کد خبر: 664389
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
مترجم کتاب بيوتكنولوژي مولكولي و شاگرد ایرانی چند دانشمند برنده جوایزه نوبل، فردا مهمان برنامه دانش محور دانه می شود.
به گزارش «جوان» به نقل ازروابط عمومی شبکه چهار، مجموعه برنامه های تخصصی«دانه»که هر هفته پنجشنبه ها با اجرای علی درستکار ساعت 20:40 روی آنتن می رود، این هفته میزبان دكتر محمدرضا نوري دلويي، استاد دانشگاه علوم پزشکی و مترجم کتاب"بيوتكنولوژي مولكولي" است.

شایان ذکر است دكتر محمدرضا نوري دلويي استاد پايه 27 دانشگاه علوم پزشكي تهران، در بيستم بهمن سال 1328 در يكي از روستاهاي گناباد به نام «دلويي» و در خانواده ي كشاورز، متولد گردید. او پس از پایان تحصيلات ابتدايي و متوسطه، در مقطع ليسانس زيست شناسي وارد دانشگاه تهران شد. اما علاقه به پژوهش در مسايل زيست شناسي و به ويژه ژنتيك، موجب شد تا به اين رشته بپردازد. پس از اخذ مدرك ليسانس، با اخذ رتبه ي نخست كنكور فوق ليسانس شاخه ي راديوبيولوژي و ژنتيك، وارد آي.بي.بي. (مركز تحقيقات بيوفيزيك و بيوشيمي) دانشگاه تهران شد. دكتر نوري دلويي در سال 1354 از ميان حدود 20 مركز دانشگاهي در اروپا و امريكا كه به نام‌برده پذيرش داده بودند، به دانشگاه ايالتي ميشيگان امريكا رفت و حدود شش سال به طور تمام وقت به تحصيل پرداخت و در تيرماه 1360 با دريافت دكتراي تخصصي در رشته ي ژنتيك مولكولي پزشكي، به میهن بازگشت. نوري دلويي پس از طي مراتب و مدارج علمي به درجه استادي دانشگاه علوم پزشكي تهران نائل آمد.

کتاب"بيوتكنولوژي مولكولي"ترجمه وي در دوره دوازدهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.

دكتر نوري‏دلويي توفيق كسب علم از محضر بسياري از استادان ايراني و خارجی همچون استاد فرزانه دکتر عبداله شیبانی، جيمز واتسن، كربس، راتمن، رابينز، كانگ، كارلسون و اشنايدر كه عموماً شهرت جهاني دارند و برخي از آن‌ها جايزه ي نوبل را دريافت كرده‌اند را دارد.

دكتر نوري‏دلويي ارتباط علمی و دوستانه ای با پروفسور هووارد تمين دارد. لازم به ذکر است پروفسور هووارد تمين در سال 1974 آنزيم Reverse Transcriptase را كشف كرد و همراه با آقاي ديويد بالتيمور در سال 1978 جايزه ي نوبل را از آن خود کرد.

وي هم چنين با پروفسور فالسكي"رييس سابق مركز بين المللي مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي واقع در تريست ايتالياپروفسور تي واري"رييس سابق مركز بين المللي مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي در هند پروفسور برمك "دانشمند معروف مركز تحقيقات مرمره در تركيه"، پروفسور مر و پروفسور فيلد در انگلستان و شمار ديگري از دانشمندان برجسته، همكاري هاي علمي و پژوهشي داشته و دارد. نام برده با مرحوم پروفسور عبدالسلام برنده ي جايزه ي نوبل فيزيك، دوستي نزديك و طولاني داشته و علاوه بر ميزباني ايشان در ايران چندين نوبت در تريست ايتاليا با ايشان ديدار و تبادل نظر و مباحثه گسترده علمي و فرهنگي بسيار سودمند داشته است

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار