کد خبر: 650991
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
دكتر رضا سراج در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
اين تحركات گروهك تروريستي داعش در عراق يك كودتاي آمريكايي- اسرائيلي با كمك بقاياي حزب بعث و تروريست‌هاي تكفيري است و هدف از طراحي و اجراي اين كودتا بي‌ثبات سازي عراق،‌ مقدمه سازي براي تجزيه‌ي اين كشور، تغيير توازن استراتژيك در منطقه و تقابل مذهبي در جهان اسلام است. ‌
تحركات داعش كودتاي آمريكايي-اسرائيلي با كمك تكفيري و بقاياي بعث است
جوان‌آنلاين: دكتر رضا سراج، كارشناس مسائل استراتژيك در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به تحركات گروه تروريستي داعش در عراق گفت: براي تحليل اقدامات اخير گروهك تروريستي موسم به داعش در عراق بايد اين مسئله را از چند بعد بررسي كرد. ابتدا شكست جبهه عربي،‌ تكفيري و غربي در سوريه است كه انتخابات اخير سوريه آخرين ميخ را بر تابوت اين جبهه زد و حركت مردم نشان داد كه با اين اقدامات  جبهه تكفيري، غربي و عربي چقدر در تضاد است. نكته‌ي ديگري كه در اين خصوص بايد به آن اشاره كرد، انتخابات عراق و بقاي دولت نوري المالكي است.
 
سراج ادامه داد: استقبال مردم سوريه از انتخابات و ادامه حيات دولت نوري‌المالكي باعث شد موازانه‌ي استراتژيك به نفع محور مقاومت در منطقه شود و به نوعي محور مقاومت را در منطقه تحكيم كرد. با توجه به اين مقدمه به نظر مي‌رسد اقدامات اخير تروريست‌هاي داعش با يك طراحي و كارگزاري رژيم صهيونيسم و غربي‌ها براي تغيير موازنه استراتژيك در منطقه صورت مي‌گيرد.
 
وي افزود: غربي‌ها براي آنكه بتوانند اين تغيير موضع را ايجاد كنند بايد زمين جديدي را براي بازي انتخاب مي‌كردند و طبيعتا اين زمين بازي، ديگر سوريه نبود چون در آنجا شكست خورده بودند و در عين حال نتيجه‌ي انتخابات عراق اين زمين بازي را براي آنها تعيين كرد و بقاي دولت نوري المالكي اين تغيير موازنه را برايشان فراهم كرد.
 
اين كارشناس مسائل استراتژيك اضافه كرد: به طور كلي مي‌توان گفت جبهه غربي، عربي و تكفيري دنبال اين هستند كه يك جنگ مذهبي در منطقه شكل دهند كه زمينه‌هاي اين جنگ مذهبي فعلا در عراق مي‌تواند فراهم شود. آنها در پي بي‌ثبات سازي در عراق هستند كه از طريق اهانت به مقدسات مي خواهند اين تقابل را بين شيعه و سني شكل دهند.
 
سراج عنوان كرد: اين گروهك تروريستي مي‌خواهد يك منطقه حايل در عراق ايجاد كند و اين منطقه حايل استان‌هاي نينوا، العمار و صلاح‌الدين در بر مي‌گيرد و از اين طريق رژيم صهيونيستي و غربي‌ها به وسيله‌ي اين تروريست‌هاي تكفيري بي‌مغز و بي‌منطق، بتوانند موازنه استراتژيك را مقابل محور مقاومت از طريق بي‌ثبات سازي عراق و تقابل شيعه و سني ايجاد كند.
 
وي تا كيد كرد: به نظر مي‌رسد در اين اقدامات، عناصر بعثي هم توسط تروريست‌هاي تكفيري، به ويژه در به كار گيري ادوات نظامي و كمك به پيشروي تروريست‌ها در سه استان نينوا،‌العمار و صلاح‌الدين همكاري زيادي داشتند. اگر چه ارتش عراق، نيروهاي امنيتي و مردمي تا كنون مقاومت خوبي را مقابل تروريست‌ها انجام داده‌اند، اما تصور مي‌شود اين معادله در عراق پيچيده‌تر خواهد شد؛ چرا كه در پشت‌ صحنه اين بي‌ثبات سازي غربي‌ها و برخي كشورهاي هربي حضور دارند كه به شدت به دنبال اين هستند كه اين منطقه حايل شكل گيرد و تقابل شيعه و سني به وجود آيد.
 

 به گفته سراج، در مجموع اين تحركات گروهك تروريستي داعش در عراق يك كودتاي آمريكايي- اسرائيلي با كمك بقاياي حزب بعث و تروريست‌هاي تكفيري است و هدف از طراحي و اجراي اين كودتا بي‌ثبات سازي عراق،‌ مقدمه سازي براي تجزيه‌ي اين كشور، تغيير توازن استراتژيك در منطقه و تقابل مذهبي در جهان اسلام است. ‌


اين كارشناس مسائل استراتژيك معتقد است، جمهوري اسلامي در حوزه دپيلماسي فعال‌تر شود چرا كه از طريق اقدامات ديپلماتيك مي‌توان جبهه جديد و قوي را مقابل اين حركت اخير تروريست‌ها ايجاد كرد. منافع كشورهاي منطقه ايجاب مي‌كند كه برابر اين جريان اقدامات جدي انجام دهند، به همين دليل هم جمهوري اسلامي ابتدا در حوزه ديپلماتيك شفاف
‌تري انجام دهد.
 
سراج يادآور شد: با اقدامات شفاف ديپلماتيك مي‌توان بخشي از اين اتفاقات را مهار و مديريت كرد. تركيه و كشورهاي همسايه‌ي عراق مي‌توانند در حل اين مسئله عراق بسيار موثر واقع شوند. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد مردم و دولت عراق نيز مي‌توانند مقابل اين توطئه مقاومت و مقابله كنند و اين توطئه را خنثي كنند. كما اينكه در سوريه هم دولت، ارتش و مردم اين كشور موجب خنثي اين توطئه شدند و عراق با توجه به تجربه‌اي هم كه دارد، بهتر و سريع‌تر مي‌تواند اين مباحث را حل كند.
وي با بيان اينكه در حال حاضر اين گروهك تروريستي در 30 كيلومتر كربلا قرار دارد، گفت: احتمال اهانت به مقدسات و اماكن متبركه از سوي اين تروريست‌ها مي‌رود و اين بيشتر براي تحريك احساسات و عواطف شيعيان و رخ دادن جنگ مذهبي است.
 
سراج با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي در حوزه ديپلماسي رسمي مي‌تواند وارد شود و انتار از دولت بيش از اين است، اظهار داشت: در حوزه ديپلماسي عمومي نيز مي‌توان وارد عمل شد، روشنگري در بين علماي اهل تسنن، مردم اهل سنت اقدام به جايي است چرا كه اين جريان تكفيري نه به مردم ارتباطي دارد و نه به جريان اسلامي بلكه يك جريان ساخته و پرداخته‌ي اسرائيلي است، به همين جهت ديپلماسي عمومي مي‌تواند بسيار تاثيرگذار باشد.
اين كارشناس مسائل استراتژيك در پايان يادآور شد: به عقيده بنده دعوت به وحدت و محكوم كردن اين جريان تكفيري از سوي شيعيان و اهل تسنن پاسخ بسيار مناسبي خواهد بود به اين هدف‌گذاري شوم جنگ مذهبي كه صهيونيسم‌ها و آمريكايي‌ها در پشت آن قرار دارند.       
       
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار