کد خبر: 659053
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
شاعران در گفت‌وگو با «جوان» از ديدار با رهبري مي‌گويند
امسال هم به روال سال‌هاي گذشته، شاعران به ديدار مقام معظم رهبري نائل آمدند و در شب ولادت كريم اهل بيت حضرت امام حسن مجتبي عليه‌السلام، جمعي از اهالي فرهنگ، اساتيد شعر و ادب فارسي، شاعران جوان و پيشكسوت كشور مهمان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب بودند
سپيده آماده
امسال هم به روال سال‌هاي گذشته، شاعران به ديدار مقام معظم رهبري نائل آمدند و در شب ولادت كريم اهل بيت حضرت امام حسن مجتبي عليه‌السلام، جمعي از اهالي فرهنگ، اساتيد شعر و ادب فارسي، شاعران جوان و پيشكسوت كشور مهمان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب بودند، به همين بهانه گفت‌وگويي با شاعران حاضر در اين محفل نوراني داشته‌ايم تا از حال و هواي شب قدر شعري كه در نيمه رمضان برگزار شده بود، بپرسيم.

   داوودي: شاعران حاضر در ديدار با رهبري، فهرستي تكراري شده‌اند
علي داوودي يكي از شاعران حاضر در ديدار با مقام معظم رهبري در اين خصوص به «جوان» مي‌گويد: اميدوارم كه اين ديدارها فرصتي باشد براي حضور شاعران جديد، چون ما هر ساله شاهد شاعران جديدي در عرصه ادبيات كشور هستيم. وي ادامه داد: دست ما در عرصه شعر باز است و اگر جام جهاني شعر در كشور ما برگزار شود، مسلماً تا قرن‌ها، ايران مي‌تواند همواره قهرمانش باشد و به باور من اينكه هر ساله جمعي به ديدار آقا بروند كه 80 درصدشان چهره‌هاي تكراري هستند و فضاي كمي براي جوانان و چهره‌هاي جديد باشد، نيازمند تغيير است.
داوودي در خصوص علاقه مقام معظم رهبري به برخي از شاعران معاصر مانند نيما، اخوان و امير فيروزكوهي اظهار مي‌كند: علاقه آقا به اين شاعران به طبع شخصي‌شان باز مي‌گردد چون طبع خراساني و زبان ساده و با ظرافت‌هاي هندي به مذاق ايشان خوش مي‌آيد و شاعراني كه چنين نمادهايي را در شعرشان دارند، مورد توجه‌شان قرار گرفته‌اند.  وي در خصوص اقبال آقا به شعر مي‌گويد: اهتمام ايشان به فرهنگ و نگاه استراتژيكشان به مقوله ادبيات نشان مي‌دهد كه شعر از دغدغه‌هاي شخصي‌شان است و حضورشان در چنين شب شعرهايي در جايگاه يك اديب فرهيخته است.
 
  رفيع: اقبال رهبري به قند پهلو
«رضا رفيع» مجري «قند پلو» هم در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص ديدار با مقام معظم رهبري اظهار مي‌كند: ديدار شعرا با رهبري فرصت مغتنمي در حوزه شعر معاصر است كه هم جامعه در جريان تازه‌ترين حركت‌هاي ادبي در زمينه شعر قرار مي‌گيرد و هم شاعران در اين پاتوق فرهنگي و هنري بيشتر با هم آشنا مي‌شوند و همچنين فرصتي براي حضور شاعران با استعداد شهرهاي مختلف هم مهيا مي‌شود.
وي ادامه مي‌دهد: جلسه امسال هم مانند جلسات سال‌هاي اخير، فرصتي بود براي نمايش استعدادهاي نورسته و جوان شعر معاصر، چندان كه فرصت به شعر‌خواني پيشكسوتان هم داده نمي‌شد و بيشتر شاهد حضور جوانان بوديم كه مورد تقدير رهبري هم قرار گرفت. رفيعي تأكيد مي‌كند: صحبت‌هاي پاياني رهبري هم در جمع شاعران حاوي نكاتي بود كه مي‌تواند سرمشق خوبي براي تعالي و تكامل شعر ايران باشد، از جمله اينكه شعر بايد مسئول و جهت‌دار باشد و همچون آينه‌اي بازتاب‌دهنده مسائل اجتماعي باشد و به باور مقام معظم رهبري شعر تنها براي شعر نيست و شاعر بايد داراي مسئوليتي باشد.
وي با تأكيد بر استقبال رهبري از جريان جديد شعر طنز در عرصه رسانه ملي اظهار مي‌كند: فرمايشات آقا در خصوص برنامه قندپهلو با لبخند و تفقد ايشان همراه بود، نكاتي هم در خصوص برنامه قندپهلو اشاره كردند، به عنوان مثال به خود من گفتند مانند اينكه قند‌پهلو برنامه خوبي است و خيلي هم خوب اداره مي‌شود و حتي تخصصي‌تر در حوزه داوري به دوست ما آقاي شهرام شكيبا گفتند، تذكراتي كه در خصوص رعايت وزن‌ها مي‌دهيد بسيار مناسب است و حتي به ديگر داور برنامه گفتند در خاطره‌اي كه در يكي از قسمت‌هاي برنامه از پدرتان بيان كرديد، كاش مي‌گفتيد كه پدرتان هم شاعر است تا مخاطب هم در جريان قرار مي‌گرفت و اين خاطره برايش شنيدني‌تر باشد و اظهاراتي كه نشان مي‌داد مقام معظم رهبري برنامه ما را با دقت به تماشا مي‌نشينند. مجري برنامه قندپهلو تصريح مي‌كند: اقبال رهبري به اين برنامه و كساني كه به جريان فاخر طنز توجه دارند خيلي مهم است و مي‌تواند درسي باشد براي اينكه اين حوزه از شعر جدي‌تر گرفته شود و اقدامايي براي رفع كمبود و نقايص به عمل بيايد.
وي تأكيد مي‌كند: نكته‌اي كه در اين ديدار به نظرم رسيد اين بود كه جاي چهره‌هاي ديگر كه سال‌هاي اخير هم حضور داشتند، در اين جلسه خالي بود و اگر آنها هم در اين جمع فرهيخته حضور داشتند، به باور من براي رسيدن به يك قضاوت درست از جريان شعر امروز، بهتر و نزديك‌تر باشد.
وي در پايان خاطر نشان كرد: امسال كتابي از سوي برنامه قندپهلو با نام دفتر اول قندپهلو تقديم مقام معظم رهبري شد كه حاوي مجموعه بداهه‌پردازي‌هاي شاعران برنامه بود كه اولين نسخه هم به رسم تبرك تقديم ايشان گرديد و اميدواريم شاهد چاپ دفاتر بعدي قندپهلو به موازات برنامه باشيم.
 
  شب قدر شعر در نيمه ماه رمضان
محمدمهدي سيار ديگر شاعر حاضر در ديدار رهبري با اشاره به ديدار اخير به «جوان» مي‌گويد: در مجموع تركيب امسال براي شعرخواني و رويكرد حاكم به جلسه به گونه‌اي بود كه مي‌توان گفت يكي از بهترين جلسات شعرخواني در چند سال اخير برگزار شد، چون بناي اين جلسه بر شعرخواني جوانان بود و تنوع و پويايي خوبي در فضاي جلسه ديده مي‌شد. وي ادامه مي‌دهد: حدود 20 نفر شاعر در اين جلسه حضور داشتند كه براي اولين بار در برابر رهبري شعر مي‌خواندند و صحبت‌هايي مطرح شد كه در اين سال‌ها اتفاق نيفتاده بود. سيار تأكيد مي‌كند: شعرهايي كه در اين ديدار خوانده شد هم از تنوع جغرافيايي برخوردار بود و هم سبك‌هاي شعري، هرچند به باور من سهم چند استان شعرخيز مانند استان فارس هم در بحث حضور و هم در ماجراي شعرخواني در اين جلسه كم بود.
وي ادامه مي‌دهد: حضور دلگرم‌كننده آقا براي اهالي ادب به تنهايي، مانند هميشه آرامش‌بخش و اميدوار‌كننده بود و حضرت آقا پرانرژي‌تر از همه حاضران تا پايان جلسه طولاني شب شعر همراهي كردند و حتي فرمودند كه حاضرند تا سحر در اين محفل شعرخواني حضور داشته باشند.
سيار با اشاره به اهميت شعر در باورهاي مقام معظم رهبري گفت: توجه آقا به مقوله شعر نشان مي‌دهد جايگاه شعر در فرهنگ و مجموعه سياست‌هاي فرهنگي بايد چطور باشد و به نظر من اين نيمه رمضان، شب قدر شعر و ادبيات كشور بود.
اين شاعر با اشاره به شاعران معاصر مورد علاقه مقام معظم رهبري مي‌گويد: آقا شعرشناس هستند و كيفيت هنري و ادبي اثر را به درستي تشخيص مي‌دهند و سال‌ها با شعر محشور بوده‌اند و به عنوان يك منتقد، شاعر و مخاطب، معيارها و ميزان‌هاي دقيق براي تشخيص شعر و شاعر خوب را دارند كه طبق اين معيارها شاعراني مانند اخوان جايگاه ويژه‌اي پيدا مي‌كند، به دليل زبان شعري محكم و كيان قوي و متنوعي كه دارند.
در پايان آنچه از اظهارات حاضران محفل نوراني ديدار شاعران با رهبري معظم انقلاب بر مي‌آيد، اين است كه اين شب شعرها باعث مي‌شود شاعران با انرژي بيشتري در طول سال به فعاليت‌هاي فرهنگي خود بپردازند و در اين ميان مسئولان برگزاري اين ديدارها هم با اقبال بيشتر به جوانان تازه وارد عرصه شعر و شاعري مي‌توانند نويدبخش آينده‌اي درخشان براي تازه واردان عرصه شعر و شاعري باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار