کد خبر: 663113
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹
فشار افكار عمومي در انگليس براي حمايت از فلسطين جواب داد
در پي بالا گرفتن اعتراضات به بي‌بي‌سي در مورد عدم صداقت در پوشش خبري جنگ غزه، اين شبكه مجبور شد تا براي نخستين بار آگهي حمايت از غزه را كه توسط كميته كمك‌هاي اضطراري بريتانيا تهيه شده است، پخش كند.
محمدصادق عابديني
   در پي بالا گرفتن اعتراضات به بي‌بي‌سي در مورد عدم صداقت در پوشش خبري جنگ غزه، اين شبكه مجبور شد تا براي نخستين بار آگهي حمايت از غزه را كه توسط كميته كمك‌هاي اضطراري بريتانيا تهيه شده است، پخش كند.

به گزارش«جوان»، در حالي كه هنوز ديويد كامرون، نخست وزير انگليس از تجاوز اسرائيل به غزه حمايت مي‌كند و آن را حق دفاع اسرائيل از خود مي‌داند، اعتراضات جهاني به عملكرد غير‌بي‌طرفانه شبكه بي‌بي‌سي  در پوشش اخبار حمله اسرائيل به مردم غزه باعث شد تا براي نخستين بار در تاريخ اين شبكه سلطنتي، آگهي مربوط به كمك‌هاي انساندوستانه به مردم غزه پخش شود. اين اقدام بي‌بي‌سي  نوعي عقب‌نشيني در برابر انتقاداتي است كه از سوي بينندگان اين شبكه در داخل و خارج از انگلستان صورت گرفته است.

مردم انگلستان از اينكه بي‌بي‌سي  حقايق مربوط به فجايع غزه را پخش نمي‌كند، به ستوه آمده و تاكنون در چند نوبت با تجمع اعتراضي در مقابل ساختمان بي‌بي‌سي  اعتراض خود را به گوش مديران اين شبكه رسانده بودند.

پخش آگهي كمك‌هاي انساندوستانه به غزه در حالي رخ مي‌دهد كه بي‌بي‌سي  پيش از اين و طي جنگ 22 روزه از پخش آگهي درخواست كمك‌هاي غذايي و دارويي براي غزه سر باز زده بود. انگليسي‌ها در آن زمان دلايلي براي عدم حمايت از مردم غزه عنوان كرده بودند، از جمله ادعاي اينكه ممكن است پخش آگهي كمك به غزه بي‌طرفي بي‌بي‌سي  را به خطر بيندازد!

اين شبكه طي گزارشي درباره پخش آگهي كمك به غزه مي‌نويسد: اين نخستين آگهي كمك به مردم غزه (تهيه شده توسط كميته كمك‌هاي اضطراري بريتانيا) است كه بي‌بي‌سي پخش مي‌كند. اين آگهي روز جمعه8 آگوست (ديروز) در برنامه تودي شبكه راديويي بي‌بي‌سي ۴ و پس از بولتن‌هاي خبري بي‌بي‌سي ۱ در ساعت‌هاي ۱۸ و ۲۲ نيز پخش شد.

اين گزارش همچنين درباره سياست‌هاي بي‌بي‌سي  طي جنگ 22 روزه مي‌نويسد:در جريان بحران غزه در سال ۲۰۰۹ بي‌بي‌سي و شبكه تلويزيوني اسكاي به اين نتيجه رسيده بودند كه آگهي كمك به مردم غزه را پخش نكنند. در آن زمان بي‌بي‌سي دليل اين اقدام خود را وجود ابهامات در مورد رساندن اين كمك‌ها اعلام كرده بود و گفته بود نمي‌خواهد كه اعتماد مردم به اين رسانه را در مورد بي‌طرفي به خطر بيندازد. براندن گورملي، رئيس كميته كمك‌هاي اضطراري به بي‌بي‌سي گفته بود كه فعاليت سازمان‌هاي خيريه، سياسي نيست بلكه اساس آن برآوردن نيازهاي انساني است. هيئت امناي بي‌بي‌سي در آن زمان از تصميم مارك تامسون، مدير وقت بي‌بي‌سي در اين زمينه حمايت كرده ولي گفته بود كه بي‌بي‌سي و ديگر شبكه‌ها بايد در توافق‌شان با كميته كمك‌هاي اضطراري بريتانيا بر سر زمان پخش آگهي‌ها تجديدنظر كنند.

اما آنچه باعث شده است سياست‌هاي اين شبكه نسبت به سال 2009 تغيير پيدا كند و اين بار نتواند بي‌تفاوتي خود را ادامه دهد، فشار افكار عمومي است. اعتراض و شكايت‌هاي پي در پي به سكوت بي‌بي‌سي  در قبال فاجعه غزه كه اين بار با ورود رسانه‌هاي غيررسمي چون شبكه‌هاي اجتماعي باعث آگاهي جهاني نسبت به اوضاع فلسطين شده است، باعث شد تا بي‌بي‌سي در سياست همراهي با اسرائيل كمي عقب‌نشيني كند.
يك روز بعد از اينكه سعيده وارسي، اولين نماينده زن مسلمان در مجلس اعيان بريتانيا و اولين وزير مسلمان در كابينه كامرون خواستار تجديدنظر در سياست‌هاي دولت بريتانيا در قبال غزه شد، بي‌بي‌سي  تصميم گرفت تا اجازه دهد تا آگهي كمك‌هاي انساندوستانه به غزه از چند شبكه تلويزيوني پخش شود. وارسي كه از سمت خود استعفا داده است در توئيتر خود نوشت: من ديگر نمي‌توانم از سياست دولت در قبال غزه پشتيباني كنم. استعفاي اين وزير كابينه دولت انگلستان نشان دهند از اوج‌گيري احساسات انساندوستانه نسبت به اوضاع غزه است. بي‌بي‌سي  درباره اين عقب‌نشيني اجباري مي‌گويد: «تصميم بي‌بي‌سي مبني بر عدم پخش آگهي در سال ۲۰۰۹ كليد خشم معترضان را برانگيخت و ۴۰ هزار مورد شكايت را به دفتر بي‌بي‌سي سرازير كرد. امسال ابعاد تخريب‌ها و بحران انساني در غزه، به علاوه «پذيرش عمومي وجود بحران» عواملي بوده است كه در تصميم بي‌بي‌سي براي پخش آگهي كمك به مردم غزه تأثير داشته است.»

البته اين عقب‌نشيني تنها به پخش يك آگهي منحصر شده و بحران انساني غزه هنوز باعث نشده است تا هيئت امناي اين شبكه انگليسي مجاب به حمايت بيشتري از مردم در محاصره قرار گرفته باريكه غزه شوند.
اما آگهي كمك به مردم غزه، از سوي كميته كمك‌هاي اضطراري بريتانيا The Disasters Emergency Committee (DEC)تهيه شده است. اين سازمان با حمايت 13 مؤسسه خيريه كمك‌هاي انساندوستانه براي آسيب‌ديدگان بحران‌هاي بين‌المللي ارسال مي‌كند.

صالح سعيد، مسئول اجرايي اين كميته در توصيف اوضاع مي‌گويد، غزه بر لبه پرتگاه قرار گرفته است. وي با اشاره به نياز به كمك‌هاي فوري به مردم غزه مي‌افزايد، تقريباً موجودي دارو و تجهيزات پزشكي در بيمارستان‌هاي غزه به پايان رسيده است. وي مي‌افزايد: حتي پيش از آغاز جنگ نيز اوضاع غزه در حالت شكننده‌اي قرار داشت و اكنون تمام مردان، زنان و كودكان نيازمند كمك هستند.

DEC در صفحه اصلي خود صفحه‌اي براي جمع‌آوري كمك به غزه اختصاص داده است. در متني كه اين نهاد منتشر كرده است، آمده است: تشديد درگيري‌ها بين اسرائيل و حماس موجب شده تا اوضاع انساني در غزه به نقطه بحران برسد. صدها نفر از مردم از خانه‌هاي خود فرار كرده‌اند و نيازمند غذا، آب، سرپناه و مراقبت‌هاي پزشكي هستند.

DEC مي‌افزايد: 485 هزار نفر نيازمند كمك فوري غذايي هستند و يك و  نيم ميليون نفر نيز دسترسي خيلي محدودي به آب آشاميدني دارند. 65 هزار نفر هم پس از نابودي خانه‌هايشان بي‌سرپناه شده‌اند. سازمان بهداشت غزه در آستانه فروپاشي است و 24 ساختمان بهداشت و درمان به شدت آسيب‌ديده‌اند و كمبود شديد دارو دارند.  انتشار آگهي جمع‌آوري كمك از سوي DEC براي مردم غزه، در كنار اينكه اقدامي انساندوستانه به شمار رود، مي‌تواند به شكستن فضاي ضدفلسطيني رسانه‌هاي انگليسي نيز كمك كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار