کد خبر: 677877
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
رییس گروه بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت خراسان رضوی
رییس گروه بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: موارد حیوان گزيدگی در استان خراسان رضوی به دلیل شرایط اقلیمی ویژه این استان و نزدیک بودن به حیات وحش، بالاتر از میانگین کشوری است.
به گزارش وب دا، دکتر زهرا نهبندانی در آستانه  روز مبارزه با بیماری هاری افزود: پارسال 12 هزار و 500 مورد حیوان گزیدگی در خراسان رضوی گزارش شد و طی شش ماه نخست امسال نیز تقرییا نیمی از این میزان حیوان گزیدگی را در سطح استان شاهد هستیم. 
وی با بیان اینکه بیماری هاری به غیر از سگ از طریق سایر حیوانات نیز به انسان منتقل می شود، افزود: هاری یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که از طریق گاز گرفتگی و چنگ زدن سگسانان و گربه سانان نظیر سگ، روباه، گرگ، گراز، گربه و شغال به انسان انتقال می یابد. 
وی  از افزایش روباه گزیدگی در این استان و خطر انتقال بیماری هاری از این طریق خبر داد و افزود: تداوم خشکسالی ها و اتلاف سگهای ولگرد که بر هم خوردن چرخه زیستی را در پی دارد از عوامل افزایش روباه گزیدگی در خراسان رضوی است. 
دکتر نهبدانی گفت: بررسی ها نشان می دهد موارد روباه گزیدگی در خراسان رضوی طی سالهای گذشته سیر صعودی داشته و این موضوع هشدارآمیز است. 
وی با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی و درمانی در مقابله با حیوان گزیدگی خاطر نشان کرد: پس از هر نوع حیوان گزیدگی بلافاصله باید محل زخم با آب و صابون شستشو داده شده و مصدوم به مراکز بهداشتی انتقال یابد. 
رییس گروه بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت خراسان رضوی تزریق واکسن هاری بین دو تا سه نوبت را مهمترین گام در پیشگیری از بیماری هاری در حیوان گزیدگیها عنوان کرد. 
وی در پایان گفت: موارد حیوان گزیدگی در مراکز بهداشتی تمامی شهرستان های خراسان رضوی به طور رایگان خدمات رسانی می شوند.
28 سپتامبر مصادف  با ششم مهر ماه  روز جهانی مبارزه با بیماری هاری نامگذاری شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار