کد خبر: 628128
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۲
معاون ‌آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره به مشکلات مالی موسسات آموزش عالی غیردولتی، نسبت به واقعی نبودن شهریه‌ دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: موسسات آموزش عالی غیردولتی از نظر مالی در فشار سنگینی و شرایط سختی به سر می‌برند.

دکتر محسن قرنفلی با بیان اینکه توازنی بین دریافت و هزینه‌های موسسات آموزش عالی غیردولتی وجود ندارد، گفت: در نظام آموزش عالی مموسسات و مراکز غیردولتی و علمی کاربردی خودگردان هستند و درآمد آنها از محل شهریه تامین می‌شود.

وی افزود: شهریه دریافتی از دانشجویان بر اساس تعرفه‌های وزارت علوم است اما از آنجایی که طی چند سال اخیر و علیرغم افزایش هزینه ها و نرخ تورم، شهریه‌ها یک روند منطقی را طی نکرده‌اند بسیاری از موسسات آموزش عالی غیردولتی اعم از علمی کاربردی و غیرانتفاعی دچار مشکل شده‌اند که موسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی نیز از این مساله مبرا نیستند.

وی با اشاره به مساعدت‌های جهاد دانشگاهی به این موسسات، در عین حال ابراز امیدواری کرد وزارت علوم برای حل مشکلات مالی موسسات و دانشگاه‌های غیردولتی هرچه سریعتر تدابیری اتخاذ کند.


معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره مشکل وجود صندلی‌های خالی در مراکز آموزش عالی غیردولتی، تصریح کرد: امروزه بخش زیادی از جامعه دانشگاهی همچون دانشگاه آزاد و .... درگیر این مساله هستند و جهاد دانشگاهی نیز از این مساله مستثنی نیست البته میزان گرفتاری در استان‌ها متفاوت است به عنوان مثال در تهران این مساله هنوز به عنوان یک چالش جدی مطرح نیست زیرا تقاضا بالاست اما این مشکل در شهرستان‌ها بیشتر احساس می‌شود.


وی با ارائه راهکارهایی برای حل مساله صندلی‌های خالی، بر لزوم بازنگری رشته‌ها اشاره کرد و گفت: باید رشته‌هایی که اشباع شده‌اند یا متقاضی چندانی ندارند با مجوز شورای گسترش ادغام یا تغییر پیدا می‌کنند.


به گفته قرنلی، یکی دیگر از این راهکارها تجهز سخت‌افزاری و نرم‌افزای موسسات برای توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی است و این می‌تواند به دانشگاه‌ها بسیار کمک کند چرا که امروزه ترافیکی که سال‌ها پیش در کنکور کارشناسی وجود داشت به مقطع کارشناسی ارشد رسیده است به نحوی که در آزمون ارشد امسال بیش از 950 هزار تن شرکت کرده‌اند.

 

مساله فرهنگ دانشجویان باید از اولویت برخوردار باشد

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها، افزود: دانشجویان نیازمند توجهات فرهنگی، اجتماعی، روحی و عاطفی هستند و اگر نیاز دانشجویان را بر دو بخش تقسیم کنیم بخشی آموزشی -علمی است و بخش دیگر نیاز فرهنگی و اجتماعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در مسائل فرهنگی و اجتماعی یک نگرانی وجود دارد اظهار کرد: دانشجویان به همان میزان که به مسائل آموزشی نیاز دارند به مسائل فرهنگی نیز احتیاج دارند اما متاسفانه امروزه یک خلاء عظیمی در این حوزه احساس می‌شود.


قرنفلی با اشاره به این که مسائل فرهنگی تاثیر بلندمدت دارند، تاکید کرد: درست است که دانشجو چهار سال در مرکز آموزشی تحصیل می‌کند اما زمانی که وارد جامعه می‌شود و مسئولیت شغلی را می‌پذیرد این خلاء‌های فرهنگی اجتماعی خود را نشان می‌دهند. مساله فرهنگ دانشجویان باید از اولویت برخوردار باشد و در این مساله تفاوتی میان دانشجوی دولتی و غیردولتی وجود ندارد.


وی افزود: ما به عنوان کسانی که درگیر مسائل فرهنگی هستیم مسئولیت داریم مجموعه‌ای از شایستگی‌های لازم را برای ورود به جامعه به دانشجو عرضه کنیم و این شایستگی‌ها از کارهای فرهنگی ایجاد می‌شود و اگر بودجه کشور را خرج مسائل فرهنگی نکنیم فردا هزینه‌هایی به مراتب گزاف‌تری خواهیم پرداخت.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار