کد خبر: 625753
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
لاریجانی گفت: اینکه 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی را کلنگ زنی کنیم و تنها 10 هزار میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم نشان می دهد این کلنگ زنی های تبلیغاتی بوده است و این پروژه ها 60 تا 70 سال طول می کشد.
 
خبرگزاری ایرنا: علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نقطه ضعف ایران در شرایط کنونی را « بخش اقتصاد» دانست و گفت: بدهی بیش از 150 میلیارد تومانی دولت مربوط به تحریم ها نیست؛ این یعنی ما بد اداره کرده ایم.
 
«علی لاریجانی » در مراسم گرامیداشت اربعین «حبیب الله عسگر اولادی » گفت :نقطه ضعف ما بخش اقتصاد است و قسمت کمی از مشکلات مربوط به تحریم ها است .
 
وی به گزارش اخیر وزیر اقتصاد اشاره کرد و گفت : مجموع بدهی های دولت بیش از 150 هزار میلیارد تومان است که اینها مربوط به تحریم نیست نشان میدهد که ما بد اداره کرده ایم .
 
به گفته لاریجانی ، اینکه 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی را کلنگ زنی کنیم و تنها 10 هزار میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم نشان می دهد این کلنگ زنی های تبلیغاتی بوده است و این پروژه ها 60 تا 70 سال طول می کشد.
 
وی افزود : یا در هدفمند کردن صنایع داخلی لطمه خوردند ، در حالیکه خیلی از صنایع تنها تسهیلات می خواهند که کارشان راه بیفتد و کاری به خارج ندارند.
 
وی افزود : اینها ربطی به تحریم ها ندارد و ناشی از سوء مدیریت است و باید بپذیریم و درست کنیم. اگر این مسائل را پذیرفتیم می توانیم آن را علاج کنیم .
 
لاریجانی عدم اجرای درست اصل 44 را از دیگر اقدامات سالهای اخیر ذکر کرد و گفت:آیا این نحو اجرا کردن همان است مقام معظم رهبری گفت؟ و آیا گرفتن سه نیروگاه از وزارت نیرو و تغییر آن به وزارت دفاع درست بود؟
 
وی ادامه داد : در سهام عدالت واقعا آیا کسانی که ورقه های سهام را گرفتند احساس مالکیت می کنند و نقشی در اداره کارخانه دارند تنها ورقه ای دستشان است که نه سود دارد و نه احساس مالکیت می کنند.
 
لاریجانی ضمن تاکید براجرای درست اصل 44 تصریح کرد که راه نجات کشور اجرای همین اصل بود و لی بد اداره شد و باید اینها را اصلاح کنیم .
 
رییس مجلس گفت : آمار خلاف واقع درباره اشتغال چه دردی را دوا می کند و میزان سرمایه گذاری معلوم است و از این شق القمر بیرون نمی آید، سال گذشته گفته می شد 7 درصد رشد داریم و دولت بعد می گوید این رقم منفی 7/5 درصد است و معلوم است که رقم 7 درصد خلاف واقع است .
 
وی تصریح کرد که باید اشکالات اصل 44 رفع شود و دولت جدید هم گفته می خواهیم تابع قانون باشیم و ما باید کمک کنیم تا این راه را بروند .
 
لاریجانی با اشاره به اظهارات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت : باید نگاه تخصصی به این موارد داشت و فکر می کنیم در شرایط فعلی برخی اشکالات در مسیر حل قرار گرفته و ما نظارت می کنیم لایحه بودجه بسترهای تولید را فراهم کند.
 
وی تصریح کرد که برخی اشکالات را در مجلس مرتفع می کنیم و اگر بتوانند ظرفیت های اقتصادی کشور را آزاد و نقایص آن را جبران کنند که در این امر درمذاکرات هم تاثیر دارد.
 
سایه دیکتاتوری بین المللی را از سر بشریت کوتاه کردیم
 
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استراتژی منطقه ای ایران روشن و متین است گفت : ایستادگی ایران باعث شد سایه دیکتاتوری بین المللی را از سر بشریت کوتاه کنیم و اگر ایستادگی نمی کردیم هم خودمان لطمه می دیدم و هم صحنه بین المللی دچار دیکتاتوری می شد.
 
لاریجانی گفت : جمهوری اسلامی ایران در 34 سال اخیر ملت را سرافراز کرد و با حرکت حضرت امام (ره) ، ظرفیت های بزرگی برای ملت ایران ایجاد شد.
 
وی ادامه داد : البته این شرایط بدون کاستی نیست و بهتر هم می شد اما اینکه چرا نشد هم دلایل داخلی دارد و هم خارجی. بعضی از اینها از عوارض روش دمکراتیکی است که هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت دارد.در مجموع شرایط کشور نسبت به گذشته از نظر جایگاه منطقه ای و بالفعل کردن ظرفیت ها خیلی جلو است .
 
رییس مجلس با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ما ملت و کشوری مطرح نبودیم افزود : گاهی بخاطر رابطه شاه با آمریکا و اسراییل خجالت می کشیدیم و در داخل کشور هم چند شهر آباد داشتیم و بقیه شهرها وضع اسف باری داشتند، در شرایط دیکتاتوری صلب قرار داشتیم و از نظر صنعت هم عقب افتاده بودیم .
 
لاریجانی افزود : جدای از وضعیت ژئو پولتیک ایران حضرت امام خمینی (ره) و رهبری هم از این ظرفیت خوب استفاده کردند که مهم استفاده از این ظرفیت ها است .
 
رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : هم اکنون تعداد دانشگاه ها ، فارغ التحصیلان و دانش آموختگان و ظرفیت های علمی کشور ارتقا یافته است اما تعالی علمی کشور زحمت می خواهد و بعد از 30 سال این زحمات به بار نشسته است .
 
وی به پیشرفت های ایران در سلو ل های بنیادین ، دارو سازی ، صنعت پتروشمی و ساخت نیروگاه ها اشاره کرد و گفت : انرژی هسته ای هم یک نمونه از علومی است که کشورمان در آن توسعه یافته است و این جیغ های بنفش برای این است که ما به یک سرمایه بزرگ دست یافته ایم .
 
نگران نفوذ ایران هستند
 
وی خاطر نشان کرد : اینها نگران بمب نیستند و ما هم دنبال آن نبوده و نیستیم ، مساله آنها چیز دیگری است و گاهی در الفاظ می گویند که ظرفیت منطقه ای و نفوذ ایران بیشتر شده است که این امر گاهی هم خوب درک نمی شود ولی سرمایه ای است که تراز کشور را بالا می برد.
 
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این پیشرفت هانشان می دهد که هدایت درستی داشته ایم اظهار داشت :اینکه مسائل استراتژیک توان ما را بالا برده هدایت رهبر معظم انقلاب بوده و این نعمت هایی است که ساختار حکومت ما دارد.
 
وی گفت : غیر از نیروی انسانی قدرتمند پیشرفت های دفاعی ما هم از دیگر مواردی است که لزومی ندارد در باره آنها پوشیده حرف بزنیم و پیشرفت های دفاعی ما ارزشمند است که نباید آن را کم ببینیم .
 
رییس قوه مقننه تصریح کرد: آنها که باید بدانند می دانند کشوری می تواند استقلال خود را حفظ کند که توان بازدارندگی داشته باشد و ما توان بازدارندگی را در توان دفاعی مشروع می دانیم .
 
لاریجانی با بیان اینکه نیروی دفاعی ما ورزیده است گفت : ما با مانور ورزیده نشده ایم بلکه جنگ کردیم و آزمون جنگ را گذرانده ایم و دفاع جانانه ای کردیم که همه کشورهایی که جمع شدند نتوانستند ایران را شکست دهند.
 
وی با اشاره به خاطرات مسوول اطلاعات ارتش عراق ˈرفیق سامراییˈ به حمایت های کشورهای مختلف از عراق در طول جنگ اشاره کرد و گفت : یکی از کشورهای اروپایی در اواخر جنگ و زمانی که ارتش عراق زمینگیر شد به عراقی ها گفته بود حاضریم به شما بمب اتم بدهیم تا تهران را بزنید و جنگ را تمام کنید ، آنها همین ها هستند که می گویند از سلاح اتمی می ترسیم.
 
لاریجانی حمایتهای شوروی سابق و کشورهای عربی را از دیگر موارد قابل توجه از جنگ تحمیلی عنوان کرد و گفت : تنها دو سه کشور منطقه بودند که پشت سرعراق نبودند و ایران در چنین شرایطی از خود دفاع کرد.
 
رییس مجلس با بیان اینکه در چند سال گذشته فرمان اقتصاد کشور به درستی هدایت نشد افزود : در این سال ها خیلی از ظرفیت های کشور فعال نشد ولی ایران استعدادهای بالقوه خوبی دارد که اگر دولت جدید توجه کند می تواند اقتصاد را جلو ببرد.
 
وی یاد آور شد : الهام بخشی انقلاب اسلامی بر منطقه تاثیر گذار است واز اینکه حزب الله توانست کمر رژیم صهیونیتسی را بشکند افتخار و از آن حمایت میکنیم چرا که این گروه توانست بعد از 60 سال برای کشورهای عربی آبرو ایجاد کند.
 
رییس مجلس ادامه داد : زمان حمله رژیم صهیونیستی به لبنان ، رییس جمهور وقت آمریکا فکر می کرد کار حزب الله راتمام می کند اما یک هفته بعد خودشان به التماس افتادند که آتش بس ایجاد شود.
 
لاریجانی ادامه داد : فلسطینی ها هم با کمک ایران در جنگ 22 روزه و 8 روزه توانستند اسراییل را شکست دهند و با مردم عراق هم همنوایی ایجاد کردیم و آنها موفق شدند امریکا را از کشورشان اخراج کنند.
 
وی تصریح کرد : یکی از وزاری خارجه کشورهای عربی در باره مساله سوریه می گفت طی دو هفته کار رژیم اسد تمام می شود در حالیکه الان سه سال گذشته است . اینها با چه رویی می گویند ما سیاستمداریم و نشان می دهد که موضوع را نشناختند.
 
رییس مجلس ادامه داد : اینها میخواستند این سد را از جلوی اسراییل بردارند اما نه تنها موفق نشدند بلکه دچار مشکلاتی هم شدند اما ایران حرکت متین و استراتژی روشنی داشت و از مردم مظلوم در صحنه بین الملل دفاع می کرد.
 
به گفته لاریجانی ، انچه که شرایط را در سال های اخیر تغییر داد ایستادگی ایران بود و اگر ما ایستادگی نمی کردیم نه تنها خودمان لطمه میخوردیم بلکه صحنه بین الملل هم دچار دیکتاتوری بین المللی می شد ، آنها که باید بفهمند می فهمند.
 
وی با تاکید براینکه باید از این ظرفیت ها صیانت و اشکالاتش رفع شود گفت : بخش مهمی از این مسائل مربوط به اقتصاد است که باید حل شود.
 
 نمی توانند به ایران کلک بزنند
 
لاریجانی به توافق ژنو اشاره کرد و گفت : آمریکایی ها در این زمینه زیاد حرف می زنند اما شما توافق کردید و تعهداتی دارید و اینکه در جلساتی می گویند این کارها را نمی کنیم نشان می دهد خیلی کوچک هستند و ما با اینطور افراد نمیتوانیم حرکت بزرگ ایجاد کنیم . این مساله حل می شود و اینطور نیست که فکر کنند می توانند به ایران کلک بزنند .
 
مراسم گرامیداشت اربعین حبیب الله عسکر اولادی امروز پنجشنبه با حضور دبیران استانی حزب موتلفه در موسسه فرهنگی موتلفه اسلامی در تهران برگزار شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار