کد خبر: 668503
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
داوود فتحعلي بيگي با اشاره به پتانسيل بالاي فارغ‌التحصيلان نمايش در ايران خواستار شد
داوود فتحعلي بيگي، هنرمندي كه هم در عرصه اجرا و هم در عرصه مديريت تئاتر جزو چهره‌هاي موجه است...
حامد مظفري
داوود فتحعلي بيگي، هنرمندي كه هم در عرصه اجرا و هم در عرصه مديريت تئاتر جزو چهره‌هاي موجه است به تازگي بازي در مجموعه تلويزيوني «گذر از رنج‌ها» را پشت سر گذاشت. فتحعلي بيگي كه اخيراً يك درام مذهبي را به نام «اينجا شهر ديگري است» هم روي پرده داشت از چهره‌هاي توانمندي است كه سابقه كارگرداني تئاتر را هم دارد، همواره ايده‌هايي براي ساخت كارهاي تلويزيوني هم داشته است. 
    
 
يك بار سراغ كار مذهبي در تلويزيون رفتم كه افتادم در بوروكراسي اداري
 
فتحعلي بيگي درباره اينكه چرا كارگرداني در مديوم‌هايي مانند تلويزيون و سينما را تجربه نمي‌كند، مي‌گويد: «راستش را بخواهيد يك‌بار در اوايل دهه 60 كاري مذهبي درباره حضرت مسلم بن عقيل را به گروه معارف شبكه اول سيما ارائه دادم؛ كاري كه تصويب هم شد اما به مرحله تخصيص بودجه كه رسيد افتاد در بوروكراسي اداري و در نهايت بودجه‌اي به آن تعلق نگرفت. اين خاطره باعث شد كه كلاً ذهنيتي منفي نسبت به كار تصوير برايم شكل گيرد.»
 
وي ادامه مي‌دهد: «از آن طرف، تصوير هيچ‌گاه برايم جاذبه تئاتر را نداشته است. من عاشق نمايش‌هاي ايراني‌ام و اگر هم شرايط فراهم شود، ترجيح مي‌دهم به سراغ ساخت تله تئاترها بروم؛ تله تئاترهايي منطبق با آداب و رسوم ايراني.»
 
كار فرهنگي را با كارمندي اشتباه گرفته‌اند
 
تلويزيون ما مدت‌هاست توجه چنداني به نمايش به خصوص نمايش‌هاي آييني- مذهبي نشان نمي‌دهد و زمينه‌هاي ويژه توليد و پخش تله تئاتر هم در آن وجود ندارد. فتحعلي بيگي درباره اين خلأ مي‌گويد: «راستش را بخواهيد اگر مديران ما انگيزه فرهنگي داشته باشند، مطمئناً اين كمبود هم پر مي‌شود اما چيزي كه مي‌بينيم اين است كه كار فرهنگي را با كارمندي اشتباه گرفته‌اند. از آن طرف مسائلي مانند مميزي و ملاحظات سياسي و گروهي نيز همواره در تلويزيون وجود داشته و باعث شده هيچ برنامه منسجمي براي ارتباط ميان نمايش و رسانه ملي چيده نشود.»
    با نيمي از فارغ‌التحصيلان نمايش عروسكي مي‌توان شبكه‌اي ويژه اين هنر به راه انداخت
اين بازيگر كه سابقه ايفاي نقش در آثاري همچون «سيب و سلما» و «آلزايمر» را دارد با اشاره به تعداد فراوان هنرمندان مستعد عرصه تئاتر ايران زمين ادامه مي‌دهد: «ما در كشورمان چند هزار فارغ‌التحصيل نمايش عروسكي داريم كه فقط با نيمي از آنان مي‌شود يك شبكه نمايش عروسكي راه انداخت؛ شبكه‌اي كه مي‌تواند بسياري از كودكان و نوجوانان را جذب خود كند و بسياري از آموزه‌هاي اخلاقي را به آنها ياد دهد.»
  
 
نمايش عروسكي خيلي هم هزينه‌بر نيست
 
فتحعلي بيگي با اشاره به اينكه حتي شبكه‌اي مانند انيميشن هم كاركرد شبكه نمايش عروسكي را نخواهد داشت، مي‌افزايد: «انيميشن كاركرد خاص خود را دارد و خيلي خوب است كه شبكه‌اي ويژه آن به راه انداخته‌اند اما نمايش عروسكي، دنيايي است كه از كودك گرفته تا بزرگسال را به خود جلب مي‌كند. ضمن اينكه نمايش عروسكي خيلي هم هزينه‌بر نيست و مي‌تواند سودآوري لازم را داشته باشد.»
 
نمايش‌هاي خوب ايراني را در تلويزيون پخش كنند
 
اين كارگردان كه در زمينه تئاترهاي آييني پژوهش‌هاي جامعي هم داشته است با بيان اينكه همين حالا هم كه از تعدادي نمايش، فيلم گرفته و آن را در شبكه خانگي پخش كرده‌اند، اقبال خوبي به آنها شده است، اظهار مي‌دارد: «هرچند اغلب نمايش‌هايي كه به صورت فيلم درآمد و در شبكه خانگي توزيع شد، خارجي بود اما باز هم مخاطب خود را داشت. حالا شما در نظر بگيريد اگر نمايش‌هاي ايراني خوب فيلمبرداري شده و نه فقط در شبكه ويدئويي كه در شبكه‌هاي تلويزيوني روي آنتن روند چه كمكي خواهد كرد به شناسايي تئاتر ايراني خواهد كرد.»
 
مديران تلويزيون در‌ها را روي نمايش‌هاي اصيل ايراني باز كنند
 
فتحعلي بيگي در انتهاي صحبت‌هاي خود با مخاطب قرار دادن مديران خاطرنشان كرد: «مديران تلويزيون در‌ها را روي نمايش‌هاي اصيل ايراني باز كنند يا از نمايش‌هاي روي پرده فيلم گرفته و در سبد پخش قرار دهند يا مجدداً به سراغ توليد تله‌تئاترهاي ايراني روند. يكي از راه‌هاي رشد فرهنگي جامعه توجه به نمايش است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار