کد خبر: 627889
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۲
«تهران‌پرس» بررسی می‌کند:

احمد امامی / ملت بزرگ ایران در دهه اول پیروزی انقلاب اسامی و در زمان حیات معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی با موجی از بحرا نها، آشو بها و فتن ههای ک مشدّت و پرشدّتی روبه رو شد و در دوره پس از رحلت امام(ره)، اولین مواجهه با غائله و آشوب را در اوایل دهه سوم انقلاب تجربه کرد که در سال 78 رخ نمود و اوج آن در 18 تیر آن سال بود.
 
اما این غائله تنها به فاصله پنج روز و با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی 23 تيرماه پایان یافت. ده سال بعد فتنه ای عظیم بر ملت انقلابی و نظام تحمیل شد. این فتنه با رفتارهای غیرقانونی برخی نامزدها و حامیان آنها و اردوکشی خیابانی 25 خرداد اوج گرفت و تا حوادث محرم و روز عاشورا که پرد های دیگر از ماهیت واقعی فتن هگران کنار رفت، ادامه یافت و در نهایت، با حضور حماسی ملت در 9 دی.
 
سوال این است که؛ با آن تجربه نسبتاً سنگین سی ساله در مواجهه با آشو بها و غائله های مختلف، چرا فتنه 88  در 9 دی پایان یافت؟
در یک نگاه کلی باید گفت، فتنه 88 ، هم از جهت ماهیتی و روشی و هم از لحاظ گستره و ابعاد داخلی و خارجی، متفاوت از موارد پیش بود. با این حال، برای پاسخ به این پرسش ها، به چند مورد به اختصار اشاره می شود؛
 
۱ هویت و تبارشناسی فتنه  گران؛ سران و عناصر کلیدی
 
فتنه با شعار گفتمان انقلاب و امام و به پشتوانه سابقه انقلابی و تجربه مدیریتی در نظام، وارد صحنه رقابت انتخابات دهم شدند. بسیاری از خواص و بخشی از مردم نیز به پیروی از آنان، به موسوی به عنوان نخس توزیر دوران امام می نگریستند! حمایت علنی برخی خواص و سکوت معنادار برخی دیگر بر ابهام افکار عمومی افزود.
 
۲ برنامه ریزی هدفمند:
 
 فتنه 88 محصول یک برنامه ریزی ده ساله، خصوصا از سال 84 بود که مردم در سه انتخابات شوراها، مجلس هفتم و ریاست جمهوری نهم، یک جریان سیاسی را به دلیل افرا ط گری های طیفی از این جریان و هجمه آنها به ارز شهای اسامی، انقلاب و نظام، تأدیب کردند و از صحنه قدرت سیاسی کشور کنار زدند و به جای آن به گفتمان اصیل انقلاب و امام پاسخ مثبت دادند.
از این رو سناریوهایی برای بازگشت به قدرت، با اقتضائات جدید طراحی و مرحله به مرحله به اجرا گذاشته شد. طرح تقلب و اردوکشی های خیابانی ادامه همان سناریوها بود.
عدم توجه بسیاری از خواص و عوام، به روشنگری ها، توصیه ها، تدابیر و اتمام حجت رهبر معظم انقلاب در 29 خرداد و هشدارهای پیش و پس از آن نیز نقش مهمی در طولانی شدن این فتنه داشت.
 
اما چرا فتنه 88 در 9 دی پایان یافت؟
 
تجربه ثابت کرده است که برپایه آموز ههای فرهنگ اسامی  ایرانی مردم هرگاه مقدسا تشان مورد هجمه قرار گیرد. کمترین تردیدی به خود راه نمی دهند و عالمانه، عاشقانه، با صلابت و یکپارچه وارد صحنه می شوند و حماسه ای می آفرینند که در تاریخ ماندگار می شود. همانگونه که 9 دی در حافظه تاریخ ماندگار شد.
بنابراین دلیل اصلی پایان فتنه در 9 دی را باید در دو عنصر وفاداری ملت به اسام، انقلاب و دستاوردهای آن از یک سو و حماقت دشمنان خارجی و ایادی داخلی آنها در هجوم آشکار به باورها و ارز شهای اسلامی ملت ایران دانست.
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار