کد خبر: 674630
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰
هيئت وزيران در هشداري جدي، مردم كشور به ويژه پايتخت را به صرفه‌جويي آب فراخواند
هیأت وزیران روز چهارشنبه با توجه به وضعیت منابع آب کشور و کاهش بارندگی ها نسبت به سال گذشته و سالهای قبل و کمبود شدید ذخایر آبی، از عموم مردم ایران و بویژه مردم شهر تهران خواست به طور جدی در مصرف آب صرفه جویی کنند.
هيئت وزيران روز چهارشنبه با توجه به وضعيت منابع آب كشور و كاهش بارندگي‌ها نسبت به سال گذشته و سال‌هاي قبل و كمبود شديد ذخاير آبي، از عموم مردم ايران و به ويژه مردم شهر تهران خواست به طور جدي در مصرف آب صرفه‌جويي كنند.

به گزارش «جوان»، هيئت وزيران در جلسه ديروز دولت كه به رياست حسن روحاني رئيس‌جمهوري تشكيل شد، ابراز اميدواري كرد كه با تدابير دولت و همراهي صميمانه مردم ايران اسلامي، مشكل شديد كمبود آب به نحو مناسبي برطرف شود.

در عين حال وزير نيرو تنها به هشدار هيئت وزيران بسنده نكرده وگفته است: قيمت پلكاني آب تهران را به شدت افزايش مي‌دهيم.
در ابتداي اين جلسه، هيئت وزيران پس از ارائه گزارش وزارت نيرو در خصوص مقايسه ميزان بارندگي در سال‌هاي اخير و روند نزولي بارندگي‌ها و كاهش شديد ذخاير آبي، مجموعه‌اي از پيشنهادهاي اين وزارتخانه را براي ساماندهي بهينه مصرف آب در تهران و واكنش نسبت به مشتركان پرمصرف، مورد بررسي و تصويب قرار داد.

دو راه حل براي كاهش مصرف تهراني‌ها
‌حميد چيت‌چيان وزير نيرو  ‌اظهار داشت: ما در تهران حدود 25 درصد از آب شرب مصرفي در كشور را توليد و مصرف مي‌كنيم. جمعيت تهران 12 درصد جمعيت كل كشور است و اين به معناي آن است كه تهراني‌ها دو برابر متوسط مصرف آب كشور مصرف دارند.  وي افزود: مصرف آب شرب تهران در سال قبل بالغ بر يك ميليارد و 30 ميليون متر مكعب بوده است، رشد جمعيت تهران در حدود 8/1 درصد بوده است اما رشد سرانه مصرف آب به 3 درصد بالغ مي‌شود.  وزير نيرو با اشاره به سرمايه‌گذاري‌هاي صورت گرفته در حوزه مصرف آب گفت: آب مورد نياز تهران از سه سامانه شرق شامل سدهاي لار و لتيان، سامانه غرب شامل سدهاي طالقان و كرج و سامانه چاه‌هاي جنوب تهران تأمين مي‌شود و با توجه به كاهش بارندگي در حوزه شهر تهران برداشت آب از چاه نيز بيشتر شده است. 

چيت‌چيان گفت: ميزان بارندگي در سال جاري بيش از 30 درصد كاهش يافته است البته سرمايه‌گذاري خوبي در حوزه آب صورت گرفته است اما شرايط طبيعي ما را در تنگنا قرار داده ‌ است و ظرفيت تهران براي انتقال آب به اتمام رسيده و تنها راه مديريت مصرف آب است.  وي با اشاره به انتقال آب از سد ماملو به تهران گفت: با اجرايي شدن اين طرح ديگر هيچ ظرفيت جديدي براي توليد آب شرب وجود ندارد، از همين رو چندين تصميم مهم در دولت به منظور مديريت مصرف آب اتخاذ شده؛ اول آنكه آب مشتركين به مصرف قطع شده و در صورت نياز تجهيزاتي نصب شود تا مصرف آب كاهش پيدا كند. همچنين در حوزه نظام مصرف پلكاني در پايه‌هاي بالايي پلكان قيمت آب افزايش پيدا كند تا انگيزه اقتصادي سبب كاهش مصرف آب شود.

آب مشتركان پرمصرف را قطع مي‌كنيم
وزير نيرو با تأييد تصويب ۳۰ ميليارد تومان اعتبار ويژه براي طرح آبرساني فوري به تهران گفت: قيمت پلكاني آب را در تهران به شدت افزايش مي‌دهيم و جدول جديد را به زودي منتشر و اعلام مي‌كنيم.
به گزارش فارس، حميد چيت‌چيان با اشاره به اينكه براي جلوگيري از افزايش مصرف آب در تهران اقدامات ويژه‌اي انجام خواهيم داد، گفت: دستگاه‌هايي نصب خواهيم كرد كه اگر مصرف آب خانواري بالا رفت، آب مشترك قطع شود.  وزير نيرو خاطرنشان كرد: آب يك ماده‌اي است كه جايگزين ندارد، بنابراين ما امسال با پيش‌بيني‌هايي كه مي‌شد، پيشنهادهاي لازم را به دولت ارائه كرديم تا آب مشتركان پرمصرف قطع شود و اين موضوع در حال حاضر در حال فرآيند تثبيت در دولت است.  ‌به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت صبح ديروز در نشست خبري خود با خبرنگاران با اشاره به بررسي دو گزارش در جلسه هيئت دولت اظهارداشت: يك گزارش از سوي آقاي چيت‌چيان در مورد آب تهران و گزارش ديگر از سوي رئيس گمرك در خصوص واردات خودروهاي بالاي 2500سي‌سي ارائه شد.

همچنين نوبخت با اشاره به مصوبه هيئت دولت در خصوص آب رساني به شهر تهران گفت: قرار شد تا مبلغ 30 ميليارد تومان به يك طرح اضطراري براي آب‌رساني به شهر تهران اختصاص پيدا كند.  وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره اينكه نقش پتروشيمي در خروج از ركود چيست، گفت: قطعاً بخش قابل توجهي از نيازهاي ارزي ما از طريق پتروشيمي تأمين مي‌شود. همچنين درباره مشكلات كارگري در بخش پتروشيمي اين مسائل در همه جا وجود دارد و بايد به درخواست‌هاي كارگران عزيز نيز توجه شود.

صدور مجوز ۱۰ ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي براي طرح‌هاي آب

از سوي ديگر معاون اول رئيس‌جمهوري در جلسه شوراي عالي آب با بيان اينكه حساسيت موضوع كمبود آب در سال جاري دو چندان شده، گفت: در اين موضوع هر چه زمان را از دست بدهيم، وضع بدتر مي‌شود لذا علاوه بر اقدامات فوري، نيازمند تهيه برنامه‌هاي كوتاه و بلند مدت هستيم.  به گزارش «جوان»، اسحاق جهانگيري عصر سه‌شنبه در جلسه شوراي عالي آب با بيان اينكه حساسيت موضوع كمبود آب در سال جاري دو چندان شده، گفت: در اين موضوع هر چه زمان را از دست بدهيم، وضع بدتر مي‌شود، لذا علاوه بر اقدامات فوري، نيازمند تهيه برنامه‌هاي كوتاه و بلند مدت هستيم، بر اين اساس موضوع آب بايد در برنامه ششم توسعه به عنوان يك موضوع محوري مطرح باشد و توسعه ساير بخش‌ها منوط به تأمين آب و استفاده صحيح و بهره‌وري از اين منابع گردد.

   ‌  برداشت 10 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي به عنوان تسهيلات براي طرح‌هاي آب و خاك كشور
معاون اول رئيس‌جمهور همچنين صدور مجوز از سوي رهبر معظم انقلاب براي برداشت 10 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي به عنوان تسهيلات براي طرح‌هاي آب و خاك كشور را فرصتي طلايي براي وزارت نيرو دانست و افزود: دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط با طرح‌هاي آب و خاك و به خصوص وزارت نيرو بايد با برنامه‌ريزي مناسب بتوانند از اين اعتبارات به بهترين وجه استفاده كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار