کد خبر: 626000
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶
معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی به ۷ درصد رسیده است که باید طبق قانون برنامه این نسبت به ۱۰ درصد و نرخ تورم به ۲۵درصد برسد.
 معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی به ۷ درصد رسیده است که باید طبق قانون برنامه این نسبت به ۱۰ درصد و نرخ تورم به ۲۵درصد برسد.
 
به گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، فرهاد دژپسند معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: اعتبارات عمرانی لایحه بودجه 93 بدون تعصب منطقه‌ای و بر اساس زمان بهره‌برداری طرح‌ها پیش‌بینی شده است.
 
برخی نمایندگان مجلس مانند استان لرستان یا برخی شهرهای خوزستان در اعتراض به عدم توجه به اعتبارات پروژه‌های عمرانی در مناطق کمتر برخوردار و محروم و حوزه‌های انتخابیه خود در لایحه بودجه 93 تهدید به استعفا کردند.
 
نمایندگان اعنقاد دارند، با توجه به کمبود منابع باید اعتبارات بودجه عمرانی اولویت بندی شود و در سال آینده بودجه به طرحهایی اختصاص یابد که از پیشرفت بالای ۸۰درصد برخوردار باشند و چون پروژه‌های مناطق محروم و کمتر توسعه یافته دارای پیشرفت ۲۰ تا ۳۰ درصدی هستند، عملا در سال آینده اعتباری به پروژه‌های عمرانی مناطق کمتر توسعه یافته و شهرهای کوچک اختصاص نمی‌یابد.  
 
فرهاد دژپسند معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در یک نشست تشریحی اطمینان داد که 37 هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی سال آینده از نظر فنی و انسانی قابلیت جذب دارد.
 
دژپسند با رد هرگونه تعصب منطقه‌ای در تخصیص بودجه‌های عمرانی تأکید کرد: ملاک تخصیص اعتبار به طرح‌های عمرانی میزان پیشرفت فیزیکی و زمان بهره‌برداری آنها بوده است.
 
معاون بودجه درباره مزایای بهره‌برداری از طرح‌های منتخب در لایحه اضافه کرد: اگر این طرح‌ها خاتمه یابد، از یک سو عرضه را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر با بهره‌برداری از آنها ظرفیت‌های شغلی جدید ایجاد می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه اکثر طرح‌های عمرانی در لایحه زیربنایی و زیرساختی هستند، افزود: با بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی پیشنهادی در لایحه زمینه تسریع در انجام سایر طرح‌های عمرانی فراهم می‌شود.
 
دژپسند با اشاره به وجود 2906 طرح عمرانی نیمه‌تمام در کشور گفت: اتمام این طرح‌ها به 200 هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد و چون نمی‌توانیم به صورت یکباره به همه آنها اعتبار اختصاص دهیم، برای دوره 8 تا 10 ساله باید این اعتبار را پادار کنیم.
 
وی اضافه کرد: در این صورت با توجه به رشد هزینه‌ها و ضریب تعدیل، اعتبار مورد نیاز به 400 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد که به این ترتیب نباید هیچ طرح دیگری را شروع کنیم.
 
دژپسند با تأکید بر اینکه اثربخشی اعتبارات عمرانی مهم‌تر از تخصیص اعتبار مساوی به همه طرح‌ها است، افزود: منابع موجود باید به گونه‌ای اختصاص یابد که کارایی منابع به حداکثر رسیده و متناسب با دوره زمانی سالانه بخشی از این طرح‌ها را به اتمام برسانیم.
 
معاون بودجه تخصیص بر اساس پیشرفت فیزیکی را معیار اختصاص اعتبارات عمرانی ذکر کرد و گفت: بر این اساس طرح‌ها به 3 دسته با پیشرفت فیزیکی بین صفر تا 20 درصد، 20 تا 80 درصد و 80 درصد به بالا تقسیم شده‌اند.
 
دژپسند اضافه کرد: سال ۹۳ خاتمه 500 طرح عمرانی خواهد بود که از این تعداد 246 طرح در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و بقیه طرح‌ها متناسب با پیشرفت فیزیکی بودجه دریافت خواهند کرد.
 
وی درباره معیارهای انتخاب طرح‌های عمرانی گفت: طرح‌های مربوط به مهار آب‌های مرزی، طرح‌های تأمین آب شرب، طرح‌هایی که در سفرهای مقام معظم رهبری تعهد اعتبار شده است، طرح‌های دفاعی- امنیتی و عمران روستایی در اولویت کار تخصیص قرار گرفته‌اند.
 
وی همچنین گفت: در کنار طرح‌های دارای اولویت، طرح‌های مکمل که تأمین اعتبار آنها به بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی کمک می‌کرد، نیز در اولویت قرار گرفته‌اند.
 
* 20 میلیارد تومان برای مطالعات نجات دریاچه ارومیه  
 
معاون بودجه با تأکید بر اینکه طرح جدیدی برای سال آینده مصوب نشده، افزود: 20 میلیارد تومان برای انجام مطالعات نجات دریاچه ارومیه اختصاص یافته است.
 
وی با بیان اینکه ممکن است بر اساس الگوی تخصیص، برخی استان‌ها طرح بالای 80 درصدی نداشته باشد، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به این دلیل پول را راکد کنیم. اما در عین حال برای تداوم طرح‌های این دسته از استان‌ها اعتبارات مورد نیاز را تأمین کرده‌ایم.
 
دژپسند همچنین به بند ج تبصره 14 لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: بر اساس این تبصره که برای نخستین بار در لایحه گنجانده شده، استان‌ها و شهرهای گردشگر پذیر می‌توانند تا 5 درصد عوارض وضع و عواید حاصل از آن را صرف استان خود کنند.
 
وی با تأکید بر واقعی و قابل تحقق بودن اعتبارات عمرانی سال آینده گفت: پیش‌بینی می‌شود اعتبار عمرانی سال 92 تا پایان سال‌جاری حداکثر 11 هزار میلیارد تومان یعنی معادل 20 درصد کل آن تخصیص یابد.
 
وی ادامه داد: در بودجه 93 تلاشمان این بود که اعتباری را پایدار کنیم که قابلیت تحقق داشته باشد و بر همین اساس بر درآمدهای قابل اتکاء متمرکز شدیم.
 
دژپسند با 3 برابر خواندن اعتبار بودجه عمرانی سال آینده نسبت به پیش‌بینی عملکرد سال‌جاری افزود: اگر ذی‌نفعان اعتبار پایدار شده را با عملکرد پروژه‌ها مقایسه کنند رشد آن را با همین تخصیص فعلی شاهد خواهند بود.
 
وی به پیش‌بینی استفاده از فاینانس‌های خارجی و وام نهادهای بین‌المللی از جمله بانک توسعه اسلامی اشاره کرد وگفت: برآورد ما این است که حداقل 35 میلیارد دلار در قالب فاینانس جذب کنیم که اکنون برای ۱۵.۵ میلیارد دلار آن طرح‌ها مشخص شده و مراحل نهایی‌شدن را طی می‌کنند.
 
به گفته وی ساختمان شبکه فرعی آبیاری و زهکشی اراضی کشاورزی استان‌های خوزستان و ایلام، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی این دو  استان نیروگاه‌های آبی لرستان و سد و نیروگاه گتوند از جمله طرح‌هایی هستند که از محل فایناس اجرا خواهند شد.
 
دژپسند در ادامه با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی به بنیان‌های اقتصادی و کوشش اقتصادی بستگی دارد، تصریح کرد: بنیان‌های اقتصادی در کشور ما قوی است و ظرفیت مالی ما بیشتر از آن چیزی است که اکنون بهره‌برداری می‌شود.
 
معاون بودجه نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی GDP را 7 درصد اعلام کرد و افزود: این رقم باید به 10 درصد برسد که نیازمند داشتن سازمان مالیاتی مدرن، مجهز، کوشا و فعال است.
 
وی تحقق چنین شرایطی را منوط به تجهیز نیروی انسانی و تسریع در ایجاد نظام جامع مالیاتی دانست و گفت: بر این اساس، اجازه استخدام 12 هزار نفر نیرو به سازمان امور مالیاتی داده شده و در تلاش هستیم ظرف 2 سال نظام جامع امور مالیاتی تکمیل شود.
 
دژپسند با بیان اینکه با انجام این تمهیدات درآمدهای مالیاتی به 55 هزار میلیارد تومان قابل افزایش است، افزود: سهم درآمدهای حاصل از سود بازرگانی و حقوق گمرکی هم با کمترین رشد، 11 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
 
وی با اطمینان از قابلیت تحقق منابع درآمدی گفت: درباره واگذاری دارایی‌های مالی برای ایجاد اطمینان بیشتر میزان آن را از 5 به 3 هزار میلیارد تومان کاهش دادیم.
 
معاون بودجه در ادامه درباره اعتبارات عمرانی خوزستان توضیح داد: در سال 93، به خوزستان 3341 میلیارد ریال از محل 2 درصد فروش نفت‌خام و گاز طبیعی و 28508 میلیارد ریال هم از محل درآمدهای استانی تخصیص داده شده است و 5/5391 میلیارد ریال هم برای طرح‌های تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای استان اختصاص‌یافته است.
 
*انتظار کاهش تورم به ۲۵درصد در سال آینده
 
دژپسند در پایان اطمینان داد: لایحه بودجه را محکم بستیم و پیش‌بینی می‌کنیم، تورم تا پایان سال آینده به 25 درصد کاهش می‌یابد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار