کد خبر: 677240
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
آژانس و ناکامی دوباره درباره رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی تنها رژیم در خاورمیانه است که دارای زرادخانه هسته ای است و همین مساله باعث انتقاد گسترده بسیاری از کشورهای منطقه در این باره شده است.
دکتر سید رضا میرطاهر

اجماع در باره خاورمیانه

پنجاه و هشتمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی با شرکت مقامات عالیرتبه و نمایندگان کشورهای عضو آژانس، از روز دوشنبه 31 شهریور در مقر این سازمان در وین آغاز بکار کرد. در این کنفرانس مسائل هسته ای مناطق مختلف جهان بررسی می شود.

در این راستا قطعنامه اجرای پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی در خاورمیانه که توسط مصر ارائه شده بود شامگاه پنجشنبه 3 مهر با اکثریت آرا به تصویب کنفرانس عمومی آژانس رسید. این قطعنامه از کشورهای عضو آژانس می خواهد که به عضویت پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان.پی.تی) NPT در آیند و تعهدات نسبت به پادمان آژانس را انجام داده و همکاری کامل را با آژانس در چارچوب وظایف خود داشته باشند.

این قطعنامه همچنین از مدیرکل آژانس می خواهد به مشورت های خود با کشورهای خاورمیانه برای تسهیل سریع اجرای پادمان جامع برای تمامی فعالیت های هسته ای منطقه به منظور دسترسی به منطقه عاری از تسلیحات هسته ای ادامه دهد.در این قطعنامه همچنین از مدیرکل آژانس خواسته شده است که گزارش خود را به اجلاس های کنفرانس عمومی در خصوص اجرای این قطعنامه ارائه نماید.

ناکامی در باره اسرائیل

با وجود تصویب قطعنامه ای درباره خاورمیانه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کشورهای عربی برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی بر سر زرادخانه هسته ای این رژیم را رد کرد. در پیش‌نویس قطعنامه غیرالزام آور کشورهای عربی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 18 کشور عربی نگرانی خود را درباره توانایی‌ها و ظرفیت‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده و از رژیم صهیونیستی خواستند تا معاهده ان پی تی را امضا کند و تاسیسات هسته ای خود را تحت نظارت و کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآورد. کشورهای عربی در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه ای غیرالزام‌آور را که براساس آن از اسرائیل خواسته شد تا به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای بپیوندد، به آژانس ارائه کردند.

آمریکا و متحدانش در این باره بهانه جویی کرده و به طرح این مساله پرداختند که چنین قطعنامه ای غیر مفید است و مقام‌های غربی نیز در این باره گفتند پیشرفت‌ها برای انجام اقدامات اولیه به منظور بحث در مورد این مساله در سال گذشته میلادی درباره برگزاری یک کنفرانس در ایجاد یک منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه به دست آمده است. در رای گیری نهایی این پیش نویس قطعنامه تحت عنوان "توانمندی هسته ای اسراییل" که از سوی جامعه عرب ارائه شده بود با 58رای منفی، 45رای مثبت و 27رای ممتنع به تصویب کنفرانس عمومی آژانس مرکب از 162 کشور نرسید. رد این درخواست گامی رو به جلو برای رژیم صهیونیستی برای فعالیتهای هسته ای بیشتر با رویکرد نظامی و کشورهای غربی حامی آن محسوب می‌شود.

آژانس ورژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی تنها رژیم در خاورمیانه است که دارای زرادخانه هسته ای است و همین مساله باعث انتقاد گسترده بسیاری از کشورهای عربی و ایران در این باره شده است. در عین حال رژیم صهیونیستی از امضای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای امتناع کرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی از سال 1982 میلادی قطعنامه های متعددی را تصویب کرده و بارها از رژیم صهیونیستی خواسته است هرچه زودتر به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای بپیوندد و تاسیسات هسته ای خود را تحت نظارت کامل این آژانس قرار دهد.

در این راستا کشورهای عضو جنبش غیر متعهد ها در سال 2013 در بیانیه ای در پنجاه و هفتمین کنفرانس سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی برنامه و تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی را منشأ نگرانی جدی برای کشورهای منطقه خاورمیانه اعلام کردند. جنبش غیرمتعهدها همچنین نگرانی خود را از رویکرد گزینشی در خصوص توانمندی های هسته ای در خاورمیانه که اعتبار رژیم پادمان آژانس را تضعیف می سازد، ابراز داشت. در این ارتباط جنبش غیرمتعهدها خواستار همکاری همه کشورها برای تغییر این وضعیت و تحقق شمول پادمان جامع آژانس در منطقه خاورمیانه شده است.

برنامه ای پنهانی

رژیم صهیونیستی پنهانی ترین فعالیت های هسته ای را در سطح جهان دارد و تاکنون از عضویت در آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز پیوستن به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی) امتناع کرده است. این یکی ازدلایلی است که همواره فعالیت‌های هسته ای اسرائیل را در مظان اتهام و سوء ظن بین المللی قرارداده است. در سال 2010 میلادی در پی سفر یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به فلسطین اشغالی، در مجمع عمومی آژانس بیانیه ای دال بر درخواست از اسرائیل برای عضویت در آژانس و پیوستن به ان پی تی به تصویب رسید و به ویژه کشور های خاورمیانه بشدت خواهان اعمال فشار بر اسرائیل برای قبول ان پی تی و نظارت بر فعالیت های هسته ای رژیم صهیونیستی شده اند. این در حالی است که آمریکا به عنوان متحد استراتژیک اسرائیل نه تنها یکی از عرضه کنندگان مواد و تجهیزات هسته ای برای رژیم صهیونیستی بوده است ،بلکه مانع اعمال هر گونه فشار به این رژیم برای پیوستن به ان پی تی بوده است ،کما اینکه در جریان اجلاس بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای در نیویورک ،با مصوبه این اجلاس در زمینه پیوستن اسرائیل به این پیمان مخالفت ورزید.

جمع بندی

در واقع رژيم صهيونيستي بیش از ۵۰ سال است که با پشتیبانی و حمایت صریح غرب و به ویژه آمریکا، یک برنامه خطرناک و سری تسلیحات هسته ای را با گریز از نظارت جامعه جهانی بر این برنامه ها به پیش می برد، برنامه ای که به تایید آژانس بین المللی انرژی هسته ای تاکنون و حداقل به تولید ۲۰۰ بمب اتمی انجامیده است که چیزی جز عناد رژیم صهیونیستی با جامعه جهانی نیست. رژیم صهیونیستی در پس برنامه های مخفی هسته ای خود، ماهیت تروریستی و متکی برتجاوز و تهدید به زور علیه دیگر کشورها را پنهان کرده است که خطر این رژیم را برای صلح و امنیت جهانی و رژیم های حقوقی تنظیم کننده روابط بین المللی ، دو چندان می کند. آنچه دراین میان بیش از هرچیزی مایه تاسف است، این مهم می باشد که رژیم صهیونیستی با دراختیار گرفتن عمده رسانه های ارتباطی جهان از جمله رسانه های آمریکایی، ضمن پنهان کردن ماهیت واقعی خود، با آدرس دهی غلط سعی می کند نگاه‌ها را از برنامه های هسته ای مخفی و سایر اقدامات دهشت افکنانه اش در سرزمین های اشغالی دور، و متوجه کشورهایی مانند ایران کند که برنامه های شفاف و قانونی و نظارت شده هسته ای دارند و در عین حال برخلاف رژیم صهیونیستی و حامی آن آمریکا، هرگز علیه کشوری متوسل به زور ویا حتی تهدید نشده اند.

رژيم صهيونيستي از نگاه آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر سازمان ملل، رژیمی برخوردار از سلاح های هسته ای شناخته شده است که در زرادخانه های آن بیش از شمار زیادی کلاهک هسته ای نگهداری می شود و این کلاهک ها خطری بالقوه برای صلح و ثبات جهانی بویژه در منطقه پرآشوب خاورمیانه است. در واقع رژیم صهیونیستی ابتدا تکیه خود را برای حیات سیاسی بر قدرت نظامی و بویژه از نوع هسته ای آن استوار کرده است. این در حالی است که ایده " خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای " ، ایده ای است که ایران چند دهه است آنرا تعقیب می کند و تعهد ایران به عنوان یکی از اعضای قدیمی آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمامی پروتکل ها و پادمانهای ناظر ، می تواند نشانه تعهد راسخ و صداقت آن به ایده ای باشد که مطرح و تحقق آنرا دنبال می کند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار