کد خبر: 667189
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
دنياي ورزش در حمايت از بيماران «ALS»
حتماً شما هم درباره چالش سطل يخ چيزهايي را شنيده‌ايد يا طي هفته گذشته در شبكه‌هاي اجتماعي و...
وحيد صابري
حتماً شما هم درباره چالش سطل يخ چيزهايي را شنيده‌ايد يا طي هفته گذشته در شبكه‌هاي اجتماعي و خبري تعدادي عكس و فيلم از افراد مشهور ورزشي را ديده‌ايد كه سطلي مملو از آب سرد و يخ را روي سرشان خالي مي‌كنند. اين يك كمپين عليه بيماري ‌«اي ال اس‌» برنامه‌ريزي شده و تبش خيلي سريع همه جاي دنيا را گرفته، چهره‌هاي مشهور ورزشي زيادي بسياري با خالي كردن سطل آب يخ روي سرشان سعي كردند در اين كار خيرخواهانه شركت كنند. به هر حال اكنون جنبش ‌«سطل آب يخ‌»، نفرات جديدي را به چالش مي‎طلبند. هدف كمپين ‌«چالش سطل آب يخ‌»، اطلاع‌رساني درخصوص بيماري ‌اي‌ال‌اس (ALS) است. اين فعاليت در رابطه با كمك به جامعه سرطان و موسسه خيريه كمك به بيماران اسكلروز جانبي آميوتروفيك است.
 
 
اين چالش نيازمند نامزد كردن چند فرد ديگر براي انجام اين فعاليت است كه آنها ۲۴ ساعت فرصت دارند تا در اين چالش شركت كنند يا ۱۰۰ دلار به موسسه خيريه كمك كنند. در حال حاضر در ايران علي كريمي در اين كار پيش‌قدم شده و حتي در ويدئو كليپي علي دايي را به چالش سطل يخ دعوت كرده است هر چند كه قبل از كريمي، چهره‌هاي سرشناس فوتبالي در دنياي فوتبال از جمله كريستيانو رونالدو، نيمار، مسي، مارسلو، استيون جرارد، اشلي كول، ماريو بالوتلي،‌گري نويل، داويد لوئيز، داويد آلابا، بكهام، دني آلوز و مورينيو در اين كار خيرخواهانه شركت كرده‌اند. اين افراد قبل از انجام اين كار طي صحبتي نفرات مد نظر خود را براي همراهي در اين عمل خيرخواهانه دعوت مي‌كنند.
 
 
 ALS چيست؟
 
اين عبارت مخفف Amyotrophic Lateral Sclerosis به معني «اسكلروز جانبي آميوتروفيك‌» است؛ يك بيماري كه باعث تخريب و نابودي غيرقابل ترميم دستگاه عصبي محيطي، مغز و نخاع مي‌شود. در نتيجه افراد كنترل ماهيچه‌هاي‌شان را از دست مي‌دهند و در انجام كارهايي چون خوردن، صحبت كردن يا حتي تنفس دچار مشكل مي‌شوند. اميد به زندگي در افراد مبتلا معمولا بين دو تا پنج سال بوده و تنها دارويي كه فعلا براي درمان در دسترس است، اين مدت زمان را چند ماه بيشتر مي‌كند. در اين بيماري دستگاه عصبي مركزي و ماهيچه‌ها به ويژه ماهيچه‌هاي دست، پا، ساعد، سر و گردن به شدت صدمه مي‌بينند. متأسفانه براي اين نوع بيماري هنوز درماني كشف نشده و كسي كه به آن مبتلا مي‌شود در نهايت جان خود را از دست مي‌دهد.
 
 ماجراي سطل آب يخ چيست؟
 
خيلي‌ها اين سؤال را مي‌پرسند كه ماجراي سطل آب يخ چيست و چرا افراد مشهور بر روي خود آب يخ خالي مي‌كنند. بسياري هستند كه در جهان به اين بيماري دچار شده‌اند و تا به حال هم درماني براي آن كشف نشده. در اين بيماري عضله از جانب عصب تغذيه نمي‎شود. عضلات براي حركت از جانب اعصاب پيغام دريافت مي‎كنند اما وقتي اين ارتباط ضعيف مي‎شود، عضلات كارايي خود را از دست مي‎دهند، رفته رفته ضعيف شده و اختلالات حركتي براي فرد بيمار ايجاد مي‎كنند و اين گونه مي‌شود كه فرد بيمار در كمتر از پنج سال جان خود را از دست مي‌دهد. اين بيماري حالا يكي از مشهورترين بيماري هاست كه عصب‌ها را به تدريج از كار مي‌اندازد. در چند هفته گذشته كه اين چالش سطل يخ توسط بسياري از ورزشكاران راه افتاد بيش از 40 ميليون دلار جمع‌آوري شد، اين در حالي است در يك سال پيش براي درمان اين بيماري از سوي سازمان‌هاي مرتبط، تنها 64 ميليون دلار جمع آوري شده بود. به هر حال ماجراي سطل آب يخ فقط و فقط براي اطلاع‌رساني اين بيماري و كمك مالي به بيماران ‌اي‌ال‌اس است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار