کد خبر: 654757
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
ايران – بوسني، مرحله گروهي جام جهاني، امشب ساعت 20:30
يك ايران امروز رويايش را در ورزشگاه فونته‌نووا شهر سالوادور جست‌وجو مي‌كند، رويايي كه...
سعيد احمديان
يك ايران امروز رويايش را در ورزشگاه فونته‌نووا شهر سالوادور جست‌وجو مي‌كند، رويايي كه شاگردان كرش فاصله زيادي براي رسيدن به آن ندارند. بازي با بوسني آخرين مرحله از رسيدن به اين رويا است؛ روياي صعود به مرحله دوم جام جهاني آن هم براي اولين بار، آن هم تيمي كه برخي قبل از رفتن آنها به برزيل، برخي آن را كيسه گل تيم‌ها خوانده بودند اما حالا با دو بازي درخشان در برزيل، شاگردان كرش همه نگاه‌ها را عوض كرده‌اند و دنيا به ايران احترام مي‌گذارد. پس از نيجريه و آرژانتين حالا همه نگاه‌ها به بازي ايران با بوسني در سالوادور است، مسابقه‌اي كه پيروزي در آن اگر با شكست نيجريه برابر آرژانتين همراه شود مي‌تواند حكم به صعود ايران بدهد، صعود به جمع 16 تيم برتر دنيا، رويايي كه ايراني‌ها امشب آن را در ورزشگاه فونته‌نووا سالوادور جست‌وجو مي‌كنند، شهري كه به شهر كارناوال‌ها معروف است.
   
 
كارلوس كرش مي‌گويد حالا حالا‌ها در برزيل ماندگاريم. اين صحبت او قبل از پرواز به سالوادور بود. يك روز بعد از بازي با آرژانتين او بازيكنان را دور هم جمع كرد و به آنها گفت كه بازي با بوسني آخرين مسابقه آنها در برزيل نيست، او به صعود ايران به يك هشتم نهايي اميدوار است آن هم بر خلاف مسئولان فدراسيون فوتبال كه هنوز به بازي سوم نرسيده، براي بازگشت تيم ملي برنامه چيده‌اند تا نشان دهند كه بين باور ‌آنها و مرد پرتغالي از شاگردانش كيلومترها فاصله است. با تمام اين فاصله‌ها، كرش تيمش را آماده بازي امشب با بوسني كرده است، شاگردان سوسيچ سومين حريف ايران در جام جهاني برزيل، بعد از بازي با نيجريه و آرژانتين، حالا همه نگاه‌ها به شهر سالوادور است تا ايران را كه در برزيل فراتر از انتظار ظاهر شده تماشا كنند.
 
 
بر‌خلاف دو بازي اول، به نظر مي‌رسد كرش مقابل بوسني تيم ملي را هجومي‌تر به ميدان بفرستد. به هر حال تيم ملي براي صعود به مرحله بعد به 3 امتياز بازي با بوسني احتياج دارد و تنها پيروزي مي‌تواند اميد شاگردان كرش را براي رفتن به جمع 16 تيم برتر دنيا بيشتر كند. در گروهF آرژانتين با 6 امتياز از دو بازي صعودش را به مرحله بعد قطعي كرده است و جنگ صعود براي رفتن به يك هشتم نهايي با توجه به حذف بوسني، بين ايران و نيجريه است. نيجريه با چهار امتياز تيم دوم است و ايران با يك امتياز در رده سوم قرار گرفته است. با توجه به شرايط جدول در صورتي كه ايران، بوسني را با نتيجه‌اي بيش از يك گل شكست دهد و نيجريه هم با يك گل به آرژانتين ببازد، در آن صورت ايران به عنوان تيم دوم راهي يك هشتم نهايي مي‌شود.
 
 
اما در صورتي كه ايران با يك گل بوسني را شكست دهد و نيجريه هم با يك گل از آرژانتين شكست بخورد، در آن صورت تفاضل، امتياز، گل زده و خورده ايران و نيجريه مساوي مي‌شود و اين پرتاب سكه خواهد بود كه تيم صعود كننده به مرحله بعد را مشخص خواهد كرد. البته اين اولين بار نيست كه قرار است پرتاب سكه سرنوشت يك تيم را در جام جهاني مشخص كند. در جام جهاني 90 نيز در گروه F بين هلند و ايرلند سكه پرتاب شد كه ايرلند موفق شد در سكه برنده شود و به عنوان تيم دوم صعود كند البته هلند به عنوان بهترين تيم سوم توانست به دور دوم جام جهاني راه يابد. دليا فيشر سخنگوي فيفا درباره نحوه پرتاب سكه بين دو تيم ايران و نيجريه گفت: « پرتاب سكه در ورزشگاه ماراكانا صورت مي‌گيرد و زمان آن 90دقيقه پس از سوت پايان مسابقه خواهد بود. »
 
 
با توجه به نياز ايران براي پيروزي مقابل بوسني، كرش به طور حتم تيم ملي را با تاكتيك هجومي‌تري از دو بازي قبلي مقابل بوسني به ميدان خواهد فرستاد و به نظر مي‌رسد بايد در انتظار نمايشي مانند نيمه دوم مقابل آرژانتين برابر شاگردان سوسيچ باشيم. تركيب ايران هم به جز شايد يك مورد تغيير نخواهد كرد و كرش از همان بازيكناني كه در دو بازي مقابل نيجريه و آرژانتين از ابتدا به ميدان رفتند، مقابل بوسني هم از همان بازيكنان استفاده خواهد كرد و احتمال بازگشت خسرو به جاي شجاعي به تركيب تيم ملي وجود دارد.
 
 
كرش درباره بازي با بوسني مي‌گويد: «نگرش ما اين است كه نسبت به نتايج به دست آمده رضايت نداريم و مي‌خواهيم هرچه بيشتر پيشرفت كنيم و در بازي‌هاي بعدي عملكرد بهتري از خود نشان دهيم. نمي‌خواهم بازيكنانم حس رضايت يا خوشحالي داشته باشند چون هنوز چيزي به دست نياورده‌ايم كه به خاطرش جشن بگيريم. دقيقاً نگرشي كه از بازيكنانم انتظار دارم داشته باشند، اين است كه با شوق و اشتياق فراوان به مصاف بوسني بروند تا به پيروزي برسند. »
   
 
در سوي ديگر بوسني در حالي امشب مقابل ايران قرار مي‌گيرد كه اين تيم با دو شكست در دو مسابقه اول ديگر شانسي براي صعود ندارد و اين مسابقه براي آنها تشريفاتي است. آنها دو بر يك به آرژانتين و يك بر صفر به نيجريه باخته‌اند تا بدون امتياز در قعر جدول گروه F قرار بگيرند. به نوشته روزنامه‌هاي بوسني، فضاي تيم ملي اين كشور قبل از بازي با ايران چندان جالب نيست، هر چند آنها براي بازي با ايران يك انگيزه مشترك دارند و آن خداحافظي آبرومندانه با جام جهاني است. سوسيچ سرمربي بوسني درباره بازي با ايران گفته است: « پس از يك شكست كار بسيار سختي است كه بتوان روحيه از دست رفته تيم را بازگرداند و از آنها خواست كه در ديدار مقابل ايران تلاش مضاعفي داشته باشند اما پيش از خداحافظي با جام بايد كاري كرد. »
   
 
ايران و بوسني تاكنون شش بار با هم روبه‌رو شده‌اند كه تيم ملي چهار بار اين تيم را شكست داده است. بوسني در سال 1372 اولين بازي تاريخ خود را در تهران مقابل ايران برگزار كرد كه 3- 1 پيروز شد. دومين رويارويي دو تيم در بيهاج بود كه اين بازي دوستانه در سال 1380 برگزار و به تساوي 2- 2 انجاميد. سومين رويارويي در تورنمنت ال‌جي تهران بود كه ايران 4- صفر بوسني را برد. چهارمين ديدار دو تيم يك بازي دوستانه در سال 83 بود كه ايران 2- 1 در تهران اين تيم را برد. پنجمين ديدار ايران و بوسني در خرداد 85 بود كه تيم ملي 5- 2 در يك بازي دوستانه پيروز شد. اما آخرين بازي ايران و بوسني نيز يك ديدار دوستانه در سال 88 بود كه تيم ملي در سارايوو 3- 2 شاگردان بلاژوويچ را شكست داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار