کد خبر: 634874
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۷
26 كشته و 500 زخمي در درگيري‌هاي مخالفان با نيروهاي پليس
دور جديد درگيري‌هاي خونين اوكراين در حالي منجر به كشته و زخمي شدن صد‌ها نفر شده كه معترضان در شهرهاي غربي اين كشور نيز برخي ساختمان‌هاي دولتي را تصرف كرده‌اند.

دور جديد درگيري‌هاي خونين اوكراين در حالي منجر به كشته و زخمي شدن صد‌ها نفر شده كه معترضان در شهرهاي غربي اين كشور نيز برخي ساختمان‌هاي دولتي را تصرف كرده‌اند. با تشديد درگيري‌ها و افزايش تعداد كشته‌ها برخي منابع از احتمال شبه‌كودتا در اين كشور خبر دادند، حتي برخي خبرها از ورود گروه‌هاي تروريستي به اوكراين حكايت دارد.

به گزارش «جوان»، زمستان سرد كي‌يف، پايتخت اوكراين درحالي به روزهاي گرم تابستان تبديل شده است كه در تازه‌ترين گزارش‌ها آتش در خيابان‌هاي اين شهر شعله‌ور است. دور جديد درگيري‌هاي خشونت‌آميز كي‌يف، روز سه‌شنبه ساعاتي پس از اعلام آمادگي روسيه براي اعطاي كمك مالي 2 ميليارد دلاري به اوكراين آغاز شد. در اين درگيري‌ها كه بين نيروهاي پليس با مخالفان دولت بود 26 نفر از جمله 9 پليس كشته و نزديك به 500 نفر زخمي شدند كه حال برخي از آنها وخيم گزارش شده است.
 
 به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از الميادين، وزارت بهداشت اوكراين روز چهارشنبه اعلام كرد: 241 نفر از زخمي‌ها در بيمارستان‌هاي كي‌يف بستري شده‌اند. در بين بستري‌شدگان 49 نفر مأمور امنيتي، پنج خبرنگار، يك نماينده مجلس و سه نوجوان قرار دارند. با ادامه موج جديدي از درگيري‌ها در ميدان استقلال كي‌يف ميان معترضان و نيروهاي ضد شورش، شعله‌هاي آتش تا ديشب همچنان در اطراف كمپ‌هاي معترضان در اين ميدان به چشم مي‌خورد.
 
ابعاد خشونت‌هاي اوكراين به حدي است كه ويكتور يانوكوويچ، رئيس‌جمهور اين كشور ديروز با صدور حكمي روز پنج‌شنبه را در اوكراين روز عزاي عمومي اعلام كرد. براساس برخي گزارش‌ها، نيروهاي امنيتي با مقاومت معترضان كه بعضاً مسلح به چماق هستند و كلاهخود بر سر دارند، روبه‌رو شده‌اند و دود غليظي اطراف اين ميدان را فرا گرفته است. به گزارش دويچه‌وله، پليس ضمن هشدار به معترضان با بلندگو از زنان و كودكان خواست اين ميدان را ترك كنند و اقدام خود را «عمليات مبارزه با تروريسم» ناميد. ميدان استقلال كي‌يف اكنون كانون خشونت‌بارترين درگيري‌ها در هفته‌هاي اخير بوده است.
 
در واكنش به اين اقدام پليس، واشنگتن و كشورهاي اروپايي درباره آنچه «استفاده از زور» ناميدند به دولت اوكراين هشدار دادند و نگراني خود را از اوضاع بحراني اين كشور اعلام داشتند. مخالفان دولت علاوه بر اينكه خواستار برگزاري انتخاباتي جديد شدند، خواهان اصلاح قانون اساسي براي انتقال قدرت از رئيس‌جمهور به پارلمان نيز هستند. ويكتور يانوكوويچ، پيشتر در پاسخ به رهبران مخالفان پيشنهاد انتصاب در پست‌هاي دولتي را به آنها دادند اما با امتناع مخالفان نسبت به اين مسئله مذاكرات به هيچ جايي نرسيد.
 
 ‎ روسيه تلاش براي كودتا را محكوم كرد
تشديد درگيري‌ها در كي‌يف و افزايش تعداد كشته‌ها در اين كشور بيانگر اين است كه به احتمال زياد در اين كشور شبه‌كودتايي رخ داده است. اين احتمال را مي‌توان از اظهارات مقامات روسي به وضوح مشاهده كرد كه نسبت به وقوع كودتا در اين كشور نگران هستند. وزارت خارجه روسيه ديروز «تلاش براي كودتا» در اوكراين را محكوم و اعلام كرد از رهبران مخالفان دولت مي‌خواهد خشونت‌ها را متوقف كنند.
 
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزارت خارجه روسيه با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه از شرايط چنين بر مي‌آيد كه تلاشي براي كودتا صورت گرفته است. در اين بيانيه آمده است طرف روسي خواهان آن است كه رهبران مخالفان خونريزي را در كشورشان متوقف كنند و بدون معطلي گفت‌وگو با حكومت قانوني را بدون تهديد يا ضرب‌الاجل از سر بگيرند.
 
سخنگوي رئيس‌جمهور روسيه نيز تصريح كرد كه افراط‌گرايان عامل بحران كنوني اوكراين هستند و مسكو معتقد است كه اينگونه اقدامات تلاش براي كودتا عليه دولت است. «ديميتري پسكوف»، سخنگوي «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهور روسيه در واكنش به ناآرامي‌هاي اخير اوكراين تصريح كرد: «رئيس‌جمهور روسيه معتقد است افراط‌گرايان مقصر وضعيت كنوني اوكراين هستند و مسكو اميدوار است كه شركاي اوكرايني‌اش هرچه سريعتر اوضاع شكل گرفته در اين كشور را آرام كنند».
 
پسكوف ادامه داد: مسكو به شدت خشونت‌هاي عناصر افراطي را محكوم مي‌كند، به علاوه اين اقدامات در ضبط سازمان‌هاي دولتي در شهرهاي مختلف اوكراين، تسخير سازمان‌هاي اجراي قانون و تلاش براي ضبط تسليحات تنها يك كودتا تلقي مي‌شود. روسيه تاكنون در مقابل اعتراضات اوكراين موضع تندي اتخاذ نكرده و حالت انفعالي را در پيش گرفته است.
 
نگراني روسيه از حوادث اوكراين در حالي است كه دولت يانوكوويچ براي ماندن در اردوگاه روسيه و پشت كردن به اتحاديه اروپا به چنين وضعي دچار شده است اما آنچه از شواهد و نگراني مقامات روس برمي‌آيد، بيانگر اين است كه دوران حكومت متحد اروپايي روسيه به پايان رسيده و ريشه‌هاي شروع فروپاشي در دولت كنوني اوكراين نيز با استعفاي نخست وزير اين كشور آغاز شده است. حالت انفعالي روسيه در قبال تحولات اوكراين به نوعي مي‌تواند يادآور انقلاب رز در گرجستان باشد كه با عدم مداخله روسيه در حوادث اين كشور، غربگرايان بدون هيچگونه هزينه‌اي به پيروزي رسيدند.

‎ حضور گروه‌هاي تروريستي در اوكراين

اگرچه اوضاع كنوني اوكراين بحراني است اما وضعيت داخلي اين كشور زماني وخيم‌تر خواهد شد كه گروه‌هاي تروريستي از كشورهاي آسيايي نيز به اين كشور نفوذ كنند. در همين راستا، شبكه الميادين ديروز به نقل از يكي از نمايندگان پارلمان اين كشور اعلام كرد شماري افراد مسلح از سوريه و قفقاز به تندروهاي مخالف دولت كه در مركز كي يف تجمع كرده‌، پيوسته‌اند. البته الميادين به هيچ جزئياتي در اين‌باره اشاره نكرد. گروه‌هاي تروريستي در سوريه از زمان شروع بحران در اين كشور، در نبرد با دولت سوريه جنگ داخلي را آغاز كرده‌اند كه تاكنون ده‌ها هزار نفر كشته شدند.

‎ يانوكوويچ مخالفان را به آشتي فراخواند

رئيس‌جمهور اوكراين روز چهارشنبه از مخالفان خواست تا به موضع مشترك دست يابند و به خاطر آينده‌ اين كشور آشتي كنند. به گزارش «ايسنا» به نقل از خبرگزاري فرانسه، ويكتور يانوكوويچ در بيانيه‌اي گفت:«من هميشه معتقدم كه استفاده از زور راه اشتباهي است. دستيابي به يك موضع مشترك هميشه بهترين و مؤثرترين گزينه است. به يك سازش دست يابيد. به يك توافق دست يابيد. من تاكنون بارها گفته‌ام كه دولت در اين مورد قدرت را از دست خواهد داد. مخالفان نيز قدرت را از دست خواهند داد اما اوكراين پيروز خواهد شد.‌» وي به رهبران مخالفان تأكيد كرد تا خودشان را از افراط‌گرايي دور سازند و به آنها هشدار داد در غير اين صورت اقدام كاملاً متفاوتي در رابطه با آنها انجام خواهد داد. يانوكوويچ همچنين در اين بيانيه گفت: «تعدادي از اعضاي مخالفان ضددولتي هنگامي كه از حاميان خودشان خواسته‌اند تا در اعتراضات مربوط به ميدان استقلال سلاح با خود بياورند، خط قرمز را رد كرده‌اند.» دستيابي برخي افراط‌گرايان به سلاح گرم، زمينه را براي جنگ داخلي در اين كشور فراهم مي‌كند كه اوضاع را بيش از پيش بحراني‌تر خواهد كرد. يانوكوويچ در بيانيه خود، اين افراد را «جاني» خوانده و گفت كه آنها در دادگاه محاكمه خواهند شد.

‎ درخواست تحريم اتحاديه اروپا عليه اوكراين

با تشديد اعتراضات مردمي در كي‌يف، احتمال تحريم اوكراين از سوي اتحاديه اروپا با جديت بيشتري دنبال مي‌شود. از زمان شروع بحران در اين كشور، اروپا تاكنون از اعمال تحريم‌هاي ضد كي‌يف خودداري كرده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، كاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز چهارشنبه اعلام كرد: «اتحاديه اروپا به زودي تحريم‌ها بر ضد عاملان سركوب در اوكراين را بررسي مي‌كند. كاترين اشتون از نمايندگان اتحاديه اروپا در امور مسائل امنيتي خواست نشستي برگزار كنند كه در آن همه گزينه‌هاي ممكن درخصوص اوكراين از جمله تحريم‌ها بر ضد عاملان سركوب و نقض حقوق بشر، مورد بررسي قرار بگيرد.» دونالد تاسك، نخست وزير لهستان نيز ديروز گفت كه اعمال تحريم اتحاديه اروپا عليه اوكراين را مطرح خواهد كرد. تاسك خطاب به نمايندگان مجلس اين كشور اعلام كرد: «با سران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا صحبت مي‌كنم و از آنها مي‌خواهم اوكراين را تحريم كنند.» اين درحالي است كه آنگلا مركل، صدراعظم آلمان روز دوشنبه اعلام كرد كه تحريم اوكراين در دستور كار اتحاديه اروپا نيست.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
1
3
قابل توجه مسولین امنیتی وقضایی: همانطور که انقلاب به اصلاح مخلمی چند سال قبل خاموش شد ولی باز غربیها اتش انرا افروختند. لذا در کشور ما هم ممکن است شرایطش فتنه سبز را در حال بازسازی بوده وفراهم کرده و دوباره اجرا نمایند بخصوص اینکه برخی از فعالان فتنه 88 در ارکان دولت نفوذ کرده اند.فشارکی
نادر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
0
0
آنها زود متوجه شده اندکه روسها با این دو میلیارد میخواد خزرشان رانابود کند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار