کد خبر: 626035
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: کاهش تورم به کمتر از 25 درصد و رشد اقتصادی بیش از سه درصد از اهداف مهم دولت در سال آینده است.

به گزارش واحدمرکزی خبر محمدباقر نوبخت در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه سال 93 چهارمین سال برنامه پنجم توسعه است، گفت: بر اساس این برنامه، رشد اقتصادی باید سالانه 8 درصد باشد.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در دو سال گذشته منفی بود افزود : در بودجه سال 93 در پی کاهش نرخ تورم و افزایش اشتغال هستیم.

نوبخت به برنامه های کارشناسی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی اشاره کرد و گفت: امیدواریم اهداف ما تحقق یابد.

وی درباره اختلاف های شکل گرفته در مورد بودجه های استانی با قدردانی از تلاش نمایندگان مجلس برای حل این موضوع گفت: نمایندگان باید ملی فکر کنند و کاستی ها را ببینند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: واقعیت این است که بودجه سال 93 از بودجه 92 حداقل 7 و 3 دهم درصد کمتر است و رشد منفی دارد و از 210 هزار میلیارد تومان به 194 هزار میلیارد تومان کتهش یافته است.

نوبخت به شرایط تحریم کشور و کاهش فروش نفت و تاثیرآن بر دیگر بخشها اشاره و اضافه کرد: کشوری که بیش از 4 میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت دارد اکنون در حد یک میلیون بشکه صادرات دارد.

وی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در اقتصاد مقاومتی نیز ما را یاری کنند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به بودجه های جاری و عمرانی اشاره کرد و گفت : بودجه جاری برای دستمزدهاست و به علت وجود مشکلات، با شرمندگی اضافه حقوق را 18 درصد در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: دولت دوستدار ملت است اما فعلا امکانات لازم را نداریم.

نوبخت با بیان اینکه بودجه های عمرانی نیز کاهش قابل توجهی داشته است، افزود: بودجه های عمرانی از پنجاه و شش هزار میلیارد تومان در سال 92 به سی و هفت هزار میلیارد تومان در سال 93 رسیده یعنی 32 درصد کاهش داشته است.
وی به وجود حدود 2 هزار طرح عمرانی برای کشور در سال 93 اشاره کرد و گفت : نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به درستی به علت کاهش بودجه دقت کنند.
نوبخت افزود: علت کاهش بودجه در هر استان متفاوت است و شرایط طرح ها در استانها، مختلف است و دولت یازدهم در این طرح ها که مربوط به قبل است دخالتی نداشته است.
وی گفت: سیاست ما این است که طرح هایی را که در سال 93 به پایان می رسد، عملیاتی تر کنیم و طبق برآورد، 246 طرح به بهره برداری می رسد.
نوبخت اضافه کرد : به همین علت تلاش داریم تا طرح هایی را که بیش از 80 درصد پیشرفت داشته اند، تکمیل کنیم و این ممکن است در استان ها متفاوت باشد .
وی با رد اظهارات رسانه های بیگانه مبنی بر افزایش بودجه ارتش و سپاه در مقابل کاهش بودجه استانی گفت : این ظلم به این عزیزان است و نمایندگان باید این موضوع را برای مردم توضیح دهند.
معاون نظارت و راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت پس از سالها به موقع بودجه را به مجلس ارایه کرد گفت : برخی حرکتها موجب ماندن خستگی در تن دولتیان شد.
وی، مهار آبهای مرزی را از اولویت های فعلی دانست و گفت : در بودجه، نگاه ویژه ای به میادین مشترک شده است.
نوبخت، نبود توازن در توسعه استانها را مربوط به سالهای گذشته دانست و اضافه کرد: در سال آینده باید برنامه ششم توسعه را آماده کنیم.
معاون نظارت و راهبردی رئیس جمهور ادامه داد : تلاش می کنیم با بودجه فعلی برای آینده نیز برنامه ریزی کنیم و همه استانها را ارزیابی و شاخص های مختلف هر استان را شناسایی کنیم تا به طرف توسعه متوازن برویم.
وی، توازن و تعادل منطقه ای را از اهداف برنامه ششم برشمرد و گفت : تلاش می کنیم تا طرح های موجود با پیشرفت زیاد را به بهره برداری برسانیم تا مردم زودتر از منافع آن بهره مند شوند.
معاون نظارت و برنامه ریزی رئیس جمهور همچنین درباره هدفمندی یارانه ها گفت: این طرحی نیست که در چند کاغذ بگنجد و به وضع موجود از توزیع یارانه ها معترضیم.
نوبخت ادامه داد: در حال بررسی شیوه بهتری هستیم تا مشکل درمانی و تولید را برطرف کنیم تا مردم سود بیشتری ببرند.
وی افزود : دولت تدبیر و امید مصمم است با دیدن همه ابعاد، قانون هدفمندی را با رویکرد مناسب تری ادامه دهد و اجرا کند .
نوبخت درباره افزایش سهم مالیات در بودجه سال 93 گفت : در سال 93 هیچ ظرفیت مالیاتی افزایش نیافته و موضوع مالیات بر ارزش افزوده مربوط به قبل است.
وی ادامه داد: کارمندان به اندازه کافی مالیات می دهند و تاجران و کسبه نیز اینگونه هستند اما بخشی از جامعه که باید مالیات بدهند شناسایی نشده اند و به همیت علت در پی تجهیز سازمان امور مالیاتی هستیم تا این بخش را شناسایی کنیم تا روی دیگر بخش ها فشار کمتری بیاید.
معاون نظارت و راهبردی رئیس جمهور به سهم 30 تا 40 درصدی مالیات در درآمد کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت : این رقم در کشورهای در حال توسعه 20 تا 30 درصد و در ایران کمتر از 10 درصد است.
نوبخت گفت : قصد نداریم به کسانی که به طور شفاف مالیات می دهند فشار بیاید و کسی نباید نگران شود.
وی اضافه کرد : بر اساس دستور مقام معظم رهبری باید 20 درصد از درآمد نفتی را به صندوق توسعه بدهیم و سالانه 3 درصد به آن اضافه کنیم تا سهم نفت در اقتصاد به مرور کم شود.
نوبخت درباره برخی خوشبینی ها در بودجه سال 93 مانند فاینانس گفت : قرار نیست از آمریکا و اروپا تسهیلات بگیریم بلکه منابع ارزی ما نزد برخی کشورهاست که به علت تحریم نمی توانند به ما پول بدهند و با هماهنگی با آنها توافق شده است به نسبت منابع ما در دست آنها به ما فاینانس بدهند و سود بگیرند.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه داد از 6 درصد ورودی صندوق توسعه ملی منابع مورد نیاز تامین شود و تا کنون 15 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.
معاون نظارت و راهبردی رئیس جمهور اضافه کرد: از منابع فاینانس مبلغ 15 و نیم میلیارد دلار به بودجه تزریق خواهد شد.
نوبخت ادامه داد: 20 میلیارد دلار دیگر نیز در دست پیگیری است که می تواند مورد استفاده استانها قرار گیرد.
وی درباره اقتصاد مقاومتی گفت : اتکا به اقتصاد داخلی و استفاده بهتر از منابع، نوعی اقتصاد مقاومتی است.
معاون نظارت و راهبردی رئیس جمهور افزود: به سمتی رفته ایم که اگر دولت های زورگو تحریم های بیشتری اجرا کردند به مشکل برنخوریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار