کد خبر: 651531
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
برتري 3 بر يك برزيل مقابل كرواسي در افتتاحيه جام جهاني 2014
جام جهاني برزيل بامداد جمعه با مسابقه برزيل و كرواسي‌آغاز شد؛ مسابقه‌اي كه سلسائو با درخشش نيمار برنده افتتاحيه بود تا...
سعيد احمديان
جام جهاني برزيل بامداد جمعه با مسابقه برزيل و كرواسي‌آغاز شد؛ مسابقه‌اي كه سلسائو با درخشش نيمار برنده افتتاحيه بود تا شانس اول قهرماني با توپ پر شروع كرده باشد. با اين وجود سوت‌هاي ضعيف نيشيمورا داور ژاپني اعتراض كروات‌ها و خيلي‌ها را به دنبال داشت تا جام جهاني 2014 همراه با حاشيه و جنجال داوري سوت شروع آن زده شود، جنجالي كه يكي از بازيكنان كرواسي آن را يك رسوايي براي فيفا دانست كه مي‌خواهد جام قهرماني در كشور برزيل بماند.
   
ساعت 30 دقيقه ديروز بود كه انتظارها براي آغاز جام جهاني با سوت شروع بازي برزيل و كرواسي تمام شد. ورزشگاه سائوپائولو ميزبان بازي افتتاحيه بود؛ ورزشگاهي كه هواداران برزيل با لباس‌هاي يكدست آن را زرد رنگ كرده بودند. بر‌خلاف پيش بيني‌ها اين كرواسي بود كه خيلي خوب بازي را شروع كرد و شاگردان كواچ در دقيقه 11 به گل هم رسيدند تا سكوت سنگيني ورزشگاه را در بر بگيرد. سانتر ايليكا اوليچ از جلاويچ عبور كرد اما مارسلو به اشتباه دروازه خودي را گشود تا اولين گل جام بيستم را يك بازيكن به اشتباه وارد دروازه خودي كند و شاگردان كواچ در عين ناباوري از مدعي اصلي قهرماني پيش بيفتند. برزيلي‌ها بعد از اين گل به خودشان آمدند و اين نيمار بود كه گل تساوي را وارد دروازه كرواسي كرد تا تماشاگران حاضر در ورزشگاه نفس راحتي بكشند كه نيمه اول را بازنده به رختكن نمي‌روند. در دقيقه 29 ستاره بارسا، روي پاس اسكار، از پشت محوطه جريمه، با ضربه‌اي زيبا، گل تساوي را به ثمر رساند.
خوشحال‌ترين بازيكن پس از گل بدون شك مارسلو بود كه با گل به خودي كه وارد دروازه خودشان كرده بود تا قبل از گل نيمار فشار زيادي را تحمل مي‌كرد. مدافع برزيلي رئال بعد از بازي گفت: « از حمايت همه هم‌تيمي‌هايم پس از گلي كه به خودمان زدم متشكرم. خيالم راحت بود چراكه مي‌دانستم تيم ما قدرت جبران را دارد و ضربه‌اي كه به تيم‌مان زدم تلافي خواهد شد. »
پس از گل مساوي، در نيمه دوم بود كه برزيلي‌ها روي يك پنالتي مشكوك به گل دوم هم رسيدند. فرد مهاجم برزيل در دقيقه 69 در محوطه جريمه كرواسي سرنگون شد. در حالي كه تصاوير تلويزيوني نشان مي‌داد برخورد چندان جدي ميان او و اوليچ صورت نگرفته، داور ژاپني در سوت خود دميد تا برزيل صاحب يك ضربه پنالتي شود. نيمار نيز اين ضربه پنالتي را به گل دوم خود و تيمش تبديل كرد تا در پايان روز نخست با دو گل زده در صدر جدول گلزنان قرار گيرد و براي مدعيان كفش طلاي مسابقه‌ها خط و نشان بكشد. با وجود پيش افتادن برزيل، كروات‌ها به شدت به پنالتي گرفته شده براي برزيل اعتراض داشتند.
در ثانيه‌هاي آخر بازي اسكار در حالي كه توسط دو مدافع كرواسي تحت فشار بود، با يك ضربه نوك پا، گل سوم تيمش را به ثمر رساند تا برزيل در نهايت با نتيجه 3 بر يك كرواسي را شكست دهد و برنده بازي افتتاحيه لقب بگيرد و شروعي مقتدرانه در جام جهاني داشته باشد، اگر‌چه قضاوت ضعيف نيشيمورا حرف و حديث‌هاي زيادي را به همراه داشت.
   
نيكو كواچ سرمربي كرواسي كه از تصميم مشكوك داور ژاپني به شدت عصباني بود، در كنفرانس مطبوعاتي پس از بازي گفت: «اعلام پنالتي بسيار مضحك بود. هرچند همه در استاديوم و در خانه‌هايشان ديدند كه پنالتي برزيل به هيچ وجه درست نبود. من علاوه بر قدرت برزيل پيش‌بيني كرده بودم كه در بازي افتتاحيه با مشكلات داوري نيز رو به‌رو شويم. من پيش از اين در كارگاه داوري فيفا هشدار داده بودم كه شرايط قضاوت در بازي اول اين گونه نشود. بايد بگويم داور در اندازه‌‌ حضور در چنين ديداري نبود. اگر آن حركت پنالتي بود، ديگر لازم نيست برويم و فوتبال بازي كنيم. به جاي فوتبال بايد رفت و بسكتبال بازي كرد. اگر قرار باشد اوضاع همين‌گونه باشد، بهتر است كار را رها كرده و به خانه بازگرديم.» سرمربي كرواسي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اعتقاد داريد برزيل به عنوان ميزبان از داوري سود برد گفت: «به‌نظر من برزيل نياز به كمك داور ندارد. آنها تيم قدرتمندي هستند و من بار ديگر تأكيد مي‌كنم كه نمي‌خواهم داور را مقصر اين باخت بدانم.»
ژان لاورن مدافع تيم ملي كرواسي از آن صحنه تحت عنوان رسوايي ياد كرده و معتقد است كه فيفا بهتر است جام را هر چه زودتر تقديم برزيل كند. لاورن در گفت و گو با اكيپ فرانسه تأكيد كرد: « آن قدر غمگين و ناراحت هستم كه مي‌خواهم گريه كنم. همه ديدند كه چه اتفاقي رخ داد. اين يك رسوايي براي فيفا محسوب مي‌شود. ما در رابطه با احترام صحبت مي‌كنيم. اين شعار فيفا است اما بهتر است فيفا آن را فراموش كند و هر چه سريع‌تر جام را به برزيل تقديم كند. همه ما در رختكن از يكديگر پيرامون آنچه اتفاق افتاده سؤال مي‌كرديم. واقعاً همه متعجب شده بوديم.» رسانه‌هاي جهان هم ديروز با اذعان به اشتباه نيشيمورا نوشتند كه داور ژاپني بازي را براي ميزبان در آورد! روزنامه‌ها و سايت‌هاي ورزشي كرواسي هم كه مثل مربي تيم كشورشان از تصميم داور ژاپني عصباني بودند تيترهايي با اين مضمون زدند كه «نيشيمورا! خجالت نمي‌كشي؟»
   
در آن سو برزيلي‌ها سرخوش از اولين پيروزي هستند و به قول اسكولاري يكي از هفت خوان رسيدن به قهرماني را پشت سر گذاشته‌اند. نيمار زننده دوگل بازي افتتاحيه گفت: «از آن چيزي كه فكرش را مي‌كردم بهتر شروع كرديم. انتظار پيروز شدن را داشتم اما اينكه دو گل در اين بازي بزنم برايم باورنكردني بود. بسيار بسيار خوشحالم. واقعاً همه چيز عالي پيش رفت.» فليپه اسكولاري هم با رد پنالتي بودن خطاي روي فرد گفت: «ميليون‌ها نفر پنالتي را نديدند اما من و آقاي داور اين پنالتي را ديديم.» او درباره بازي هم اين طور صحبت كرد: «كيفيت بالايي را از خودمان نشان داديم. خيلي سخت است كه تماشاگران شما در ورزشگاه باشند و انتظار پيروزي شما را داشته باشند اما گل برتري را تيم حريف به ثمر برساند و شما بخواهيد مقابل هواداران خود به بازي برگرديد. اما تيم من اين كار را امروز به خوبي انجام داد. »
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار