کد خبر: 674666
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸
تغيير رويكرد براي مهار نفوذ ايران
به رغم اعلام مقامات كاخ سفيد مبني بر اينكه براي مقابله با تروريست‌هاي داعش نيروي زميني به عراق اعزام نمي‌كند اما واشنگتن نظر خود را تغيير داده واعلام كرد در صورت لزوم نيروهاي زميني اين كشور براي مقابله با تروريست‌ها اعزام مي‌شوند.
به رغم اعلام مقامات كاخ سفيد مبني بر اينكه براي مقابله با تروريست‌هاي داعش نيروي زميني به عراق اعزام نمي‌كند اما واشنگتن نظر خود را تغيير داده واعلام كرد در صورت لزوم نيروهاي زميني اين كشور براي مقابله با تروريست‌ها اعزام مي‌شوند.

به گزارش «جوان»، درحالي كه امريكا و متحدانش در نشست پاريس اعلام كردند كه براي مقابله با گروه تروريستي دولت اسلامي (داعش) تنها از نيروي هوايي استفاده خواهند كرد اما يك روز پس از اين نشست موضع امريكا تاحدودي برگشت و خبرها از احتمال اعزام نيروي زميني به عراق حكايت دارد و رئيس ستاد مشترك ارتش امريكا گفت كه احتمالا نيروي زميني به عراق اعزام كنند. اين درحالي است كه رئيس‌جمهور امريكا بارها اعزام دوباره نيروي زميني به عراق را رد كرده است.  به‌نظر مي‌رسد نگراني مقامات غربي اين است كه در شرايطي كه ائتلاف بين‌المللي براي مقابله با داعش تنها به حملات هوايي اتكا داشته باشد ابتكار عمل تحولات در عرصه ميداني در دستان ايران و محور مقاومت قرار مي‌گيرد.

 به همين خاطر امريكا در تلاش است تا بتواند موازنه عرصه ميداني را نيز به نفع خود و به ضرر مقاومت تغيير دهد. زيرا در شرايطي كه حملات هوايي امريكا بتواند با موفقيت داعش را در عراق و سوريه نابود كند موازنه به نفع ايران خواهد بود و اين با خواسته‌هاي غرب در تضاد است. اكنون با تغيير رويكرد، امريكا سعي دارد تا با وارد كردن نيروي زميني عرصه ميداني را نيز در مقابله با تروريست‌ها در دست بگيرد.  در همين حال ابراهيم جعفري، وزير خارجه عراق ديروز اعلام كرد كه نيازي به ورود نيروهاي بين‌المللي نيست. همچنين احتمال دارد  مقامات امريكايي نيز به اين نتيجه رسيده‌اند كه حملات هوايي به تنهايي براي مقابله با تروريست‌هايي كه روز به روز قدرتمندتر مي‌شوند كافي نيست و به دنبال تغيير استراتژي هستند.

به گزارش دويچه وله، ژنرال مارتين دمپسي، رئيس ستاد مشترك ارتش ايالات متحده امريكا روز سه‌شنبه ‌در برابر «‌كميسيون نيروهاي دفاعي مجلس سنا‌» گفت، در صورتي كه امكان ديگري وجود نداشته باشد، به باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا توصيه خواهد كرد سربازان امريكايي را به جبهه‌هاي جنگ با «‌دولت اسلامي‌» اعزام دارد.
 وي در عين حال تأكيد كرد كه اين اقدام در شرايط كنوني ضروري نيست. به گفته‌ ژنرال دمپسي، تنها هنگامي كه حمايت از نيروهاي عراقي با پشتيباني حملات هوايي يا اطلاعات مأموران امنيتي اين كشور ناممكن شود، مسئله‌ ارسال نيروي زميني امريكا به عراق در دستور كار قرار مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: «وقتي ما به نقطه‌اي برسيم كه من فكر كنم مشاوران ما بايد نيروهاي عراقي را در عمليات ويژه‌اي عليه مواضع «‌دولت اسلامي‌» همراهي كنند، آن ‌وقت اين راهكار را به رئيس‌جمهور پيشنهاد خواهم كرد.» اينكه آيا اوباما چنين توصيه‌اي را بپذيرد يا نه، جاي بحث دارد. ژنرال دمپسي همچنين يادآور شد كه نيروهاي نظامي امريكا بايد آماده‌ انجام حملات هوايي عليه مواضع اين گروه تروريستي در سوريه نيز باشند. به گفته‌ وي اين عمليات «‌به‌طور پيوسته و در درازمدت‌» صورت خواهد گرفت و با «‌عمليات سريع و كوتاه‌مدت‌» امريكا در حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ تفاوت خواهد داشت. به نظر دمپسي، ساختار نيروهاي نظامي داعش، با «‌عمليات برق‌آسا‌» منهدم نمي‌شود.

اظهارات دمپسي براي اعزام نيروي زميني به عراق در حالي مطرح شد كه حزب‌الله عراق و «‌مقتدي صدر‌» رهبر جريان صدر روز سه شنبه با صدور بيانيه‌هايي جداگانه و شديد اللحن به امريكايي‌ها درباره اعزام نظاميان خود به خاك عراق هشدار داده بودند. رئيس ستاد مشترك ارتش امريكا در حالي اعزام نيروهاي زميني ارتش اين كشور را به عراق نهايي ندانسته كه «‌چاك هيگل‌» وزير دفاع امريكا دوشنبه شب در اظهاراتي اعلام كرد: «ما به زودي هزار و 600 مشاور نظامي در عراق اعزام خواهيم كرد.»  
ادعاي ناتواني ائتلاف جبهه عربي – غربي براي مقابله با داعش زماني رنگ واقعيت به خود مي‌گيرد كه به ائتلاف قدرتمند ناتو در حمله به افغانستان در سال 2001 اشاره‌اي داشته باشيم؛ حمله‌اي كه هدفش ريشه كردن القاعده‌اي بود كه خود غرب بنيانگذارش بود. اكنون پس از گذشت 13 سال هنوز امريكا و حاميانش نه تنها نتوانسته‌اند القاعده را نابود كنند بلكه همين القاعده زمينه ساز شكل‌گيري داعش شد و قلمرو آن اگر زماني مرزهاي افغانستان و پاكستان را شامل مي‌شد اينك تا شمال آفريقا و سراسر خاورميانه گسترش پيدا كرده است. القاعده‌اي كه به مراتب ضعيف‌تر از داعش بود غرب را در افغانستان زمين‌گير كرد. حال با اين اوصاف، چگونه مي‌توان به ائتلافي كه ناتوان‌تر از ائتلاف قبلي است و شكاف بين اعضاي آن بيداد مي‌كند، اميد داشت تا داعش را نابود كند.

 «اياد علاوي» يكي از معاونان رئيس‌جمهور عراق بر ضرورت دخالت نيروهاي ويژه عربي در عراق براي مقابله با داعش تأكيد كرد. به گزارش فارس، «اياد علاوي» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبكه «العربيه» بر اهميت دخالت نيروهاي ويژه كشورهاي عربي در مبارزه با داعش تأكيد كرد. معاون رئيس‌جمهور عراق گفت: «حمله هوايي امريكا به داعش در مهار و كنترل اين سازمان تندرو تاثير بسزايي دارد اما براي پايان دادن به حضور داعش در عراق كافي نيست و نيروهاي ويژه عربي بايد براي حل اين بحران وارد عمل شوند.»وي در ادامه با اشاره به رابطه خوب مسكو– بغداد گفت كه ترجيح مي‌دهد روسيه نيز در ائتلاف بين‌المللي عليه داعش سهيم باشد، زيرا روسيه اطلاعات مفيدي درباره اين سازمان تندرو دارد.

هشدار داعش به امريكا

پس از اعلام مقامات امريكايي مبني بر احتمال اعزام نيروي زميني براي مقابله با تروريست‌ها، گروه داعش با انتشار نواري ويديوئي به امريكا نسبت به اعزام هر گونه نيرويي به عراق براي جنگ با اين گروه هشدار داد. در اين نوار ويديوئي آمده است كه عناصر داعش در انتظار نيروهايي هستند كه اوباما به عراق مي‌فرستد. در اين نوار ويديوئي كه «آتش جنگ‌» عنوان دارد تصاويري از منفجر كردن تانك‌هاي امريكايي توسط افراد مسلح و بخشي از سخنان اوباما كه تأكيد كرد «نيروهاي امريكايي به عراق بر نمي‌گردند‌» منتشر شد و با عبارت «جنگ اكنون آغاز شد» به پايان مي‌رسد.

تركيه همكاري نمي‌كند
هرچند تركيه پيش از نشست پاريس اعلام كرده بود كه در ائتلاف نظامي عليه داعش شركت نمي‌كند، يك روز پس از اين نشست، رئيس‌جمهور اين كشور بار ديگر بر موضع كشورش در عدم مشاركت براي مقابله با داعش تأكيد كرد. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه اعلام كرد كه احتمالا نقش كشورش در مقابله با داعش از كمك‌هاي بشر دوستانه فراتر نخواهد رفت. به گزارش پايگاه خبري «سومريه نيوز»، اردوغان سه شنبه شب در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني «تي آر تي» تركيه گفت: «از همه تلاش‌هاي بين‌المللي براي مقابله با داعش تقدير مي‌كنيم اما مسئله همكاري نظامي براي مقابله با داعش وارد نيست و همكاري تركيه از كمك‌هاي بشر دوستانه فراتر نخواهد رفت.»

پيشروي‌هاي ارتش عراق

همزمان با حملات هوايي جنگنده‌هاي امريكايي عليه مواضع داعش ارتش عراق نيز توانسته در برابر تروريست‌ها به پيشرفت‌هايي دست پيدا كند. نيروهاي واكنش سريع عراق ديروز حمله عناصر داعش به پادگان «المزرعه» و چندين مركز امنيتي در شرق فلوجه را ناكام گذاشتند. يك منبع در عمليات «الانبار‌» گفت كه نيروهاي امنيتي همچنين سه خودروي عناصر داعش را طي حمله آنها به پادگان المزرعه و مراكز امنيتي در شرق فلوجه منهدم كردند. همچنين نيروهاي امنيتي عراق در راستاي پاكسازي مناطق مختلف اين كشور از تروريست‌هاي داعش ۲۶ نفر از عناصر اين گروه را به هلاكت رساندند. به گزارش الجزيره، اين عمليات در جنوب استان صلاح الدين در عراق صورت گرفت. نيروي هوايي عراق در اين عمليات دو پايگاه در نزديكي فرودگاه نظامي الضلوعيه را بمباران كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار