کد خبر: 655277
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
مرحله گروهي جام بيستم با بيست و هشتمي ايران و حذف تمام آسيايي‌ها به پايان رسيد
72 ساعت پس از خداحافظي تلخ ايران از جام‌جهاني در ورزشگاه سالوادور، حالا...
سعيد احمديان
72 ساعت پس از خداحافظي تلخ ايران از جام‌جهاني در ورزشگاه سالوادور، حالا معماي اصلي فوتبال ايران ماندن يا نماندن كرش روي نيمكت تيم ملي بعد از جام جهاني است. كاروان تيم ملي فوتبال هم بامداد امروز به تهران بازگشت و قرار است با ادامه مذاكرات بين فدراسيون فوتبال و كرش، تصميم نهايي گرفته شود. حمايت مشروط وزير ورزش و همچنين درخواست افكار عمومي براي تمديد با كرش سبب شده تا احتمال ادامه همكاري با اين مربي سرشناس بالاتر بود. اگر‌چه او در صحبت‌هايش بعد از پايان بازي با بوسني به صورت تلويحي از تيم ملي ايران خداحافظي كرد اما به نظر مي‌رسد مذاكرات رو در رو در تهران تكليف نهايي نيمكت تيم ملي را براي جام ملت‌هاي آسيا و مسابقات پيش رو مشخص خواهد كرد، تكليف تيمي كه در برزيل در ديدار با نيجريه و آرژانتين نمايش فوق‌العاده‌اي داشت اما چهارشنبه شب باراني در ورزشگاه سالوادور و در حالي كه اميدهاي زيادي به پيروزي برابر بوسني داشت، شكست خورد تا باران روياي صعود به مرحله دوم ايراني‌ها را بشويد و با خودش ببرد.
 
 
 كرش: ايران را در قلبم نگه مي‌دارم
 
رختكن ايران بعد از بازي ايران و بوسني فضاي دراماتيكي داشت. چهره‌هاي گرفته بازيكنان و دلداري كرش به آنها گوياي همه چيز بود. پس از اين صحبت‌ها كرش با بازيكنان تيم ملي خداحافظي كرد اما حرف‌هاي او طوري بود كه كليه بازيكنان اشك شوق ريختند و به احترام سرمربي تيم ملي دقايقي ايستادند و در رختكن دست زدند. خداحافظي سرمربي پرتغالي اين گمانه‌زني را تقويت كرد كه او ديگر به ايران بر نمي‌گردد؛ نكته‌اي كه او در صحبت هايش در نشست خبري بعد از بازي هم به آن جواب واضحي نداد.
 
كرش بعد از شكست مقابل بوسني گفت: « اين جام جهاني عالي بود. مهم‌ترين چيزي كه ياد گرفتيم اين بود كه اگر سرمايه‌گذاري كنيم و با قدرت كار را انجام دهيم شانس ما هم مثل همه تيم‌ها خواهد بود. خيلي چيزها هست كه بازيكنان ما بايد ياد بگيرند و انجام دهند تا به سطح بازيكنان منچستر، رم، بنفيكا و رئال مادريد برسند. راه زيادي پيش روي ماست و نبايد زمان را از دست بدهيم. بايد از همين فردا كار را آغاز كنيم. »
 
سرمربي پرتغالي تيم ملي فوتبال در واكنش به اظهارنظر سوسيچ كه عنوان كرده بود از سبك دفاعي ايران متعجب شده، هم اين طور پاسخ داد: « او نظر خودش را گفته است. من هم به ايشان مي‌گويم كه بيايد جاي‌مان را عوض كنيم. ايشان بشود سرمربي ايران و من بروم مربي بوسني بشوم و بعد اظهارنظر كند. اظهارنظر كردن براي كسي كه بازيكناني در تيم ميلان رم و منچسترسيتي دارد كار راحتي است. هيچ شكي نيست كه بازيكنان آنها در سطح بالايي قرار داشتند و به لحاظ ذهني و بدني بسيار آماده بودند. تيم ما بعد از بازي سنگين برابر آرژانتين بسيار خسته بود، اما مجبور بوديم 90 دقيقه ديگر بجنگيم. زماني كه گل خورديم جلو رفتيم اما بازيكنان خسته بودند و نتوانستند از فرصت‌هايشان استفاده كنند. من با آنها افتخار مي‌كنم.»
 
كرش گفت: «من حس تأسفي ندارم. هيچ بهانه‌اي هم ندارم و كسي را هم مقصر نمي‌دانم. تا حد امكان تلاش كرديم و بازيكنان ما عالي بودند و تعهدي كه نشان دادند قابل تحسين است و مردم بايد به آنها افتخار كنند. من امروز از زمين سربلند بيرون آمدم و به بازيكنانم خسته نباشيد مي‌گويم. آنها با وجود خستگي زياد جنگيدند. ايران با سه تيم خوب دنيا بازي كرد. با در نظر گرفتن تمام اين مسائل متوجه مي‌شويم كه آنها خوب كار كرده‌اند. هدف اول ما اين بود كه به جام جهاني برسيم، چراكه شايستگي‌اش را داشتيم. براي ما مهم بود كه به كارشناسان دنيا بفهمانيم كه ما را جدي بگيرند. آنها اصلاً ما را به حساب نمي‌آوردند. ما با مشكلات مالي و تحريم‌ها به اينجا آمده‌ايم و توانستيم براي خودمان احترام  به دست بياوريم.»
 
سرمربي تيم ملي درباره آينده‌اش گفت: «هواداران ايران را از صميم قلب دوست دارم. من بارها آمادگي‌ام را اعلام كردم كه دوست دارم اين پروژه را جلو ببرم. اما هيچ پيشنهاد منسجم و محكمي به من داده نشد. كار در ايران باعث افتخار من بود. براي اينكه آنها همه عشق‌شان را به من دادند. ولي شما نمي‌توانيد در شرايطي كه فقط يك نفر راضي است، ازدواج كنيد. اين شبكه‌هاي اجتماعي و فيس‌بوك نيستند كه تصميم مي‌گيرند. من منتظر شنيدن جواب بودم. امروز هم آمده‌ام از تمام كساني كه از ماندن من حمايت كردند تشكر كنم. من هميشه ملت ايران را در قلبم نگه مي‌دارم. »
 
  مذاكره با كرش براي تمديد
 
با پايان جام جهاني قرارداد كارلوس كرش هم با ايران به پايان رسيد و در حالي كه اين مربي پرتغالي به صورت تلويحي اعلام كرده كه كارش در ايران به پايان رسيده اما بازي‌هاي قابل تحسين تيم ملي در دو بازي اول، سبب شده تا هواداران فوتبال در ايران خواهان تمديد قرارداد او شوند. مسئولان وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال هم گفته‌اند كه اولويت اولشان ادامه همكاري با كرش است. با اين حال هنوز توافقي صورت نگرفته است. كرش براي تمديد قرارداد با تيم‌ملي ايران ساليانه 2 ميليون يورو دستمزد براي خودش و يك و نيم ميليون يورو براي دستيارانش مي‌خواهد. در مجموع دستمزدي كه كرش براي ادامه همكاري با تيم‌ملي ايران مي‌خواهد رقم 3 ميليون و 500 هزار يورو مي‌شود.
رئيس فدراسيون فوتبال درباره خداحافظي تلويحي كرش در نشست خبري پس از ديدار با بوسني گفت: «آخرين تصميم را درباره او در ايران مي‌گيريم. ما هنوز هم كرش را به عنوان يك مربي خوب و توانا قبول داريم. او فوتبال ما را به خوبي مي‌شناسد و سعي دارد كه بالاترين استانداردها در آن رعايت شود. در ايران با او مذاكره و اگر بتوانيم حتماً قراردادش را تمديد مي‌كنيم. » سجادي معاون وزير ورزش هم كه براي تماشاي بازي‌هاي تيم ملي به برزيل رفته بود در اين باره گفت: « وقتي كه به ايران برگشتيم، با او صحبت مي‌كنيم. فوتبال حرفه‌اي است و كرش هم پس از بازگشت به تهران با مسئولان گفت‌وگو خواهد كرد. فدراسيون هم بايد نظر خودش را بگويد، بهترين تصميم را براي فوتبال ايران مي‌گيريم. »
 
وزير ورزش هم كه پيش از بازي با بوسني تمديد قرارداد كرش را مشروط به تخفيف اين مربي در مبلغ پيشنهادي‌اش عنوان كرده بود، ديروز در حاشيه جلسه با پيشكسوتان ورزش گفت:
«او نسبتاً در كارش موفق بوده، اگر بخواهد بماند استقبال مي‌كنيم اما بايد شرايط دو طرف مورد توجه قرار بگيرد. بازي‌هاي خوبي بود، البته اشكالاتي وجود داشت اميدواريم كه اين ضعف‌ها براي مسابقات آينده برطرف شود. »
 
  قوچان نژاد: گل زدم اما هيچ حسي ندارم
 
زننده تنها گل ايران در جام جهاني پس از كنار رفتن ايران از جام جهاني گفت: «قبل از بازي مي‌دانستيم در صورت برد شانس صعود به مرحله بعد را داريم. اما متأسفانه روز خوبي براي ما نبود و حيف شد كه از صعود به مرحله بعد باز مانديم. تيم بوسني بهتر از ما بازي كرد و برد حق آنها بود. بعد از اينكه آنها دو بر صفر از ما جلو افتادند، ما تا حدودي روحيه خود را از دست داديم اما وقتي يك گل به آنها زديم روحيه‌مان بهتر شد ولي متأسفانه خيلي زود گل سوم را دريافت كرديم.»
 
قوچان‌نژاد در خصوص اينكه گلزني‌هايش همچنان ادامه دارد و در جام جهاني هم موفق به گلزني شد، گفت: «‌حس خاصي ندارم چون روياي‌مان اين بود صعود كنيم اما اين اتفاق رخ نداد و با شكست برابر بوسني حذف شديم. به رغم حذف، به همه بازيكنان، كادرفني و مجموعه تيم ملي ايران افتخار مي‌كنم و خوشحالم كه در اين تيم بازي مي‌كنم. »
 
  بيست و هشتمي ايران در جام جهاني
 
همچنين پس از پايان مرحله گروهي جام جهاني رده‌بندي تيم‌هاي 17 تا 32 مشخص شد كه در آن تيم ملي ايران با كسب يك امتياز، يك گل زده و چهار گل خورده، تفاضل گل 3- در رده بيست و هشتم جهان قرار گرفت. تيم ايران در اين رده‌بندي بالاتر از تيم‌هاي ژاپن، استراليا، هندوراس و كامرون است. با اين وجود نكته قابل تامل از آمار ايران در سه بازي‌اش در جام جهاني، آمار پائين پاس‌هاي بازيكنان است. با پايان مرحله گروهي رقابت‌هاي جام جهاني 2014 برزيل، آمارهاي اين مرحله از سوي فيفا منتشر شد كه در بخش تعداد پاس، تيم ملي ايران در سه بازي آماري تأسف‌آور را از خود به ثبت رسانده و در اين جدول در جايگاه سي‌و‌دوم قرار گرفت.
 
تيم ملي ايران در حالي در سه بازي آمار نگرا‌ن‌‌كننده 950 پاس را به ثبت رساند كه تعداد پاس‌هاي تيم ملي آلمان از همين تعداد مسابقه 2120 پاس بود و جالب اينكه تيم ملي اسپانيا، ناكام بزرگ جام جهاني 2014 با تعداد پاس 2071 در جايگاه دوم قرار گرفت. نكته جالب اينكه در اين جدول به جز ايران تمام 31 تيم ديگر جام، تعداد پاس‌هاي بالاتر از 1000 پاس را به ثبت رساندند تا جايي كه تيم ملي يونان، تيم سي و يكم جدول تعداد پاس‌ها با تعداد پاس 1095 در رده سي و يكم و قبل از ايران ايستاد. دراين جدول تيم‌هاي آلمان، اسپانيا و آرژانتين اول تا سوم شدند و در جايگاه آخر نيز تيم‌هاي اكوادور، يونان و ايران آخر شدند.
 
 
جام جهاني بدون آسيايي‌ها
 
بامداد جمعه بود كه با شكست كره جنوبي برابر بلژيك، آخرين نماينده آسيا هم از جام جهاني كنار رفت وچهار نماينده آسيا در جام جهاني (ايران، استراليا، كره جنوبي و ژاپن) 12 بازي انجام دادند 9 بار باختند و فقط سه مساوي گرفتند.
 
به نوشته روزنامه اينديپندنت؛، در سال 2002 و پس از صعود كره جنوبي به نيمه نهايي و ژاپن به دور دوم همه فكر مي‌كردند كه آسيايي‌ها پيشرفت كرده و حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارند. اما اين دو تيم علاوه بر برخورداري از امتياز ميزباني چندين ماه براي آماده‌سازي خود در اين جام صبر كرده بودند. در سال 2006 كره و ژاپن در مرحله گروهي حذف شدند.  در سال 2010 به دور دوم رسيدند. تنها دوره‌هاي ديگر جام جهاني كه يك تيم آسيايي توانسته از مرحله گروهي صعود كند به جام‌هاي جهاني 1966 و 1994 بر مي‌گردد كه به ترتيب كره شمالي و عربستان توانستند به دور بعد راه يابند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار