کد خبر: 628925
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
صادق خرازي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» مطرح كرد:
رهبري نظارت كامل بر همه امور دارد و محورهايي را به عنوان استراتژي كار تعريف مي‌كند كه از آن محورها نبايد تخطي شود و نخواهد شد
جوان‌آنلاين: صادق خرازي، كارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به آينده مذاكرات ايران با 1+5 اظهار داشت: مسير مذاكرات هسته‌اي مسيري است كه در اين چند سال فراز و فرود داشته اما به طور كل در يك راستا ارزيابي مي‌شود. به هر حال دولتي مي‌رود و دولتي ديگر روي كار مي‌آيد، نشاط سياسي برقرار مي‌شود و نوآوري و ابتكارات هم وجود دارد. همه اينها در تحقق روند پيشرفت كار تاثير دارد.
 
خرازي مقاومت دوره گذشته را در تعيين دسترسي به يك هدف و موضوع براي مذاكره قابل عرضه دانست و گفت: يك روز ما خواسته خود را بيان مي‌كرديم و دنيا نمي‌خواست گوش دهد و تعامل داشته باشد. اما متوجه شدند ايران هزينه‌ همه تحريم‌ها، تلخي‌ها و فشارهاي بين‌الملل و سياسي را تحمل مي‌كند تا در مقابل استقلال اقتصادي و تكنولوژي را به دست آورد و در نهايت غرب متوجه شد كه چاره‌اي جز تعامل و گفت‌و‌گو ندارند.
 
وي تصريح كرد: نكته مهمي كه وجود دارد اين است در دوره‌هاي قبل مذاكره نمي‌شد. شايد رييس هيئت ايراني يا كساني كه مسئوليت داشتند ابلاغ نظر پيام طرف ايراني را مي‌كردند اما مذاكره دنياي بده بستان است. مذاكره دنيايي است از تعاملات و اينكه با طرف مقابل از چالش و تقابل به تفاهم برسيم. اين بار كاري كه صورت مي‌گيرد، مذاكره است.
 
اين كارشناس مسائل سياسي و بين‌الملل ضمن اشاره به اينكه  در مذاكره ممكن است در جايي مانوري داده شود و در جايي امتيازي گرفته شود، افزود: امتيازهايي بايد در چارچوب منافع ملي ايران تعريف شود و آن چارچوب‌هايي است كه كسي نبايد از آن تخطي كند. اما در يك جايي خصوصيت انعطاف وجود دارد و آن انعطاف‌ها قابل اغماض است و در هر گفت‌وگوي سياسي برخي اغماض‌هاي خاص وجود دارد.
 
وي ادامه داد: اينكه تصور شود حقي از حقوق ملت ايران واگذار مي‌شود، تصور درستي نيست. چرا كه ابتدا رهبري اجازه نمي‌دهد. رهبري نظارت كامل بر همه امور دارد و محورهايي را به عنوان استراتژي كار تعريف مي‌كند كه از آن محورها نبايد تخطي شود و نخواهد شد. دوم اينكه مذاكره كننده ارشد ما متدين است و مقلد رهبري. او نشان داده در هيچ دوره‌اي از نظام تخطي نكرده است و قدرت مانور و گفت‌و‌گو دارد. او به زبان مسلط است و توانسته با كار كارشناسي دقيق طرحي را به جايي برساند. نكته سوم اينكه پديده بحران يا پديده مشكلات ناشي از هسته‌اي شدن مربوط به اين دولت نيست و در دولت‌هاي قبل بوده چرا كه دولت وظيفه دارد به مشكلات مردم هم رسيدگي كند.
 
خرازي معتقد است: دولت براي حل مشكلات مردم بايد تصميمات و اقداماتي انجام دهد تا مردم شاهد روزنه‌هايي از تحولات اقتصادي باشند. بخشي از تجارت خارجي ما امروز گرفتار تصميمات ناجوانمردانه و زورگويانه‌ي قدرت‌هاي بزرگ ناشي از هسته‌اي شدن ايران است كه نياز به گفت‌و‌گو و مذاكره دارد. بنابراين با انعطاف‌هاي خاصي يك اجماع جهاني به وجود مي‌آيد تا اين اجماع ضد ايراني شكسته شود.
 
بنا به گفته خرازي يكي از مسائلي كه در دوره قبل باعث شد اجماع جهاني عليه ايران سرعت پيدا كند شائبه‌هاي ادبيات و ناهنجاريي‌هايي بود كه در صحنه‌ي بين‌المللي ما بيان شد. در حالي كه هسته‌اي شده بوديم و نياز داشتيم كه با دنيا به آرامش برسيم اما بيشتر با سياست‌هاي تحريك پيش مي‌رفتيم اما امروز يك تجربه جدي صورت مي‌گيرد و تنش‌زدايي مي‌شود و در كنار تنش‌زدايي مذاكره صورت مي‌گيرد.
 
اين كارشناس مسائل بين‌الملل با اشاره به اينكه در كنار مذاكره گام‌هاي بزرگي برداشته مي‌شود، گفت: همه اقدامات انجام شده در جهت حفظ منافع و حقوق ملت ايران در موضوع هسته‌اي شدن و تكنولوژي هسته‌اي است. اينكه جلوي كار هسته‌اي گرفته شده يا نشده، نظر سياست‌مداران نيست بلكه نظر كارشناسان است كساني كه كارشناس فني اين موضوع هستند كه مي‌گويند با اين كار و اتفاقات جلوي پيشرفت هسته‌اي و دانش هسته‌اي در ايران گرفته نشود.
 
 
خرازي تاكيد كرد: از سوي ديگر گام‌هاي عملي در جهت رفع مسائل و مشكلات ناشي از تحريم برداشته مي‌شود لذا اگر يك صدا باشيم و مستحكم عمل كنيم و دولت در چارچوب منويات رهبري عمل كند و همه در چارچوب آن خط قرمزها و زمين بازي كه رهبري تبيين كردند  قرار گيرند و عمل كنند،‌ موفق مي‌شويم.
  
وي در پاسخ به سوال «جوان‌آنلاين» مبني اينكه آيا اين مذاكرات براي كشور گشايش اقتصادي هم در پي‌ دارد؟ گفت: امروز بخش عمده اقتصاد خارجي و سيستم بانكي ايران قفل شده است. در همه عرصه‌هاي جهاني ،جهان اقتصاد متصل به هم است. ما مي‌توانيم بگوييم اصلا نمي‌خواهيم صادرات داشته باشيم و يك كشور بسته باشيم و درهايمان را ببنديم. چنين اتفاقي شدني است اما به اين توسعه اقتصادي نمي‌گويند، اين سياست بسته است. چنين شرايطي  حفظ وضع موجود است.
 
خرازي عنوان كرد: سياست كشور توسعه است. بخش عمده‌اي از توسعه، رفع موانع اقتصادي كشور است. از سويي رفع موانع اقتصاد خارجي منوط به مذاكرات است. سوال پيش مي‌آيد كه آيا با مذاكرات مي‌توان از اين مسائل عبور كرد؟ من به عنوان يك كارشناس مسائل سياسي و بين‌المللي معتقدم اگر همه پشتوانه سياسي نظام ايران در حمايت منطقي و در چارچوب منويات رهبري قرار گيرد قطعا ما مي‌توانيم به موفقيت برسيم و اين مذاكرات بر اقتصاد خارجي ايران تاثير بگذارد.
 
اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به سوال «جوان‌آنلاين» در خصوص اينكه منابع غربي موفقيت دولت يازدهم را وابسته به پيروزي در مذاكرات مي‌دانند، گفت: آنها جامعه ايران را نشناختند. ارزيابي موفقيت دولت آقاي روحاني در تعامل با ملت ايران است. در نظام ديوان سالار هر كشور مردم مهم‌ترين نقش تعيين كننده را دارند. اگر ارتباط رييس جمهور با مردم منطقي باشد تعيين كننده است نه ارتباط خارجي.
 
وي خاطرنشان كرد: در دولت قبل نشان داد كه عنصر حمايت خارجي براي رييس دولت، راي نياورد و حمايت خارجه در جاي ديگر خرج مي‌شد. چنين تحليل‌هايي نشان‌دهنده اين است كه اينها ضعف شناخت دارند و بينش درستي از واقعيت‌هاي ايران امروز ندارند.
 
خرازي در پايان تاكيد كرد: موفقيت و عدم موفقيت رييس جمهور در ايران منوط به نوع ارتباطش با نظام سياسي ايران، رهبري، مردم و كانون‌هاي قدرت، مجامع مذهبي و گروه‌هاي سياسي تعيين كننده موفقيت يك رييس دولت است. البته بايد در عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي نيز پيشرفت و توسعه اقتصادي را نشان دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار