.
وي با اشاره به نقش ايران در كارگروه بررسي و مطالعه استفاده از فناوري‌هاي فضايي در توسعه پايدار گفت: ايران جزو 24 كشور مؤسس كميته استفاده از فناوري‌هاي ماوراي جو بوده و پيشنهاد ايجاد هفته جهاني فضا نيز از سوي ايران عنوان شده است.  قائم مقام سازمان فضايي ايران با اشاره به برنامه‌هاي راهبردي اين سازمان اولين موضوع را مربوط به مخابرات فضايي و خدمات آن اعلام و اضافه كرد: دستيابي به ماهواره‌هاي مخابراتي و استقرار آن در موقعيت‌هاي مداري از جمله برنامه‌هاي ايران است، از اين رو هم اكنون دو ماهواره شريف ست و ناهيد در برنامه تكميل براي پرتاب قرار گرفته است.
  تحريم‌ها نتوانستند فضاي ما را به زمين بچسبانند
فاضلي با بيان اينكه متأسفانه در نتيجه تحريم‌ها و تأمين ماهواره و حفظ موقعيت‌هاي مداري دچار مشكلات متعددي شده‌ايم و حتي شبكه‌هاي تلويزيوني ما را نيز به صورت ظالمانه قطع كرده بودند، ادامه داد: با رويكرد جديد تعامل بر مبناي گفتمان اعتدال و پيشرفت‌هاي ايران در مذاكرات 1+5 هم اكنون بخشي از تحريم‌ها رفع شده است، اما با اين حال خودمان در حال طراحي و ساخت ماهواره‌هاي ايراني هستيم تا نيازي به كشورهاي خارجي نداشته باشيم.
وي دومين اولويت اين سازمان را توسعه ماهواره‌هاي سنجش از دور عنوان كرد و گفت: قصد داريم از ماهواره‌هاي كشورهاي ديگر مجوزهاي لازم را بگيريم تا در ايران ايستگاه زميني ايجاد و كاربردهاي ماهواره‌هاي سنجش از دور را استفاده كنيم در همين حال طراحي و ساخت و پرتاب ماهواره سنجش از دور و تقويت توانمان در دستيابي به ماهواره‌ها با عمر بيشتر در دستور كار قرار دارد.
به گفته قائم مقام سازمان فضايي، كار مطالعاتي و امكان‌پذيري اين تلسكوپ مداري در زمينه كنترل، دقت و ارتقاي اپتيكي سنجنده‌هاي اين تلسكوپ آغاز شده است و پس از آن وارد نمونه‌هاي اصلي آن مي‌شويم حتي مي‌توانيم براي حامل اين تلسكوپ از كشورهاي ديگر نيز كمك بگيريم.
فاضلي با اشاره به موضوع اكتشافات فضايي از آغاز مطالعه روي تلسكوپ فضايي خبر داد و گفت: اين تلسكوپ مي‌تواند كاربردي شبيه به تلسكوپ فضايي هابل داشته باشد هم اكنون در قدم‌هاي اوليه سيستم كنترل وضعيت دقيق روي ماهواره‌هاي با عمر كوتاه و ايجاد يك تلسكوپ كوچك چند كيلويي روي اين ماهواره‌ها آغاز مي‌شود و به تدريج مي‌تواند تلسكوپ فضايي در اعماق بسيار زياد ايجاد كند.
  تا چهار سال ديگر فضاي زيرمداري در تسخير ايران
قائم مقام سازمان فضايي ايران با اشاره به سرمايه‌گذاري كشورها در حوزه زيست‌فضا اظهار داشت: قدرت‌هاي فضايي انسان را در كپسول فضايي گذاشته و به فضا پرتاب كردند و ما نيز يكي از برنامه‌هايمان پرتاب انسان به زير مدار است كه هم اكنون در حال ايجاد كپسول زيستي در امتداد قائم و در ارتفاع 120 كيلومتر به فضا هستيم، بر اين اساس بنا داريم انسان را در كپسول قرار داده و به زير مدار بفرستيم.
وي گفت: اين كپسول يك محموله يك تني را بايد حمل كند كه طراحي آن كپسولي مخروطي شبيه به آپولو، دراگون، سايوز يا شنزو خواهد بود.  فاضلي ادامه داد: در برنامه داريم كه امسال بتوانيم پرتاب زيرمداري داشته باشيم كه البته در پرتاب اول موجودي زنده به غير از انسان را به فضا پرتاب خواهيم كرد، اما تا چهار سال آينده كپسول زيستي با انسان را به زيرمدار خواهيم فرستاد.  وي افزود: دستيابي به مدار ژئو براي ماهواره‌هاي مخابراتي و اعزام انسان به فضا در اهداف بالادستي نظام ديده شده است.
  سرقت فضايي يك كشور اروپايي از ايران!
قائم مقام سازمان فضايي ايران با بيان اينكه حدود 9 سال پيش با كمك يك كشور اروپايي، ماهواره مصباح را ساختيم، اضافه كرد: به دليل وجود تحريم‌ها اين ماهواره را براي ما پرتاب نكردند و حتي هم اكنون جسم و كالبد اين ماهواره را هم به ما بر نمي‌گردانند. به همين دليل ما در محور فعاليت‌هاي خودمان توليد ماهواره و نيز ماهواره‌بر و پرتابگر را در دستور كار قرار داديم كه پيش‌بيني مي‌شود در برنامه‌هاي جاري تكميل ماهواره شريف ست و ناهيد را داشته باشيم و با تقويت حامل‌هاي فضايي در ماه‌هاي آخر امسال اين ماهواره‌ها را به فضا بفرستيم.
فاضلي گفت: ماهواره دانشگاه اميركبير نيز قرار است با پرتابگر سيمرغ به فضا پرتاب شود و در حال حاضر نمونه مهندسي آن تكميل شده و نمونه پروازي و زيرسيستم‌هاي آن در حال انجام است.
  فضا به زمين مي‌آيد
بنا براين گزارش، در دولت يازدهم شوراي عالي فضايي تشكيل جلسه نداده و سياست‌هاي قبلي در حوزه فضا در حال پيگيري هستند.
علاوه بر اين، ورود به حوزه خدمات فضايي و ارتقاي دانش اين خدمات در دستور كار جدي سازمان فضايي كشور قرار دارد. از جمله اين خدماتtele medicen,  tele health  و tele education هستند كه به سرعت در حال فراگيري جهاني‌اند.  رئيس سازمان فضايي در عين حال ضمن رد ارتباط سياسي در تأخير انجام پروژه‌هاي فضايي كشور از عقد قرارداد با وزارت جهاد كشاورزي و وزارت نيرو در راستاي استفاده از تصاوير ماهواره‌اي براي داده‌هاي كشاورزي و مديريت آب خبر داد و خاطر نشان كرد: تاكنون موفق شده‌ايم تصاوير محصول برنج را با دقت حدود بالاي 80 درصد در تعيين نقشه‌ها و شرايط هر 10 روز يكبار تهيه و در اختيار كشاورزان قرار دهيم و براي امسال نيز پايش محصولات راهبري كشاورزي مانند گندم را در برنامه داريم.
قائم مقام سازمان فضايي ايران از مشاركت ايران در پروژه مطالعاتي پيش‌بيني زلزله با استفاده از سنجنده‌هايي كه در لايه يونسفر قرار دارند و نيز پروژه ماهواره مشترك كشورهاي عضو سازمان اپسكو خبر داد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
اسلامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
1
1
اگر پیشرفت برنامه فضایی کشور را می خواهید ! این آقای ... را از سازمان فضایی کشور برکنار نمایید که به گواه بسیار آگاهان عنصری مشکوک است و بظاهر دلسوز اما در باطن نفوذی برای به حاشیه راندن اولویت ها و اولویت دهی به حاشیه ها در امر هوا فضا ! پیشرفت برنامه فضایی ایران یک مرد مکتبی ولایتمدار متعهد مثل حاج .... می خواهد و بس ! نه یک منحرف کننده نفوذی انگلیس برنامه و بودجه از مسیر اصلی و اولویت دهنده به حاشیه ها و فرع !!
اسلامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
1
1
با سلام به سایت وزین جوان - بنده اطلاع موثق از برخی نخبه های رشته هوا فضای کشور دارم که که ... کنونی سازمان فضایی کشور !! و همه تیم وابسته به ایشان در سازمان ، از مهره های خاموش نفوذی دشمنان در یکی از مهمترین ساختارهای علمی کشورمان است ! و کمترین ماموریت مخفی او در سازمان فضایی ایران برخلاف سخنان عوام پسند و وعده های فریبنده فضایی اش ! منحرف کردن و جابجا کردن زیرکانه اولویت های اصلی راهبردی فضایی ایران در مقطع بسیار حساس کنونی با اهداف حاشیه ای و فرعی و انحرافی و صرفا علمی تخیلی !! است چنانکه هم زمان طلایی و هم بودجه از کف برود ولی در پایان چیزی جز باد ! در مشت ایران نباشد !! ولی چنان این خیانت را (در تکامل با کار سازشکاری در حقوق هسته ای ! و....) حساب شده و خزنده دنبال می کند که همه گمان م کنند برنامه در مسیر اصلی نیاز نظام اسلامی است ! لکن آینده نشان خواهد داد در راستای سرگرمی ایران و آسوده خاطر کردن آمریکا گام های برنامه فضایی را طراحی کرده بوده اند !! و .....
نخستین اولویت امروز کار فضایی کشور باید سرعت بخشیدن و تمرکز علمی -فنی -پژوهشی بر طراحی و ساخت موتورهای عظیم پرقدرت برای پرتاب ماهواره های بزرگ چند منظوره به مدار زمین آهنگ در 36000 کیلومتری زمین باشد تا هرچه زودتر ضعف ایران در نداشتن ماهواره های تلویزیونی ، شناسایی و نظامی و ..... جبران گردد ! و از ناحیه فشار های دشمنان در قطع صدای حق ایران از روی ماهواره ها ، رصد امنیت منطقه و هدایت امور دفاعی از فضا و.... دچار ناتوانی و کاستی نباشیم ! آنهم ایران ! که تنها از یک شهرستانش ( کاشان) 250 نخبه در سازمان ناسا همه کاره (NASA) اند !! خواهشمندم با درک حساسیت بالای موضوع با زیر نظر داشتن مدیران مشکوک فعلی سازمان فضایی ، برکناری آنها از سازمان فضایی و سپردن راس مدیریت سازمان فضایی کشور به نیروهای %100 ولایی مکتبی و متعهد مانند حاج حسن تهرانی مقدم ها و دانشمندان هم قطار ایشان که در دانشگاه امام حسین (ع) هستند برنامه فضایی ایران را از افتادن در دام دور باطل به حواشی وفرع پرداختن و از اصل نیازهای راهبردی فوری کشور دورکردن ، برهانید ! ضمن اینکه به جهت ارتباط ذاتی سازمان فضایی با مسائل کلان نظام و دیگر ساختارهای حساس نظامی کشور! اگر مدیریت آن دست نیروهای ولایی سپاه نباشد امکان نشت اطلاعات و آسیب های امنیتی به دیگر بخشها (موشک های دفاعی) ازهمین کانال مشکوک مرموز به دست دشمنان هست !!
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
1
2
بنام خدا سلام اولویت اصلی واساسی کشور داشتن ماهواره مخابراتی (ساخت و پرتاب ) برای ارسال حداقل یکصد شبکه تلویزونی در فضای کشور و پوشش منطقه همجوار می باشد. ممنون
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
0
0
قبل از اینکه وارد فضا شویم بهتر نیست چاره ای برای هواپیماهای فرسوده کشور بکنیم؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار