کد خبر: 640184
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۶
اعتراف بي‌سابقه امريكا
گفت وگوهاي سازش بين اسرائيلي‌ها و فلسطيني‌ها كه با تلاش واشنگتن در طول يك سال گذشته دوباره از سر گرفته شده بود، به نظر مي‌رسد در آستانه شكست نهايي قرار دارد؛ مسئله‌اي كه وزير خارجه امريكا براي اولين بار، اقدامات غيرسازنده مقامات رژيم صهيونيستي را عامل اصلي اين شكست عنوان كرد.
محمد بابايي نساز
به گزارش «جوان»، اظهارات روز گذشته جان كري درباره نقش اسرائيل در ناكامي گفت‌وگوهاي سازش بين رژيم صهيونيستي و مقامات تشكيلات خودگردان فلسطين را مي‌توان نشانه‌اي از نااميدي وي دانست كه پس از انتخاب شدن به عنوان وزير خارجه امريكا، حل اين بحران قديمي منطقه را در اولويت سياست خارجي خود قرار داده و تلاش‌هاي زيادي براي ايجاد سازش بين دو طرف به كار گرفته بود.
 
نكته قابل توجه در اظهارات اخير جان كري اين بود كه وي رژيم صهيونيستي را عامل اصلي اين شكست معرفي كرد. وزير خارجه امريكا در سخنراني روز سه‌شنبه خود در مقابل كنگره اين كشور تأكيد كرد: «برنامه اسرائيل براي احداث 700 واحد مسكوني در قدس شرقي، تقريباً همان چيزي است كه به فروپاشي مذاكرات صلح با فلسطيني‌ها منجر شد. » كري ادامه داد: «جاي تاسف است اسيران فلسطيني كه قرار بود روز شنبه آزاد شوند، آزاد نشدند و پس از آن اسرائيل مناقصه‌هاي احداث 700 واحد مسكوني در قدس را منتشر كرد. » هر‌چند وي در ادامه طرف فلسطيني را نيز به علت درخواست عضويت در سازمان‌هاي بين‌المللي سرزنش كرد.
 
 اعلام مناقصه‌هاي احداث شهرك‌هاي صهيونستي در كرانه باختري درست در حالي صورت گرفت كه واشنگتن تلاش مي‌كرد راهي را پيدا كند تا دو طرف بار ديگر بر سر ميز مذاكرات كه پس از 29 آوريل با بن بست مواجه شده بود، حاضر شوند. اظهارات روز سه‌شنبه جان كري با واكنش تند نفتالي بنت، وزير اقتصاد رژيم صهيونيستي مواجه شد.
 
وي با تأكيد بر اينكه اسرائيل از اين بابت از كسي عذرخواهي نمي‌كند، مدعي شد كه شهرك‌سازي‌ها باعث شكست مذاكرات صلح نشد. با رسيدن مذاكرات سازش به مرحله كنوني، به نظر مي‌رسد امريكا در حال حاضر دو گزينه بيشتر پيش رو ندارد؛ يا بار ديگر تلاش‌هاي بيشتري براي احياي آن به كار گيرد يا اينكه با قبول شكست خود از اين مذاكرات خارج شود. اما با توجه به تحولات منطقه و بين‌الملل در حال حاضر به هيچ وجه زماني مناسبي نيست كه امريكا اعتراف كند مذاكرات سازش با شكست مواجه شده است. در همين خصوص ديويد ميلر يكي از مذاكره‌كنندگان سابق امريكا گفته است كه «ناكامي فرآيند صلح تنها به اين باور كه ما دقيقاً نمي‌دانيم داريم چه مي‌كنيم، اعتبار بيشتر مي‌دهد. »

به همين دليل جان كري ضمن تأييد اينكه دو طرف فلسطيني و اسرائيلي در روزهاي اخير اقدامات غير‌مفيدي را اتخاذ كرده‌اند، ابراز اميدواري كرد دو طرف به راهكاري براي از سرگيري مذاكرات جدي دست يابند. اما سرسختي مقامات صهيونيستي به ويژه در عدم آزاد كردن اسراي فلسطيني و افزايش ساخت‌وساز‌ها در كرانه باختري از يك طرف و امضاي درخواست عضويت فلسطين در 15 سازمان و كنوانسيون بين‌المللي توسط محمود عباس از طرف ديگر اين ابراز اميدواري جان كري را بيش از بيش بي‌اثر مي‌كند.

اين اقدام عباس كمي پيش از پايان مدت 9 ماهي صورت مي‌گيرد كه دو طرف فلسطيني و اسرائيلي ژوئن گذشته براي دستيابي به توافق با آن موافقت كردند. بر اساس توافقي كه جان كري ژوئن گذشته به آن دست يافت، طرف فلسطيني از مراجعه به سازمان ملل متحد براي 9 ماه خودداري مي‌كند و در مقابل اسرائيل 104 بازداشت شده را پيش از سال 1993 آزاد مي‌كند. عباس دليل اقدام خود را وقت‌كشي طرف مقابل در آزادسازي اسراي فلسطيني اعلام كرد. اسرائيل اوايل فروردين از آزادي چهارمين و آخرين گروه اسيران فلسطيني بر اساس توافق با فلسطيني‌ها خودداري كرد تا بتواند از آن به عنوان اهرم فشاري در مذاكرات استفاده كند.
 
 در واكنش به اقدام عباس، بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي چهارشنبه به وزراي كابينه خود دستور داد تمام همكاري‌هاي خود با طرف فلسطيني را تعليق كنند. البته «زيپي ليوني» وزير دادگستري كه مسئوليت مذاكره با تشكيلات خودگردان را بر عهده دارد و وزارت جنگ اين رژيم از اين دستور مستثني شده‌اند. هر‌چند كري در ادامه اظهارات خود نسبت به از سرگيري اين مذاكرات ابراز اميدواري كرد، اما همانطور كه نشريه صهونيستي جرزالم‌پست مي‌نويسد اين ابتكار جان كري در همان ابتدا ناكام بود، چراكه محمود عباس بر چيزي تأكيد دارد كه به علت ماهيت شكننده ائتلاف نتانياهو در كابينه، قبول آن از طرف نخست وزير رژيم صهيونيستي غيرممكن است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار