کد خبر: 634949
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱
از اینترنت ارزان و سالم تا انقلاب فناوری در سال 2200/ الزام مجوز تولید نرم‌افزار موبایل
در هفته ای که گذشت اخبار داخلی و خارجی بسیاری در ابعاد مختلف اینترنت از جمله سرعت، قیمت، قوانین جدید و محتوا به گوش رسید و در همین حال اخبار متفاوتی از تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی منتشر شد و در نهایت اینکه محققان جهان را در سال 2200 پیش بینی کردند.

برنامه های دولت برای ارائه اینترنت سالم و نیز کاهش 20 درصدی قیمت اینترنت برای کاربران و کاهش 35 درصدی نرخ پهنای باند برای شرکتهای اینترنتی را می توان از جمله مهمترین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات در هفته ای که گذشت عنوان کرد؛ در همین حال پیش بینی جهان در 110 سال آینده، باز هم اخباری از آیفون جدید، مذاکره اروپایی ها با ایران برای تامین تجهیزات مخابراتی و الزام قانونی جدید برای اپ استورها از دیگر اخبار مهم این بخش در یک هفته گذشته بوده است.

اینترنت سالم‌ در راه است

دبیر شورایعالی فضای مجازی از تدوین و بررسی طرح جامع اینترنت سالم در کارگروه تخصصی فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و گفت: این طرح پس از تدوین، برای تصویب نهایی به شورایعالی فضای مجازی ارسال می شود.

محمدحسن انتظاری یکی از بحث های مهم این طرح را نظام جامع پالایش حوزه فضای مجازی برشمرد و گفت: در این طرح، 7 زیرنظام جامع مانند پالایش، محتوا و آموزش دیده شده است.

110 سال دیگر جهان چگونه خواهد بود

محققان مرکز Popular Mechanics بر پایه سیر تحولات 110 سال گذشته، 110 پیش‌بینی را برای 110 سال آینده انجام داده‌اند و ادعا می‌کنند که بخش اعظم این پیش‌بینی‌ها به حقیقت می‌پیوندد.

پیشگویی در مورد 110 سال آینده،حاکی از آن است که شرکت گوگل و «آژانس طرح‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی» (DARPA) به گونه‌ای علم را جلو می‌برند که طی این یک دهه نیاز انسان به یادگیری زبان‌های جدید از بین می‌رود و همه دستگاه‌های الکترونیکی به یک مترجم هوشمند تبدیل می‌شوند.

در طرحی دیگر از سوی محققان دانشگاه MIT نیز لباس‌هایی ساخته می‌شود که در آن‌ها از حسگرهای هوشمند استفاده شده است و بر اساس دمای محیط می‌تواند بدن فرد را به دمای متعادل برساند.جالبتر آنکه تا 110 سال دیگر هوش مصنوعی از هوش انسان فراتر خواهد رفت و انسان می تواند تخصص در یک رشته ورزشی را در کمتر از یک ثانیه بیاموزد یا در همین زمان نحوه استفاده از یک دستگاه پیچیده را یاد بگیرد. همچنین علم بشر به قدری پیشرفت خواهد کرد که سفر بین کرات مختلف شبیه به سفرهای درون‌شهری انجام خواهد شد و بسیاری از ساکنان زمین، ساکن کره ماه خواهند بود.

در این سال‌ انسان‌های روبوتیک و مصنوعی مانند انسان‌های حقیقی زندگی خواهند کرد و شهرها از مواد فوق پیشرفته‌ای ساخته خواهند شد که می‌توانند زمین و آسمان را تمیز نگه دارند. در این سال پوست بدن انسان مانند یک نمایشگر هوشمند همه اطلاعات مورد نیاز او را در اختیارش خواهد گذاشت و انسان به محض آن‌که به یک موضوع فکر کند، همه اطلاعات مربوط به آن را مقابل خود در اختیار خواهد گرفت.

اینترنت ارزان شد اما شرکتها اعتراض کردند

در هقته ای که گذشت مصوبه کاهش نرخ 35 درصد پهنای باند اینترنت برای شرکتهای ارائه دهنده اینترنت ADSL و کاهش نرخ 20 درصدی اینترنت حجمی برای کاربران به شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکتهای PAP و شرکتهای مخابرات استانی ابلاغ شد؛ اما این مصوبه واکنش های متفاوتی را به دنبال داشت به نحوی که فعالان صنف اینترنت و ارائه کنندگان خدمات اینترنت شامل ISP، ISDP ، وایمکس و GPRS در نامه ای اعتراضی به وزیر ارتباطات خواستار تجدیدنظر در نوع نگاه صورت گرفته به تعرفه این خدمات شدند و این مصوبه را تفکیک امتیازی دانستند که از سوی وزارت ارتباطات برای شرکتهای PAP اعمال شده است.

در همین حال شرکتهای PAP و مخابرات نیز اعلام کردند که مصوبه ای به آنها ابلاغ نشده که بخواهند قیمت اینترنت را کاهش دهند.

انقلابی جدید در سرعت اینترنت

یک شرکت اینترنتی اعلام کرد فناوری جدیدی را در اختیار گرفته که می‏ تواند سرعت اینترنت را بین 200 تا 400 گیگابیت بر ثانیه افزایش دهد. این فناوری از چنان سرعتی برخوردار است که به کمک آن می ‏توان یک فایل 160 گیگا بایتی را در عرض چند ثانیه دانلود کرد.

دانشمندان شرکت آی بی ام درکنفرانس بین المللی مدارهای جامد (ISSCC) با استفاده از یک ابزار پیش‏ نمونه که دراین کنفرانس ارائه کردند ، به این سرعت دست یافتند؛ در این ابزار از فناوری تبدیل آنالوگ به دیجیتال استفاده شده و به کمک آن می توان سرعت انتقال داده های کلان بین پایگاه های پردازش ابری را افزایش داد.

سرویسهای جدید ارتباطی در راهند

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تشکیل کارگروه راهبردی رگولاتوری کشور، کار کارشناسی برای صدور پروانه های فعالیت بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در سال 93 را در دستور کار قرار داد که براساس آن شرایط مدنظر برای صدور مجوز فعالیت نسل سوم موبایل، قرارداد با مشاوران خارجی برای صدور مجوز نسل چهارم موبایل، صدور پروانه اپراتور دوم پست، صدور پروانه برای رفع انحصار در حوزه اینترنت پرسرعت و مجوز برقراری رومینگ ملی صادر می شود.

همچنین قرار است رگولاتوری مجوزی صادر کند که امکان جابه‌جایی شماره موبایل بین اپراتورها فراهم شود تا مشترکان اپراتورهای موبایل، با حفظ شماره خود و بدون تغییر آن، در صورت نیاز اپراتور خود را تغییر دهند.

رمز عبوری که هک نمی‌شود

یک پژوهشگر علوم رایانه شیوه نوینی با استفاده از راهبرد جغرافیایی برای انتخاب رمز عبور اینترنتی ارائه کرده که حتی هکرهای حرفه ای نیز توان هک کردن آن را ندارند.

"زیاد السلام" پژوهشگر موسسه ZSS راس الخیمه در امارات متحده عربی اعلام کرد: رمز عبور "جغرافیایی" یک راهبرد ساده ساخت رمز عبورهایی است که می تواند دسترسی به هویت های مختلف را ایمنی بخشد. این شیوه همچنین خطر آسیب پذیری برنامه های مبتنی بر رمز عبور را نیز کاهش می دهد.

مشترکان تلفن ثابت طلبشان را از مخابرات گرفتند

شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که مشترکان تلفن ثابت در 23 استان طلبشان را از مخابرات گرفتند. این مبالغ مربوط به دوره ای از قبوض تلفن ثابت مشترکان بود که مخابرات براساس تعرفه ای که به تائید شورای رقابت رسیده بود صورتحساب مشترکان را صادر کرد اما پس از آن قرار شد تعرفه‌ها بار دیگر به حالت قبلی خود بازگردند، بر این اساس قرار شد در استان‌هایی که مبلغی بابت هم‌کدسازی از کاربران تلفن ثابت دریافت شده مبلغ مابه‌التفاوت به آن‌ها بازگردانده شود که در دوره اخیر قبض‌های تلفن ثابت این اتفاق افتاد و این رقم به کاربران 23 استان بازگردانده شد.

ارتباطی میان موبایل و سرطان نیست

 تحقیقات یک دهه پزشکان انگلیسی ثابت کرد که ارتباطی میان استفاده از موبایل و به وجود آمدن تومورهای سرطانی در کاربران وجود ندارد.

تحقیقاتی که در طول 11 سال گذشته انجام شده نشان داده که هیچ گواهی مبنی بر تهدید کاربران برای ابتلا به سرطان با استفاده از گوشی‌های تلفن‌ همراه وجود ندارد.

ایرانی‌ها گذرنامه‌ بیومتریک می‌گیرند

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا از صدور گذرنامه‌های بیومتریک در آینده نزدیک، خبر داد و گفت: فرآیند آغاز صدور این گذرنامه‌ها در مراحل پایانی است.

گوشی جدید گوگل با شکلی متفاوت

شایع شده که گوگل در حال طراحی گوشی جدیدی با صفحه کلید QWERTY، کلیدهای بازی و باتری با عمر طولانی است. گوشی جدید گوگل که قرار است از سری نکسوس با نام Nexus P3 عرضه شود، ششمین نسل گوشی گوگل به شمار می‌رود.

بر اساس اطلاعاتی که درباره Nexus P3 منتشر شده، این دستگاه دارای صفحه کلید QWERTY است و با کلیدهای ویژه بازی همانند Xperia Play سونی اریکسون راهی بازار می‌‌شود. این گوشی دارای باتری 4700 میلی‌آمپری، صفحه نمایش این گوشی پنج اینچی و دوربین 12 مگاپیکسلی و دوربین ثانویه دو مگاپیکسلی است.

دیپلمه‌ها گواهی ICDL می‌گیرند

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: ارائه گواهینامه مهارت «فناوری اطلاعات» و «زبان» به دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل دیپلم از سال تحصیلی آینده به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

جاسوس خطرناکی که هفت سال پنهان ماند

پژوهشگران شرکت کسپرسکی از کشف یک جاسوس‌افزار پیشرفته سایبری خبر دادند که از سال ۲۰۰۷ فعال بوده و به تازگی شناسایی شده است. ماموریت اصلی «ماسک»، جاسوسی از مراکز دولتی و دفاتر دیپلماتیک بود.

تولید نرم‌افزار موبایل مجوز می‌خواهد

مدیر سامانه های همراه مرکز رسانه های دیجیتال از الزامی شدن اخذ مجوز برای اپلیکیشن ها و برنامه های کاربردی تلفن همراه خبر داد و گفت: فعالان این بخش به عنوان ناشر دیجیتال باید از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال مجوز ارائه خدمات دریافت کنند.

امیر سیاح افزود: ارائه دهندگان خدمات اپلیکیشن – اپ استورها- ، به عنوان ناشران دیجیتال باید قبل از ارائه خدمات، از سایت سرآمد وزارت ارشاد –saramad.ir - مجوز فعالیت دریافت کنند.

2110 نوکیا بیست ساله شد

بیست‌ سال پیش نوکیا گوشی 2110 را به عنوان پیشرو به بازار موبایل دنیا عرضه کرد و به این شکل نخستین گام‌های خود را برای موفقیت در بازار تلفن همراه دنیا برداشت؛ این گوشی یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های زمان خود بود زیرا در آن زمان نوکیا فهمیده بود که عرضه یک محصول برای موفقیت نیاز به چه آیتم‌هایی دارد.

گوشی 2110 در دوره‌ای راهی بازار شد که بدنه گوشی‌ها بزرگ، صفحه نمایش آنها کوچک و باتری‌ این دستگاه‌ها عمر طولانی نداشتند، بنابراین 2110 با طراحی باریک، بلند و شیک انقلابی به پا کرد.

علاقه اروپایی‌ها به حضور در بازار ICT کشور

معاون شرکت مخابرات ایران از ازسرگیری مذاکرات با شرکتها و وندورهای اروپایی و چینی برای تامین تجهیزات مخابراتی در پی انتشار اخباری مبنی بر لغو تحریم ها در بازار مخابرات و ارتباطات خبر داد و گفت: با لغو تحریم ها در بازار مخابرات، توسعه شبکه مخابراتی برای گذر به نسل آینده ارتباطات اتفاق می افتد.

بازهم اخباری از اپل

در هفته ای که گذشت بازهم اخباری از کمپانی اپل منتشر شد اینکه اپل تولید آی‌پد 2 را به پایان می‌رساند و محصولات بعدی خود را باریک‌تر تولید می کند.

براین اساس شایع شده اپل نسل دوم آی‌پد را به دلیل کاهش تقاضا کم‌کم از چرخه تولید حذف می‌کند. آی‌پد 2 اوایل سال 2011 معرفی شد و از آن زمان تاکنون این دستگاه به یکی از پیشنهادات اپل در سطح قیمتی پایین تولید و عرضه شده است.

همچنین شایع شده که اپل آی‌‌فون و آی‌پد بعدی را با ضخامت باریک‌تر راهی بازار می‌کند.به نحوی که قرار است ضخامت اجزایی همانند LED را 0.4 میلیمتر کاهش دهد بر این اساس آی‌فون بعدی 0.2 میلی‌متر از iPhone 5s باریک‌تر می‌شود.

توقف تلویزیون اینترنتی در ایستگاه هماهنگی

پس از ماهها انتظار برای رسیدن زمان ثبت نام تلویزیون اینترنتی در بهمن ماه و پس از آنکه معاون وزیر ارتباطات ارائه تلویزیون اینترنتی بدون مجوز از این وزارتخانه را غیرقانونی اعلام کرد مدیرعامل شرکت سروش رسانه به عنوان ارائه دهنده خدمات تلویزیون تعاملی در کشور گفت: زمان ثبت نام برای دریافت تلویزیون تعاملی هنوز قطعی نشده است و این زمان بعد از هماهنگی با سازمانهای مربوطه اعلام می شود.

مجید زاهدی وش در مورد آخرین وضعیت ارائه خدمات تلویزیون تعاملی در کشور که پیش از این قرار بود ثبت نام آن در 6 شهر از اواخر بهمن ماه آغاز شود، اظهار داشت: آمادگی های فنی و اجرایی لازم برای ثبت نام ارائه سرویس صورت گرفته است و در حال مذاکره با سازمانهای مرتبط برای ارائه این سرویس هستیم.

 

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار