کد خبر: 653762
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
به بهانه ابراز علاقه دوباره مارادونا به مردم ايران و سفر به كشورمان
بازي ديشب ايران و آرژانتين در جام جهاني يك تماشاگر ويژه داشت، او شماره 10 افسانه‌اي فوتبال جهان بود...
سعيد احمديان
بازي ديشب ايران و آرژانتين در جام جهاني يك تماشاگر ويژه داشت، او شماره 10 افسانه‌اي فوتبال جهان بود، ديه گو آرماندو مارادونا، او چهره سرشناس جايگاه ويژه ورزشگاه مينيرائوي شهر بلوهوريزنته بود. البته مارادونا ديروز در يك مصاحبه با رسانه ايراني باز هم از علاقه‌اش به ايران گفت تا نامش بيشتر از هميشه سر زبان‌ها بيفتد. ديه‌گو در اين مصاحبه گفته است دوست دارد به ايران سفر كند. البته علاقه مارادونا به ايران ريشه در سياست‌هاي ضداستكباري سران كشورمان دارد، سياستي كه ال  ديه‌گو هم همواره از آن حمايت كرده است و او يكي از اسطوره‌هاي دنياي توپ گرد است كه مواضع ضدامريكايي‌اش زبانزد همه است و بر خلاف خيلي از ستاره‌هاي فوتبال جهان در عرصه سياست هم حضور پررنگي دارد مانند مقابله با سياست‌هاي استعماري امريكا، قرار گرفتن كنار چاوز و كاسترو تا حمايت از مردم فلسطين. همه اينها است كه مارادونا را از بقيه چهره‌هاي فوتبالي جدا و او را به عنوان يك چهره معترض به ابرقدرت‌ها در سطح جهان مطرح كرده است.
   
مهم‌ترين ويژگي مارادونا اين است كه مورد علاقه و توجه مردم طبقه متوسط و پايين در تمام دنياست. از همين رو و نيز به دليل خاستگاه اجتماعي و اقتصادي‌اش، مارادونا به دنبال ايده‌‌‌آل‌هاي مردمان فرودست و هواخواه انديشه‌هاي چپ‌گرايانه است. اولين گرايش‌هاي سياسي مارادونا زماني آشكار شد كه در دهه 90 ميلادي از رياست جمهوري كارلوس منم در آرژانتين حمايت كرد. او زماني كه در كوبا تحت درمان بود با فيدل كاسترو، رهبر كوبا آشنا شد. اكنون نيز تصويري از كاسترو را بر بازوي چپ و چگوارا را بر بازوي راست خود تاتو كرده ‌است. مارادونا همچنين از هواداران هوگو چاوز، رئيس‌جمهور فقيد ونزوئلاست. مارادونا پس از ملاقات با چاوز مدعي شد با هدف ملاقات با يك مرد بزرگ آمده ولي به جاي آن با كسي ملاقات كرده كه از آن هم بزرگ‌تر بوده ‌است. «من به چاوز ايمان دارم، من چاويستا هستم. هرچه فيدل مي‌كند، هرچه چاوز مي‌كند، براي من بهترين است. »
   
او مخالفتش را با امپرياليسم در نشست كشورهاي امريكايي در ماردل پلاتاي آرژانتين در ۲۰۰۵ اعلام كرد. او در تظاهراتى كه عليه جورج بوش برگزار مى شد شركت كرد و او را به طرز بدى مورد دشنام قرار دارد. مارادونا رئيس‌جمهور امريكا را به عنوان يك «آدم آشغال» خطاب و در جريان تظاهرات تى شرت‌هايش را چندين بار عوض كرد كه روى يكى با حروف بزرگ نوشته شده بود «قاتل» و ديده مى‌شد «Stop Bush ».
مارادونا در مراسم پايانى و در يك استاديوم كه در آن ۴۰ هزار نفر حضور داشتند و او را به شدت تشويق مى‌كردند، گفت: «بگذاريد از شر بوش خلاص شويم!» او قبل از آن در گفت و گو با خبرگزارى فرانسه اظهارنظرهاى تندى كرده بود: «من به اين افتخار مى كنم كه يك آرژانتينى هستم و مى توانم در اين تظاهرات شركت كنم تا به اين آدم آشغال اعتراض كنم. اگر ما نيروهايمان را متحد كنيم نشان مى‌دهيم كه مى‌توانيم «نه» بگوييم. » همچنين در سال ۲۰۰۷ مارادونا با حضور در برنامه هفتگي تلويزيوني چاوز از اين هم فراتر رفت و گفت: «من از هرچه از امريكا مي‌آيد متنفرم. با تمام توان از آن متنفرم. » دوستي وي با فيدل كاسترو و هوگو چاوز كه جزو دشمنان امريكا محسوب مي‌شوند، باعث شده به وي اجازه ورود به خاك اين كشور را ندهند.
   
علاوه بر اين، مارادونا در بين فلسطيني‌ها چهره محبوبي به حساب مي‌آيد و اين تنها به خاطر فوتبال نيست. او بارها حمايتش را مبارزات مردم فلسطين عليه مزدوران رژيم صهيونيستي اعلام كرده و اين كشور را كانون مبارزه مي‌داند. او سال 90 در روزهايي كه سرمربي الوصل امارات بود در جريان اردوي تيم ملي فلسطين در دوبي در ديدار با جمال محمود سرمربي تيم ملي فوتبال فلسطين از علاقه زياد خود به مردم فلسطين خبر داد. در اين ديدار سرمربي فلسطين از طرف جبرئيل الرجوب رئيس فدراسيون فوتبال فلسطين از مارادونا دعوت كرد تا از اين كشور ديدن كند و چفيه فلسطين به همراه پيراهن تيم ملي اين كشور را هم به او داد. مارادونا با بيان اينكه از دعوت شدنش براي ديدار از فلسطين بسيار خوشحال است، گفت: « دعوت شدنم به فلسطين همچون مدال افتخاري بر گردنم است. فلسطين كانون مبارزه و ايستادگي در برابر ظلم است و با مردم اين كشور اعلام همدردي و همبستگي كامل مي‌كنم. وقتي جمال محمود پيراهن تيم ملي فلسطين را به من اهدا كرد، لرزه‌ بر بدنم افتاد. » مارادونا سال 91 نيز در مصاحبه‌اي با تأكيد بر حمايتش از مردم فلسطين گفته بود كه از موضع خود كوتاه نخواهد آمد و عصبانيت ديگران براي او اهميتي ندارد. وي همچنين تأكيد كرده بود كه براي فلسطيني‌ها احترام بسياري قائل است و معتقد است كه بايد همه از ملت فلسطين حمايت كنند.
   
تفكر ضد امپرياليستي ال ديه گو سبب شده تا او به ايران هم علاقه ويژه‌اي داشته باشد. در دسامبر ۲۰۰۷ پس از بازي با برزيل، مارادونا در ديدار با كاردار ايران ضمن اداي احترام به رياست جمهوري ايران گفت: «من با چاوز و فيدل ملاقات كرده‌ام. اكنون مي‌خواهم رئيس‌جمهور شما را بشناسم. من از صميم قلب با مردم ايران هستم، صادقانه مي‌گويم من با مردم ايران هستم.» سپس پيراهني با پيام حمايت از مردم ايران امضا كرد. محمدرضا خلعتبري، مهاجم تيم‌ملي كه سابقه بازي در تيمي كه مارادونا سرمربي‌اش بوده را دارد، در خصوص شناخت مارادونا از فوتبال ايران مي‌گويد: «او درباره فوتبال ايران حرف نمي‌زد اما هر زمان كه من مي‌خواستم به ايران بيايم مي‌گفت سلام مرا به محمود احمدي‌نژاد برسان! مي‌گفت من رئيس‌جمهوري‌تان را خيلي دوست دارم و او دوست من است. »
ال ديه گو همچنين در مصاحبه‌اي كه ديروز روي خروجي يكي از رسانه‌هاي ايراني رفت درباره علاقه‌اش به سياستمداران ايراني گفت: «من به هر سياستمداري كه ضدامريكا باشد، علاقه دارم. رئيس‌جمهور شما هم مواضع ضد امريكايي داشت و من هم از كسي كه ضد‌امريكا باشد خوشم مي‌آيد. مردم ايران در صف اول مبارزه با امريكا هستند و به همين دليل خيلي دوست دارم به ايران بيايم. »
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار