کد خبر: 668557
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۸
سال1392 بود كه اولين برنامه «شب‌هاي داستان در برج ميلاد تهران» به همت مجموعه برج ميلاد آغاز به كار كرد تا به سهم خود حركتي در مسير تقويت جريان ادبي كشور انجام داده باشد.
مصطفي وثوق‌كيا
سال1392 بود كه اولين برنامه «شب‌هاي داستان در برج ميلاد تهران» به همت مجموعه برج ميلاد آغاز به كار كرد تا به سهم خود حركتي در مسير تقويت جريان ادبي كشور انجام داده باشد. در اين برنامه حدود 28 نفر از نويسندگان و مترجمان در آن به داستان‌خواني مي‌پردازند. محمد صالح‌علا، سروش صحت، فلامك جنيدي، احمد آرام و احمد شاكري نويسندگاني هستند كه در آن شركت مي‌كنند. يكي از سؤالات اساسي در برگزاري اين برنامه اين است كه بر چه اساسي از اين افراد دعوت شده تا در اين برنامه ادبي شركت كنند؟ و آيا بر اساس شايستگي‌هاي ادبي از اين افراد خواسته شده تا در اين برنامه حاضر شوند؟
اين برنامه هر روز از ساعت 18 در سالن سعدي مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار مي‌شود، سالني كه براي برگزاري برنامه‌ در آن بايد هزينه‌هاي ميليوني پرداخت شود. اكنون بدون هرگونه مبلغي و در راستاي حركات فرهنگي برج ميلاد كه طيف خاصي را دربر مي‌گيرد، برگزاري اين برنامه به گروهي سپرده شده كه هيچ اسمي از آنها برده نشده و مشخص نيست چه كساني در دعوت از نويسندگان نقش دارند. جالب اينكه موضوعات مورد علاقه اينها يا اتاق فكر اين مجموعه همان كتاب‌هاي ممنوعه و مميزي است و كمتر درباره مسائل اصلي نشر از نويسندگان مدعو سؤال مي‌شود و اين چنين است كه نويسنده‌اي كه كتابش را ناشري ضدانقلاب در خارج ايران چاپ كرده مدعو جلسه مي‌شود.
ادبيات سانتي‌مانتال و فانتزي بيشتر گونه‌هاي ادبي است كه در اين برنامه قرائت شده و مي‌توان از گردانندگان اين مراسم سؤال كرد كه جايگاه ادبيات متعهد و انقلابي در ميان اين برنامه كجاست؟ از ميان نويسندگان جواني كه به صورت خودجوش در حال فعاليت هستند و با بضاعتي ناچيز در حال جلو بردن ادبيات انقلاب هستند، اسمي به چشم نمي‌آيد. احمد شاكري نيز كه مي‌توان وي را در طيف نويسندگان انقلابي به شمار آورد، در اين برنامه دعوت شده بود كه با ادبيات خاص مجري اين برنامه رنجيده بود. اين در حالي اتفاق افتاده كه رهبري انقلاب در ابتداي امسال به اهميت حمايت از جناح مؤمن انقلابي تأكيد كرده بودند ولي شاهديم كه در برنامه‌اي كه هزينه‌هاي آن از منابع عمومي تأمين شده جايگاهي براي نويسنده‌هاي جناح انقلابي در نظر گرفته نشده و اين رفتار نوعي بي‌توجهي به سليقه عموم مخاطبان است. البته فراموش نمي‌شود كه گرفتن عكس يادگاري با جريان‌هاي منتسب به روشنفكري و سانتي‌مانتاليسم بيشتر مقبوليت دارد تا جواني كه بدون هيچ‌گونه حمايتي آستين بالا زده تا بخشي از بار جريان فرهنگي را حمل كند. از اين گذشته هم‌اكنون نويسنده‌هاي بسيار خوبي در عرصه ادبيات حضور دارند كه با افتخار، وابستگي خود را به انقلاب و نظام ابراز مي‌كنند ولي متأسفانه از ديد برگزاركنندكان اين برنامه دور مانده‌اند و كلا ديده نشده‌اند. «شب‌هاي داستان در برج ميلاد» در حالي اين روزها در طبقه منفي دو مركز همايش‌ها برگزار مي‌شود كه جناح مؤمن فرهنگي در ادبيات را در كنجي نشانده كه نمونه آن را در شب‌هاي قبل ديديم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار