کد خبر: 671637
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
همزمان با شعف اسرائيل از گزارش اخير آژانس درباره برنامه ايران ابراز شد
اينجا در تهران به‌رغم انتشار گزارش مانند هميشه بحث برانگيز آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته‌اي ايران، عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان با وجود آنكه تأكيد كرد تاكنون روي هيچ عددي درباره سانتريفيوژها موافقت نشده اما نسبت به حصول توافق جامع هسته‌اي تا هفته پاياني نوامبر ابراز اميدواري كرد.
اينجا در تهران به‌رغم انتشار گزارش مانند هميشه بحث برانگيز آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته‌اي ايران، عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان با وجود آنكه تأكيد كرد تاكنون روي هيچ عددي درباره سانتريفيوژها موافقت نشده اما نسبت به حصول توافق جامع هسته‌اي تا هفته پاياني نوامبر ابراز اميدواري كرد.

 اما چند هزار كيلومتر آن سو‏تر در تل‏آويو وزير اطلاعات و امور استراتژيك رژيم صهيونيستي مدعي شد گزارش آژانس ترديدهايي را درباره امكان توافق با ايران به وجود آورده است. ‏
به گزارش فارس، سيد عباس عراقچي معاون وزير خارجه شب گذشته در برنامه رويداد راديو گفت‌وگو در اين باره كه ايران با كاهش توليد سانتريفيوژها به 7هزار دستگاه موافقت كرده يا نه گفت: اين اخبار به هيچ وجه صحت ندارد و مردم نبايد به فضاسازي رسانه‌هاي غربي كه با انگيزه‌هاي مختلف انجام مي‌دهند، اهميت بدهند. بر اساس آنچه در مذاكرات اتفاق افتاده روي هيچ عددي تاكنون موافقت نشده است و من هم اين اعدادي را كه مطرح كرده‌اند تأييد نمي‌كنم. 

اين عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشور در مورد سرفصل‌هايي كه در مذاكرات قبلي ژنو درج شده بود، گفت: در توافق ژنو يكسري تعهدات را ايران و يكسري را كشورهاي 1+5 قبول كردند. هدف از برگزاري اين مذاكرات ايجاد فضاي مناسب براي مذاكرات اصلي بوده به نوعي كه مي‌توان نام آن را توافقنامه آتش بس گذاشت كه زمان آن شش ماه بود و در آن هر كدام از طرفين يك سري اقدامات انجام مي‌دهند كه بتوان مذاكره كرد كه البته ديديد كه در اين توافق شش ماهه مذاكرات به پايان نرسيد و چهار ماه ديگر تمديد شد.

عراقچي درباره تعهدات اين توافقنامه گفت: عدم اضافه كردن و متوقف كردن تحريم‌هايي كه قرار بود اضافه نشود، عدم گسترش تحريم‌ها، تعليق بخشي از تحريم‌ها مثل تعليق طرح پتروشيمي، تعليق صنايع خودرو، طلا و اجناس گرانبها و ايجاد كانال‌هاي بانكي براي تعاملات مربوط به كالاهاي اساسي و آزاد شدن بخشي از پول‌هايي كه مسدود شده از جمله اقداماتي بود كه قرار شد طرف مقابل انجام دهد.

وي ادامه داد: همچنين ايران هم قبول كرد به تعداد سانتريفيوژها اضافه نكنيم و با سانتريفيوژهاي موجود كار كنيم، لذا غني‌سازي 20 درصدي را متوقف و مواد توليد شده را به اكسيد تبديل كرديم يا رقيق‌سازي كرديم و نيز قبول كرديم يكسري اقدامات نظارتي در اين مدت انجام شود.  عراقچي در ادامه افزود: اين اقدامات في النفسه ارزش خاصي ندارد و فقط براي مساعد كردن فضاي مذاكره است. اگر مذاكرات تا 24 نوامبر شكست بخورد تمامي اين اقدامات به حالت قبل برمي‌گردد.

وي ابراز اميدواري كرد تا هفته پاياني نوامبر تيم مذاكره كننده بتواند به توافق جامعي برسد كه همه مسائل و مشكلات با آن حل و نتيجه اين شود كه همه تحريم‌ها برداشته شود.  عضو ارشد تيم مذاكره كننده هسته‌اي در پاسخ به اين سؤال كه آيا نقش امريكايي‌ها در مذاكرات هسته‌اي پر رنگ است يا خير پاسخ داد: هم بله و هم خير. بله از اين جهت كه بخش عمده‌اي از تحريم ها، تحريم‌هاي يكجانبه امريكا است و به هر حال در مذاكراتي كه به رفع تحريم‌ها منجر مي‌شود امريكا نقش پر رنگي دارد و خيلي مسائل با آنها حل و فصل مي‌شود. بعد دوم هم اين است كه با بقيه اعضاي 1+5 روابط سياسي داريم و همچنين رفت و آمدهاي سياسي بين ما وجود دارد كه به غير از انگليس در كشورهاي ديگر كاردار و سفير داريم و تماس‌هاي ما مستمر است و هر موقع بخواهيم مي‌توانيم با آنها تماس برقرار كنيم؛ اما با امريكايي‌ها روابط دوجانبه نداريم و بايد به يك كشور ثالث برويم و اين براي رسانه‌ها ايجاد جاذبه مي‌كند. در واقع چيزي بيشتر از آنچه در اعضاي ديگر داريم نيست با آنها هم همين رايزني‌ها را داريم. هدف هم آماده شدن براي دور جديد مذاكرات است كه قرار است در نيويورك از 18 سپتامبر آغاز شود كه در اين فاصله هم رايزني‏ها با اعضاي 1+5 ادامه دارد.

  اميد به آمانو، نگراني از متحدان

روزنامه «جروزالم‌پست» در مطلبي با اشاره به بخشي از گزارش آژانس كه ايران را به عدم پاسخگويي به موقع به سؤالات آژانس كرده است مدعي شد كه اين امر ‏غرب را نااميد خواهد كرد و مي‌تواند تلاش‌هاي شش كشور دخيل در مذاكره با ايران را نيز پيچيده سازد. ‏ به نوشته اين روزنامه، اسرائيل اعلام كرده از گزارش آژانس اتمي درباره عدم پايبندي ايران به تعهداتش در ‏رابطه با برنامه هسته‌اي شگفت‌زده نشده است. «يووال اشتينيتز»، وزير اطلاعات و امور استراتژيك رژيم صهيونيستي در اين ‏باره مدعي شده:«رفتار ايران در قبال آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ترديدهايي را در رابطه با توانايي قدرت‌هاي جهان براي ‏دستيابي به توافقي جامع و خشنودكننده با ايران به وجود آورده است. »‏ وي افزود: «عدم پاسخگويي ايران به سؤالات آژانس، مدركي واضح از رفتارهاي هسته‌اي عجيب ايران است. ايران هنوز ‏تصميم نگرفته فصل جديدي در روابط خود با جهان بگشايد. »‏ يك مقام اسرائيلي مدعي شد:«هر كسي معتقد است ايراني‌ها خواست خود براي ساخت سلاح هسته‌اي را رها كرده‌اند و ‏ناگهان شفاف عمل خواهند كرد، خود را فريب مي‌دهد. »‏

قرار است پيش از دور جديد ‏مذاكرات ايران و 1+5 در نيويورك، اشتينيتز به همراه هيئتي بلندپايه هفته جاري عازم واشنگتن شود.  در همين حال همين روزنامه جروزالم‌پست در مطلبي نگراني تل آويو را از شكسته شدن ساختار تحريم‌ها نشان داد و نوشت: آلمان و جمهوري چك ـ متحدان اصلي اسرائيل در اتحاديه اروپا ـ پيوندهاي اقتصادي خود را با ايران تقويت كرده‌اند. ‏دولت چك در نظر دارد، 20 شركت را براي برقراري روابط تجاري، عازم تهران كند. ‏ جروزالم‌پست ادامه داد: تجارت فزاينده با جمهوري اسلامي، به ويژه از سوي حاميان سرسخت اسرائيل، پيام قدرتمند «تجارت مثل ‏هميشه» را ارسال مي‌كند.

ديدار هيئت تجاري جمهوري چك، اولين در نوع خود بود. «ولاديمير دلوهي»، رئيس اتاق بازرگاني ‏چك گفته، ايران و جمهوري چك روابط تجاري تاريخي با هم دارند كه در دهه 60 و 70 اين پيوندها برقرار شده است. ‏‏«زائوالك»، وزير خارجه چك نيز در ديدار با مجيد تخت روانچي، معاون وزير خارجه ايران از لزوم اتخاذ گام‌هاي عملي براي ‏گسترش روابط دوجانبه با ايران سخن به ميان آورد. ‏ در ادامه اين گزارش آمده است كه آلمان در صدد است روابط تجاري 5 ميليارد دلاري خود را با جمهوري اسلامي دوباره از سر بگيرد. ‏روابط تجاري آلمان ـ ايران از زمان انعقاد توافق ميان تهران و 1+5 از نوامبر گذشته، كماكان رو به افزايش است. آلمان در ژوئن ‏‏2014، 207 ميليون دلار كالا به ايران صادر كرده است كه نسبت به ماه ژوئن 2013،  88درصد رشد داشته است. ‏
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ایران دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
0
0
ابهت ، امنیت پایدار ، تهدید ناپذیری ، اطمینان خاطر ، مصونیت و رویین تن شدن ایران بستگی به توان ... ایران دارد! و ایران محروم ... خواه ناخواه آماج تهاجم قدرت های زورگو... خواهد بود تا سر هر قضیه ای ایران را تسلیم اراده شوم شان نمایند ! ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
0
1
ایران نباید گول غرب را بخورد و وقت خود را با مذاکرات بیهوده 1+5 تلف نماید ! راهبرد بلند مدت غرب اشغال نظامی خاک خوزستان و بوشهر و غارت نفت و گاز ایران است ! و چون ایران مقتدر ... مانع سلطه غرب است اول سعی دارند ایران را ... محروم می کنند تا سر بزنگاه حریف ایران بشوند ! ...وگرنه با اینهمه دشمان ، ایران صرفاً با توان متعارف نمی تواند توازن قوا را برقرار نماید و امنیت و مصونیت و رویین تنی داشته باشد !! ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
0
0
امنیت پایدار ، تهدید ناپذیری ، اطمینان خاطر ، مصونیت و رویین تن شدن ایران بستگی به توان ... ایران دارد !...
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
0
0
جناب عراقچی"تا زمانی که اسرائیل ولابی صیهونیست هادر امریکا "درقدرت
هستند"هیچگونه توافقی "نه سه ماه
دیگر" اصلا"صورت نخواهدگرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار