کد خبر: 643690
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
نعيمي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» مطرح كرد؛
يك كارشناس مسائل خاورميانه بر اين باور است كه نقش و تحريك قدرت هاي خارجي در تنش هاي امروز مصر بي اثر نيست چرا كه با حدود 80 ميليون نفر پرجمعيت ترين كشور عربي محسوب مي شود كه با شرايط اقليمي و جغرافيايي خاصي كه دارد نقش بزرگي را مي تواند در منطقه ايفا كند.
زینب صناعی

جوان‌آنلاين: مصيب نعيمي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به وضعيت مصر و محكوميت اعدام براي رهبر اخوان المسلمين اظهارداشت: قطعا تحولات مصر يكي از بحران هاي فزاينده منطقه به حساب مي آيد به ويژه در جريان سه سال اخير كه ابتدا با يك حركت مردمي به سكوت حسني مبارك انجاميد و سپس اخوان المسلمين پارلمان و رياست جمهوري را تصاحب كردند و به دنبال آن ظرف مدت يك سال موج نارضايتي و با هدايت جناح هاي سياسي مخالف اتفاقاتي افتاد كه رئيس جمهور را بازداشت و اخوان المسلمين را در يك پروسه چند مرحله اي به عنوان گروه و جناح تروريستي تحت محاكمه و بازداشت قرار دادند.
 

به گفته وي، امروز اين تنش رو به افزايش است به رغم ادعاي هر كدام از طرفين كه مدعي هستند نظر اكثريت مردم را به همراه دارند، شرايط مصر را به نوعي ابهام آميز و نگران كننده كرده است.
 

اين كارشناس مسائل خاورميانه تصريح كرد: بديهي است كه دعوا بحث مذهبي و مرجعيت ندارد بلكه جنگ سياسي است، مجموعه اي كه توانستند از برخي ضعف هاي اخوان المسلمين در دوره حاكميت يك ساله شان استفاده كنند، الان دچار يك تنش جديدي شده اند و آن حاميان و طرفداران آقاي مرسي هستند كه اعتقاد دارند نوع برخورد با حكومت كودتا بوده كه دوره طبيعي رياست جمهوري به پايان برسد حاكمين را ساقط كردند و سعي دارند حكومت تحميلي را براي كشور ايجاد كنند.
 

نعيمي افزود: اگرچه طرف مقابل نيز سعي دارد از فرمول هاي دموكراسي استفاده كند و بحث انتخابات و نيز بحث رفراندوم عمومي را مطرح مي كند و حتي تغيير قانون اساسي براي بار دورم در مدت حدود يك سال و چند ماه را انجام مي دهد. اما خود اين تنش منجر به يك رويارويي نگران كننده شده است و امروز ما شاهد تندروي دو طرف در بحث حاكميت مصر هستيم.
 

وي ادامه داد: از يك سو حاكمان جديد كه با حمايت ارتش روي كار هستند سعي دارند كليه آثار اخوان المسلمين را محو كنند و آنها را از صحنه به صورت كامل خارج كنند از طرف ديگر نيز اخوان المسلمين كه حداقل 30 درصد جمعيت مصر طرفدار دارد حاضر به ترك صحنه نيستند و اين رويارويي دارد روز به روز گسترده تر و پيچيده تر مي شود.
 

اين كارشناس مسائل بين الملل معتقد است كه نقش و تحريك قدرت هاي خارجي در اين امر بي اثر نيست اما آنچه كه مي توان از آن نتيجه گرفت در خود مصر است به ويژه كشوري كه با حدود 80 ميليون نفر پرجمعيت ترين سرزمين عربي محسوب مي شود؛ شرايط اقليمي و جغرافيايي مصر حساسيت ويژه اي دارد، هم در آفريقا و هم در آسيا و نيز در كنار فلسطين است كه مي تواند نقش بزرگي در بحث فلسطين اشغالي و بازگرداندن فلسطين به صاحبان اصلي اش ايفا كند.
 

نعيمي عنوان كرد: مصر همچنين در كنار نقطه استراتژيك و مهمي مانند كانال سوئز قرار دارد كه همه كشورهايي كه نسبت به خاورميانه و بازار خاورميانه و نيز انرژي در اين منطقه توجه و نگاه دارند مصر را داراي يك موقعيت و جايگاه خاصي ارزيابي مي كنند از اين رو نقش و تحريك قدرت هاي خارجي قطعا در اين رابطه را نمي توان ناديده گرفت.
 

وي گفت: از سوي ديگر كشورهاي عربي كه متاسفانه با اختلاف شديدي كه با هم دارند و اين اختلاف موجب دوگانگي حاميان دو قطب درگير در مصر شده است، بيشتر به بحران مصر دامن زده و مي بينيم كه بخشي از كشورهاي عربي نفت خيز از حاكميت جديد و مجموعه حاميان تحت پوشش ارتش پشتيباني مالي مي كنند و بخشي ديگر از همين كشورهاي نفتي در كنار مجموعه بركنار شده يعني اخوان المسلمين هستند و اين خودش بحران را دشوارتر كرده است.
 

اين كارشناس مسائل خاورميانه نيز در ادامه يادآور شد: خود اتحاديه عرب نيز كه محلي از اعراب نگذاشته در هيچ يك از بحران هاي منطقه اي و عربي نتوانسته نقش موثري ايفا كند به عنوان يك ابزار بي اثر مورد استفاده قطب هاي مختلف قرار مي گيرد از اين رو شرايط مصر بسيار دشوار است.
 

نعيمي افزود: اگرچه بحث انتخابات و نيز بحث به قدرت رسيدن ژنرال السيسي است كه همه انتظار دارند پس از اين مرحله محبوبيت بيشتري پيدا كند اما آنچه كه به نظر مي رسد با اين انتخابات و حتي نتيجه گيري از اين انتخابات نمي توان بحران مصر را پايان يافته تلقي كنيم چرا كه تاثيرگذاري قدرت هاي خارجي به ويژه الان كه ما در حالت نوعي نگاه هاي بازگشت به عقب هستيم يعني مجموعه جديد نگاه ناصريسم را به قضيه دارند البته جمعيت اخوان المسلمين  اين مرحله را مرحله پايان يافته مي دانند و نتيجه آن را مبارك مي دانند؛ علاوه بر آن در صحنه ميداني نيز ما شاهد ناامني ها، ترورها، انتقام گيري ها و انفجارها هستيم كه خودش مي تواند به بحران مصر دامن بزند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار