کد خبر: 643339
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۹
سيدعباس صالحي در نشست خبري نمايشگاه كتاب تهران:
در نمايشگاه امسال از ناشران و چهره‌هاي فرهيخته هنري متعددي از كشور افغانستان دعوت به عمل آمد تا ضمن نمايش ظرفيت‌هاي چاپ و نشر خودشان مخاطب ايراني را با محتواي فرهنگي كشورشان آشنا كنند.
وحيد مهري

در نمايشگاه امسال از ناشران و چهره‌هاي فرهيخته هنري متعددي از كشور افغانستان دعوت به عمل آمد تا ضمن نمايش ظرفيت‌هاي چاپ و نشر خودشان مخاطب ايراني را با محتواي فرهنگي كشورشان آشنا كنند.

به گزارش «جوان»، سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در نشست خبري به سؤالات اهالي رسانه پاسخ داد.

صالحي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر دليل دعوت كشور افغانستان به عنوان مهمان ويژه امسال نمايشگاه كتاب و اينكه اين كشور چه ارمغاني براي حضور فرهنگي در ايران دارد، اظهار داشت: طبعاً به دليل اينكه افغانستان تنها كشوري است كه هم زبان فارسي دارد و هم به اين زبان مي‌خواند و مي‌نويسد، شرايط برقراري ارتباط مطلوب كاملاً فراهم است.

وي ادامه داد: در سفري كه قبل از پايان سال با نمايندگان ناشران و چاپخانه‌ها به كشور افغانستان داشتيم براي اين مجموعه ظرفيت چاپ و نشر افغانستان شگفت‌آور بود؛ اينكه چگونه ما مي‌توانيم فضاي فرهنگي افغانستان را به عنوان يك فرصت فرهنگي و اقتصادي بازيابي كنيم. جلسات و هم‌انديشي‌هايي با برخي مجموعه‌هاي فرهنگي صورت گرفت و در نهايت دبيرخانه‌اي با نام «دبيرخانه مشترك چاپخانه‌داران و ناشران ايران و افغانستان» شكل گرفت كه فرصتي را براي تقابل مجدد اين دو كشور در نمايشگاه كتاب فراهم كرد.

معاون فرهنگي ارشاد در پايان گفت: شايد امروز كمتر كسي بداند كه دو هزار شهيد افغانستاني در دفاع مقدس ما وجود دارد، صدها نشريه افغانستان به زبان فارسي منتشر مي‌شود و ظرفيت‌هاي فرهنگي متعدد ديگري در كشور وجود دارد. حضور افغانستان به عنوان مهمان ويژه در نمايشگاه كتاب تهران مي‌تواند صدها گام ديگر ميان دو كشور را به دنبال داشته باشد.

سيدعباس صالحي در اين نشست در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه پيش از اين مطرح فرموديد با يك انضباط مالي در نمايشگاه كتاب تهران روبه‌رو هستيم، با توجه به اين انضباط ميزان يارانه تخصيصي به بخش كتاب چه ميزان است؟ ساز و كار تقسيم كار به چه شكل است؟ و از زمان قطع يارانه اختصاصي توليدكننده و پرداخت به مصرف‌كننده اين ميزان چه اندازه كاهش داشته است؟ گفت: سال 1385 بحث حذف يارانه مطرح شد و در نهايت قرار بر اين شد كه از حوزه توليد به حوزه مصرف تغيير پيدا كند. آخرين سال دولت آقاي خاتمي يعني سال 84 ميزان يارانه اختصاصي به كاغذ رقم قابل توجهي بود، اين يارانه با قيمت دلار 1000 تومان مدنظر بود اما اكنون يارانه‌اي كه به عنوان حمايت از مصرف‌كننده مكتوب مي‌شود 80 ميليارد تومان است ولي آنچه تحويل داده مي‌شود، بسيار اندك است.

وي ادامه داد: اين 80 ميليارد تومان در شرايطي است كه قيمت دلار سه برابر افزايش يافته است در حالي كه حمايت‌هاي مالي دولت از كتاب كاهش دارد و همانطور كه گفتم اين 80 ميليارد تومان هم به صورت كامل پرداخت نمي‌شود.

دولت‌ها در اين چند سال گذشته به اعتبار اينكه اين بودجه جزو رديف نيست و در قالب يارانه حمايتي قرار دارد، آن را قابل حذف مي‌دانستند بنابراين بخش اعظم اين رقم به وزارت ارشاد پرداخت نمي‌شد.

صالحي در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اينكه آيا در اين دوره برخلاف ساير دوره‌ها شاهد حضور همه كتاب‌هايي كه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز گرفته‌اند هستيم يا خير گفت: كاملاً اينگونه است سياست وزارتخانه اين است هر كتابي كه از دفتر توسعه كتاب و كتابخواني مجوز نشر دريافت كرده، معتبر و محترم است و مي‌تواند در نمايشگاه كتاب عرضه شود. همچنين به طور جدي با مجموعه كساني كه از روي حسن نيت يا احساس وظيفه ورود پيدا مي‌كردند و در محيط‌هاي نمايشگاهي اقداماتي انجام مي‌دادند، صحبت شده است چراكه نمايشگاه كتاب تهران يك محيط امن فرهنگي است و متوليان آن نظارت را برعهده دارند. پس نبايد اتفاقي رخ دهد.

وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني براينكه طي دو ماه ابتدايي سال شاهد صدور مجوز براي كتاب‌هاي سياسي هستيم از جمله كتاب «هاشمي در سال 88» كه اخيراً براي عرضه در نمايشگاه خارج از روندهاي معمول مجوز گرفته است، گفت: اين كتاب از چهار تا پنج ماه قبل از آغاز نمايشگاه پيگيري مي‌شد، مسير خود را طبيعي طي كرد و من حتي آن را به چندين مجموعه ديگر خارج از اداره كتاب نيز براي بررسي نشان دادم، خودم به دليل مشغله‌كاري موفق به مطالعه آن نشدم اما فرايندي كه براي دريافت مجوز طي كرد، ما را به اين نتيجه رساند كه از لحاظ قانوني صدور مجوز براي آن بلامانع است.

وي ادامه داد: كتاب‌هايي كه مجوز مي‌گيرند به اين معنا نيست كه همه محتوايشان درست است ما ضوابطي داريم كه مطابق اين ضوابط بايد يك معيارهاي كلي درباره محتواي كتاب وجود داشته باشد. اداره كتاب يك اداره استاندارد است و درباره محتوا و صحت آن چندان قضاوت نمي‌كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار