کد خبر: 632129
تعداد نظرات: ۳۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
خود را از نام خدا محروم نکنیم!
از در که وارد می‌شوم مثل همیشه سلام می‌کنم، اما مثل اینکه اینجا این کلمه غریب است و بدون اینکه علتش را بدانم کسی جواب سلامم را به درستی نمی‌دهد.
مهدی ارجمند

سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: اینجا یکی از شرکت‌های خصوصی در ولنجک تهران است که امروز برای انجام کاری به این شرکت مراجعه کرده‌ام. هنوز با خودم دارم فکر می‌کنم که کارمندان این شرکت که عمدتاً خانم‌های جوان با آرایش‌های غلیظ هستند چرا جواب سلام کسی را نمی‌دهند که به یکباره یکی از مراجعه‌کنندگان همیشگی شرکت وارد می‌شود و با صدای بلند می‌گوید: درود. درود به همه. صبح بخیر. به یک باره انگار چشم همه کارمندان این شرکت برق می‌زند و با صدای بلند جواب می‌دهند: درود مستر حمید. شاداب باشی.

با این نوع سلام و احوالپرسی تازه یادم می‌آید که از دور و بر شنیده بودم در برخی از شرکت‌های خصوصی و حتی دولتی رفته رفته کلمه مقدس سلام که یکی از نام‌های خداست فراموش شده و جای خود را به درود داده است.

جالب‌تر اینکه خداحافظی هم در این شرکت جای خود را به بدرود داده و همین طور ده‌ها کلمه دیگر که انگار به صورت خزنده به فرهنگ روزمره مردم وارد شده است.

چند دقیقه‌ای که از حضورم در این شرکت می‌گذرد کم‌کم متوجه می‌شوم که جواب سلام ندادن تنها مشکل اینجا نیست. حالا که خوب دقت می‌کنم می‌بینم اینجا مشکلات دیگری هم دارد، مثلاً در کنار بالکن یکی از اتاق‌ها خانم جوانی برای استراحت و فرار از فشار‌های عصبی کار به سیگار پناه برده و گوشه دنجی را برای این کار انتخاب کرده است.

سلامی که بی‌جواب می‌ماند

این پایان ماجرا نیست چراکه وقتی با بعضی از دوستانم صحبت می‌کنم متوجه می‌شوم واژه درود مدتی است جایگزین سلام در برخی از مراوده‌ها شده و این موضوع در شرکت‌های خصوصی، جمع‌های دوستانه و... بیشتر به چشم می‌خورد.

نکته جالب اینجاست که وقتی با برخی از این افراد که درود را جایگزین سلام کرده‌اند صحبت می‌کنم اینگونه توضیح می‌دهند که سلام یک کلمه عربی و درود یک کلمه فارسی است و هدف ما از به کار بردن کلمه درود به جای سلام ارزش دادن به زبان فارسی و عدم استفاده از لغات بیگانه است.

وقتی موضوع را با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی سجادی استاد حوزه و دانشگاه و فعال فرهنگی در میان می‌گذارم به نکات جالب توجهی در این خصوص اشاره می‌کند و می‌گوید: اگرچه این افراد به کاربردن درود به جای سلام را با هدف عدم استفاده از لغات بیگانه ذکر می‌کنند، اما در لابه‌لای مکالمه روزمره و مراوده‌هایی که با هم دارند از صد‌ها کلمه انگلیسی، فرانسوی، ترکی و حتی روسی استفاده می‌کنند و تنها بر روی لغات عربی حساسیت خاصی دارند.

به گفته حجت‌الاسلام سجادی، در اینجا کاملاً مشخص است که موضع‌گیری این افراد در خصوص به کار نبردن لغات بیگانه تنها به لغات عربی خلاصه می‌شود که این لغات در آموزه‌های دینی و رفتار‌های پسندیده ما مانند سلام کردن به کار می‌رود.

وی به نکته جالب توجهی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: واژه‌های سنتی‌تر کمتر گرفتار سوءتفاهم می‌شوند تا واژه‌های جدید که برای بعضی‌ها نامأنوس هستند. مثلاً از همین درود گفتن ممکن است افرادی اینگونه برداشت کنند که با آن‌ها شوخی داریم، اما وقتی مثل همیشه و به روش سنتی خود به آن‌ها سلام کنیم می‌دانند قصد ما احترام گذاشتن به آنهاست.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه می‌دهد: باید یادمان باشد سلام اسم خداست. خداوند متعال اسامی و نام‌هایی دارد که هر یک از آن‌ها حاکی از یک صفت و حقیقتی در ذات حق تعالی است. «سلام» هم یکی از این اسامی و صفات است که به معنای سلامتی و سلم و دوستی است. خداوند متعال در سوره مبارکه حشر آیه ۲۳ خود را به این نام خوانده است؛ آنجا که می‌فرماید: «هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِک الْقُدُّوسُ السَّلَامُ»؛ اوست خداوند یگانه‌ای که جز او معبودی نیست، مالک و حاکم است و از هر عیبی منزّه می‌باشد، به کسی ستم نمی‌کند.

سلام را فراموش نکنید

بد نیست بدانید سلام کردن سبب می‌شود میان برادران و خواهران دینی الفت و دوستی شکل بگیرد و روش و آدابی دارد که بزرگان دینی آن را به روشنی طرح نموده‌اند تا هم از مزایای دنیوی و هم اجر اخروی آن برخوردار شویم.

آیات و روایات گوناگونی نیز در خصوص اهمیت سلام کردن و به کار بردن واژه سلام وجود دارد. خداوند متعال به بندگان خود اجازه داده است که در هنگام ملاقات با یکدیگر نام او را به هم هدیه دهند که با این کار همه خوبی‌ها و خیرات را نصیب هم می‌گردانند. از این رو سلام کردن بسیار مورد توصیه است به طوری که بر آغازگر سلام و کسی که در احیای این سنّت الهی پیشی بگیرد، برکات و نصیب برتر و بهتری وجود دارد.

امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل فرمودند: شایسته‌ترین مردم نزد خدا و رسولش کسی است که سلام را آغاز کند. همچنین امام صادق (ع) فرمودند: آغاز کننده به سلام به خدا و رسولش نزدیک‌تر است.

در این سنت حسنه نه تنها آغازکننده بودن یک توصیه خوب است بلکه بلند سلام کردن هم یکی دیگر از ادب این رسم نیکوست. امام محمدباقر (ع) فرمودند: خدای عزّ و جل بلند سلام کردن را دوست دارد. همچنین امام صادق (ع) از پدران بزرگوارشان نقل فرمودند که در وصیت پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) آمده است: سه چیز باعث پوشاندن گناهان است: آشکارا سلام کردن، طعام دادن، خواندن نماز شب در حالی که مردم خوابند.

تفاوت سلام و درود

محمدحسین ابراهیم‌زاده مدرس دانشگاه با اشاره به تفاوت ماهیت سلام کردن و درود فرستادن می‌گوید: گاهی اوقات در محیط دانشگاه و کلاس‌های درس شاهد این هستم که برخی از دانشجویان خواسته یا ناخواسته از کلمه درود به جای سلام استفاده می‌کنند در حالی که این دو کلمه از نظر ماهیت و معنی با یکدیگر متفاوت هستند.

ابراهیم‌زاده می‌افزاید: سلام، نخستین خطابی است که در مواجهه دو شخص با یکدیگر بر زبان رانده می‌شود. این کلام را هر کس به هر کس می‌تواند بگوید و محدودیتی در به کارگیری آن وجود ندارد. سلام را می‌توان به هنگام روبه‌رو شدن با دشمنان نیز بر زبان آورد و حتی از نظر فقهی، در مقام جواب واجب است. اما درود، نه به صرف مواجهه دو شخص با یکدیگر، به هنگامی بیان می‌شود که یکی از طرفین، کاری بزرگ یا پسندیده و شایسته انجام داده باشد و طرف دیگر در مقام بزرگداشت و قدردانی و آفرین‌گویی به او «درود» گوید. در نتیجه، گوینده درود تنها یکی از طرفین است و برخلاف سلام نیاز به جواب متقابل ندارد.

وی می‌افزاید: متأسفانه برخی از افراد بدون دانستن معنا و مفهوم لغاتی مانند درود، تنها از سر احساسات آن را به کار می‌برند که بهتر است در این خصوص اطلاع‌رسانی‌های مداوم صورت گیرد تا افراد دچار اشتباه نشوند.

این استاد دانشگاه نقش رسانه‌ها را در این باره مهم ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: نگرانی ما آنجایی بیشتر می‌شود که می‌بینیم برخی از افراد عمدی و با نیت‌های قبلی مانند کمرنگ کردن واژه مقدس سلام یا تغییر در ماهیت رفتار‌های پسندیده اسلامی اقدام به این کار می‌کنند که در این خصوص رسانه‌ها و خصوصاً رسانه ملی باید با نکته‌سنجی به این موضوع پرداخته و درباره آن اطلاع‌رسانی کند.

غیر قابل انتشار: ۸۷
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۱۰
سميه
|
United States of America
|
۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
120
428
جناب مانميخواهيم عربي سلام واحوالپرسی کنیم چون تمام بلاهایی که به سرایران امده ازدست این اعراب بت پرست بوده زمانی که اعراب بت پرست بودن ما ایرانیان یگانه پرست بودیم ودارای تمدن
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
ههه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
درود در فارسی یعنی چوب و تخته
مثل درودگر یعنی نجار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
درود بر شما دوستان ریشه اصیل درود از کلمه باستانی دوروستی(درست هستی تو) تشکیل شده که کم کم به درود تبدیل شده اینکه میگویند درودگر درست نیست ریشه آن متفاوت است
مهران
| Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
درود به همه پارسی زبانان
هیچ عربی به عربه دیگر سلام نمیگه وهمه سلام العلیک و در جواب علیک السلام میگویند
من یک خوزستانی هستم و با عربها زندگی میکنم اینجا عربها سلام خالب را بد مبدانند می توانید قبل از هر مطبی قدری تحقیق کنید و بعد آرایش و سیگار کشیدن رو به یک واژه نسبت بدین
جاوید
| Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
سورژه سیگار کشیدن و آرایش پیدا شد‌ ‌ زنگ بزن گشت ارشاد بیاد داداش‌‌‌‌ .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
بیشتر کلماتمون عربی هست حالا مشکل یه سلام است؟
حامد
| Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
سلام معنایی واقعی آن تسلیم میشه که این رو به زور به خورده مردم کردن
آیلین
| Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
ببخشید ولی الان که برعکس شده ما داریم پرستشمون را عوض میکنیم ،واعراب خداپرست شدند
سلام کردن کاری به عرب ها نداره
احمد
| Germany
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
اول از همه ما ایران ها یکتا پرست نبودیم
دوم واژه درود از دوروستی هست و در گذشته متون قدیم هگام برخود دو نفر استفاده میشود ماننده کلمه سلام
امید رستمی
| Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
فراموش نکنیم که سلام جای دروود و گرفته .
احمد شفیع یعقوبی
| United States of America
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
چرا خود عرب ها از واژه سلام در احوال پرسی های خود استفاده نمی‌کنند
مبی نام
| Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
چرت نگو بابا
اصغر
| Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
اگه نمیخواهی سلام کنی پس شاعران بزگ ایرانی چکارمیکن حافظ مولوی شمس شهریار سعدی تمام اشعار اینها ازپر از سلام اشعاری که یه بندشو باید استاد دانشگاه زبان ادبیات باشی بعدم برو تاریخ بخون ببین ساسانیان چطور بودند که مردم ایران اسلام را پذیرفتن
پیام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
80
333
دروغ نزن .
اول این که در ایران از ترس شما کسی جرأت چنین کاری ندارد که در یک هفته شرکت را مصادره میکنید.
دوم ان که چرا ارایش غلیظ را به زنان نسبت دادی و سیگار کشیدن را. قصد شما خراب کردن چهره این شرکت است که در اخر نتیجه بگیرید هر کس گفت درود بی بند و بار است.
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
کاملا با نظرتون موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
دقیقا
این تازیان هدفشان تخریب فرهنگ کهن پارسی و نژاد آریایی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
دروغ بر تو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
درود به دروغ سنجی‌تان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
معمولاً کسانی با اصرار و حتی تعصب چنین پرسشی را مطرح می کنند که نه تنها نزدیک به یک سوم کلمات در محاوره ی روزمره ی آنها انگلیسی است، بلکه به صورت مستمر معادل سازی فارسی را مسخره می کنند
آریایی
| Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
دقیقا همینست نژاد پرست
خواهان زبان پارسی
| Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
منم باهات کاملا موافقم
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
62
261
دوست عزیز چرا میخایی فرهنگ غنی ایران زمین رو با فرهنگ عرب ها مقایسه کنی چرا به جای مقایسه فلسفه سلام و درود داری به طور مستقیم یک قشر از جامعه رو تخریب میکنی ، چرا اخه چرا.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
شما اگر فرهنگ غنی ایرانی را میخوای اجرا کنی بهتر است از نوع لباس پوشیدن شروع کنی.مثل فردوسی لباس بپوش و بعد درود بفرست.فرهنگ غنی به نوع لباس پوشیدن هم بر می گردد.لباس پوشیدن مثل غربی ها را هم کنار گذاشته و همانند فرهنگ غنی ایران زمین لباس بپوشید.ها چی شد تا حالا فکر نکرده بودید.
خودشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
آقای ناشناس، درود
عجبا! اینقدر در لاک حقانیت فرهنگ عرب فرو رفتی که خودت رو از همه بالاتر می بینی و نمی فهمی که دلیل خودت رو باید اول اجرا کرده باشی!
اصلان
| France
۰۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
منظور شما از ایران فقط پارس و شیراز یا منظور شما کل ایران قدیم هست اگه منظورتون ایران قدیم خب برگردید به زمان خیلی قدیم آنوقت متوجه میشوید که شما نژاد پرست هستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
52
192
یک صفحه مزخرف بافته شد که چه؟!
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
55
177
واقعا که شماها از اعراب هم کمترید با این مطلب نوشتنتون
پاسخ ها
جناب
| Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
نژادستیزی تا چه حد؟؟؟
مگه شماها دینتون انسانیت نبود؟
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
63
157
اصلا سلام نام خدا نیست فقط با این حرف مردم را از زبان فارسی دور می کنید و بس اگر می گویید سلام اسم خداست لطفا سند بدهید سلام عربی است و همان معنای درود را می دهد
پاسخ ها
رهگذر
| Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
یکم دقیق تر بخونید مطلب رو گفته شده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
افرین.افرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
درود یعنی چوب و تخته مثل درود گر یعنی نجار که با چوب سر و کار داره.
مهوری
| Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
ایه 23 سوره حشر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
همین الان نصف کلمات جمله ات عربی هست مشکل فقط یه سلام است؟
روح الله
| Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ

او خدایی است که معبودی به جز او نیست؛ آن فرمانروایِ پاک، بی‌عیب، ایمنی بخش، نگاهبان، پیروزمند، دشمن‌شکنِ بزرگمنش. منزه است خدا از آنچه همتای وی دانند.(۲۳)


سوره حشر - 23
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
سوره حشر آیه 11را بخوان، آیه 61سوره نور
ناشناس
| United States of America
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
باید یادمان باشد سلام اسم خداست. خداوند متعال اسامی و نام‌هایی دارد که هر یک از آن‌ها حاکی از یک صفت و حقیقتی در ذات حق تعالی است. «سلام» هم یکی از این اسامی و صفات است که به معنای سلامتی و سلم و دوستی است. خداوند متعال در سوره مبارکه حشر آیه ۲۳ خود را به این نام خوانده است؛ آنجا که می‌فرماید: «هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِک الْقُدُّوسُ السَّلَامُ»؛ اوست خداوند یگانه‌ای که جز او معبودی نیست، مالک و حاکم است و از هر عیبی منزّه می‌باشد، به کسی ستم نمی‌کند.
درود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
37
98
وجود داری انتشار نشده هارو بذار...
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
سلام به معنی تسلیم شدن است
کوروش
| Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
افرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
درود
راست میگه بذارید ببینیم چی میگن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
معنای سلام در لغت نامه دهخدا دعای سلامتی است و هیچ کسی سلامی که در برخوردها - بنابر روش سفارش شده دین - گفته می شود را به معنای تسلیم مطرح ننموده است. بله مومن به دین، تسلیم خداوند و پیامبر او هست ولی این ربطی به سلام کردن به همه کسانی که انسان با آنها برخورد می کند ندارد.
موفق باشید
جناب
| Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
جناب مصطفی
اگه سلام به معنی تسلیم شدن هست پس چرا توی قرآن گفته شده که فرشتگان به مومنان میگن سلام؟
لطفا اگه مطلبی رو فکر نکرده پذیرفتید اون رو همه جا انتشار ندید
Ali
| Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
سلام یعنی تسلیم شدن
سهیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
117
51
بسیاربسیارعالی
پاسخ ها
Zeekho
| Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
سلام، یا درود یا خوش آمد گویی یا hello,، ،،،، عزیزان، ما همه به دنبال زندگی انسانی هستیم ، اصل و مفهوم سلام کردن در تمامی فرهنگها مشترک است و آداب معاشرت انسانی را رعایت کنیم تا سالم بمانیم.
اریا منش
| Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
چند با از خود اعراب ایران پرسیدم،سلام رو کلمه تسلیم بودن میدونن
جناب
| Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
آقا یا خانوم آریامنش
اگه میشه هر حرفی رو که درموردش فکر نکردید انتشارش ندید
توی قرآن گفته شده فرشتگان به مومنان سلام میفرستن
آیا این به معنی تسلیم شدنه؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
21
139
درود واژه‌ای از فارسی باستان است که ایرانی‌ها هنگام رسیدن به یکدیگر می‌گویند و به دور از هر جنگ و صلحی یکدیگر را با گفتن درود می ستایند.[۱] درود از واژهٔ دروته و دروسته گرفته شده و در قدیم مردم هنگام احوال‌پرسی می‌گفتند "از درستی تو؟" یا "درستی؟" " آیا حالت خوب است، سلامت و تن درستی تو؟" این واژه در زبان روسی به "از درستی تو؟" (здравствуйте) تبدیل شده است که برای سلام و احوالپرسی و سلامت جویی به‌کار می‌رود. در فارسی میانه دروته به دروست و به درود تبدیل شده است. درود برای احوال‌پرسی و خوش‌آمدگویی و آرزوی سلامتی به‌کار می‌رود. اگرچه ریشهٔ درود از دروته و دروست گرفته شده اما کاربرد و وسعت معنی و مفهوم آن در طول زمان بسیار گسترده شده و در متون ادبیات فارسی و از جمله در آثار فردوسی، نظامی گنجوی، ناصرخسرو، اسدی توسی، خاقانی، سعدی، دقیقی و کسایی مروزی، مفهوم واژهٔ درود علاوه بر اینکه معادل و هم‌معنای با سلام است؛ همچنین هم‌تراز با «آفرین»، «تهنیت»، «تحیت»، "شادباش"، "وه وه"، "به به"، "بهجه" و همچنین معادل «صلوات» در عربی است. اگرچه صلوات و سلام (سلوا= صلوا) از یک ریشه است اما مفاهیم آن و کاربرد آن تغییر یافته است چنان‌که صلوات را نمی‌توان در جای سلام و خطاب به هر کس به‌کار برد. (تحیه. سلام. تسلیم. صلاة. تهنیت. (یادداشت دهخدا).
سهند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
46
79
باسلام و درود.اینکه جامعه در اثر یک سری بغض دچاره ازخود باختگی شده شکی نیست اما بیایید مراقب باشیم تا نکند چند سال دیگر نه مسلمانی ما رنگی داشته باشد نه ایرانی بودن ما حفظ تمدن مقدسه اما واقعان کسایکه ادعای میهن پرستی دارن واقعا مثل یک آریایی رفتار میکنند ایرانی که زنان درباریش از پس پرده بابد با مردان سخن میگفتند و در کل آثار تاریخی ما حتی یک حکاکی از برهنگی نیست دوستان به نظر من ابتدا مارو به بهانه میهن پرستی از دین جدا میگنند بعد هویت ایرانیمون رو هم ازمون میگیرند.آریایی یا مسلمان زرتشت یا محمد آیا جز درست بودن و سعادت انسان رو میخواستند پس ما اگر بدون تعصبات فقط درست زندگی کنیم هم مسلمانیم هم کردار و پندار و گفتار نیک داریم .درود
پاسخ ها
سمانه
| Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
ایرانی ها هیچ وقت زن را درپس پرده قرار نمیدادند اگر دقت کنید زنان حتی درجنگ ها هم شرکت میکردند و درهمه ی امور مداخله داشتند به هیچ وجه جایی راپیدا نمیکنید که زن درآن محاصره شده خطاب شده باشه که ازپشت پرده بخواهد باکسی حرف بزند حتی تخت جمشید راهم که امسال شما مثال میزنند نشان از نداشتن سواد ودرک وفهم است.
جناب
| Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
خانوم سمانه
در اینجا منظور از برهنگی رو درست متوجه نشدید
برهنگی یعنی اعضای بدن بدون پوشش باشن
شما مفهوم حجاب رو با محصور بودن یکی میکنید در حالیکه یه خانوم باحجاب میتونه خیلی اثرگذار باشه
من به شخصه با خیلی از فمینیست ها که مناظره کردم دیدم دیدگاهشون نسبت به حجاب اصلا منطقی نیست
درضمن
اگه میتونید یه نمونه از برهنگی در ایران باستان رو نام ببرید
کورو‌ش کبیر
| Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
(( درود )) بر تمام انسانهای پارسا و فهمیده خلق خالق یکتا و بی همتا، ما سلام نمیگیم و تسلیم نمیشیم
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
20
133
فارسی زبان مادری ماست فارسی را پاس بداریم...
پاسخ ها
کاوه
| Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
درست است
پارسی زبان مادری ما است و نمود روزمره ي زنده بودن فرهنگ مان
پارسی را پاس بداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
فردوسی سی سال زحمت کشید، همه ی داراییشو فروخت تا عجم زنده کند بدین پارسی، بعدا شماها(گوینده مطلب) می گید زنده کردن پارسی حرامه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
آخه نصف کلمات الانمون عربیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
34
150
درود
درود
درود
پاسخ ها
کوروش
| Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
درود برهمه ی ایرانیان اصیل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
هزاران درود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
سلام
طوس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
27
103
جناب ما ایرانی بودیم و این قبیل کلماتی که شما حمایت میکنید خزیدند در فرهنگ ما.بی اطلاعی و ناآگاهی از ریشه و اساس در شما بیداد میکنه.تفو بر تو ای چرخ گردون تفو که نژاد خالص ما الان باید مورد قضاوت نااهلان قرار بگیره.پاس داشتن پارسی به معنای اهانت به اسلام نیست بلکه هرکس بداند از کجاست و به کجا میرود داناتر و دین دار تر است
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
حقم داری ..درست مثل من توی نمازم همیشه خدارو شکر میکنم.منوعرب آفریده.چون تا وقتی که عرب نباشی نمیدونی چه کیفی میده..حالا شما هرچی میخوای فککن.
HaDi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
36
29
گاه دیده می‌شود که «سلام» و «درود» را بجای یکدیگر بکار می‌برند و بجای سلام دادن، درود می‌گویند. اما این دو واژه معنا و کاربردی متفاوت دارند و نمی‌توان همواره آنها را معادل و همتراز با هم بر زبان آورد.

سلام، نخستین خطابی است که در مواجهه دو شخص با یکدیگر بر زبان رانده می‌شود. این کلام را هر کس به هر کس می‌تواند بگوید و محدودیتی در بکارگیری آن وجود ندارد. سلام را می‌توان به هنگام روبرو شدن با دشمنان و بدکاران و دُژاندیشان نیز بر زبان آورد و حتی از نظر فقهی، در مقام جواب واجب است. سلام به معنا و مفهوم «ابراز صلح و آشتی» در کشورهای فارسی‌زبان تداول دارد و در کشورهای عربی‌زبان عموماً کلمه «مرحبا» برای این منظور بکار برده می‌شود.

اما درود، نه به صرف مواجهه دو شخص با یکدیگر، که به هنگامی بیان می‌شود که یکی از طرفین، کاری بزرگ یا پسندیده و شایسته انجام داده باشد و طرف دیگر در مقام بزرگداشت و قدردانی و آفرین‌گویی به او «درود» گوید. در نتیجه، گویندهٔ درود تنها یکی از طرفین است و برخلاف سلام نیاز به جواب متقابل ندارد.

در متون ادبیات فارسی و از جمله در آثار فردوسی، نظامی گنجوی، ناصرخسرو، اسدی توسی، خاقانی، سعدی، دقیقی و کسایی مروزی، واژه درود دقیقاً معادل و هم‌معنای با سلام نیست؛ بلکه همتراز با «آفرین»، «تهنیت»، «تحیت» و «صلوات» است. چنانکه صلوات را نیز نمی‌توان همچون درود در جای سلام و خطاب به هر کس بکار برد:

ز یـزدان و از مـا بـر آن کـس درود / کـه تـارش خـرد بـاشـد و داد پـود فردوسی
بـدان شـارسـان انـدر آمـد فـرود / هـمـی داد نـیـکـی دهـش را درود فردوسی
ز دارنـده بر جـان آن کـس درود / کـه از مـردمـی بـاشـدش تـار و پـود اسدی توسی
هـزاران درود و دو چـنـدان تـحـیـت / ز ایـزد بـر آن صـورت روح پـرور ناصرخسرو

استفاده از درود به جای سلام، کاستن قدر و قیمت و جایگاه واژه درود و برابر کردن یا بی‌قدر کردنِ جایگاه و دستاوردهای بزرگان، کوشندگان و شایستگان با همه گونه اشخاص دیگر و نیز با اشخاص نا درخور است. سلام را به هر کس می‌توان گفت اما درود را به هر کس نمی‌توان گفت و همیشه و همواره نیز به یک شخص نمی‌‌توان گفت.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
13
19
درود
حالا چرا عکسی که کنار نوشته گذاشتی طرف سلام میکنه و با دست چپ دست داده یعنی الان ما بگیم سلام بعد با دست چپ دست بدیم!!!!!!!!!!
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
24
135
درود من‌یک ایرانیم و به زبان ایرانی صحبت میکنم
و اصلانم بی بند بار نیستم و‌سعی میکنم انسانیت را فراموش نکنم ما مشکلی با اعراب نداریم فقط میخوایم ایرانی بودنمون حفظ شه اسم قبلی منم احسان بوده ولی به داریوش تغییرش دادم چون اگه جایی غیر از ایران رفتم بفهمن ایرانیم و عرب نیستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
درود بر تو موافق صد در صد....
بهار
| Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
درود بر شما احسان عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
چه جالب
جناب
| Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
امیدوارم شما از اونایی نباشید که ایرانی بودن رو خلاصه کردن توی درود رو بجای سلام گفتن، فروهر به گردن انداختن و....
بلکه از کالای ایرانی حمایت کنید و باعث بشید ایران بزرگ رو احیا کنیم
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
91
39
احسنت .بسیار عالی و منطقی گفتین.متاسفانه کسانی ک جبهه گرفتن بسیار بیسواد هستن ک قوه تشخیص و تفکیک مطالب وحیانی رو ندارن و با اعرابی ک بدستور عمر حمله کردن به ایران یکی میکنن. بنده افتخار میکنم شیعه آقام امیرالمومنین علی هستم ک ایشان ملاک حق هستن و با اعراب جاهل عمری قابل قیاس نیستن
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
پس یه نگاهی به آماری که در بالای همین صفحه توسط مردم داده شده بیانداز. همین کافیه یه آمار در مقیاس کوچکتر دستت بیاد . بدرود
مانی
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
میشه بفرمایید عمر کی بود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
درود بر تو که انقد زیبایی کردارو پندارت در افکارت پیداست یک نگاه نوشتت بنداز جز توهین وکمبود های درونت چیزی برای ارائه نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
خیلی هم عالی یه نگاه به خطبه ۱۴۶ نهج البلاغه هم بنداز
دکتر قره ویسکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
66
25
اینکه درود یک واژه ایرانی است و ایران قدیم کاربرد سلام را داشته صحیح نیست .
اینکه سلام به معنای تسلیم است و عربها یاد ایرانی ها دادند صحیح نیست . این زاده عرب ستیزهاست .
سلام بک لفظ فارسی است . توجه بفرمایید فارسی است - فازسی زبانان وقتی یه هم می رسند . اعم از دوست و دشمن سلام می گویند .
زبان ما فارسی است که طول زمان به دلیل تعامل با زبانهاب ترکی و مغولی و عربی و هندی آمیخته است . واژه های فارسی که ریشه عربی دارن فارسی هستند نه عربی .
ناسیونالیست بوذن به کاربرد درود و سپاس و اینها نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
کمی فارسی بخونی بد نیست هاااا
هیچ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
9
38
مشکل مملکت درود یا سلام نیس.
...چیه آخه؟
پاسخ ها
آریا
| Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
اختلاس مشکل مملکت اختلاسه
دکتر قره ویسکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
29
26
فرهنگ و ادب فارسی از قدیمی ترین و ریشه دار ترین فرهنگهاست یکی از بارز ترین ویژگیهای آن می توان به انعطاف پذیری فرهنگ و ادب فارسی اشاره نمود . ادب و فرهنگ فارسی از اقوامی نظیر کرد -لر- ترک- افغان- تات- عرب وام گرفته است. سلام عضوی جدا نا پذیر از این فرهنگ است .اینکه فارس بگوید درود و کرد و ترک واژه های خود را بگویند هدفی برای تفرقه اندازی بین اقوام مختلف ایرانی است . هر شخصی در ایران از هر قومی که باشد در مواجهه به یک آشنا می گوید سلام .
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
سلا،م
بهروز
| Croatia
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
درود
ابوذر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
17
57
کلا حرف مفت و پوچ نزن
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
17
83
دورد بر سرزمین پارسی و آریایی
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
15
87
درود.برهمه ایرانیان اریایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
16
68
اخه اینا چیه نوشتی اقای نویسنده
پاسخ ها
بهار
| Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
درود
دستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
12
33
بجای این بازیها فکر ساختن خودمون بکنیم
در همه ادیان یک چیز هست بنام وجود ابدی که فقط ویژه خداست.فقط اوست که نمیمیرد و زاده نمی شود پس طبق این جمله اثبات میشه که همه چیز فنا پذیره جز خدا
حتی کلمه هم از بین میرود و کلمات جدید روی کار می آیدهمانطور که همه زبانها مثل صدسال پیش نیستن
مثلا زبان لری یا کردی یا ترکی و حتی فارسی نسبت به صد سال پیش خیلی حرفها از بین رفتن و برای ما آشنا نیست
الان هم زبان غرب داره وارد زبان فارسی میشه
پس چرا جلو این کلمات مثل مرسی و چیزای دیگه نمیگیرید؟
هیچوقت با تعصب قضاوت نکنید
مهم اینه که مفهوم رو رساند
چه سلام و چه درود همه مفهوم خود رو میرساند و مهم اینه که سلام یا درود رو برای رضای خدا گفت نه تعصب و موقعیت شغلی
تشکر از همه شما دستان
فرشته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
15
50
اصلا متن شما قابل تایید نیست ما باید در جامع فرهنگ سازی کنیم که کلمات بیگانه حذف بشود بالاخره از یک جایی باید شروع شود یا نه.کی بهش بگن درود فکر میکنه شاید مسخرش کردن؟
مریم
|
India
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
73
21
با عرض سلام.حالا که معنی درود را فهمیدم هیچ موقع درود نمی گم.من نمی خواهم چاپلوسی کسی را بکنم.
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
22
21
سلام دوستان. یه سری کلمات شاید منشا خارجی داشته باشه ولی چون سالیان متمادی درجامعه فراگیر شده جزو زبان فارسی حساب میشه مثل سلام. ولی وطن پرستی و کشوردوستی به اینا نیست بلکه به حمایت از
پاسخ ها
ناشناس
| Germany
۰۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
درود. همه اینجور فکر نمیکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
10
60
درود
بر سرزمینم درود بر هم میهنانمانم
سلام یا درود!!!
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
21
11
مهم این نیست که باید بگیم سلام یا بگیم درود ،اینها همش کلمات هستند که اگر در فرهنگ جا افتادند و جزء کلمات کاربردی شدند دیگه کسی به تاریخچه آن دقتی نمیکنه اما اما اما چیزی که مهمه اینه ما در اوایل این انقلاب جوانهای شجاع پارسی زبان را از دست دادیم تا عزت ،شرف و ناموس ایرانی رو حفظ کنیم اما حالا...من و شما بر سر یک کلمه بحث میکنیم.
پاسخ ها
بهار
| Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
درود برشما دوست عزیز
:)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
19
65
لطفا دروغ ننویسید و تحویل مردم بدید... همه باید به جای سلام بگن درود چون درود فارسیه سلامه و ایرانی ها هم زبانشون فارسیه و باید از اون پیروی کنن....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
دروغ بر تو
غلام ربانی
|
Afghanistan
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
67
13
درود کلمه ای است که اغلبآ درستایش حصرت پیامبر(ص) کاربرد دارد وقسمآ خاص میباشد و کلمه سلام کاربرد وسیعتر دارد وعام میباشد . تشکر
پاسخ ها
مهتاب
| Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
خدایی بگو اینکه درود مختص پیامبر هست رو از کجا پیداکردی؟؟؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
11
50
مطلب هم مينويسي درست بنويس نه مقرضانه.
BEHNAM
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
12
57
درود درود درود
پاسخ ها
بهار
| Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
درود بر شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
دروغ دروغ دروغ
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
53
29
سلام در قرآن:

*- خداوند به بندگانش صالحش "سلام" می‌دهد؛ آیا العیاذ بالله مقابل آنها سر فرود آورده یا تسلیم شده است؟! یا برای آنان خیر، رشد، کمال و دروی از عیب‌ها و نواقص را اراده نموده است؟

« سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ / الصافات، 79» - «سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِيمَ / الصافات، 109» - «سَلَامٌ عَلَى مُوسَى وَهَارُونَ / الصافات، 120» - «وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ / الصافات، 181» - «سَلَامٌ عَلَى إِلْ يَاسِينَ / یس، 130».

*- خداوند علیم می‌فرماید که در مؤمنین در بهشت، گفتگوی لغو و بیهوده ندارند، بلکه به "سلام" می‌گویند «إِلَّا قِيلًا سَلَامًا سَلَامًا / الواقعة، 26»؛ خب یعنی چه؟ یعنی مرتب مثل طوطی کلمه "سلام" را تکرار می‌کنند؟! یا یعنی به جز سخن حق و آنچه موجب رشد، کمال و بهجت است به یک دیگر نمی‌گویند؟

«لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَعَشِيًّا » (مریم، 62)

ترجمه: در آنجا جز سلام و درود (از فرشتگان و از يكديگر) هرگز كلامى لغو و باطل نمى‏شنوند و براى آنها در آنجا روزيشان بامداد و شبانگاه (مهيّا) است.

*- از نام‌های بهشت، "دارالسلام" است، یعنی جایگاه کمال و دور بودن از عیب‌ها و نقص‌ها و خلاص شدن از تعلقات فانی و بالتبع تباهی و فنا؛ و خداوند رحمان و رحیم، بندگانش را به چنین مقام و جایگاهی دعوت می‌کند:

« وَاللّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَيَهْدِي مَن يَشَاء إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ » (یونس علیه السلام، 25)

ترجمه: و خدا [شما را] به سراى سلامت (بهشت سالم از فنا و زوال) فرا مى‏خواند، و هر كه را بخواهد به راه راست هدايت مى‏كند.

***- پس "سلام"، نام خدا و بهترین دعای خیر می‌باشد که خیر خواهی صادقانه نیز نمودِ محبت خالصانه می‌باشد.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
.احسنت اخوی.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
32
14
جالب بود
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
6
38
شاید بهتر باشه با تمام دنیا دوست باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
15
52
دروووود بر زنان و.مردان اریایی
سام
|
Germany
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
12
55
هزاران درود بر ایرانیان گرامی
پاسخ ها
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
به جز اونایی که مملکتو به فنا دادن
Morteza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
10
53
اطلاعات اشتباه و قضاوت های شخصی رو انتشار ندیم
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
33
10
چقدرجالبه.
مهدی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
20
47
سلام مشتق شده از سلم یعنی سر ب تعظیم اوردن تسلیم شدن
درود مشتق شده از دو کلمه دروسته و دروته ب معنای سلامت و تندرستی تو میاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
13
47
درود بر ایران آریایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
15
54
سلام
کلمه سلام یعنی تسلیم شدن
و اینکه میگین سلام یکی از صفت خداوند است
یعنی ما در مقابل او تسلیم هستیم
ولی سلام به دیگران یعنی تسلیم در برابر دیگران
و من درست نمیدونم
فکر می کنم کلمه ی فارسی درود ، بهتر باشه
پاسخ ها
اردشیر
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
درود بر شما وهمه کسانی که دورد میفرستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
55
26
سلام. من هم مثل همۀ هموطنان ایرانی، حب وطن دارم. اما یادمون نره که ما مسلمانیم و خداوند دین اسلام را به زبان عربی برای بشر فرستاد که سلام یکی از آموزه‌های این دین است.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
10
29
درود بر همگی
چرا در این موضوع بخصوص با یک فرد متخصص و دانشمند صحبت نشده ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
كي گفته اين حرفا رو
چيزي كه به ما ثابت شده اينه كه بيشتر باعث بدبختي و به برده گرفتن مردم پاك سرزمين ايران و آريايي و پارس بوده
ما ايراني هستيم دين ما دين كوروش بزرگ و زبان مون هم زبان. پارسي باستان
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
11
47
درود .درود. درود .پارسی را پاس بداریم
پاسخ ها
شهروند ایرانی
| United States of America
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
درودی بی پایان پیشیاره شما هم میهن گرامی
احسان
| Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
سلام در حقیقت متعلق به خدا است و متعلق به هیچ قوم و نژاد و قبیله‌ای نیست
ما از سلام بد برداشت کرده ایم
فکر می کنیم سلام متعلق به عرب ها است ،در صورتیکه
سلام قول خداوندی است که خالق جهان هستی و خالق همه انسانها از هر رنگ و نژاد و قبیله و خالق همه الفاظ و عبارات و کلمات است
سلام متعلق به خود خدا است و خدا این کلمه را به انسانها هدیه داده است و در آن اسرار منحصر به فرد و خیر و برکتی است که در جایگزین های آن وجود ندارد
سلام ،هیچ معادل و هیچ جایگزینی ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
8
22
سلام عربیه
لغت‌نامه دهخدا
سلام . [ س َ ] (ع اِ) کلمه ٔ دعایی مأخوذ از تازی ، به معنی بهی که در درود بر کسی گویندیعنی سلامت و بی گزند باشید
نادر یاقوتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
23
34
سلام یعنی من تسلیم شمایم از ریسه سلم . ولی درود یعنی ارزش و ارج نهادن به طرف مقابل .
پاسخ ها
بانو
| Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
مجبوری وقتی عربی بلد نیستی یه چیزی بلغور کنی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
14
33
درود
درود
درود
درود
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
12
41
اخه چرا همه چیز رو به دین ربط میدین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
8
11
عجبا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
6
6
عجبا
محمد
|
United States of America
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
15
22
بزرگترین دلیل پسرفت فرهنگی کشورمون همینه که سر موضوعات پوچ و بیهوده بحث میکنیم. چه فرقی میکنه
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
پس اگه فرقی نمیکنه لطفا منبعد بگید درود
سپاس
ناشناس
| Germany
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
بزرگترین دلیل پسرفتمون اینه که کسی چیزی براش مهم نیست
شهروند ایرانی
|
United States of America
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
18
45
درود و هزاران هزار درود بر مردمان پاکسرشت و با فرهنگ ایران زمین
بجا و بایسته است همگی مردم ایران زمین بجای بهره بردن از واژه بیگانه 《 سلام 》به همدیگر ؛ درود ؛ گفته و زبان و فرهنگ و تاریخ خود را پاس دارند
تا درودی دوباره بدرود و درودتان باد
آرميتا ايرانپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
12
34
درود برشما به نظر من ما هيچوقت نبايد از كلماتي استفاده كنيم كه در لحظه ميتوانيم آن كلمه را به فارسي و يا پارسي اصيل ترجمه كنيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
افرین بر شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
13
9
چه نویسنده ......
دریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
10
9
دانشگاههای افغانستان زبان تحصیلی پزشکان و مهندسانش را به انگلیسی تغییر داد
آرزو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
40
26
ما آنچه را که قرآن گفته عمل میکنیم سلام اسم خداست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
کی گفته سلام اسم خداست؟ زکات و نماز و روزه و ... چی؟ اونا هم اسم خدا هستند؟؟
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
14
42
به سلام کردن مردم هم کار دارین؟ من خودم همیشه میگم درود، اشکالش چیه؟ یه اشکال منطقی بگو شما تا قانع بشم؟ چه ربطی به ارابش غلیظ و سیگار کشیدن داره؟ چرا جهت دارش میکنین؟ این همه آدم سلام میکنن، دزدی میکنن،اختلاس میکنن، ظلم میکنن، پس بگیم هر کی سلام میکنه دزد و اختلاس گر و ظالمه؟ مهم اینه سخنی که از زبان ما جاری میشه محترمانه باشه نه اینکه باب میل شما باشه، من این موضوع رو رد میکنم که پاسخ سلام رو ندن، کار اشتباهیه، ولی به جای سلام، درود گفتن رو بی اشکال میدونم.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
شماحتی نمیتونی به زبان فارسی چیزی بنویسی.نوشتت پر از کلمه عربیه.
پسرآریایی
|
Germany
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
20
50
«درود» است زین پس بجای «سلام»
همین است حرف دلم والسلام
پاسخ ها
شهروند تبریزی
| Denmark
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
هزاران هزار درودتان باد
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
7
27
درود بر شما
اسدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
2
15
پدر جان..دیگر همه خواندن میدانند
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
11
24
چراخودعربهاازسلام استفاده نمیکنند،همیشه میگندالسلام عیلیک ؟؟
پاسخ ها
بانو
| Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
یعنی اینجا هست که میگن بعضیها خودشون انتخاب میکنن چه جوری از فهم و درکشون استفاده کنن .... واقعا که آبروی هرچی ایرانیه میبرین با این نوع استدلال. حداقل میخواین قبول نکنین مثل بقیه یه توجیه منطقی تری بیارین .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
سلام علیک یعنی سلام بر تو
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
18
24
هیچ عربی از سلام استفاده نمی کنه، سلام یعنی من تسلیم هستم
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
17
23
حتی خود اعراب هم یادگرفتن می گن درود.
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
7
13
این ایرانیان متمدن
حسن
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
40
10
درود به معنی چوب و شاخه درخت میباشد. همانطوری که در زبان پارسی بجای نجاری گفته میشود درودگری.
S.H
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
11
22
تو که ادعای فهم و شعور و دانشت میشه برو تو لغت نامه دهخدا بزن سلام به چه معناست تا اینقدر خزعبل به هم نبافی با تدوجیهات و استدلال های غیرعقلانی
دریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
34
11
درود بگین جوابشو میگن اندروید
مهتاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
10
32
واژه درود یکی از صدها واژه اصیل ایرانی است که بخاطر زنده ماندن فرهنگ کهن این مرزو بوم باید احیا شود .
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
12
34
من خودم عربستان و عراق به همراه خانواده ام رفتم هیچکس اونجا سلام نمیگه
ما باید یاد بگیریم از کلمات فارسی استفاده کنیم حالا اوایل شاید برای بعضی ها عجیب باشه ولی کم کم عادی و فراگیر میشه
بانو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
9
12
ابتدای کلام عرض کنم که ایرانی هستم و عاشق وطنم ولی این باعث نمیشه که هر چی که تو فضای مجازی گفته میشه رو فقط بخاطر اینکه ایرانی هستم باور کنم چون معتقدم اندیشه بالاتر از هر نژادی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
درود بر شما
شما بعنوان یک انسان اندیشمند نظرتون رو در مورد موضوع مورد بحث نفرمودید؟
اشکان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
15
6
واژه سلام عربی نیست بلکه " سومری " است و زبان سومری و نژاد سومری هم هیچ ربطی به سامی ندارد ،
پاسخ ها
مصطفی
| United States of America
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
« هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ » (الحشر، 23)

ترجمه: اوست خدايى كه جز او معبودى نيست، ملك است (سلطان فرمانرواى جهان هستى است)، قدوس است (منزه و پاك از هر عيب و نقص و شريك و فرزند است) سلام است (ذاتش سالم از عيب، صفاتش سالم از نقص و افعالش سالم از شر است) مؤمن است (توحيدگوى خود، مؤمن به حقيقت ذات و صفات خويش و ايمنى‏بخش از هر ظلم و بدى است) مهيمن است (امين، مسلط و فائق بر همه چيز، حافظ همه هستى و مراقب همه اشياء است) عزيز است (بى‏مثل و نظير، غالب شكست‏ناپذير، و بخشنده عزت است) جبّار است (داراى شأنى عظيم، جبران‏كننده هر شكست و ضرر، اصلاح گر حال موجودات و صاحب اراده قاهره بر اشياء است) متكبّر است (مستحق تعظيم و صاحب كبرياء و بزرگى باطنى و آشكار است)، منزه است خداوند از اينكه براى او شريك قرار مى‏دهند. (مرحوم آیت‌الله مشکینی رحمة الله علیه)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
10
31
سلام برایمان عادت شده اما درود را دوست دارم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
درود بر شما
دوست عزیز سعی کن منبعد بجای سلام، درود رو بکار ببر
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
6
13
آقااشکان توکه هیچی بلد نیستی چرا دم از تاریخ میزنی.
مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
4
20
خدا خودش دوست داره که زبانهای گوناگون باشند و هیچ زبانی جای زبان دیگررو نگیره
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
8
33
لطفا با داستانسازی ومظلوم نمایی سعی درلوث کردن انچه که عربستان برسر این کشور و مردمانش اوردند نکنید. سپاسگزارم
نریمان
|
Singapore
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
11
42
کمپین درود فرستادن بجای سلام عربی و غیر ایرانی دادن داره جلو میره و من خوشحالم که درود میفرستم بجای سلام
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
ببخشید غیر مگه عربی نیست.فقط گیر کردی روی سلام!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
8
21
چرابین عربها رسم است وقتی به هم میرسن از کلمه سلام استفاده نمیکنن
پاسخ ها
نن
| Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
کی گفته ؟؟؟ من دور برم پره عربه ااول به هم خو ش امد میگن بعد سلام میکنن
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
6
32
درود برشما
این ها چیه که این آقا نوشته؟ چرا سعی کرده آرایش غلیظ و... به درود گفتن ربط بده؟؟
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
6
19
درود بر شما
استفاده از واژهای پارسی در نوشتن و گفتگو بهیچ وجه بمنزله تنفر از زبانه بیگانه نیست و بزرگداشت و احترام به بزرگان و مفاخر کشورمان بمنزله توهین یا کوچک شمردن بزرگان همسایه نیست این موضوعی است که باید همیشه بیاد داشته باشیم
پاسخ ها
دریا
| Germany
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
همه تو ایران فارس نیستن اینو هم فراموش نکنید
رامبد
|
Romania
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
14
39
به موقعش درود جایگزین سلام میشود
دانیال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
3
17
ههههههههه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
22
15
همین حرفاتون هم ازغرب زدگیتون هست ویکم ازایرانی وایرانی بوذن بهره ای نبردید.فقط دنبال این هستیدکه بهتون بگن باکلاس.وگرنه سلام ودرودتون هم الکیه..هیچی ازایزانی بودن نمیدونید.غرق درسبک ولفظ غربی هستید.مدعیان درغگو
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
3
23
بااحترام به هم میهن
نظرتون روجلب میکنم به توضیح دکتر غلامحسین زرین کوب درموردواژه سلام.
دوم اینکه برام صادقانه سواله.اینکه چرا دینی نتونسته پس از 1400 سال جامعه ای مثل ایران رو به نقطه قابل قبولی از لحاظ اخلاقی وفرهنگی مخصوصآوبرساند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
4
25
سلام خدمت دوستان گرامی اگه میخواهید کلمات عربی را از بین ببرید ک دیگه استفاده نکنیم باید اول از فرزندان خودمون شروع کنیم که کلمات زبان عربی استفاده نکند مگر زمانی که بر زبان مادری تسلط کامل پیدا کرد چون همانطور که کلمات زبان عربی در میان زبان فارسی جا داده شده همینطور هم کلمات زبان انگلیسی در میان زبان عربی هست پس بهترین راه برای ما اینه ک ب فرزندان خودمون زبان مادری مونو یاد بدین محمد ریگی زبان بلوچ
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
6
29
درود بی کران به ایران زمین.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
6
27
درود بر ایران و ایرانی
درود بر تمام اقوام غیور ایرانی
درود بر هموطنان عزیز جان
ترک و لر و کرد و بلوچ و ترکمن و عرب خوزستان و فارس و سایر هموطنان
به این سوال جواب بدین ما را بس است
چرا اعراب خودشان بجای سلام ، از «اهلا و سهلا » استفاده می کنند؟
مسعود راد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
7
21
اگر سلام واقعا نام خدا و اینقدر صواب داره چرا خود اعراب به هنگام دیدن همدیگر سلام نمیکنن چرا میگن اهلا و سهلا بسه دیگه واقعا منتظر جوابتون هستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
پاسخشو به نفر قبلی گفتم می تونست ببینید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
17
11
۱. «سلام» از نام‌های خداوند متعال است زوال ناپذیر، دور از هر نقص و کاستی، که نه تسلیم کسی می‌شود و نه سر فرود می‌آورد. «... لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ...»
۲. . سلام دعاست؛ هنگامی که به کسی «سلام» گفته می‌شود، برای او به نام خدا، آرزوی سلامتی [جسم، روان، روح و...] شده است که والاترین نمود برای خیر خواهی و محبت می‌باشد.
۳. معنی سلام، یعنی «سلامتی». ب) نام خداوند متعال، «سلام» است، چرا که هستی و کمال محض می‌باشد و هیچ نیستی، نقص و کاستی به او راه ندارد. ج) «اسلام» را از آن جهت «اسلام» نامیدند که آموزه‌ها و برنامه‌هایش برای رشد و کمال فرد و جامعه و دور شدن‌شان از عیب‌ها می‌باشد. د) «اسلام» به معنای «تسلیم»، از آن جهت است که دوری از عیب و نقص، فقط با ایمان در قلب سلیم، و تسلیم به خداوند محقق می‌گردد.
۴. اعراب اهلآ و سهلآ را برای خوش آمد میگویند و سلام را تمام و کمال دادند: السلام علیکم، و در پاسخ علیکم السلام میگویند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
"سلام" بهترین دعای خیر می‌باشد که خیر خواهی صادقانه نیز نمودِ محبت خالصانه می‌باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
10
27
دمشون گرم.خداکنه همه پارسی حرف بزنن تا زبان بیگانه ای که هیچ اشتراکی.با فارسی نداره حذف بشه.انگلیسی و ترکی.حرف.بزنیم بهتره.چون ما عرب نیستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
انگلیسی هستی؟
sohrab
|
United States of America
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
10
26
یک مشت دلقک که یکیشون این اشغال رو نوشته و دیگری توی یه سایت گذاشته
ات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
15
18
درود از واژهٔ دروته و دروسته گرفته شده و در قدیم مردم هنگام احوال‌پرسی می‌گفتند "از درستی تو؟" یا "درستی؟" " آیا حالت خوب است، سلامت و تن درستی تو؟" این واژه در زبان روسی به "از درستی تو؟" (здравствуйте) تبدیل شده است
اون دسته از دوستانی که میگن سلام عربیه میدونن درود ریشش روسی هست ؟
پاسخ ها
بی سواد نباشیم
| Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
ببین، فارسی جزو خانواده زبان های هندو-اروپایی است خب یعنی چی؟ یعنی اینکه این زبان ها (انگلیسی، روسی، آلمانی، هندی، فرانسوی، فارسی، مجارستانی، چکی و...)یک ریشه داشتند و کلمات مشترک بین آنها با زور و جنگ پیدا نشده بلکه با مردم و با یک ریشه بوده، ما کلمات زیاد مشترکی با فرانسوی، آلمانی، روسی، انگلیسی، هندی و... داریم و آنها با زور در فارسی گنجانده نشده کلمه "زاپاس" هم ریشه فارسی و هم روسی داره نمی‌توان گفت که درود روسی است!! آخر یعنی چه این اشتراک فرهنگ ها است و اشتراک فرهنگ ما با اروپا قبل از همه اعراب خیلی بیشتر بود!! ولی اشتراک فرهنگ ما با اعراب توسط زور وصل شده یعنی یک ریشه نداشته و با زور و جنگ اشتراک با آنها داریم. بدرود دوست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
13
25
سلام و واژه های عربی خوشبختانه داره با آگاهی مردم داره از فرهنگمون خارج میشود
Feri
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
7
24
جناب ، از نوشتار شما كاملا معلوم و واضح است كه كلمات خاصى را انتخاب كردين كه اذهان مردم را به هدف خاصى كه مد نظرتون هست سوق بدهند
فینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
26
6
چی بگم والا! به نظرم ایرادی نداره اگه گاهی به جای سلام کلمه دیگری مثل درود رو به کار برد ولی خب به هر حال سلام در فرهنگ ایرانی بهتر و جا افتاده تر است.
S
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
9
24
درود!
سمیرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
26
14
سلام دوستان. من از واژه سلام استفاده کردم چون صد در صد مطمین هستم که معنی سلام تسلیم نیست بلکه برای تک تک شما آرزوی سلامتی دارم. شماهایی که معتقد هستید سلام یعنی تسلیم شدن و ریشه عربی داره میخوام یه چیزی و بگید. مگه همتون تو راهنمایی سابق عربی نخوندید و خوب میدونید که سلام از ریشه سلم گرفته شده . یعنی سالم ، سلیم و بدون نقص و عیب. تسلیمی که شما می فرمایید کاملا ریشه متفاوت داره و از سلمی که گرفته شده روی لام تشدید داره و با معنی تسلیم شدن. درود به معنی سلام کاملا غلطه . این چیزیه که تو ذهن تک تک ایرانی ها دارن رواج میدن. چه برداشتن سلامی که شیطان پرست ها دارن کمرنگش میکنن چون میدونن یکی از نام های خداست و چه رواج دادن درود که مردم خودمون دارن رواجش میدن. یه دانش آموز کلاس اولی هم میدونه که درود چه زمانی کاربرد داره هنگام تحسین و تعریف کردن از کسی. خواهش میکنم قبل از اینکه چیزی و رواج بدید اول راجبش تحقیق و مطالعه کنید . سلام صرفا چون کلمه عربی است مردم دارن نسبت بهش واکنش نشان میدن. ولی کلماتی مثل مرسی، براوو. پرستیژ، اوکی ، رو نرو من و ...... که به شدت رواج پیدا کرده هیچ واکنشی نداره در صورتی که این کلمات هم ایرانی نیستند. چرا به جای کلمه مرسی از سپاس استفاده نمیشه. انقدری که مردم ایران ساده لوح هستند و خودشون باعث میشن که مسخره این و اون بشن این مسائل داره پیش میاد. همتون با سواد هستید و میتونید قبل از برداشت از موضوعی ، خوب مطالعه کنید. من کارمند ثبت احوال هستم شاید باورتون نشه روزانه درخواست برای دریافت شناسنامه نوزادان تازه متولد شده زیاده. 90 در صد اسامی، عربی هستند چه دختر چه پسر. فاطمه زهرا زینب محدثه مهدی محمد علی حسین و .... مگه ایرانی نیستیم و آریایی ؟ پس چرا این جور جاها اسم ایرانی نمیزاریم. پس به دنبال مقصر نگردیم و احساسی عمل نکنیم . به جای اینکه رو کلمه سلام که سلامتی میاره حساسیت نشون بدیم بیایید رو ذهن خودمون و افکارمون کار کنیم دوستان خوب.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
ببخشید ولی من تا حالا عبارت رو نرو من رو نشنیدم
اینکاره هستیدا
رامین
|
Germany
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
13
30
درررررررررررووووود بر ایرانیانی که درود میفرستند.
درود، درود و هزاران بار دورد.
حالا تو برو هی سلام کن برادر بسیجی، ما درودمون رو میفرستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
25
11
سلام خوبه و خیلی صمیمی تر و دوستانه تر هست، حالا میخواد مال اعراب باشه یا نباشه، قشنگتره و دل نشین تر، درود جای سلام را نمیگیره یکم.خشک هست
کاوه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
6
19
هيچ کيشی بر ديگري برتري ندارد .
هيچ نژادي مهتر ديگر نژاد ها نیست.
هر انسانی برتر از ديگران است اگر رفتارهاي انساني تري داشته باشد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
11
20
سلام عربی هست ومعنی تسلیم شدن
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
19
6
دمت گرم عالی بود.گل گفتی.اجرکم عندالله
بنده پروردگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
3
24
درود،برادر گرامی ،فارسی صحبت کردن توهین به اسلام وخدا نیست و نیز ایجاد تفرقه هم نیست ، ما ایرانی وفارسی زبان هستیم وباید از کلمات فارسی استفاده کنیم حتی غیر از عربی از لغات انگلیسی وروسی وفرانسوی هم نباید استفاده کرد،تمدن ما بسیار بالاتر از تمدن اروپایی ودیگر کشور هاست و ما وظیفه داریم زبان فارسی که اصل آن زبان پارسی است را گرامی بداریم وارزش قایل باشیم
پاسخ ها
دنیز
| United States of America
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
زبان همه ایرانی ها فارسی نیست ضمن اینکه دیگه نوجوانهای ایران رو فارسی حساس نیستن باکلاسی رو دوس دارن یعنی زبان انگلیسی
Mehrangiz
| Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
دنیز خانم ، زبان فارسی زبان ملی و مشترک کل ایرانیان هستش و اینکه شما از جانب خودت حرف بزن بر عکس همه ی نوجوانان اکنون با زبان ملی سخن میگن ،و این جمله فاجعه بار باکلاسی رو دوس دارن به چ معناست الان نفهمیدم
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
15
8
امدیم سلام عربی را برداریم هندی. تایوانی وژاپنی مد شد.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
7
29
لطفاً یه مقاله بنویسید که چطوری میشه از دست شما خلاص شد.
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
8
20
درود بر شما
از قدیم یه مثال بود که میگفتن عیسی به دین خود و موسی نیز به دین خود
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
24
10
عزیزانم بیهوده جر وبحث نکنین، سلام نام خداوند متعال است که خود را در سوره حشر آیه 23 اینگونه معرفی می کند : هوالله الذی لا اله الا هوالملک القدوس السلام المومن المهیمن...
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
8
17
دورد
گاندی می‌گفت چرا صد هزار انگلیس به ۳۵۰ میلیون هندی زور می‌گویند. دلیلش قدرت انگلیسی‌ها نبود بلکه پذیرش هندی‌ها بود.
جایگزینی دورد به جای سلام که یک کلمه بسیار پرمصرف در طول روز مقدمه‌ای است برای نقد خودمان!
ایرانی آریایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
10
15
درود بر شما و خوانندگان!
در خصوص کلمه عربی سلام نسبت به کاربرد آن باید کتاب های تاریخی را خواند ولی تاریخی که سانسور نشده باشد. حالا سلام مقدسه یا یکی از نام های خدا وند هستش را کاری ندارم ولی ورود به زبان مردم ایران از زمانی آغاز شد که عرب‌ها به ایران حمله کردند و به ملت این سرزمین تجاوز کردند و اموال را به تاراج بردند و بعد از آن از سر ترس سلام را جایگزین کردند به عنوان تسلیم بودن.
امینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
4
15
شمار واژه های تازی در فارسی بیش از اندازه و غیر طبیعی هست زبانها تا آنجا که نیاز هست واژه از هم قرض می گیرند نه بیشتر ولی در فارسی شور بختانه اینگونه نیست بایستی تا آنجا که میشه واژه های تازی رو بیرون ریخت
پاسخ ها
کوروش
| United States of America
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
یهنی بنظرت واژه های عجمی بهتره؟
یاسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
12
17
سلام به معنی تسلیم شدن است
پاسخ ها
کوروش
| Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
افرین بر شما
khosro
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
7
26
بهتر در مورد ورود اسلام به ایران هم بنویسید در مورد تجاوز و نسل کشی هایی که توسط اعراب صورت گرفت منبع خواستی هم لطف کنید و به تاریخ استناد کنید
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
13
28
چرا باید از کلمات مزخرف و کثیف عربی در زبان شیرین پارسی استفاده کنیم؟! گذشته از تاریخچه، جنایات و فرهنگ اعراب...
سی سال تلاش فردوسی بابت حذف همین کلمات عربی بود.
اگر اینطوریه حتما در جریان هستید که کلمه ی غذا در زبان عربی به جه معناست؟!!
پاسخ ها
کوروش
| United States of America
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
به اعصاب خودت تسلط داشته باش به پوستت ضرر داره
ناشناس
| Switzerland
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
با این فرهنگ زشت نژادپرستی تو مشخص چقدر فرهنگ و تمدن داری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
12
11
به نظر من اینطور مباحث باعث بروز نژاد پرستی میشه حالا چه سلام یا درود یا هلو فرقی نمیکنه؟ نتیجه و هدف یکیه فقط ابزارش فرق میکنه.......ولش کنید مهربان زندگی کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
10
18
درود بر ایرانیان و افرادی که از کلمات پارسی استفاده می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
داداش جون یه خط نوشتی سه تاش عربیه: افراد، کلمات، استفاده
اول برو فارسی یاد بگیر بعد دم از ایران بزن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
11
8
مطلبی توی متن اومده که کسی بهش جوابی نداد،گفته شد چرا شما که حرف فرهنگ و زبان وفارسی وچی وچی دارین و بجای سلام درود میگین، در مقابل کلمات خارجی انگلیسی، فرانسه، روسی و...بخصوص این "اوکی" که تازگی خیلی زیاد شده استفاده اش، حرفی نمیزنید وفقط گیر دادین به عربی؟ بله چون در واقع شماها با مذهب مشکل دارین و بفکر اصالت وفرهنگ ایرانی نیستین.
بعدم اینقدر لاف تغییر وپیشرفت و اروپا فلان وکجا چطور میزنید ولی اونقدر رو مسائل آبا اجدادیتون در دو سه هزار سال پیش تعصب دارین که حاضر به تغییر یک کلمه نیستین،کلمه ای که بدتر و بی معنی ترم نشده اتفاقا...
ضمنا شما که به تاریخ باستان چندهزار ساله زیر خاک رفته و تمام شده متوسل میشی حق نداری به اعتقاد عده ای به مسائل گفته شده در هزارو چهارصدسال قبل که هنوز زنده و پرطرفداره ایراد بگیری...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
خودتان می توانید به راحتی مقایسه کنید، که ما در روز چند واژه عربی، چند واژه فارسی و چند واژه از زبان های مانند ترکی و فرانسوی و انگلیسی استفاده می کنیم. خواهید دید که واژگان عربی چقدر بسیار هستند.
ریحانه
|
Italy
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
9
17
درود کلمه ای قدیمی و اصیل از ایران باستان و فارسی پهلویه و خیلی هم خوبه که به جای کلمات عربی که فرهنگ زیبای فارسی رو الوده میکنن از کلمات اصیل فارسی استفاده بشه من به عنوان یک ایرانی علاقه مندم تا حد امکان از کلمات فارسی استفاده کنم و هر ایرانی دیگه ای هم باید اینکار رو بکنه چه نیکو که از کلمه ی سلام شروع کنیم و این کلمههی بیگانرو با کلمهی اصیل درود
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
9
17
درود بر همه
Kami
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
11
17
ما باید تمام لغات که ریشه عربی داره حذف کنیم درود بر تمام ایران های اصیل..
پاسخ ها
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
تو هم نماز تو فارسی بخون قرآن هم نخون چون عربیه:)
آتوسا
| Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
درسته دوست گرامی
قرآن هم برای اعراب اومده به ما ربطی نداره ، نماز هم باید پارسی خوند
بجای قرآن که پر از تناقض هست یه کم کتابهای پارسی بخون
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
13
18
چقدر ابلهانه و نفرت پراکنانه توسط یک بیسواد ضد ایرانی و ضد زبان فارسی نوشته شده بود.ما ایرانی هستیم نه عرب و زبان نیاکانمان زبان غنی پارسی هست که زمانی زبان اصلی هندوستان و عثمانی ها و عراق بوده است.با افتخار از واژه‌ی درود استفاده میکنم.درود درود درود
پاسخ ها
آریایی
| Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
درود بر شما هم میهن گرامی
کار درستی را انجام میدهید
پیروز و سربلند باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
داداش جون! چهار خط نوشتی، همه‌ش عربیه:
نفرت
توسط
ضد
عرب
غنی
اصلی
افتخار
استفاده
پس بجای ادعا کردن، لطفاً برو فارسی یاد بگیر
کوروش
| United States of America
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
مواظب پوستت باش
آریایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
6
13
درود ،، بامدادتان شاد ،،
بهمن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
6
15
درود به تمام ایرانیان فهیم که گوهر ناب فرهنگ و زبان اصیل فارسی رو میفهمند. زنده باد ایران آریایی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
5
4
باسلام چرا مطالب ما پاک شد.
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
3
5
سلام
لغت‌نامه دهخدا
سلام . [ س َ ] (ع اِ) کلمه ٔ دعایی مأخوذ از تازی ، به معنی بهی که در درود بر کسی گویندیعنی سلامت و بی گزند باشید و نیز تهنیت و زندش و تحیت و درود و خیر و عافیت و تعظیم و تکریم و با فعل دادن ، زدن و گفتن آید. (از ناظم الاطباء). درودگفتن . تهنیت گفتن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
15
15
ایرانیان به جای سلام بگویید درود و بجای خداحافظ بگویید بدرود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
خداحافظ واژه بدی نیست اگه بخوایم می تونیم به جاش بگیم خدانگهدار که همون معنی رو داره همچنین فارسی تره
Sara
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
11
18
از وقتی این متن رو خوندم تصمیم گرفتم دیگه هیچ وقت سلام نکنم چون من عرب نیستم و از این به بعد از کلمه ی کاملا فارسی دورد استفاده می کنم بدرود
پاسخ ها
سینا
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
تو نه عرب هستی نه ایرانی بلکه دشمن اسلام هستی ! صهیونیست
یک ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
5
12
اگر شما نوشته خودتان را بررسی نمایید آشکار میسازد در میان یک گزاره که نوشته اید(متأسفانه برخی از افراد بدون دانستن معنا و مفهوم لغاتی مانند درود، تنها از سر احساسات آن را به کار می‌برند که بهتر است در این خصوص اطلاع‌رسانی‌های مداوم صورت گیرد تا افراد دچار اشتباه نشوند)۳۶ واژ و واژه را دارا می باشد که از این میان ۱۲واژه عربی، ۱۳ واژه فارسی، ۱۱واژ دارد، اینک درصد گیری نماییم اگر تنها واژگان را بنگریم ۴۸ درصد از واژگان عربی هستند اگر همه را بنگریم ۳۳ درصد با این یافته به نگر شما چه چیزی زبان پارسی را دگرگون کرده و به نابودی میکشاند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
هزار آفرین بر شما!
همه ی واژگانی که به کار بردید پارسی بود!
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
بامزه از قدیم اومدی بگو فارسیی
کوروش
| United States of America
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
افغانی حرف زدی الان ایرانی حرف بزن
حاند
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
8
16
درود بر ایرانیان
بخواین نخواین کشور رو از دست شما عرب زادگان پس میگیریم
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
8
4
استاد دانشگا ..درود
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
4
10
من ایرانی و عرب خوزستان.به همه ایرانیان عزیز صدسلام و صد درود میفرستم.تعصبات بزاریم کنار.نگاه کنید به کشورهای پیشرفته با ملیتهای مختلف کنار هم زندگی می کنند.
آرمیتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
4
وااااااا
سهراب شه بخش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
7
12
درود برشما.درواقع درود زبان اصیل پارسی میباشدکه براثرتهاجم فرهنگی اعراب وبی مدیریتی مدیران کشور بمرور فراموش شده وکلمه عربی سلام جایگزین شده که بهیچوجه شایسته یک ایرانی اصیل ووطن پرست نیست.
دلباز میهن
|
France
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
7
11
سرور گرامی مهدی ارجمند
با سلام، شوربختانه آن کسانی هم که بر جایگزینی واژه های پارسی با لغات عربی پافشاری می کنند، نمی دانند که بسیاری از لغات عربی ریشه در زبان شیرین پارسی خودمان دارد که عرب ها جعل کرده و آنرا معرب ساخته اند. که از آن میان واژه ی سلام چنین است. در این باره شمارا فرا می خوانم (دعوت می کنم) که ریشه یابی زیر را در باره ی واژه ی سلام بخوانید.
"واژه آریایی سلام (سل= خوشی+لوم=پُربرکت) به معنای سلامت کامل complete health است که آنرا در لوری و کوردی نیز silam میخوانند در فرهنگ سومر به شکل silim* در معنای درود به کار میرفته که نشان میدهد واژه ایرانی سلام با لغت عربی silim همریشه نیست که معنای آن صلح peace است. واژه ی اَسالم (نام شهری در گیلان: ا= آب+سالم= درست) به چمِ (معنای) آب سالم است و نیز در لغتنامه سومر به چمِ آب شفابخش potion آورده شده است."
دوست گرامی، شیفته گشتن به زبان و فرهنگ بیگانه سربلندی (افتخار) نمی آورد و نبایستی باور مردم ایران به دین روشنگر (مبین) اسلام و پیامبر گرامی آنرا که من ایشان را درجایگاه یک به اندیش (مصلح) بزرگ پاس فراوان می دهم با خودباختگی در برابر بیگانگان در هم آمیخت خواه این بیگانه یونانی باشد یا عرب یا مغول یا ترک یا فرانسوی یا انگلیسی و هر زبان نا ایرانی دیگری. به گفت شادروان بدیع الزمان فروزانفر زبان پارسی گنجایش زایوری (تولید) بیش از 2 میلیون و پانسدهزار واژه را دارا بوده و رساترین زبان جهان است. همچنین بدنیست بدانید که بنا بر پژوهش یکی از زبان شناسان فرهیخته ی مصری در قرآن بیش از سه هزار واژه با ریشه ی پارسی وچود دارد و این مایه ی شگفتی نیست چون تازی ها (اعراب پیش از اسلام) فرهنگ ریشه داری نداشته اند در حالیکه ایران ما نخستین گاهواره ی شهرآئینی (تمدن) در جهان بوده است.
من تا آنجا (حتی) باور دارم که شایسته است قرآن دهشگر (کریم) و بسیاری از کتاب های اسلامی و شیعی به زبان شیرین و ساده ی پارسی برگردانده شود تا همه ی مردم بویژه جوانان ایرانی آنها را بخوانند و از این گنجینه های بینشمندی (معرفت) بهره گیرند. در این میان بسیار دوست دارم که کتاب نهج البلاغه ی سرور پرهیزکاران (امیر مومنان) فرمند علی (حضرت علی) که درود خدا بر او باد (علیه السلام) به پارسی برگردانده شود. من خود (شخصاً) هیچ دوگانگی (مغایرتی) میان پاسداری از زبان مادری مان و باور مردم ایران به دین اسلام نمی بینم چه (بلکه) وارونه ی آنرا می اندیشم و آن اینست که ما ایرانیان اگر به چه بود (هویّت) خویش بازگردیم و در همان سان (درعین حال) بر گرایش خود به اسلام پاک و راه برگزیده ی امامان شیعه پای بفشاریم در نزد مسلمانان و مردم جهان از جایگاه بسیار والایی برخوردار خواهیم شد. پیروز باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
نمی دونم این مطالب رو از کجا آوردید ولی هرچی هست اشتباهه
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
4
16
درود درود بدرودبدرود ملت شریف ایران پارسی را پاس بداریم
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
2
10
ما آریایی هستیم و از تبار کوروش بزرگ . ما راچه به اعراب وحشی و خونریز و بی تمدن . مرگ بر عربستان و اعراب
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
متاسفم برای هر چی نژادپرست
اشکان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
13
4
ایرانیها بت پرست و آتش پرست بودن.اسلام اونها را آدم کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
شما که میگی ایرانیان اتش پرست بودن!
انگار هنوز از تاریخ اولیه ایران هم خبر نداری! چه برسه به زبان پارسی!/
لطفا بدون اگاهی نظر نده!
ناشناس
|
France
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
5
5
درود بر همه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
4
10
درود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
درود شما را درود گویم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
4
7
به نظرم اینکه درود بگیم یا سلام حتی ارزش حرف زدن را ندارد چه بخواهد که ما به خاطرش بخواهیم از هم دور بشیم مهم این است که بین من و تو که جفتمون هم ایرانی و هم خدا پرست هستیم نیاید جدایی باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
4
10
درود بر نویسنده و نقل کننده (به ویژه نقل کننده)
هزاران درود به نقل کننده
(نه اینکه اندیشه کنید از مقاله خوشم اومدا، ولی دارم رو مخ نقل کننده راه میرم شما هم کمک کنید.)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
هر شخصی میتونه با چیزی یا کسی مخالف یا موافق باشه و اظهار نظر کنه و این کاملا شخصیه و به هیچکس مربوط نیست که بخواد با مخالفت با کسی روی مخش بره یا نه.شما فقط باید نظر شخصیت رو بگی نه اینکه مثل بچه کوچولو ها بخوای روی مخ کسی بری...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
درود هزار درود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
هزار ها درود
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
1
10
من دوست پارسی دارم.
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
4
6
دوستانی که فکر میکنن با حذف سلام، آموزه های دینی در ادبیات فارسی و محاوره ای حذف میشود، فکری به حال اشعار توحیدی و فارسی عربی حافظ و سعدی و فردوسی و مولوی کنند.
گویی بعضی ها خود را در زبان شناسی از شعرای ایرانی بالاتر میبینند.
پژواک صدات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
3
18
شما عربی ؟؟
صحبت هایتان بسیار نژاد پرستانست
گل جان
درود و صد تا درود تا چشم کسی که نمیتونه ببینه دراد گل جان ؛:
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
2
9
درود وصد درود بر شما
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
2
15
مملکت از کل به نام اسلام دارد به فنا می رود آنوقت شما مشکلتان فقط سلام و درود است
بگذارید هر کسی هر چه بخواهد بگوید او که می خواهد بگوید درود و شما هم بگوئید سلام
جلو دزدی ها را بگیرید که این سلام و درود برای فشر مستضعف آب و نان نمی شود
ایرانی مسلمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
2
8
حالا یا درود یا سلام،اجباری نیست،چرا توهین بکنیم،همه ایرانی هستیم ،با هر فرهنگ و دینی،هم ایرانی هستیم هم نژاد اریایی و هم مسلمون،چه اشکالی داره، واقعا چرا توهین!
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
7
4
شما برین شاهنامه رو نگاه کنید توش کلمه سلام هست
Frahat
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
4
10
درود به معنی درستی و خوبی که ریشه در پازسی باستان و زبان های ایرانی داره. فرهنگ ایرانی یا آریایی بسیار کهن تر و غنی تر از تازیان بیابان گرد هست که بسیاری واژگان علمی رو از زبان های ایرانی گرفتند. هنر عربان و یهودیان فقط داشتن یک سری پیامبر هست. اما این قوم های بیابانی که امروز درصدیشون هم در ایران اند به بهانه خدا به تخریب دیکر تمدن ها می پردازند که بسیار فرومایگیست.
Mahsa
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
7
11
چه مطلب الکی ای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
7
16
درود درود درود درود درود درود برتمام ایرانیهای باغیرت وجسور....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
وقتی این مقاله رو خوندم تصمیم گرفتم از این به بعد همیشه بگم درود.درود به شما.
ناشناس
| Netherlands
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
وای! نکشیمون مبارز! :)))))))
س.ز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
3
10
ایرانی ها به اسم مسلمونن ولی میدونیم که نیستیم زبانمونم به اسم پارسیه ولی میدونیم که اینطور نیست.خاک تو سرمون که نمیدونبم چه ملتی هستیم
لادن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
7
12
فکر کنم شما از فرهنگ ایران و زبان پارسی هیچ چیز نمیدانید
گهگاهی به مطالعه رو بیاورید برای مغز خفته‌تان خوب است
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
مثل منابعی که شما ذکر کردید؟ مغز و تفکر ازتون می‌باره!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
1
0
هرچی تومغزت میکنن باورمیکنی.
رسام عزیزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
0
0
روی عربی فقط حساسیت دارن چون مصیبت های زیادی رو بر سر ما آوردن
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
0
0
درود به تمامی ایران دوستان عزیز.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
3
5
سلام یادرودبرای احترام به کارمیره اگر بخواهیم عمیق ترفکر کنیم در حال حاضر بسیاری از واژه ها هست که نمی توان آن ها را به زبان پارسی عنوان کرد مثل موبایل یا تلفن همراه زیرا تلفن خودش یک واژه انگلیسی هست وخیلی از چیزهای دیگه اگربخواهیم واژه ی فارسی براش انتخاب کنیم عنوان کردنش سخت میشه وحتی دربعضی وقتها نشدنیه به عقیده من هرکی هرطوردوست داره سلام کنه هرکی دوست داره از واژه درود استفاده کنه در هر صورت هر دو واژه به عنوان احترام وارتباط استفاده میشه وهر دو معنی خوبی دارند سلام از سالم بودن میاد ودرود هم از درستی در واقع معنی سلام همان درود هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
سلام آفرین خوب بود خوشم آمد درود.
dsapp2info
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
1
2
درود بر همه ی ایرانیان وطن دوست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
1
1
درود و بدرود کاملا ایرانی اصیل ست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
12
3
خب باید طرز پوشش هم مانند ایرانیان زمان قبل باشد
مهم نیس سلام یا درود اینها لفظ هستند
مهم آداب معاشرت، انسانیت و...

عرب و عجم وسیاه و سفیدی نداره

و هر کسی نون عمل خود میخورد

والسلام علی من اتبع الهدی
عاطفه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
1
1
پس کسانی که میفرمایند درود به جای سلام استفاده بشه لطفا وقتی میخوان به کسی بگن برات آرزوی سلامتی دارم بگن برات آرزوی درودتی دارم!
سام
|
Australia
|
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
1
3
درود بهتره جایگزین سلام شود چون به فرهنگ ایرانی نزدیکتر است
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
خر هم بهتره جایگزین خودرو بشه. اصالت داره. در قدیم با خر ابنور اونور میرفتن
بهزاد
|
United States of America
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
0
2
با توجه به توضیح شما فکر کنم ایرانیا قبل اسلام با فحش به همدیگه سلام میکردن!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
ایرانیان قبل اسلام فحش نمیدادن. همونطور که شما بعد اومدن ماشین با گاری اینور اونور نمیری! :)
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
3
6
سلام ودرود وعرض ادب و احترام خدمت همه هموطنان عزیزم
برادران و خواهران عزیزان جان
ما ایرانی ها با توجه به اینکه ترکیب جمعیتی کشور عزیزمان رنگین کمانی است از هرگونه تعصبات قومی ونژادی در گفتار ورفتارمان پرهیز کنیم واساسا به هر روشی که بلدیم وراحت هستیم احترام متقابل را مراعات کنیم ولازم نیست وقتمان را برای کالبد شکافی کلمات سپری کنیم...
زبان هم امری سیال واجتماعی است وزایندگی وبالندگی دارد
الان سلام بخشی از فرهنگ اداب معاشرت ماشده وجایگزینی درود بجای آن بنوعی اتلاف وقت است وهیچ اشکالی ندارد هردوتاکلمه را بکار ببریم کما اینکه بسیاری واژه ها هستند که بصورت مترادفات استفاده می کنیم وحذف کلمات غنای زبان را از بین می برد..
مضاف بر اینکه تاکید بر امور باطلی چون نژاد جز سیر قهقرایی در جامعه فایده ای ندارد وسبب غیریت سازی ودشمنی دیگرانی می شود که خود را از ان نژاد نمی دانند..
ما درایران لر و بختیاری وعرب وفارس وترک وکرد وترکمن وبلوچ وووداریم که هر کدام هویت نژادی خاصی برای خود قایل هستند زبان محلی خود را دارند .. متاسفانه دشمنان ایران که قصد ایجاد تفرقه فی مابین ایرانیان دارند مترصد بزرگ نمایی واصالت دادن به زبان ونژاد امور مشابه هستند...
اما اصل این است
إن اکرمکم عندالله اتقی کم
اناخلقناکم من ذکر وانثی وجعلناکم شعوبا وقبائل لتعارفو ان اکرمکم عندالله اتقی کم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
2
3
آن کس که نداند و بخواهد که بداند
جان و تن خود را ز جهالت برهاند
آن کس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند
آن کس که نداند و نخواهد که بداند
حیف است چنین جانوری زنده بماند
fatima
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
1
2
باورم نمیشه همچین متن پر از اشتباهی رو خوندم. نویسنده این متن حتی ساده ترین چیزا رو هم نمیدونه. میگه سلام یکی از اسم های خداست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
1
6
هرکسی کودورماندازاصل خویش"بازجویدروزگاری وصل خویش
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
7
4
وَأُدْخِلَ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ ۖ تَحِیَّتُهُمْ فِیهَا سَلَامٌ (۲۳) ۞ ترجمه: [۵]
----------
[۵]: و کسانی را که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، به باغهای بهشتی وارد می کنند. باغهایی که نهرها از پای درختانش جاری است. به اذن پروردگارشان، جاودانه در آن می مانند. و تحیّت آنها در آن، «سلام» است.

تَحِیَّتُهُمْ یَوْمَ یَلْقَوْنَهُ سَلَامٌ ۚ وَأَعَدَّ لَهُمْ أَجْرًا کَرِیمًا (۴۴) ۞ ترجمه: [۱]
----------
[۱]: تحیّت (فرشتگان به) آنان در روزی که به لقای او می رسند سلام است. و برای آنها پاداش پرارزشی فراهم ساخته است.


إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ یَهْدِیهِمْ رَبُّهُم بِإِیمَانِهِمْ ۖ تَجْرِی مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ (۹) ۞ ترجمه: [۳]
دَعْوَاهُمْ فِیهَا سُبْحَانَکَ اللَّهُمَّ وَتَحِیَّتُهُمْ فِیهَا سَلَامٌ ۚ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (۱۰) ۞ ترجمه: [۴]
----------
[۳]: (ولی) کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، پروردگارشان آنها را در پرتو ایمانشان هدایت می کند. از زیر (قصرهای) آنها در باغهای پر نعمت بهشتی، نهرها جاری است.
[۴]: گفتار (و دعای) آنها در آنجا این است که: «خداوندا، منزّهی تو! » و تحیّت آنها در آن جا: سلام. و آخرین سخنشان این است که: «حمد و سپاس، مخصوصِ خداوندی است که پروردگار جهانیان است. »
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
8
4
وَسَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا (۱۵) ۞ ترجمه: [۴]
----------
[۴]: سلام بر او، روزی که تولّد یافت، و روزی که می میرد، و روزی که زنده برانگیخته می شود!

سَلَامٌ عَلَی نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ (۷۹) ۞ ترجمه: [۳]
إِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِی
----------
[۳]: سلام بر نوح در میان جهانیان باد!


وَاللَّهُ یَدْعُو إِلَی دَارِ السَّلَامِ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ إِلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ (۲۵) ۞ ترجمه: [۵]
----------
[۵]: و خداوند به سرای صلح و آرامش(سلام) دعوت می کند. و هر کس را بخواهد (و شایسته ببیند)، به راه راست هدایت می نماید.


یَهْدِی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَیُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِهِ وَیَهْدِیهِمْ إِلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ (۱۶) ۞ ترجمه: [۳]
----------
[۳]: خداوند به برکت آن، کسانی را که از رضای او پیروی کنند، به راههای سلامت و امنیت، هدایت می کند. و به فرمانش، آنان را از ظلمت ها خارج ساخته به سوی نور می برد. و آنها را به سوی راه راست، هدایت می نماید.
روحانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
7
3
سلام قولا من رب الرحیم
سلام گفتار پروردگار رحمت بخش است
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
1
6
سلام به معنی تسلیم هستش این آقا رفته باکسی مشورت و کمک گرفته که زبان عربی را یاد میگیرد وهیچ وقت این افراد واقعیت را نمی گویند
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
شما از کجات درآوردی که سلام به معنای تسلیمه. لازم نیست در رد نظر شما یک کتاب مطلب ارائه کنم. شما قرآن کریم رو مطالعه کنی متوجه می شی که سلام هرگز معنای تسلیم نمی ده، سلام علی ابراهیم، سلام علی آل یاسین و ... متاسفانه بی سوادی امروز روز دیگه محدود با فرد نمی مونه و به واسطه ی فضای مجازی می شه هر مزخرفی رو مثل باد هوا و آب خوردن پخش کرد و گفت.
ایل پوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
3
5
سرگذشت فرهنگ وتمدن کهن خود را دریاب
ریشه زبان کهن ایرانی را مانا و پویا
میبینم
لغات واژه های زبان بیگانه به اقلیم سرزمین
ما همواره با جبر به ادبیات رسمی ما ورود کرده
به امید خرد گرایی
پاسخ ها
آریا
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
درود بر شما
آبتین
|
Netherlands
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
1
5
ز یزدان و از ما بر آن کس درود
که تارش خرد باشد و داد پود
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
3
1
نظرات رو که میخونی تازه متوجه میشی که چرا اینترنشنال و بی‌بی‌سی و غیره تو این کشور مخاطب داره! :)
تناقضات‌ حد و حصری نداره
کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
1
6
ايرانی های باستان از کلمه درود استفاده می کنن.
من هنوز هم به همه و شما دوستان عزیز درود میگم.
زنده و پاینده و پیروز باد ایران ما.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
1
3
درود درود درود درود درود
..
|
Germany
|
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
1
3
ما پارسی هستیم
پس لطفاً چرت و پرت ننویسین
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
1
2
سلام یعنی تسلیم شدن و حتی اعراب نیز از این واژه استفاده نمیکنند .
آرش شفقت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
0
2
پاینده ایران
خسته از دروغ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
0
1
درود بر درود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار