کد خبر: 675214
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۸
لغو «افق نو» و تناقض‌گويي وزارت ارشاد و سازمان سينمايي
تعطيلي جشنواره و كنفرانس «افق نو»‌ در روزهاي ابتدايي آغاز به كار دولت يازدهم از جمله اتفاقات سياسي است كه در طول زمان با تعابير و تفاسير مختلف و متناقض مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سينمايي مواجه شده است.
الناز خمامي‌زاده
تعطيلي جشنواره و كنفرانس «افق نو»‌ در روزهاي ابتدايي آغاز به كار دولت يازدهم از جمله اتفاقات سياسي است كه در طول زمان با تعابير و تفاسير مختلف و متناقض مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سينمايي مواجه شده است. حالا در تازه‌ترين تفسير از اين اتفاق حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي كشور تلويحاً گفته است كه چون كنفرانس «افق نو» ‌سينمايي نبوده وي با برگزاري آن مخالفت كرده است. اين در حالي است كه اوايل ارديبهشت امسال وزير ارشاد در توضيح به مجلس گفته بود كه جشنواره افق نو تيرماه 92 و قبل از آغاز به كار دولت يازدهم لغو شده است!
جشنواره «‌افق نو» را مي‌توان جشنواره‌اي كوچك از جنس جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت قلمداد كرد. اين جشنواره حاشيه امن نمايش آن دسته از فيلم‌هاي مستند و سينمايي ضد‌هاليوودي و ضد امپرياليستي از گوشه و كنار دنيا بود كه به دليل هژموني صنعت سينماي هاليوود بر دنيا فرصت و شانس چنداني براي نمايش نداشتند. شماري از مهمانان و چهره‌هاي سرشناس سينماي امريكا قرار بود براي دومين دوره از جشنواره «افق نو» خود را به ايران برسانند؛ در ميان آنها اسامي به چشم مي‌خورد كه اكنون براي سيزدهمين دوره جشنواره جهاني فيلم مقاومت نيز دوباره به تهران دعوت شده‌اند. با اين حال و به رغم شباهت زياد موضوع و محتواي رويدادي چون «افق نو»
 به جشنواره فيلم مقاومت حجت‌الله ايوبي به فارس گفته است كه چون كنفرانس «افق نو»‌ سينمايي نبوده با برگزاري آن مخالفت كرده است. با اين اظهارنظر، مخالفت وزارت ارشاد با برگزاري كنفرانس «افق نو»‌ بديهي‌ترين گزينه و دليل براي لغو اين جشنواره به نظر مي‌رسد، هر چند پيش‌تر نادر طالب‌زاده دبير اين كنفرانس در همان روزهايي كه «افق نو» تازه لغو شده بود اين را گفته بود كه تعطيلي جشنواره افق نو دستور وزارت خارجه بوده كه وزارت ارشاد نيز آن را عملي كرده است.
در واقع همان طور كه قبلاً نيز پيش‌بيني مي‌شد، لغو كنفرانس «‌افق نو»‌ در همان روزهاي آغاز به كار دولت يازدهم در پي ديپلماسي جديد دولت در قبال ايالات متحده امريكا بوده است. اين جشنواره با بازتاب‌هايي فراوان در روزنامه و خبرگزاري‌هاي تلگراف، آسوشيتدپرس، راديو ليبرتي، هاآرتص اسرائيل، اسرائيل هيوم، اورشليم پست، تايمزاف اسرائيل، اسرائيل نشنال نيوز و شمار ديگري از رسانه‌ها مواجه بود اما لغو شد.
رسانه‌ها بعد از لغو «افق نو» ‌به دنبال پرتقال فروش و عامل عدم برگزاري اين كنفرانس و جشنواره ضدامپرياليستي مي‌گشتند اما كسي زير بار اين داستان نمي‌رفت. حتي بعد از قريب يك سال وزير ارشاد در مجلس و در پاسخ به سؤال قاسم جعفري، نماينده دامغان كه پرسيده بود چرا اين جشنواره را لغو كرديد،  مدعي شده بود كه جشنواره «افق نو» تيرماه 92 و قبل از آغاز به كار دولت يازدهم لغو شده است. جالب‌تر آنكه حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي در همان ماه‌هاي ابتدايي شروع به كارش به صراحت گفته بود كه جشنواره
 افق نو سودي براي سينماي ايران نداشته است و سازمان متبوع وي پولي براي برگزاري اين جشنواره ندارد!
حالا گويا كليت وزارت ارشاد و سازمان سينمايي بعد گذشت بيش از يك سال از رويدادهاي سال گذشته و سرد شدن اين قضيه، مي‌توانند راحت‌تر درباره آن وقايع سخن بگويند اما پشت پرده نگهداشتن ترجيحي برخي وقايع در يك بازه زماني و سپس بيرون ريختن حقايق و رك و راست سخن گفتن درباره داستان «‌افق نو»‌مي‌تواند محل بروز برخي تناقض‌گويي‌ها باشد؛ از آن دست اظهارات متفاوتي كه پيش‌تر هم در سخنان وزير ارشاد و معاون سينمايي‌اش درباره فيلم «قصه‌ها»ي ‌رخشان بني‌اعتماد ديده شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار