کد خبر: 665025
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
نگاهي به فيلم «بهشت واقعي است» بر پايه داستاني واقعي
فيلم «بهشت واقعي است» پيامي به صراحت عنوانش دارد آن هم با توجه به اينكه داستاني كه اين پيام را مي‌رساند بر گرفته از يك داستان واقعي است
الناز خمامي‌زاده
فيلم «بهشت واقعي است» پيامي به صراحت عنوانش دارد آن هم با توجه به اينكه داستاني كه اين پيام را مي‌رساند بر گرفته از يك داستان واقعي است؛ با اين حساب علاقه‌مندان به فيلم‌هاي معنوي‌گرا در پوست خود نمي‌گنجند چرا كه مي‌توانند شاهد تماشاي يكي از متفاوت‌ترين فيلم‌هاي الهام‌بخش مذهبي باشند. فيلم بر اساس كتابي با عنوان « بهشت واقعي است: روايت حيرت‌انگيز پسربچه‌اي از سفرش به بهشت و بازگشت به‌دنيا» است. كتابي كه فروش خارق‌العاده 7 ميليون دلاري داشته است.

در كتاب«بهشت واقعي است» تاد بارپو، كشيش كليساي وسليان در نبراسكاي امريكا چنين مي‌نويسد كه پسر چهارساله‌اش، كلتون ماه‌ها بعد از عمل جراحي حياتي در سال 2003 شروع به توصيف حوادث و افرادي كرده است كه داشتن شناخت از آنها براي او غير ممكن بوده است.
براي مثال پسربچه از خواهري كه هنوز به دنيا نيامده است، حرف مي‌زند اما پدر و مادر هنوز درباره اين موضوع براي او چيزي تعريف نكرده‌اند. او پدر بزرگي را توصيف مي‌كند كه 30 سال پيش از تولدش درگذشته است. كلتون همچنين ادعا مي‌كند كه شخصا با عيسي مسيح ملاقات كرده و در حالي كه فرشته‌ها برايش آواز مي‌خوانده‌اند با او سوار اسب شده است. او همچنين گفته كه در بهشت حضرت مريم را ديده كه در محضر خدا زانو زده يا در مواردي ديگر كنار حضرت عيسي ايستاده است. اين كتاب در سه هفته اول انتشارش در بازار كتاب امريكا در رتبه سوم ليست پرفروش‌هاي انتشارات نيويورك تايمز قرار گرفت و تبديل به پرفروش‌ترين كتاب مستند شد.
حالا فيلم «بهشت واقعي است» هم از روي اين كتاب ساخته شده تا شايد به اندازه نسخه مكتوبش پرفروش باشد؛ « بهشت واقعي است» از بازي خوبي بازيگرانش بهره مي‌برد و در كنار اجراي خوب، آميخته به حس شوخ طبعي و نيز هنرمندي پسربچه كوچكي در رأس كار است. بازيگران شناخته شده‌اي مثل گرگ كينير و توماس هادن چرچ دارد كه نامزد جايزه‌هاي اسكار شده‌اند و مارگو مارتيدال دوست داشتني هم نقش مكمل را ايفا مي‌كند. گذشته از همه اينها فيلم مضمون و محتوايي ندارد كه كودكان و بينندگان حساس را بيازارد.
در عين حال « بهشت واقعي است» يك برنامه و دستور كار دارد كه به راحتي در عنوانش نمايان است. اين فيلم يكي از آخرين و البته بهترين نمونه از سيل كنوني فيلم‌هاي مبتني بر ايمان در سينماي هاليوود است. هاليوود سرانجام دارد بازار فيلمي را گرم مي‌كند كه كارگرداني چون تايلر پري با فيلم‌هايي مثل وسوسه يا كريسمس مديايي در آن به مدت يك دهه خدمات‌رساني كرده است. برخلاف باور عموم مذهبي‌گرايان از هر رنگ و نژاد به‌خصوص مسيحياني كه منظم در مراسم كليساها شركت مي‌كنند مخاطب سينماي تايلر پري هستند.
«بهشت واقعي است» محصول كمپاني سوني است كه چندي پيش اكران شد و به فروش خوبي نيز دست پيدا كرد. اين فيلم بر پايه داستاني از كتابي پر فروش به نويسندگي «تاد بورپو» و «لين وينسنت» داستان كولتون پسر بچه 4 ساله بورپو است كه بهشت را از نزديك ملاقات كرده و البته از خطر مرگ جان به در برده تا از اين تجربه لذت بخشش با خانواده سخن بگويد. كولتون واقعاً نمرده است بلكه او در طول عمل جراحي برداشتن آپانديس در بيهوشي به سر مي‌برد. اين پسربچه 4 ساله بعد از گذراندن دوران نقاهت و بازگشت از بيمارستان به خانه با خود معلوماتي را به همراه مي‌آورد كه قبلاً هرگز از آنها آگاهي نداشته است. چيزهايي درباره خانواده مي‌داند كه هيچ كس تا به حال به او نگفته است. وقتي يكي از اعضاي خانواده او را به خاطر اين اطلاعات تحت فشار قرار مي‌دهد كولتون مي‌گويد كه عيسي مسيح اين اطلاعات را به او داده است.  بورپو، پدر كولتون يك كشيش و آدمي معتقد است؛ او خود قبل از اينكه پسرش زير تيغ عمل جراحي برود از شكستگي پا و سنگ كليه رنج مي‌برد و واقعه اصلي در داستان فيلم دست و پنجه نرم كردن بورپو با اين سؤال اساسي است كه آيا بايد حرف‌هاي پسربچه كوچكش را باور كند يا نه. فيلم همه جوره از ادعاهاي پسربچه حمايت مي‌كند.  ‌
در نهايت بايد اذعان داشت كه اين فيلم پاسخي مستقيم به محروميت‌هاي گيشه سينماها در امريكاست. يك اقدام جالب توجه از طرف جامعه ديني جهان آن هم خطاب به صنعتي كه در راه ساخت آثار پرفروش جهاني مدت‌هاست آنها را ناديده گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار