کد خبر: 674676
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها:
معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سالانه 15 تا 20 هزار هکتار از اراضی ملی به شکل غیرقانونی تحت تصرف سودجویان در‌می‌آید که ما از طریق یگان حفاظت سعی در اعمال حاکمیت و رفع تصرف این اراضی داریم.
محمد تقی عموزاده در گفت‌و گو با خبرنگار جوان در اردبیل اظهار کرد: تاکنون پرونده‌های مختلفی در کلیه استان‌ها مورد بررسی و رصد قرار گرفته به طوری که اغلب این تصرفات غیرقانونی در کلانشهرها و حاشیه شهرها بوده که به دلیل نداشتن مالک مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: ما در استان‌ها با فعال کردن یگان حفاظتی و دستگاه‌های انتظامی و امنیتی سعی کردیم با پدیده زمین‌خواری و تصرفات غیرقانونی برخورد کنیم تا این اراضی تصرف شده به دامن اراضی ملی بازگردد.

معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری طولانی بودن این فرایند دادرسی را به همراه استفاده متصرفان از شگردهای خاص یادآور شد و گفت: برخی از آنها با گرفتن وکیل و پیگیری پرونده سعی کردند تا در مراجع بالاتر حکم صادر شده را لغو کنند و یا بر این حکم خدشه وارد کنند که پیگیری موضوع در مرحله بعدی با قوت و قدرت ادامه پیدا کرده است.

عموزاده تصریح کرد: ما دفاعیات لازم را در مقابل این تصرفات غیرقانونی انجام دادیم و در نهایت نیز رای نهایی در حق دولت به تصویب اراضی ملی صادر شده است.

این مسئول افزود: سالانه 25 تا 30 هزار هکتار از اراضی تحت تصرف افراد سودجو خلع ید می‌شود ولی در عین حال شاهد تصرفات جدید هستیم.

معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: سالانه 15 تا 20 هزار هکتار تصرفات غیرقانونی جدید رخ می‌دهد که ما از طریق یگان حفاظت درصدد رفع تصرفات هستیم.

عموزاده به روش‌های بهره‌برداری ناصحیح و برداشت غیرمجاز از عرصه‌های منابع طبیعی و آثار تخریبی آن اشاره کرد و به خبرنگار جوان در اردبیل گفت: برخی افراد دنبال سودجویی در این زمینه هستند که با فرصت‌طلبی سعی می‌کنند عرصه‌های ملی را محل تاخت و تاز مقاصد خود قرار دهند تا از این محل سودهای کلانی را به جیب بزنند.

وی بیان کرد: برخی از این تصرفات ناشی از اشتغال ساکنان محلی است که به عنوان معیشت و ارتزاق این اراضی را تحت تصرف قرار می‌دهند که البته این کار نیز صحیح نیست.

معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: برخی‌ها نیز در اجرای طرح‌های عمومی و بخش دولتی از این اراضی سوء استفاده می‌کنند که در این زمینه اهداف کلی دراز مدت و گاه کوتاه مدت مدنظر است تا به طبیعت ضربه خورده و این اموال حیف و میل شود.

عموزاده افزود: ما نباید به هر قیمت و هزینه‌ای این منابع ارزشمند و محیط زیست را مورد بی‌مهری قرار دهیم چرا که بر اساس محاسبات اقتصادی، مالی و فنی و ارزش این عرصه‌ها باید سعی کنیم تا از این منابع استفاده کنیم.

این مسئول اهمیت منابع طبیعی را اعم از گیاهان ارزشمند و دارویی با ارزش تجاری بالاتر یادآور شد و عنوان کرد: گاه بی‌توجهی‌ها را مشاهد کردیم که سبب می‌شود آلودگی هوا و حتی آب اتفاق بیفتد که بسیاری از بیماری‌های امروز ناشی از این آلودگی‌ها است در حالی که باید به تلطیف هوا، تولید اکسیژن و آب اهمیت خاصی بدهیم.

عموزاده منابع طبیعی را سرمایه ‌بین نسلی توصیف کرد و گفت: اگر تمام طرح‌ها و برنامه‌های عملیاتی در چند سال آینده مبتنی بر رعایت اصول زیست محیطی باشد بستر توسعه پایدار این فعالیت‌ها می‌تواند سودمند باشد.

معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با یادآوری اینکه منابع طبیعی تجدید‌شونده نباید مورد غفلت قرار گرفته و نسبت به باز تولید آنها بی‌توجهی شود، افزود: گاه سال‌ها‌ طول می‌کشد تا یک کیلومتر خاک و یا درخت و بوته‌ای رشد پیدا کند.

این مسئول ادامه داد: گاه سودجویان و فرصت‌طلبان منافع آنی خود را بر منافع ملی و استانی ترجیح می‌دهند که در این زمینه شاهد بکارگیری شگردها و شیوه‌های خاص در زمین‌خواری، جعل اسناد، دور زدن مراجع قانونی، طرح دعوایی بی اساس در دادگاه‌ها خرید سوری اسناد باطل شده و بی‌اعتبار هستیم که به هر عنوان سعی می‌کنند از وراث این اراضی را خریداری کنند تا از این اراضی سوء استفاده کنند.

عموزاده در پایان گفت‌و گوی خود با خبرنگار جوان در اردبیل ایجاد این دو مالکیت را غیرقانونی توصیف کرد و گفت: تعاونی‌ها، ادارات و دستگاه‌های نیز اقدام به خرید این اراضی کرده و آن را بین مردم تقسیم می‌کنند که خود این امر آسیب‌ها و دغدغه‌هایی را برای اعضای تعاونی به وجود می‌آورد که سعی داریم از دید قانونی جلوگیری کنیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر