کد خبر: 658586
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
پخش فيلم و مستند از شبكه Irib hd Test
فركانس موقتي دارد كم‌كم مزه دائمي شدن را مي‌چشد. پخش تصاويرHD كه در سكوت خبري راه‌اندازي شده بود، باز هم در سكوت در حال جذب مخاطبان بيشتر است
محمدصادق عابديني
فركانس موقتي دارد كم‌كم مزه دائمي شدن را مي‌چشد. پخش تصاويرHD كه در سكوت خبري راه‌اندازي شده بود، باز هم در سكوت در حال جذب مخاطبان بيشتر است. اين بار كساني كه مي‌توانند شبكهIRIB  HD TEST را دريافت كنند، مي‌توانند از ديدن مستند‌هاي حيات‌وحش و فيلم‌هاي سينمايي با كيفيت HD لذت ببرند؛ لذتي كه تا پيش از اين تنها با استفاده از دستگاه‌هاي نمايش خانگي ميسر بود، امروز به راحتي توسط صدا و سيما مقدور شده است.
پخش مسابقات جهاني واليبال و به فاصله كمي از آن شروع جام جهاني توفيق اجباري بود كه صدا و سيما را با پخش HDآشنايي بدهد. با آنكه شبكه‌هاي برون‌مرزي از كيفيت پخش تصاوير HD برخوردار بودند اما در داخل كشور به رغم اينكه بسياري از گيرنده‌‌هاي  خانگي مجهز به تكنولوژي دريافت و پخش اين گونه تصاوير بودند، ساختار قديمي پخش صدا و سيما اين امكان را به آنها نمي‌داد كه هنگام تماشاي تلويزيون از همه قابليت‌هاي دستگاه خود استفاده كنند. الزاماتي كه فدراسيون جهاني واليبال براي ميزباني مسابقات ليگ جهاني در نظر گرفته بود باعث شد تا صدا و سيما هم دست به كار شود و پخش HD را راه‌اندازي كند.
تماشاي مسابقات جهاني واليبال و جام جهاني فوتبال از اين شبكه طرفداران زيادي پيدا كرده است؛ مخاطباني كه نه از طريق اطلاع‌رساني تلويزيون بلكه بيشتر به خاطر معرفي دوستان و آشنايان خود با اين شبكه آشنا شده‌اند. حالا هم در فواصلي كه مسابقات برگزار نمي‌شود، دست‌اندركاران شبكه HD اقدام به پخش فيلم‌هاي سينمايي و مستند‌هاي حيات وحش كرده‌اند. ديدن فيلم از اين شبكه كه با پهناي بالاي باند خود تصاوير 16 به 9 را پخش مي‌كند، در مقايسه با تصاوير معمول 4 به3 دلپذير‌تر و جذاب‌تر است. با آنكه خود صدا و سيمايي‌ها اعلام كرده‌اند كه بودن يا نبودن اين شبكه بسته به تصميمات آتي مديريت صدا و سيما دارد اما استقبالي كه از هم اكنون و تنها با پخش چند مسابقه ورزشي و فيلم شده است، احتمالاً دليل موجهي براي مديران صدا و سيما باشد كه با حفظ اين فركانس شبكه جديد تلويزيوني را با كيفيتي متفاوت در اختيار مخاطبان خود بگذارند. اگر قرار باشد رقابت نابرابر صدا و سيما و شبكه‌هاي ماهواره‌اي را در نظر بگيريم، بايد اين نكته را مد نظر قرار دهيم كه بسياري از شبكه‌هاي ماهواره‌اي به پخش HD مجهز شده‌اند و تلويزيون براي عقب نيفتادن از رقابت با آنها مجبور است خود را به‌روز كند؛ توفيقي اجباري كه در پي آن بايد فكري براي توليد برنامه با ضبط HD نيز بكنند. بالاخره تنها دلخوش كردن به فيلم‌هاي سينمايي و مستند يا پخش موردي مسابقات ورزشي نمي‌تواند مدت‌زمان زيادي طول بكشد. فردا مهم‌ترين رخداد ورزشي سال يعني فينال جام جهاني فوتبال از اين شبكه پخش خواهد شد و بعد از آن هم دور نهايي ليگ جهاني واليبال، اين فواصل زماني خوبي خواهد بود تا تأمين برنامه صدا و سيما فكري براي آينده شبكه HD كند. عادت مخاطبان تلويزيون به ديدن تصاوير با كيفيت خدمتي است كه اگرچه كمي هزينه‌بر است اما به پايبند كردن مردم پاي شبكه‌هاي داخلي تلويزيون مي‌ارزد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار