کد خبر: 677734
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۷
آيا دولت بايد جريمه تأخير ساخت پروژه مهر را از جيب متقاضيانش بگيرد؟
گزارش «نسيم» حاكي از اين است كه هزينه‌ انشعاب آب و فاضلاب مسكن مهر از رقم ۶۵۰ هزار به 3 ميليون و ۷۰۰ هزارتومان، انشعاب برق از۲۵۰ هزار به يك ميليون و ۱۸۰ هزار تومان و انشعاب گاز از ۱۲۰ هزار به ۱۵۷ هزار تومان افزايش يافت.
مجيد ميرزاحيدری
 گزارش «نسيم» حاكي از اين است كه هزينه‌ انشعاب آب و فاضلاب مسكن مهر از رقم ۶۵۰ هزار به 3 ميليون و ۷۰۰ هزارتومان، انشعاب برق از۲۵۰ هزار به يك ميليون و ۱۸۰ هزار تومان و انشعاب گاز از ۱۲۰ هزار به ۱۵۷ هزار تومان افزايش يافت.

 زير پوست شهر اتفاقات عجيبي درحال شكل‌گيري است و زمينه افزايش هزينه تمام شده مسكن مهر پس از رشد خزنده هزينه انشعابات اين طرح سراسري دركشور، اكنون در رحم شهرهاي جديد درحال بارور شدن است. مسكن مهر، از جمله طرح‌هايي بود كه به واسطه افزايش شديد قيمت مسكن و با هدف كنترل بازار و خانه‌دار كردن گروه‌هاي كم‌درآمد جامعه به وسيله توزيع زمين رايگان، نطفه آن در دولت نهم بسته شد. برنامه دولت احمدي‌نژاد در ايام صدارت بر مسند رياست قوه مجريه، راه‌اندازي طرح مسكن مهر با هدف ساخت 4 ميليون واحد مسكوني از اين نوع بود، هر چند كه اين طرح از ابتداي شروع با فرازو فرودهاي بسياري دست و پنجه نرم كرد. با اين حال، از 2 ميليون و 320 هزار واحد مسكوني مهر در كشور كه ساخت آنها آغاز شد، درحال حاضر بيش از يك ميليون و 950 هزار واحد در مرحله سفت‌كاري قرار دارد و ساخت يك ميليون و 600 هزار واحد هم به پايان رسيده كه از اين تعداد يك ميليون و 170 هزار واحد به بهره‌برداري رسيده است.

افزايش چشمگيرحق انشعاب

از قرار معلوم، هزينه انشعاب آب و فاضلاب از رقم 650 هزار تومان به 3 ميليون و 700 هزارتومان، انشعاب برق از 250 هزار تومان به يك ميليون و 180 هزار تومان و انشعاب گاز از 120 هزارتومان به 157 هزار تومان افزايش يافته است.
علاوه بر موارد فوق، بايد افزايش هزينه نظارت لوله‌كشي گاز توسط نظام مهندسي ساختمان از 25‌هزارتومان به 45 هزار تومان و درعين حال افزايش هزينه نصب ترانسفورماتور برق براي هر بلوك كه پيشتر 650 هزار تومان بود و به 5 ميليون تومان افزايش يافته را هم اضافه كرد كه اين هزينه انتهايي هم روي هزينه‌هاي هر واحد در بلوك سرشكن خواهد شد. معاون درآمد و مشتركان آب و فاضلاب استان تهران، دريافت هزينه انشعاب در پروژه مسكن مهر را تا سال 91 براساس تفاهمنامه بين وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي و نيرو و نفت دانست و گفت: در حال حاضر متقاضيان انشعاب آب و فاضلاب نرخ واقعي آن را پرداخت مي‌كنند.

سيد رسول باقري افزود: پروژه‌هايي كه پيشتر عمليات اجرا آنها شروع شد با نرخ قبلي هزينه انشعاب را پرداخته كرده‌اند، اما دريافت نرخ جديد، براي طرح‌هايي است كه عمليات ساخت آنها بعد از تاريخ مذكور شروع شد. وي با بيان اينكه بايد واقعي‌سازي هزينه انشعاب آب و فاضلاب ازسال 92 شروع مي‌شد، تصريح كرد: 90 درصد افراد متقاضي مسكن مهر با نرخ قبلي هزينه انشعاب را پرداخت كرده و فقط واقعي‌سازي هزينه انشعابات مشمول 10 درصد باقي مانده خواهد شد. باقري تأكيد كرد كه هزينه قبلي انشعابات، قيمت واقعي نبوده و يك سوبسيد بوده است. صرف‌نظر از پرداختن به نوع نگاه دولتمردان دولت يازدهم به پروژه مسكن مهر، اكنون اين طرح بزرگ، به دليل بروز برخي مشكلات جدي در فراروي خود از جمله تأخير در پرداخت سهم آورده اعضاي تعاوني‌ها و متقاضيان، عدم تعهد برخي پيمانكاران در تحويل به موقع واحدهاي مسكن مهر و فراهم نشدن انشعاب برخي از خدمات عمومي از جمله آب، برق، گاز و تلفن نفس مسكن مهر بند آمده و با تنفس مصنوعي به حيات خود ادامه مي‌دهد و اين سؤال را در ذهن متبادر مي‌كند كه تأخير‌هاي دولتي و پيمانكاران كه خارج از اراده متقاضيان آن است مستوجب چنين جريمه‌هايي هست يا نه ؟ و اصولاً تأمين چنين هزينه‌هايي كه با محاسبه تمام پس‌اندازهاي آتي خود و بر اساس قول مسئولان پا پيش گذاشته‌اند، منطقي است؟!

مدير روابط عمومي برق نواحي استان تهران هم با صحه گذاشتن بر افزايش هزينه انشعابات برق مسكن مهر، با بيان اينكه 90 درصد متقاضيان مسكن مهر در اين استان هزينه خريد انشعابات برق را پرداخت كرده‌اند، گفت: تعداد افرادي كه بايد نرخ جديد افزايش هزينه انشعاب برق را بپردازند، معادل 10 درصد است. رضا اسماعيلي افزود: كساني كه پيشتر موفق به خريد انشعاب برق نشده‌اند، مجبور خواهند بود كه با نرخ جديد انشعاب برق را براي مسكن مهر خود خريداري كنند. در همين راستا، قائم مقام وزير راه و شهرسازي از آماده بودن ۳۳۰ هزار مسكن مهر خبرداد كه البته فاقد خدمات زيربنايي و روبنايي هستند، بنابراين امكان تحويل به متقاضيان را ندارند. وي در عين حال تأكيد كرد كه دولت از زمان آغاز به كارخود ساخت 260 هزار واحد مسكن مهر را به اتمام رسانده كه از اين تعداد 170 هزار واحد به مردم تحويل داده شده است. گزارش‌ها از قرارداشتن 400‌هزار واحد مسكن مهر در مرحله نازك‌كاري حكايت دارد كه با احتساب 330 هزار واحد مذكور، حدود 700 هزار واحد مسكن مهركشور نياز به خدمات زيربنايي خواهند داشت. مديرعامل شهر جديد پرند هم، از افزايش هزينه انشعاب آب و فاضلاب، برق و گاز در شهر جديد متبوع خود اظهار بي‌اطلاعي كرد و در اين خصوص گفت: شركت عمران شهر جديد پرند دخالتي در اين موضوع ندارد.

باران‌هاشم زهي، مسئوليت اين افزايش قيمت هزينه انشعابات مسكن مهر را متوجه وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو دانست. بررسي‌ها نشان مي‌دهد متوسط پيشرفت فيزيكي واحدهاي مسكن مهر به بيش از 82 درصد رسيده و تمام پروژه‌هاي مسكن مهر درسطح كشور بايد از محل تسهيلات بانكي و آورده صددرصدي متقاضيان تكميل شود.

كمبود منابع مالي در پروژه‌هاي مسكن مهر به حدي است كه فعاليت‌ها درسطح بسيار اندكي در اين پروژه‌ها جريان دارد. به نظر مي‌رسد واحدهاي مسكن مهر در شهرهاي مختلف تنها با استفاده از تسهيلات بانك مسكن و آورده متقاضيان تكميل مي‌شود، هر چند كه درمرحله نخست قرار بود با تسهيلات 25 ميليون توماني بانك مسكن و آورده حدود 14 ميليون و 500 هزار توماني متقاضيان، واحدهاي مسكن مهر تكميل و به آنان كه عموماً از قشر ضعيف جامعه هستند، تحويل شود.
با اين حال دولت درصدد است تا پايان سال جاري بيشتر واحدهاي مسكوني مسكن مهر را تكميل و به متقاضيان واگذار كند و سپس با تكميل واحدهاي باقي‌مانده در نهايت پرونده اين پروژه بزرگ ملي كه در افزايش تورم لجام‌گسيخته كشور نقش مهمي ايفا كرد، براي هميشه بسته شود. زمان به سرعت درحال گذر است و طبق اظهارات مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازي پرونده طرح مسكن مهر بايد در سال 94 بسته شود، هرچند كه با مشكلات كنوني، چشم‌انداز روشني براي تحقق اين وعده به چشم نمي‌خورد. دولت در حوزه مسكن برنامه مشخصي ارائه نكرده و اگر خواهان ساماندهي اين عرصه است، در گام نخست، چاره‌اي جز به پايان بردن طرح مورد اشاره ندارد، در غير اين صورت كارنامه دولت از مسكن مهر رنگ و بوي قبولي با نمره بالا نخواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار