کد خبر: 668183
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳
راه‌‌اندازي كمپين «نه» به نوشت‌افزار غيرايراني
طي چند سال اخير، موضوع توليد نوشت‌افزار مطابق با ارزش‌هاي اسلامي - ايراني كشورمان و همچنين مروج و مبلغ قهرمانان واقعي و وطني، تبديل به يكي از دغدغه‌هاي مهم جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي شده است.
مصطفي شاه‌كرمي
طي چند سال اخير، موضوع توليد نوشت‌افزار مطابق با ارزش‌هاي اسلامي - ايراني كشورمان و همچنين مروج و مبلغ قهرمانان واقعي و وطني، تبديل به يكي از دغدغه‌هاي مهم جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي شده است.
به همين دليل دو سال پيش «دفتر مطالعات جبهه‌ فرهنگي انقلاب اسلامي» همراه با چند مؤسسه‌ خصوصي ديگر مثل مؤسسه‌ «خيبر» از سر احساس وظيفه و طي يك اقدام خودجوش، اقدام به توليد و عرضه‌ دفاتري با طرح‌هاي ايراني - اسلامي كردند كه اتفاقاً با استقبال شديدي از سوي جامعه هدف كه شامل كودكان، نوجوانان و به طور كلي دانش‌آموزان است، مواجه شد. در سال گذشته شركت‌هاي فعال و توليد‌كننده لوازم‌التحرير از دو نشان تجاري به 10 نشان تجاري افزايش پيدا كرد. اين در حالي بود كه تمامي اين اقدامات از جانب بخش‌خصوصي صورت مي‌گرفت؛ البته همراستا با اين تحركات و به همين تناسب، مشكلات مالي و عدم حمايتي هم فراوان بود. شروع اين حركت مثبت و به نوعي مقابله‌گرايانه با محصولاتي كه سرشار از تصاوير برهنه و بدون تناسب با فرهنگ اسلامي - ايراني از شخصيت‌هاي خيالي، كارتوني و سينمايي غربي است؛ در ايام شروع آغاز سال تحصيلي و بازه زماني خريد نوشت‌افزار و لوازم‌التحرير توسط والدين دانش‌آموزان، نويدبخش ايام بهتر و اخبار خوبي است كه از اين بازار به گوش مي‌رسد.
امسال برخي از دستگاه‌هاي فرهنگي كشور ظاهراً به يك خودباوري دست پيدا كرده و از خواب زمستاني خود بيدار شده‌اند. چه اينكه با ورود برندهاي دولتي همچون «شكرستان» (حوزه‌ هنري) و «كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان» به بازار لوازم‌التحرير، در كنار مؤسسات غيردولتي همچون «ايام»، «روشنا»، «قاصدك» و «پويا»، درصد اندك اما قابل تحسيني از بازار عظيم و سرشار از سودهاي ميلياردي لوازم‌التحرير را با توليد و انتشار حدود 150 ميليون نسخه‌ دفاتري با طرح‌هاي ايراني-اسلامي به خودش اختصاص داده است. هر چند ممكن است اين سهم در گستره وسيع بازار لوازم‌التحرير كشور بسيار اندك باشد اما نفس ورود به اين حيطه و احساس وظيفه و نياز نسبت به حراست از داشته‌ها و ظرفيت‌هاي دروني كه مورد تأكيد و تأييد نظر مقام معظم رهبري نيز هست، جاي تقدير و پيگيري دارد. توليدكنندگان نوشت‌افزار و لوازم‌التحرير اسلامي، ايراني «ايام» به عنوان يكي از توليدكنندگان جريان‌ساز در توليد اين نوع نوشت‌افزارها در كشور، اقدام به چاپ دفاتري با تصاوير شهيدان هشت سال دفاع مقدس و جهان اسلام كرده است.
از جمله اين طرح‌ها كه سعي شده است با كمك گرفتن از ابزار تكنولوژيكي و رايانه‌اي جلوه زيبا گرايانه‌تري به آنها داده شود، مي‌توان به تصوير شهيدان «سيدحسن مدرس»، «صياد شيرازي»، «مصطفي احمدي روشن»، «ديالمه»، «مصطفي چمران»، «تهراني مقدم»، «محمدحسين بهشتي»، «بروجردي»، «ابراهيم هادي»، «مجيد شهرياري»، «مروه شربيني»، «زين‌الدين»، «محمدعلي رجايي»، «راشل كوري»، «مهدي باكري»، ‌«سيدمرتضي آويني»، «ادواردو آنيلي»، «مرتضي مطهري» و تصاويري از شخصيت‌هاي ادبي نظير «قيصر امين‌پور»، «جلال آل احمد» و بزرگاني همانند «ميرزا كوچك خان» و «علي شريعتي» اشاره كرد. نوشت‌افزار و لوازم‌التحرير «شكرستان» كه از سال گذشته در راستاي حمايت از توليد ملي و توجه به فرهنگ و قهرمانان قصه‌هاي ايراني- اسلامي وارد بازار شد با استقبال خوب مخاطبان همراه بوده است. مؤسسه «آزاده» متولي امر توليد اين محصولات در كنار «حوزه هنري» كودك است كه امسال نيز محصولات جديدي را توليد كرده است. اما در اين بين «روشنا» اولين برند سبك زندگي اسلامي- ايراني است كه عزمش را جزم كرده است تا با توان مضاعف و ورود حرفه‌اي به عرصه توليد و توزيع كالاها و محصولاتي از جمله لوازم‌التحرير، اسباب بازي و همچنين در گام‌هاي بعدي در ساير حوزه‌ها مانند گردشگري، آموزش، بتواند قدمي در راستاي ترويج و عملي شدن سبك زندگي اسلامي- ايراني بردارد. به هر ترتيب آنچه از رصد اين حوزه قابل احصا است اينكه لشكر نوستالژي «ننه قمر» و «سنجد» دست به طراحي و اجراي يك عمليات ايذايي عليه قهرمانان خيالي و توخالي مثل «اسپايدرمن» و «باربي» زده‌اند و اگر حمايت و جسارت مسئولان پاي در اين كارزار گذاشته و از توليدكنندگان خوشفكر و دلسوز حمايت‌هاي جدي و عملي انجام بدهند؛ قطعاً باربي و ديگر دوستان خيالي و غير واقعي‌اش مجبور خواهند بود عرصه را به قهرمانان واقعي و حقيقي اسلامي- ايراني بدهند. در صورت بروز چنين اتفاقاتي يقيناً دولت و به خصوص خانواده‌ها و فرزنداني كه نسل آينده‌ساز كشورمان را تشكيل مي‌دهند، برندگان نهايي اين عرصه جدي و پيچيده خواهندبود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار