کد خبر: 641765
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
حج‌گزار واقعي در سفر به حج تلاش مي‌كند تا با رها شدن از تعلقات دنيوي و با انس و دلدادگي به محبوب حقيقي خود را به يار واقعي نزديك كند.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، حج يكى از بزرگترين اعمال عبادي است كه مسلمانان از نقاط مختلف دنيا براي رسيدن به حقيقت الهي عازم اين سفر نوراني مي‌شوند.

در حج پيوند محكمي بين انسان با خداوند متعال بسته مي‌شود و حاجي در اين سفر معنوي با انجام اعمال عبادي، خود را از وابستگي‌هاي دنيايي دور مي‌كند تا رازهاي عرفاني و معنوي اين سفر را دريابد.

حج‌گزاري كه بعد از وداع با خانواده و وطن خود به حج مي‌رو تا با انجام اعمال و مناسك گوناگون و پوشيدن لباس سفيد احرام با نحوه رستاخيز و روز قيامت آشنا شود، گويي كه او در صحنه محشر حاضر شده و در حال گذر از مواقف حساب و كتاب و نزديكي به معبود خود است.

حج‌گزار با درك اين موضوع، آماده پذيرش و فهم بهتر رستاخيز در روز قيامت مي‌شود و اين مهم فرصت كم‌نظيري براي اوست تا وابستگي خود را از تعلقات دنيوي كم كند و بيشتر به اين روز تفكر و انديشه كند.

حج، فرصتي كم نظير براي انس و دلدادگي به محبوب حقيقي و تقرّب و نزديكي به ساحت قدسي او به شمار مي‌آيد و حج‌گزار واقعي كسي است كه در اين سفري معنوي از توجه به امور دنيوي دور شود تا به يار واقعي خود بپيوندد.

حجت الاسلام علي نظري معاون فرهنگي، پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي استان قزوين تاكنون به چند بار عازم سفر حج شده كه در اين سفر پر رمز و راز مطالب ارزشمندي براي بازگو كردن دارد، كه با خواندن آن انسان بيشتر به فهم و درك سفر كردن به اين سرزمين نور را مي‌فهمد، به همين دليل با ايشان به گفتگو نشستيم، كه حاصل آن از نظرتان مي‌گذرد.

نخستين سفر حج شما در چه سالي بود؟ و اين سفر شما چند روز طول كشيد؟

همه مسلمانان در مدت عمرشان نمازها و اعمال عبادي خود را به سوي قبله انجام مي‌دهند و آرزوي هر فرد مسلماني اين است كه يك روزي از نزديك اين قبله، اعمال عبادي خود را انجام بدهد لذا خداوند متعال به مسلمانان توفيق اين مهم را مي‌دهد.

ما هم اين آرزو را داشتيم و در بيست و پنجم اسفند ماه سال ۷۵ به زيارت خانه خدا مشرف شديم و براي انجام اعمال عبادي حج تمتع به مدت ۲۸ روز در مكه و مدينه مستقر شديم كه در آن زمان بنده ۳۵ سال سن بيشتر نداشتم و سفر كردن در اين سن به خانه خدا برايم از ارزش والايي برخوردار بود.


تاكنون چند بار به حج مشرف شده‌ايد؟

بنده در طول عمرم با عنايت خداوند متعال يك بار به حج تمتع و سه بار به حج عمره مشرف شده‌ام.

براي رفتن به حج تمتع چه مبلغي را هزينه كرديد؟

پدر و مادر براي رفتن به حج تمتع ثبت‌نام كرده بودند كه پدرم قبلا به اين سفر نوراني اعزام شده بود به همين دليل فيش حج خود را به من داد تا بروم، كه هزينه حج تمتع را پدرم به مبلغ ۲۷ هزار تومان واريز كرده بود و بنده هيچ مبلغي بابت اين سفر هزينه نكردم و بعد از انجام اقدامات لازم با مادرم راهي اين سفر شديم.

در اين سفر شما روحاني كاروان بوديد؟

خير، كاروان ما يك روحاني داشت و بنده به عنوان زائر به حج تمتع مشرف شدم. ولي در حج تمتع پنج نفر از اعضاي خانواده و وابستگانم حضور داشتند كه با يكديگر هم اتاقي بوديم و بنده آنچه در توانم بود در انجام اعمال عبادي و مستحبي به آنها و زائران ديگر كمك مي‌كردم كه اين مهم كمك به كاروان روحاني هم مي‌شد.


موقعي كه لباس احرام به تن كرديد، چه حسي داشتيد؟

بايد به حج رفت و اين عمل عبادي را انجام داد تا فهميد وگرنه قابل توصيف نيست ولي تا اين اندازه بگويم كه وقتي بنده لباس احرام را به تن كردم، ياد قيامت و كفني كه به دور انسان مي‌پيچند، افتادم.

همچنين با پوشيدن لباس احرام حس كردم كه انسان نزديكتر از هميشه به خداوند متعال است و با چشم دل او را مي‌بيند و با او حرف مي‌زند و واقعا انسان در اين لباس آنچه متعلق به خودش مانند ثروت و مقام است را از خودش دور مي‌كند به طوري كه در اين لحظه غني و فقير بودن زائران با پوشيدن لباس احرام مشخص نيست.

در واقع زائران با پوشيدن لباس احرام، لباسي از جنس بندگي به تن مي‌كنند تا به بزرگترين مهماني كه خداوند متعال دعوت كرده، بروند. كه در هر لحظه‌اي كه براي رفتن به اين مهماني گام برمي‌دارد حسي از كمال، معرفت و نزديكي به خداوند متعال نسبت به هر زمان ديگر احساس مي‌كند.

نخستين بار كه خانه كعبه را ديديد، چه دعايي كرديد؟

در حديث داريم كه چشمان زائر با ديدن كعبه سه حاجت او برآورده مي‌شود كه بنده دعاي اولم ظهور امام زمان (عج) بود، دوم توفيق زيارت مكرر به حج بود كه فكر مي‌كنم اين دعايم با رفتن سه بار كه هر بار به عنوان زائر مشرف شدم نه به عنوان روحاني كاروان، برآورده شده باشد و سوم هم يك حاجت خصوصي و شخصي بود.

خاطره‌اي شيرين و تلخ از حج برايمان بفرماييد؟

بله، هر سفري انبوهي از خاطرات شيرين و تلخ دارد كه رفتن بنده به حج بدون اينكه ثبت نامي بكنم و بدون اينكه خودم بدانم به درخواست پدرم به اين سفر معنوي با مادرم رفتم، كه اين مهم برايم شيرين و جالب بود.

همچنين بعد از دو روز از سفر به حج تمتع در مدينه بودم كه خبر فوت پدرم را در اثر يك حادثه‌اي به من دادند كه از بابت اين موضوع خيلي ناراحت شدم و از خداوند متعال براي او طلب مغفرت خواستم، كه اين از خاطرات تلخ اين سفر معنوي‌ام بود.

رفتن به حج چه آثاري در زندگي شما داشت؟

انجام هر عمل عبادي آثاري در زندگي انسان دارد مانند نماز خواندن كه مقبول شدن آن آدمي را از گناه و منكرات باز دارد و حج نيز بايد چنين اثري داشته باشد و هر حاجي كه به اين سفر معنوي مي‌رود موقعي كه در عرفات گناهان او پاك و بخشيده شده به گونه‌اي كه تازه از مادر متولد شده و رنگ و بوي خدايي مي‌دهد. بايد وقتي به وطن خود باز مي‌گردد، رنگ و بوي خدايي بدهد و بايد معنوياتي كه در اين سفر كسب كرده حفظ كند تا بيشتر در مسير زندگي معنوي و اخلاقي گام بردارد.

بنده از آنجايي كه در سن جواني به حج تمتع رفتم براي من يك فرصت خوبي بود كه توشه‌اي براي خود بچينم كه با بازگشتن از اين سفر معنوي آثار معنوي و توشه حج را حفظ كنم و از آن براي پيمودن مابقي مسير زندگي‌ام براي سعادتمند شدن در آخرت استفاده كنم.

رفتن به حج در دين اسلام چه اهميتي دارد؟

احاديث و روايات مختلفي در خصوص حج بيان شده كه مطالعه آنها ما را به اهميت اين سفر معنوي بيشتر راهنمايي مي‌كند مانند حديثي كه امام رضا (ع) مي‌فرمايد؛ علت حج وارد شدن بر خداي متعال است كه طلب كردن ثواب بسيار و بيرون آمدن از همه گناهان گذشته و شروع كردن زندگي‌اي از نو و همچنين خرج كردن اموال و به رنج افكندن بدن و باز داشتن نفس از خواهش‌ها و لذت‌هاست كه اين حديث بيانگر روشن كوچكي از اهميت انجام حج تمتع در دين اسلام است.

همچنين در حديثي از امام صادق (ع) آمده كه هر كس در ماه رمضان كه ماه آمرزش گناهان است، موفق نشد در اين ماه با انجام اعمال عبادي گناهانش بخشيده شود بايد منتظر باشد تا درعرفات با درك كردن آن بتواند با نزديك شدن به خداوند متعال از گناهان پاك شود كه اين مهم نيز از اهميت ديگر حج تمتع در بين مسلمانان است.

در سوره حج خداوند متعال فرموده مسلمانان را به حج فرا بخوانيد تا آنان پياده و سواره بر شتران از راه نزديك و دور به اين سفر معنوي بيايند و همچنين پروردگار در سوره آل عمران مي‌فرمايد كسي كه استطاعت مالي دارد واجب است كه به حج تمتع برود كه اين مهم بيانگر اهميت رفتن به حج تمتع است.

از ديدگاه شما حج چه اهميتي دارد؟

استنباط و برداشت بنده اين است كه به هر حال يك صحنه‌اي از روز قيامت در حج وجود دارد كه انسان را بيشتر به فكر فرو مي‌برد به ويژه اعمال حج تمتع مانند وقوف در عرفات كه در آن مكان همه با يك لباس سفيد به يك سمت حركت مي‌كنند و در اين يك رنگ شدن ديگر فقير، غني، سفيدپوست، سياه پوست، عجم، عرب، كرد، لر، فارس و مقام معنا و مفهومي ندارد.

و همه به فكر خودشان هستند كه مواظب اعمال‌شان باشند تا آنها را به موقع و كامل انجام بدهند كه اين يكي از درس‌هاي بزرگ اعمال حج است كه هر انساني در هر مقام و پستي در نزد خداوند متعال يكسان است و هيچ فرقي با يكديگر ندارند.

سفر حج توجه به خطاها، اشتباهات و گناهان است و تلاش مي‌كند تا با توبه كردن در پيشگاه خداوند متعال بخشيده شود كه پيامبر اكرم (ص) در اين خصوص مي‌فرمايد كسي كه در اين سفر توبه كند مثل كسي است كه هيچ گناهي انجام نداده است و حج پاك كننده گناهان و معصيت‌هاست.

حج پيام‌هاي بي‌شماري براي مسلمانان دارد به يكي از اين پيام‌ها اشاره مي‌كنيد؟

حج يك عمل عبادي و سياسي و جزء اعمال فروع دين به شمار مي‌آيد و در اين راستا كسي كه استطاعت مالي دارد بايد به اين سفر معنوي برود چرا كه پيام‌هاي فراواني در حوزه‌هاي سياسي و فرهنگي دارد.

مسلمانان با طواف كردن خانه كعبه بزرگترين اجتماع و كنگره وحدت و اتحاد بين يكديگر را به نمايش مي‌گذارند كه اين مهم يك پيام سياسي دارد و آن اينكه در مبارزه با شرك و بت‌پرستي با يكديگر متحد باشيم تا بتوانيم آنها را شكست بدهيم.

برائت از مشركان يكي از وظايف زائران در حج است همان طور كه آنان با نيت خالص با طواف كردن دور خانه خدا دعا بر بخشش گناهان مي‌كنند بايد در مقابل مشركان، كافران و منافقان كه به نوعي در عصر حاضر قصد از بين بردن قرآن كريم، اهل‌بيت (ع) و جهان اسلام را دارند، بايستند تا بتوانند اسلام را جهاني كنند.

به نظر شما اجتماع مسلمانان در حج چه اهميتي دارد؟

بهتر است اين گونه به سئوال شما پاسخ بگويم كه مسلمانان در لابه‌لاي انجام اعمال عبادي اجتماعات مختلفي را تشكيل مي‌دهند مانند نماز جماعت اين عمل عبادي علاوه بر اينكه ارتباط معنوي بين بنده با خداوند متعال برقرار مي‌كند ثواب بي‌شماري نزد پروردگار دارد.

اين اجتماع مسلمانان در يك مكان موجب يادآوري اتحاد و وحدت بين مسلمانان به صورت روزانه بوده به همين دليل در احاديث و روايات بيان شده اگر تعداد نمازگزاران از ۱۰ نفر بگذرد به قدري ثواب دارد كه اگر درختان قلم و آب دريا مركب شود ثواب آن را نمي‌توانند بنويسند، كه اين مهم بيانگر اهميت انجام اين عمل عبادي به صورت جماعت در نزد پروردگار است.

همچنين مسلمانان به صورت هفتگي در نماز جمعه با يكديگر اجتماع مي‌كنند كه به عنوان حج فقرا محسوب مي‌شود چرا كه در روايات و احاديث نيز بيان شده كه اگر كسي سه هفته به ترتيب در نماز جمعه شركت كند ثواب حج عمره را دارد كه اين مهم بيانگر اهميت ديگر اجتماع مسلمانان به صورت هفتگي است.

مسلمانان يك اجتماع ديگري به صورت سالانه به نام حج دارند كه به عنوان بزرگترين كنگره وحدت اسلامي محسوب مي‌شود و ثواب بالايي دارد چرا كه اتحاد و همبستگي در بين مسلمانان ارتقا مي‌يابد تا آنان با انجام اين مهم پيام اسلام را در دنيا جهاني كنند به همين دليل در دين اسلام به انجام آن بين مسلمانان سفارش ويژه شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار