کد خبر: 639193
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همواره از ابتدای کودکی بزرگترین آرزویم این بوده که خادم علی ابن موسی الرضا(ع) باشم.
پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، محمد جواد ظریف در زمان حضور خود در مشهد مقدس به دیدار آیت الله واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در خرسان و تولیت آستان قدس رضوی رفت، از بیمارستان فوق تخصصی رضوی، مجهزترین و پیشرفته‌ترین مرکز پزشکی هسته‌ای خاورمیانه بازدیدی دو ساعته داشت و از رواق جدید و زیبای دارالمرحمه و مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی دیدن کرد و در دفتر یادبود این مرکز، جملاتی به یادگار نوشت.

در بیمارستان رضوی دقایقی را با او همکلام شدیم که از مذاکرات گرفته تا دستاوردهای آستان قدس رضوی در حوزه سلامت را شامل می‌شود. ماحاصل این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.

* آقای دکتر ظریف! شما امروز از بخش‌های مختلف بیمارستان فوق تخصصی رضوی بازدید کردید. لطفا نظرتان را در رابطه با این بازدید بفرمایید.

واقعاً امروز باعث افتخار بود که توانستم از این مجموعه بی‌نظیر بازدید کنم. کاری است که برای خدمت به مردم صورت گرفته که نه‌تنها از جهت ارائه خدمات فوق مدرن به مردم باعث افتخار است، بلکه از جهت نوع معماری، میزان مدرن بودن و میزان پیشرفته بودن کار و تمام زوایایی که دیده شده برای ارائه بهترین خدمات به بیماران، می‌تواند به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ کشور مطرح باشد.

این مرکز می‌تواند معرف پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت و همین طور قطبی برای گردشگری سلامت در کشور باشد.

بنده با توجه به اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته حضور داشته و دیده‌ام، بیمارستانی با این شکل، تجهیزات و امکانات و این میزان از جذابیت که مریض احساس نکند در یک محیط درمانی حضور دارد، اگر نگوییم در دنیا بی نظیر است، اما قطعاً کم نظیر است که زمینه‌ای را هم برای معرفی دستاوردهای کشور و هم جذب گردشگر فراهم می‌کند.

* شما معتقد هستید که بیمارستان رضوی با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، می‌تواند در بحث گردشگری سلامت نقش مهمی ایفا کند. از طرفی یکی از دستگاه‌های اصلی کشور در بحث جذب گردشگر سلامت، وزارت امور خارجه است. آیا پس از این بازدید، برنامه‌ای برای اطلاع رسانی ظرفیت‌های این مرکز و مراکز مشابه دارید؟


حتماً. هم در حوزه اطلاع رسانی شخصی و هم توسط نمایندگی‌های خارج از کشور این امکان را معرفی خواهیم کرد. همین طور یک حرکت جدید با محوریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شروع شده که وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و درمان و چند نهاد دیگر در آن عضو هستند. حتماً در آن محور هم تلاش خواهیم کرد که بیشترین معرفی را از اینجا داشته باشیم و بیشترین تسهیلات را برای مراجعه کنندگان به این مرکز فراهم کنیم.

* بخش جدید بیمارستان رضوی به عنوان مدرن‌ترین مرکز پزشکی هسته‌ای خاورمیانه، نیازمند تولیدات دارویی داخلی است. جنابعالی به عنوان وزیر امور خارجه و مسئول مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵،از حق ایران در فناوری صلح آمیز هسته‌ای دفاع می‌کنید. آیا شرایط به گونه‌ای فراهم خواهد شد که مواد اولیه مورد نیاز جهت مداوای بیماران در داخل کشور فراهم شود و این امکانات مورد استفاده قرار گیرد؟

یکی از مهم‌ترین مباحثی که داشته‌ایم و یکی از مهم‌ترین نقاط ضعفی که غرب در رابطه با جمهوری اسلامی ایران دارد، این است که در حوزه درمان امکانات لازم را برای ایران فراهم نکرده‌اند. گرچه ما توان خرید داشته و داریم، اما در زمینه فراهم کردن امکانات همیشه با معضلاتی مواجه بوده‌ایم. باعث خوشبختی است که بیمارستان رضوی توانسته علی‌رغم همه موانعی که بوده، امکاناتی را فراهم کند، اما هنوز جهت فراهم کردن رادیو ایزوتوپ‌ها برای استفاده در دستگاه‌هایی که در این بیمارستان و سایر بیمارستان‌ها وجود دارد، نیاز به تأسیساتی مانندرآکتور آب سنگین اراکوجود دارد که بتواند رادیو ایزوتوپ‌های لازم را فراهم کند.

این از نکاتی است که ما همواره در مذاکرات‌مان دنبال کرده‌ایم؛ این که جمهوری اسلامی به دنبال به دست آوردن آخرین فناوری‌های مدرن برای خدمت به مردم خودش است و به دنبال بمب نیست. این مرکز درمانی به صورت شفاف و صریح نشان می‌دهد که آنچه جمهوری اسلامی به دنبال آن است، فراهم کردن تمام نیازمندی‌هایی است که برای پزشکی هسته‌ای و سایر فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای مورد احتیاج مردم ایران است.

* آقای دکتر! از آنجا که ما وابسته به یک مرکز معنوی هستیم، یکی دو سئوال هم با حال و هوای حرم مطهر رضوی داریم. شما اخیراًمتفخر به عنوان خادمی بارگاه منور رضوی شده‌اید. احساس خودتان را از این رویداد مهم بیان کنید.

من خدمت حضرت آیت الله واعظ طبسی هم عرض کردم که همیشه یکی از بزرگترین آرزوهای من از همان اوان کودکی این بوده که بتوانم خادم حضرت رضا(ع) باشم، لذا هر وقت به این افتخار نایل شوم، یکی از بزرگترین دستاوردهای زندگی‌ام رقم خواهد خورد. هرچند هنوز حکم رسمی صادر نشده است و امیدواریم که هرچه زودتر به این افتخار نائل شویم و بتوانیم خدمت کنیم.

* به عنوان یک خادم امام رضا(ع) در مذاکرات و مناسبات سیاسی پیش رو چه کمکی از ارباب و ولی نعمت تان حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام خواهید گرفت؟

همیشه بزرگ‌ترین پشتوانه ما برای موفقیت در مذاکرات و انجام هر کاری در حوزه ملی، الطاف خداوند متعال با توسل به معصومین علیهم السلام بوده و بخصوص حضرت رضا علیه السلام را حامی و پشیبان خود می‌دانیم. حتماً هم قبل از مذاکرات برای توسل به حضرت رضا(ع) تلاش کرده‌ایم و الان هم که در آستانه مذاکرات هستیم، خوشحالیم که به زیارت مضجع شریف آن حضرت مشرف شده‌ایم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار